Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 768 947
  • 34 071

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Olen alkanut pitämään salmiakista.

Nimimerkkillä: Olenko raskaana?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Snaksterin asialliseen tekstiin hieman viitaten, vanha sanonta: "Nuorna vitsa väännettävä."

Ja tuosta ei nyt kannata kenenkään ottaa sitä käsitystä, että suosisin lasten kasvatusta jotenkin väkivallan avuin. Sanonnan voi itse kukin ymmärtää miten haluaa, mutta minä ymmärrän sen siten, että lapselta otetaan määrätyllä tavalla luulot pois jo varhain, jotta tämä oppii olemaan ihmisiksi. Ihan täysin silkkihansikkain se harvoin sujuu, lujuutta tulee olla.

Olen kiitollinen omalle äidilleni siitä, että suhteellisen määrätietoisesti jopa temperamenttisellakin asenteella välillä otti minulta luulot pois, koska olin varsin hankalaluontoinen kakara. Tätänykyä koen, että olen varsin hyväkäytöksinen ja kiitollinen ihminen kaikin puolin. Eikä tuo ole pelkästään oma mielipiteeni omasta itsestäni, onneksi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jokaisen, jota lapset ärsyttävät, kannattaisi muistaa että on joskus ollut itsekin ihan yhtä ärsyttävä pikku nulkki.
Niin tai vaihtoehtoisesti:
Jokaisen, jota lapset ärsyttävät, kannattaisi muistaa että on itsekin ihan yhtä ärsyttävä pikku nulkki
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
*Aika iso osa jengistä ei osaa vaatia lapsiltaan asiallista käytöstä, joten ei ole ihme, että urpoilu alkaa jo pienestä pitäen ja jatkuu sitten hautaan saakka milloin ravintoloissa, milloin Tallinnan laivoilla ja milloin missäkin.

*On käsittämätöntä urpoilua järjestää ravintoloihin lasten leikkinurkkauksia. Kolmevuotias osaa kyllä istua pöydässä ruoan odottelun ajan, jos sellaista käytöstä vaaditaan ja on vaadittu alusta asti. Jos keskustelu ei lasta kiinnosta, voivat nokkelat vanhemmat ottaa himasta mukaansa pari kuvakirjaa tai värikynät ja paperia. Jälkimmäinen setti löytyy yleensä myös ravintolan valikoimista.

Kuten itse sanoit "Aika iso osa jengistä ei osaa vaatia lapseltaan asiallista käytöstä", eli eikös se leikkinurkkausten järjestäminen ole toisaalta aika perusteltua? Hyvähän se vaan on että ADHD-Homopettereitä varten on se kulmaus jossa hän voi tunkea niitä Lego-palikoita pikkuveljensä nenään häiritsemättä muita ravintolan asiakkaita sen enempää.

Pointsit toki siitä että olet saanut opetettua oman jälkikasvusi tavoille. Harmi vaan että se on ihan utopiaa että kaikki osaisivat tehdä niin (tai että kaikki penskat edes oppisivat vaikka kuinka yrittäisi).
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olen varmasti aika lailla samoilla linjoilla Snaksterin kanssa käytännössä, mutta pakko silti poimia tämä:
*Jos lasta kuskataan pienestä pitäen säännöllisesti ravintoloihin, sekä tasokkaisiin että työmaaruokaloihin, ja vaaditaan järkähtämättä hyvää käytöstä, hän myös sellaisen oppii viimeistään 3-vuotiaana.
Joskus vain on niin, että ensimmäinen vierailu saattaa venyä leikki-iän kynnykselle ihan vaikka sen vuoksi, ettei vanhemmilla, tai vanhemmalla, ole varaa käydä ulkona. Tai saattaapa joku säikähtää ensimmäistä vierailuaan vilkkaan lapsen kanssa niin paljon, ettei uskalla enää näyttäytyä Heseä kummemmissa paikoissa.

Mulla on lähipiirissä yksi ADHD-tyttö. Älykäs, neuvokas ja lahjakas, mutta aivan tajuttoman huono keskittymään, ja toisaalta nokkeluus korreloi myös tyhmien ideoiden kanssa. Äitinsä on yh, joten siinä onkin kiva yhdistelmä. Ei minulla ainakaan ole pokkaa mennä sanomaan, että oletpa saamaton ja laiska äiti, kun lapsesi on tuollainen, vielä kun tiedän, että hän on huolehtiva ja kelpo vanhempi. Tai otetaan esimerkiksi vaikka veljeni nelivuotias tytär. Periaatteessa hän ei ole kuin normaalia hiukan vilkkaampi tyttö, todella liikunnallinen ja perinteisen pieniruokainen. Olen ollut muutamaan otteeseen perustason kiinalaisissa yms. paikoissa syömässä heidän kanssaan, eikä se pitkään pöydässä viihdy, vaikka veljeni on kaksinkertainen isä ja kasvatustieteiden kandi.

Lopuksi painotan, että olen ehdottomasti perushyvän kasvatuksen kannattaja ja todella kiitollinen rauhallisista lapsistani sekä määrätietoisesta ja fiksusta vaimostani. Siksi en viitsi kovin korkealta huudella näihin riehuviin pöytiin, vaikka periaatteessa inhoan lapsien riekkumista. Pieni pelisilmä lienee paikoillaan myös sen suhteen, milloin kasvattajuus on hukassa ja milloin kyseessä vain on väsymys ja kerran vuodessa-katastrofi, niitä kai kaikille vanhemmille sattuu, vaikka lapsi muuten kulkisi kananmuna polvien välissä. Tällöin pieni empatian osoitus on paremmin paikallaan kuin paheksuva katse.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Me naiset ei jakseta innostua, kun tissejä on ihan omasta takaakin pari kappaletta.
Äläpä yleistä. Tiedän kyllä lukuisia naisia, joiden etumusta ei voi tisseiksi sanoa parhaalla tahdollakaan. Paitsi tietysti jos kaikki nännitkin lasketaan tisseiksi. Sitten mullakin on sellaiset.

Niinpä, keskustelu on suuntautunut täysin väärin. Oikea rikoshan tässä on se, että ne utareet piilotetaan jonkun räkäisen kakaran taakse.
Erittäin hyvin sanottu, tämähän se todellinen ongelma ja ärsytyksen aihe on. Kun kerran niin monia häiritsee se, että esim. ravintolassa näkee lapsen rintaruokintaa, voisivat ravintolat tulla asiassa sen verran vastaan, että tarjoaisivat joka ikisen juoman sellaisessa tissin muotoisessa mukissa. Näin kaikki asiakkaat ryystäisivät virvokkeensa tasa-arvoisesti nännin päästä, eivätkä viattomat vaavit erottuisi joukosta moukkamaisella käytöksellään. Äkkiä vaan toimeksianto vaikkapa Stefan Lindforsille, että suunnittelee ravintoloille modernin tissimukin.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Äkkiä vaan toimeksianto vaikkapa Stefan Lindforsille, että suunnittelee ravintoloille modernin tissimukin.

Ideana ihan hyvä, mutta entä kierrätettävyys..?

Ja, ettei mene ot:ksi, niin minulle avautui, että jotkut ihmiset eivät vaan opi ja että jotkut ovat liian tyhmiä tajutakseen, että jotain pitäisi oppia/ kehittää. ´Ja olen siihen törmännyt ennenkin, mutta se tuli taas vastaan...
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Ajattelemattomia tunareitakin toki on, mutta useimmat vanhemmat pystyvät pitämään imeväisikäisenkin lapsen kohtuullisen rauhallisena esim. ruokailuun vaadittavan ajan.

Minulle avautui ketjua lukiessani jälleen kerran se, miten voimakkaita antipatioita ihmisillä on lapsiperheitä kohtaan. Kärjistetysti sanottuna lasten kanssa pitäisi ilmeisesti pysyä jossain äänieristetyssä ikkunattomassa kopissa 24h vuorokaudessa.
En koe antipatioita lapsiperheitä kohtaan. Mutta mielestäni ravintola (jonne on jo ikärajatkin) EI ole paikka, jonne viedään lapset. Tästäkin on tietty eri asteita, mihin ravintolaan voi viedä lapset ja minne ei, mutta mielestäni intiimi ruokaravintola, ei ole oikea paikka mennä istumaan iltaa, jos mukana on minnapetteri 3v ja vittumarko 1v. Eikö niitä lapsia saa hoitoon siksi aikaa?

Omakohtainen kokemus on tapauksesta, jossa kaksi n. 3-5v lasta istui ensimmäiset 10 minuuttia ihan kiltisti, sen jälkeen alkoivat juoksemaan ympäri ravintolaa, taas ruokailun ajan istuivat hiljaa ja sitten alkoi väsyttämään ja itkuparkuhuutoäitimähaluunkotiinpalosireenivalitusta tunnin verran. Lopulta henkilökunta pyysi koko porukan poistumaan, kun lapset eivät rauhoittuneet. Kukakohan tästä tilanteesta nyt nautti? Olisiko ollut kaikille parempi, jos lapset olisi suosiolla jätetty vaikka hoitoon ja tultu vaan aikuisten kesken syömään?

Itse olin ko. tilanteessa treffeillä, ja jos ei mitään muuta positiivista, niin ainakin sain perustelematta läpi mielipiteeni olla tekemättä lapsia toooooooodella pitkään aikaan ;)

Ja imettäminen julkisella paikalla on mielestäni ihan OK.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
...mielestäni intiimi ruokaravintola, ei ole oikea paikka mennä istumaan iltaa, jos mukana on minnapetteri 3v ja vittumarko 1v.
En ole varma, haetko noilla nimityksillä sitä, että vanhemmat ovat jotain perusörveltäjiä vai onko lapset automaattisesti pieninä tuota kategoriaa. No, oli miten oli, olen kyllä sikäli samaa mieltä, että en ymmärrä, miksi aivan pieniä lapsia yritetään edes raahata vähänkään hienompiin mestoihin. Silloin harvoin, kun pääsen tasokkaaseen ravintolaan illalla, keskityn mieluiten ruokaan ja vaimoni seuraan kuin kikkailen lasteni kanssa.
 

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En koe antipatioita lapsiperheitä kohtaan. Mutta mielestäni ravintola (jonne on jo ikärajatkin) EI ole paikka, jonne viedään lapset. Tästäkin on tietty eri asteita, mihin ravintolaan voi viedä lapset ja minne ei, mutta mielestäni intiimi ruokaravintola, ei ole oikea paikka mennä istumaan iltaa, jos mukana on minnapetteri 3v ja vittumarko 1v. Eikö niitä lapsia saa hoitoon siksi aikaa?

Ei antipatioita, mutta silti lapsista ei voi puhua vain lapsina vaan heille täytyy keksiä mukahauskoja nimityksiä? Ikärajaperuste on ehkäpä vähän älytön, silloinhan myöskään jo varmaankin ihan asiallisesti käyttäytyvät teini-ikäisetkään eivät voisi käydä ravintolassa syömässä.

Ei kukaan ole ilmeisesti väittänytkään, että ravintolassa saisi käyttäytyä miten huvittaa; eiväthän aikuisetkaan saa. En lähtisi kuitenkaan kategorisesti sanomaan, ettei lasten kanssa voisi käydä "hienossa" tai "intiimissä" ruokaravintolassa. Vanhempien pitää toki katsoa, että myös lapset käyttäytyvät asiaankuuluvasti.

Aina ei ole mahdollista/järkevää laittaa lapsia hoitoon ja kuten jo esim. Snakster kirjoitti jossain vaiheessa lapsienkin tulee oppia käyttäytymään julkisillakin paikoilla.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Ikärajaperuste on ehkäpä vähän älytön, silloinhan myöskään jo varmaankin ihan asiallisesti käyttäytyvät teini-ikäisetkään eivät voisi käydä ravintolassa syömässä.
Ikärajaperuste on kaikkea muuta kuin älytön. Lähinnä vauvaikäisiä ei minunkaan mielestäni tarvitse tuoda ruokaravintoloihin, varsinkaan iltaisin. Jos vaikkapa klo 18 eteen päin ravintola olisi alle 7v lapsilta kielletty, jäisi monet parkuiltamat pitämättä.

Ja kun joku kuitenkin tarttuu, niin ei, mielestäni 6v lapsi ei ole vauvaikäinen. Kuitenkin potentiaalinen meluhäirikkö.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Aina ei ole mahdollista/järkevää laittaa lapsia hoitoon ja kuten jo esim. Snakster kirjoitti jossain vaiheessa lapsienkin tulee oppia käyttäytymään julkisillakin paikoilla.
Ja mielestäni silloin tulisi käydä syömässä perheravintoloissa, jos ei tosiaan saa lapsiaan mihinkään. Oikea paikka harjoitteluun ei ole aikuisille tarkoitettu seurusteluravintola, jossa ei ole edes lasten listaa. Tässä kyseessä oli kuitenkin selkeästi aikuisten ravintola, johon normaalisti ei edes oteta lapsia sisään tuohon aikaan - nyt ilmeisesti ryhmä oli ottanut lapsensa mukaan mitään ilmoittamatta.
Ikärajaperuste on ehkäpä vähän älytön, silloinhan myöskään jo varmaankin ihan asiallisesti käyttäytyvät teini-ikäisetkään eivät voisi käydä ravintolassa syömässä.
Ei mielestäni ole typerä. Korostan, että kyseessä ei todellakaan ollut perheravintola, vaan ns. trendikäs fine dining -paikka.
 
Viimeksi muokattu:

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Oikea paikka harjoitteluun ei ole aikuisille tarkoitettu seurusteluravintola, jossa ei ole edes lasten listaa.Tässä kyseessä oli kuitenkin selkeästi aikuisten ravintola, johon normaalisti ei edes oteta lapsia sisään tuohon aikaan - nyt ilmeisesti ryhmä oli ottanut lapsensa mukaan mitään ilmoittamatta.

Mitä ne sellaiset perheravintolat ovat?

Keskustelu ei liene kovin järkevää, jos toinen puhuu yksittäisestä tapauksesta ja toinen yleisellä tasolla asiasta. Kuten olen jo usemman kerran todennut, tulee niin lasten kuin aikuistenkin käyttäytyä tilanteen edellyttämällä tavalla, mutta en lähtisi kategorisesti estämään minkään ihmisryhmän, oli tämä ryhmä sitten lapset, köyhät, tyhmät tai mikä tahansa muu, pääsyä tietyntyyppisiin ravintoloihin.

Saattaa muuten olla, että jotkut lapset on opetettu syömään ja pitävät hyvinä ihan samoja ruokia kuin aikuisetkin, ts. nauravat nakit eivät ole ainoa vaihtoehto.

Minulle avautui, ettei ole tullut ikinä mieleenkään tarkistaa, onko ravintolassa lapsille omaa listaa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Tajusin juuri, että Sean Avery on sellainen ihminen, jonka kaveri en haluaisi olla. Enkä haluaisi joutua kyseisen herran kanssa kahdestaan autiolle saarelle.

Samassa yhteydessä tajusin sen, ettei NHL:ssa suosita sananvapautta. Olen kyllä samaa mieltä, ettei toisten pelaajien perheitä loukata, mutta ehkä olisi kannattanut antaa Phaneufin kouluttaa tuota jälkiliukasta rottaa ihan itse. Olisi varmasti tehnyt sen avojäällä varsin hienosti.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Omakohtainen kokemus on tapauksesta, jossa kaksi n. 3-5v lasta istui ensimmäiset 10 minuuttia ihan kiltisti, sen jälkeen alkoivat juoksemaan ympäri ravintolaa, taas ruokailun ajan istuivat hiljaa ja sitten alkoi väsyttämään ja itkuparkuhuutoäitimähaluunkotiinpalosireenivalitusta tunnin verran. Lopulta henkilökunta pyysi koko porukan poistumaan, kun lapset eivät rauhoittuneet.

Tällainen tilanne ei ole kenenkään muun kuin vanhempien vika. Jos vanhemmat eivät saa kakaroihinsa mitään otetta, niin sitten ei tosiaan ehkä kannattaisi paljon ihmisten ilmoilla liikkua. Ja tietysti homma hoidetaan niin, että jos juoksemisen tai muun käytöksen rajoittaminen aiheuttaa itkuraivarin, niin sitten mennään pihalle lapsen kanssa, kunnes huuto on tauonnut ja voidaan palata muiden pariin.

Ja Sampiohan varmasti ymmärsi, että puhuin normaaleista lapsista, joilla ei ole diagnoosia?
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Mitä ne sellaiset perheravintolat ovat?
Googleta vaikka se. Ensimmäisenä eteen tuleva Rosso on hyvä esimerkki perheravintolasta.
Keskustelu ei liene kovin järkevää, jos toinen puhuu yksittäisestä tapauksesta ja toinen yleisellä tasolla asiasta. Kuten olen jo usemman kerran todennut, tulee niin lasten kuin aikuistenkin käyttäytyä tilanteen edellyttämällä tavalla, mutta en lähtisi kategorisesti estämään minkään ihmisryhmän, oli tämä ryhmä sitten lapset, köyhät, tyhmät tai mikä tahansa muu, pääsyä tietyntyyppisiin ravintoloihin.
Nimenomaan tietyntyyppisiin ravintoloihin minä en lapsia haluakaan. Suurin osa noista perheravintoloista on ihan oikeita paikkoja mennä koko perheen voimin syömään, mutta kuvailemani kaltaiset paikat eivät ole. Toki kyseessä on yksittäistapaus, koska ko. ravintolassa ei normaalisti lapsia ole, lähinnä siksi, että suurin osa vanhemmista osaa itse tehdä valintansa jättää kotiin tuonne mentäessä. Ja tietenkin osa vanhemmista saa lapsensa kuriin, ja osa tajuaisi lähteä omatoimisesti pois, kun tarjoilijat pyytävät lapsia hiljenemään. Nämä nyt eivät tajunneet.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tajusin juuri, että Sean Avery on sellainen ihminen, jonka kaveri en haluaisi olla. Enkä haluaisi joutua kyseisen herran kanssa kahdestaan autiolle saarelle.
Minä taas haluaisin että kaveripiirissäni olisi lukuisia sellaisia kavereita kuin Avery. Ihan siis niiden muijien takia. Siis sekä ulkonäön että "luonteen".
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ja Sampiohan varmasti ymmärsi, että puhuin normaaleista lapsista, joilla ei ole diagnoosia?
En ollut varma, ja siksi otinkin kaksi esimerkkiä mukaan.
---

Tarkennetaan edellä kirjoittamaani sen verran, että en näe huonoksi lasten ottamista parempiinkaan paikkoihin, mikäli tietää heidän kanssaan homman hoituvan. Näin ei aivan pikkulasten kanssa yleensä ole, joten siksi olen itse aloitellut omien muksujeni perehdyttämistä kaiken maailman rossoista ja s-rafloista.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Samassa yhteydessä tajusin sen, ettei NHL:ssa suosita sananvapautta. Olen kyllä samaa mieltä, ettei toisten pelaajien perheitä loukata, mutta ehkä olisi kannattanut antaa Phaneufin kouluttaa tuota jälkiliukasta rottaa ihan itse. Olisi varmasti tehnyt sen avojäällä varsin hienosti.

Eikös Phaneuf niillä jälkiliukkailla ole ollut?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Todennäköisesti, mutta yritin sanoa, että Avery on itse kyseisellä eritteellä kasteltu rotta.

Hieman katkera ilmeisesti, kun Ellu hänet jätti ja otti paremman kiekkoilijan ja ihmisen rinnalleen.
 

SpaidAce

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Dallas Stars
Todennäköisesti, mutta yritin sanoa, että Avery on itse kyseisellä eritteellä kasteltu rotta.

Hieman katkera ilmeisesti, kun Ellu hänet jätti ja otti paremman kiekkoilijan ja ihmisen rinnalleen.

Mutta eikö ole todella töykeää kutsua Averya tuollaisella nimityksellä? Sehän on halventavaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Hieman katkera ilmeisesti, kun Ellu hänet jätti ja otti paremman kiekkoilijan ja ihmisen rinnalleen.
Niin ja Ellunkin kannalta tilanne on vielä ihan hyvä, että hän on ehtinyt vasta kolmen kanssa olemaan ja vielä parempiakin kiekkoilijoita on jäljellä (saataviksi rinnoilleen).
 

Viljuri

Jäsen
Ei olisi kovin viisasta ottaa liian syvällisesti mahdollisten kiertopalkintojen, olipa kyseessä nyt vaikka sitten ihan Stanley Cup, aiheuttamia tunnekuohuja, koska kysymyksessä ei tosiaankaan ole ns. sielunkumppanuus, vaan jossakin mielessä jopa ns. surullinen tapaus henkisen puolen vaikeuksineen. Koskee sekä ns. "empaattista myötäeläjää" että itse "flickaa". Yleensä.

Loppujen lopuksi pysyvää ovat vain homososiaaliset piirit, olipa kysymyksessä sitten näennäisesti niinkin erilaiset asiat kuin oluttuopin ääressä käyty keskustelu kavereiden kanssa, kiekkohöntsä, huipputason tieteenharjoittaminen tai liike-elämässä toimiminen ja muu vaikuttaminen.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Muutaman kuukauden ikäinenhän tarvitsee tissiä parin tunnin välein. Äiti pysyköön kotona vauvan kanssa kunnes imetysvaihe on loppu??

WTF? Missään välissä en vaatinut äitiä pysymään kotonaan. En vaan käsitä, miksei sitä tuttipulloa tai lastenhoitohuonetta voi käyttää. Ne kummatkin on ihan oikeasti sitä varten, ettei utareitaan tarvitse esitellä kaikille tuntemattomillekin. Ja juu, rinta on piilossa, utare on esillä. Siitä nimitys.

Avautui sellainen asia, että jopa Jatkiksessa saa lastenvihaajan maineen jos erehtyy odottamaan pienten tenavien vanhemmilta edes alkeellista huomaavaisuutta kanssaeläjiä kohtaan. Eipä muuten herätä ainakaan positiivisia tunteita lapsellisia kohtaan.

Ja mielestäni silloin tulisi käydä syömässä perheravintoloissa, jos ei tosiaan saa lapsiaan mihinkään. Oikea paikka harjoitteluun ei ole aikuisille tarkoitettu seurusteluravintola, jossa ei ole edes lasten listaa.

Amen. Jos tenava ei osaa olla huutamatta eikä juoksematta ympäri ravintolaa, ei ole mitään asiaa fine dine -paikkoihin. Ja muutamalla tietylle kirjoittajalle tiedoksi, että Rosso ei ole fine dine -paikka.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös