Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 770 889
  • 34 076

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
WTF? Missään välissä en vaatinut äitiä pysymään kotonaan. En vaan käsitä, miksei sitä tuttipulloa tai lastenhoitohuonetta voi käyttää. Ne kummatkin on ihan oikeasti sitä varten, ettei utareitaan tarvitse esitellä kaikille tuntemattomillekin. Ja juu, rinta on piilossa, utare on esillä. Siitä nimitys.
Eli miehesi puristelee utareitasi ja saunassa vilkkaa utareet? Selvä.

Mikä imettämisessä on vastenmielestä, jos suurin osa tekee toimituksen kuitenkin varsin huomaamatta?

Avautui sellainen asia, että jopa Jatkiksessa saa lastenvihaajan maineen jos erehtyy odottamaan pienten tenavien vanhemmilta edes alkeellista huomaavaisuutta kanssaeläjiä kohtaan. Eipä muuten herätä ainakaan positiivisia tunteita lapsellisia kohtaan.
Tämä lainaus vahvistaa vain sitä, että asenneongelma taitaa olla siellä päässä piuhoja.


Amen. Jos tenava ei osaa olla huutamatta eikä juoksematta ympäri ravintolaa, ei ole mitään asiaa fine dine -paikkoihin. Ja muutamalla tietylle kirjoittajalle tiedoksi, että Rosso ei ole fine dine -paikka.
Kuka on väittänyt Rossoa fine dining-paikaksi?
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Eli miehesi puristelee utareitasi ja saunassa vilkkaa utareet? Selvä.

Anteeksi, unohdin aiemmasta viestistäni sanan julkisesti.

Mikä imettämisessä on vastenmielestä, jos suurin osa tekee toimituksen kuitenkin varsin huomaamatta?

Niin just. Mikä nenänkaivamisessa on vastenmielistä, jos laittaisi toisen käden eteen.

Tämä lainaus vahvistaa vain sitä, että asenneongelma taitaa olla siellä päässä piuhoja.

Nyt en ymmärrä yhtään.

Toivon vanhempien käyttävän tuttipulloja tai lastenhoitohuoneita ollessaan ravintolassa => olen lastenvihaaja => kerron, etteivät nämä lapsellisilta tulleet haukkumiset juuri saa ajattelemaan vanhemmista positiivisesti => olen asenneongelmainen.

Kuka on väittänyt Rossoa fine dining-paikaksi?

Aiempien keskustelujen perusteella tiedän, että JA:ssa on kourallinen niitäkin, joiden mielestä Rosso ihan oikeasti on parempikin ravintola.

Kerrotko sinä vuorostasi, miksi sitä lastenhoitohuonetta tai tuttipulloa ei käytetä. Ja juu, tiedän, etteivät kaikki mukulat huoli tuttipulloa ollenkaan, mutta ne ovat poikkeustapauksia.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Aiempien keskustelujen perusteella tiedän, että JA:ssa on kourallinen niitäkin, joiden mielestä Rosso ihan oikeasti on parempikin ravintola.

Täällä nousee heti käsi pystyyn, maalaisjuntti kun olen. Ja toisekseen ihmettelen, että miksi mennä Kouvolaan asenteella, että "eiks täällä ole kuin Fransmanneja ja Rossoja, kyllä meil Hesas on laaturavintoloita joka kadunkulmassa".
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Nyt en ymmärrä yhtään.

Toivon vanhempien käyttävän tuttipulloja tai lastenhoitohuoneita ollessaan ravintolassa => olen lastenvihaaja => kerron, etteivät nämä lapsellisilta tulleet haukkumiset juuri saa ajattelemaan vanhemmista positiivisesti => olen asenneongelmainen.
Viittaan lähinnä siihen, että annat muutaman viestinvaihdon netissä vaikuttaa asennoitumiseesi varsin isoa ihmisryhmää kohtaan. Ok, ymmärrän, lievää provoilua puolin ja toisin.


Aiempien keskustelujen perusteella tiedän, että JA:ssa on kourallinen niitäkin, joiden mielestä Rosso ihan oikeasti on parempikin ravintola.
Tämä oli minulle uutta. No, turha ehkä lähteä kaivelemaan aihetta enempää.

Kerrotko sinä vuorostasi, miksi sitä lastenhoitohuonetta tai tuttipulloa ei käytetä. Ja juu, tiedän, etteivät kaikki mukulat huoli tuttipulloa ollenkaan, mutta ne ovat poikkeustapauksia.
Loppujen lopuksi aika moni muksu ei huoli pulloa. Lisäksi rinnat vaativat tyhjennystä välillä, tosin tästä en tiedä, kuinka akuutti hätä on kyseessä. Ehkä kuitenkin suurin asia on se, että kyseessä on pienen lapsen ruokailu, eikä äidin sosiaalinen puolikaan ole mikään väheksyttävä pointti.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllä minustakin tuo utareitten paljastelu julkisilla paikoilla ja etenkin ravintoloissa on hiukkasen outoa. Toki nyt itse kestäisin moisen tilanteen ja ruokahalu ei menisi siinä mihinkään, mutta joku voi siitä kiusaantua. Eikä ravintolassa kenenkään kuuluisi joutua kiusaantumaan ainakaan moisesta, kun kerran sinne on tullut syömään ja siitä myös maksaakin.

Käsittääkseni sitä äidinmaitoa voi lypsää tissistä pulloon, joten ihmettelen jos joku ei muiden viihtyisyyden vuoksi viitsi vaivautua siihen. Juottaa ipanalle maitoa pullosta sitten ja kaikilla on asiat hyvin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kyllä minustakin tuo utareitten paljastelu julkisilla paikoilla ja etenkin ravintoloissa on hiukkasen outoa.
Mutta kuinka paljon se tissi loppujen lopuksi vilahtaa ko. toimituksessa. Itse en muista yhtään tilannetta, jossa olisi oikeasti koko tissin nähnyt. On tietysti eri asia, jos homman hoitaa suurin elkein ja napero maiskuttaa aivan korvan juuressa, mutta en jaksa uskoa, että näin tapahtuu usein.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Tämä oli minulle uutta. No, turha ehkä lähteä kaivelemaan aihetta enempää.

Juu, aikomukseni ei ollut eikä ole alkaa luetella nimimerkkejä.

Lisäksi rinnat vaativat tyhjennystä välillä, tosin tästä en tiedä, kuinka akuutti hätä on kyseessä. Ehkä kuitenkin suurin asia on se, että kyseessä on pienen lapsen ruokailu, eikä äidin sosiaalinen puolikaan ole mikään väheksyttävä pointti.

Olen ymmärtänyt, että ne rinnatkin voi tyhjentää siellä lastenhoitohuoneessa. Lisäksi näin JA-yhteisön nimeämänä virallisena lastenvihaajana olen sitä mieltä, että ei pidä tehdä yhtäkään lasta, jos ei ole valmis poistumaan pöytäseurueesta edes pieneksi hetkeksi tyhjentääkseen rintansa pumpulla tai imettääkseen muksunsa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Lisäksi näin JA-yhteisön nimeämänä virallisena lastenvihaajana olen sitä mieltä, että ei pidä tehdä yhtäkään lasta, jos ei ole valmis poistumaan pöytäseurueesta edes pieneksi hetkeksi tyhjentääkseen rintansa pumpulla tai imettääkseen muksunsa.
Miksi pitäisi poistua, jos homman voi hoitaa kohtalaisen huomaamattomasti samalla seurasta nauttien? Mutta turha kai tästä on jankata. Sitä paitsi Jatkoajan Virallisen Lastenvihaajan viitta on tiukasti Murmelin harteilla ja yhtä selvänä kakkosena tulee Raikkaan Ted. Sinulla on vielä pitkä matka poikiin. Hymiöitä...
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Miksi pitäisi poistua, jos homman voi hoitaa kohtalaisen huomaamattomasti samalla seurasta nauttien?

Samasta syystä, miksi minä en tupakoi bussi- tai ratikkapysäkeillä katoksen alla, vaikka etenkin tähän aikaan vuodesta se niin mukavaa olisikin eikä se satunnainen savu ulkoilmassa ketään suoranaisesti vahingoita*) : tiedän sen häiritsevän monia.

Hymiöitä hymiöitä vaan.

*) Koska JA:ssa tartutaan kaikkeen, pitää varmaan mainita, että joojoo, astmaatikot sun muut erikseen ja joo, tuossa on se sana satunnainen.
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kerrotko sinä vuorostasi, miksi sitä lastenhoitohuonetta tai tuttipulloa ei käytetä. Ja juu, tiedän, etteivät kaikki mukulat huoli tuttipulloa ollenkaan, mutta ne ovat poikkeustapauksia.
Kysyin jo edellisellä sivulla, että miten tuttipullo auttaa ko. tilanteessa ja löytyykö useimmista, vaikkapa Chicoksista, lastenhoitohuone? Oma otoksena on yhden ravintolan kokoinen, eikä siellä ainakaan ollut lastenhoitohuonetta.
 

dimmu

Jäsen
Samasta syystä, miksi minä en tupakoi bussi- tai ratikkapysäkeillä katoksen alla, vaikka etenkin tähän aikaan vuodesta se niin mukavaa olisikin eikä se satunnainen savu ulkoilmassa ketään suoranaisesti vahingoita*) : tiedän sen häiritsevän monia.

Eikös tämä passiivinen tupakointi ole aika vaarallistakin tutkimusten mukaan? Vai tarkoittaako passiivinen tupakointi satunnaista, vai sitä, ettei itse polta mutta muut polttaa.

Nimim. tyhmää saa valaista

Edit. Ystävämme wikipediahan asiassa taas auttaa: "Passiivisen tupakoinnin on havaittu aiheuttavan terveyshaittoja siinä missä tupakoinninkin"

http://fi.wikipedia.org/wiki/Passiivinen_tupakointi
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
On kuseminenkin ja runkkaaminenkin ihan luonnollinen tapahtuma mutta en sitä silti vedä vehjettä esiin, etsi käsiini lähintä isoa astiaa ja tee sitä ravintolapöydässä.
Minulle on ihan sama mitä äidit ja lapset tekevät jossain Hese/Rosso-tyylin syöttölöissä, mutta helvetti jos olen nauttimassa hyvästä illasta laadukkaassa ravintolassa ja poltan rahaa siellä pari sataa euroa niin en tasan tarkkaan halua kuulla lasten rääkynää ja katsella imettämistä naapuripöydässä.

Tässä tullaan taas käytöstapoihin ja TOISTEN ihmisten kunnioittamiseen.
On paljon asioita joita pidetään ihan OK juttuina (riippuen tietysti henkilöstä), mutta en silti niitä tee, osin koska omaan käytöstavat ja toisaalta, en tieten tahtoen halua ärsyttää tai loukata ketään.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Tämähän menee jo koomiseksi. Vai on julkinen nenän kaivaminen, runkkaaminen ja kuseminen jo suoraan verrattavissa tilanteeseen, jossa pieni ihmistaimi tarvitsee nälkänsä tyydyttämiseksi ruokaa.

Faktoista ei kannata juuri kiistellä, mielipideasioista voi ja tämä on se mielipideasia, eikä ainoaa oikeaa objektiivista totuutta ole, vaan totuus on aina subjektiivinen. Minun totuuteni on se, että kovin on ihminen vieraantunut luonnosta jos sellainen mahdollisimman huomaamaton lapsen imetys saa vitutusta aikaan.

Minulle siis avautui, että meitä on monen junaan. Tässäkin asiassa.
 

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minulle on ihan sama mitä äidit ja lapset tekevät jossain Hese/Rosso-tyylin syöttölöissä, mutta helvetti jos olen nauttimassa hyvästä illasta laadukkaassa ravintolassa ja poltan rahaa siellä pari sataa euroa niin en tasan tarkkaan halua kuulla lasten rääkynää ja katsella imettämistä naapuripöydässä.

Kuten olen tässä koko ajan painottanut, tulee niin lasten kuin aikuistenkin käyttäytyä tilanteen edellyttämällä tavalla, mutta en lähtisi kategorisesti estämään minkään ihmisryhmän, oli tämä ryhmä sitten lapset, köyhät, tyhmät tai mikä tahansa muu, pääsyä tietyntyyppisiin ravintoloihin.

Minäkään en haluaisi katsella suurinta osaa ravintola-asiakkaista, kun olen nauttimassa sitä laadukasta illallista ja poltan rahaa sen pari sataa euroa, mutta olen silti sitä mieltä, ettei miltään ihmisryhmältä tule kieltää pääsyä ravintolaan. Kaikilta ihmisryhmiltä on kuitenkin edellytettävä asianmukaista käytöstä, eli rääkyviä lapsia ei ravintolaan tule viedä, vaan vanhempien tulee olla varmoja lastensa käytöksestä ja tarvittaessa poistua lasten kanssa heti, jos näyttää siltä, etteivät osaa olla ihmisiksi.

Sen sijaan en ymmärrä, mitä kauheaa siinä imettämisen katselemisessa on. Kuka ensinnäkin tuijottaa toisiin pöytiin ravintolassa ja toisekseen imettäessä ei välttämättä näy niistä ilmeisen häiritsevistä tisseistä oikein vilaustakaan, ts. ilmeisesti myös sylissä vaikkapa nukkuva lapsi viereisessä pöydässä häiritsisi.

Ai niin, saattaa muuten olla, että se imettävä äiti seurueineen polttaa sitä rahaa jopa enemmän kuin viereisen pöydän asiakkaat, joten rahankäyttö perusteena on aika heikko.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Ai niin, saattaa muuten olla, että se imettävä äiti seurueineen polttaa sitä rahaa jopa enemmän kuin viereisen pöydän asiakkaat, joten rahankäyttö perusteena on aika heikko.
Eli jos vaikkapa lätkämatsiin kalliimman lipun ostanut henkilö käytöksellään häiritsee halvemman lipun ostanutta henkilöä, niin tällä ei ole perustetta häiriintyä asiasta, koska on maksanut nautinnostaan vähemmän?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tämähän menee jo koomiseksi. Vai on julkinen nenän kaivaminen, runkkaaminen ja kuseminen jo suoraan verrattavissa tilanteeseen, jossa pieni ihmistaimi tarvitsee nälkänsä tyydyttämiseksi ruokaa.

Jossain määrin koomista tuoda mukaan tuolla tavalla joku vauvan söpöys tekemään asian hyväksytymmäksi, siihenhän "pieni ihmistaimi" selkeästi viittaa.

Rahankäyttö perusteena on sinänsä huono, mutta jos on rahaa polttaa fine diningiin, niin on rahaa myös kunnolliseen lastenhoitajaan, ei tarvitse edes pientä ihmistaimea antaa naapurin 15-vuotiaalle likalle hoitoon.

Aikaisemmin mainittu peruste "vauvan pitää pienestä pitäen olla mukana näissä tilanteissa" voidaan toteuttaa myös siellä Rossossa, tähän se ei päde millään lailla.
 

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eli jos vaikkapa lätkämatsiin kalliimman lipun ostanut henkilö käytöksellään häiritsee halvemman lipun ostanutta henkilöä, niin tällä ei ole perustetta häiriintyä asiasta, koska on maksanut nautinnostaan vähemmän?

Niin, tietääkseni kirjoitin, että rahankäyttö on huono peruste häiriintymiselle, vaikka toki vastasinkin samalla perusteella perustetta itse käyttäneelle. Lätkämatsianalogia toimii vähän huonosti, kun lätkämatsin laatu ei riipu käytetyn rahan määrästä samalla tavalla kuin ravintolaruokailun laatu, ts. Tapparallakin on tosi kalliit liput.

Pernaveikko kirjoitti:
Rahankäyttö perusteena on sinänsä huono, mutta jos on rahaa polttaa fine diningiin, niin on rahaa myös kunnolliseen lastenhoitajaan, ei tarvitse edes pientä ihmistaimea antaa naapurin 15-vuotiaalle likalle hoitoon.

Alunperinhän keskustelussa muuten oli kysymys ylipäänsä ravintoloista, tämä fine dining-aspekti tuli mukaan vasta myöhemmin.

Uskoisin, että useimmat vanhemmat nauttivat hienosta illallisesta mieluiten vain aikuisten seurassa, mutta se ei liene aina rahasta tai halusta kiinni. Esimerkiksi vieraassa kaupungissa yhden illan visiitillä ei välttämättä ole kovin helppo löytää asiallista tai minkäänlaista hoitopaikkaa, eikä sen välttämättä tulisi tarkoittaa, että sitten voi syödä vain jotain Hesemättöä. (Edellyttäen tietenkin, että niin lapset kuin aikuisetkin osaavat käyttäytyä ravintolan edellyttämällä tavalla.)

Onneksi tällaisissa asioissa harvemmin tulee ongelmia, kun järkevät ihmiset pääosin osaavat toimia niin, ettei kukaan ärsyynny suhteettomasti. Ravintoloillekin nämä lienevät aika tasapainottelua; luulisin, että esimerkiski totaalinen lapsi- tai imetyskielto saattaisi karkoittaa aika suuren asiakaskunnan myös sellaisin päivinä, kun niitä imetettäviä ei ole mukana.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
On kuseminenkin ja runkkaaminenkin ihan luonnollinen tapahtuma mutta en sitä silti vedä vehjettä esiin, etsi käsiini lähintä isoa astiaa ja tee sitä ravintolapöydässä.
Minä en rinnastaisi ruokailua ja runkkaamista millään tapaa toisiinsa. Aikuisena ihmisenä sulla lienee jonkinmoinen arviointikyky on suotu, mutta jos se pikkuvauva nyt sattuu eksymään ravintolaan samaan aikaan kuin sinä, on varsin epätodennäköistä, että hän kykenee hillitsemään itseään sinun tavoin. Tai voit toki kokeilla, kumpi häädetään ensin, imettävä äiti vai sinä kanki pystyssä.

Minulle on ihan sama mitä äidit ja lapset tekevät jossain Hese/Rosso-tyylin syöttölöissä, mutta helvetti jos olen nauttimassa hyvästä illasta laadukkaassa ravintolassa ja poltan rahaa siellä pari sataa euroa niin en tasan tarkkaan halua kuulla lasten rääkynää ja katsella imettämistä naapuripöydässä.
Tässä kai se pointti on ollutkin, tosin en ymmärrä, miksi sinun olisi seurattava imettämistä missään olosuhteissa. Eli ellei vanhemmat hallitse muksujaa, on suotavaa jäädä Heseen ja Abc-tasolle tai ainakin reagoida tilanteeseen oikein.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Samasta syystä, miksi minä en tupakoi bussi- tai ratikkapysäkeillä katoksen alla, vaikka etenkin tähän aikaan vuodesta se niin mukavaa olisikin eikä se satunnainen savu ulkoilmassa ketään suoranaisesti vahingoita
No joo, kyseessä on kuitenkin tarpeiden täyttäminen. Tuskin näet omaa tupakoimistasi yhtä akuuttina kuin pikkulapsen ruokailua. Jos hätä iskee päälle, on kokolailla perusteltua syöttää junnu, vaikka tuttipullo ei olisikaan mukana.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
No joo, kyseessä on kuitenkin tarpeiden täyttäminen. Tuskin näet omaa tupakoimistasi yhtä akuuttina kuin pikkulapsen ruokailua. Jos hätä iskee päälle, on kokolailla perusteltua syöttää junnu, vaikka tuttipullo ei olisikaan mukana.
Ei kai edelleenkään ollut kyse itse toimenpiteen "oikeutuksesta" vaan tavasta, jolla toimenpide suoritetaan. Jos kokee bussia odotellessaan tarpeen tupakoida, on kohteliasta siirtyä katoksen alta sivummalle (vaikka vesisateeseen) jotta muiden odottelijoiden ei tarvitse haistella savua siksi, että joku muu kokee tarpeekseen tupakoida. Aivan samoin kuin on kohteliasta siirtyä pois ruokapöydästä tekemään jotain, joka muut ihmiset huomioonottaen saatetaan kokea häiritseväksi.
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ja toisekseen ihmettelen, että miksi mennä Kouvolaan asenteella, että "eiks täällä ole kuin Fransmanneja ja Rossoja, kyllä meil Hesas on laaturavintoloita joka kadunkulmassa".

Tästä avautui että ei tule heti Kouvolasta mieleen montaakaan laaturavintolaa. Olé on ainut mikä on edes sinne päin. Thai- ja kiinalaiset paikat tarjoavat ihan hyvää ruokaa, mutta niissäkin on enemmän lounasravintolafiilis. Eikö Kouvolassa haluta syödä hyvää ruokaa vai miksi täällä ei ole enempää hyviä ravintoloita?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei kai edelleenkään ollut kyse itse toimenpiteen "oikeutuksesta" vaan tavasta, jolla toimenpide suoritetaan. Jos kokee bussia odotellessaan tarpeen tupakoida, on kohteliasta siirtyä katoksen alta sivummalle (vaikka vesisateeseen) jotta muiden odottelijoiden ei tarvitse haistella savua siksi, että joku muu kokee tarpeekseen tupakoida. Aivan samoin kuin on kohteliasta siirtyä pois ruokapöydästä tekemään jotain, joka muut ihmiset huomioonottaen saatetaan kokea häiritseväksi.
Sanotaan nyt vielä sen verran, että vaikea ymmärtää, miksi ruokapöydästä pitäisi siirtyä muualle ruokailemaan. Tietysti jos pöydässä istuu kokonaan ulkopuolisia tai ravintola on muuten intiimi, on parempi funtsia imetyspaikka uudelleen, mutta muussa tapauksessa en ymmärrä, kuinka normaali imetys voi kenenkään huomiota edes kiinnittää.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
No jopas on imetysliivit avautuneet porukalle. Oikein huolella.

Kiukuttelijat eivät vain ole saaneet tarpeeksi tissiä pienenä. Siitä on selkeästi jäänyt karmeat traumat, kun äiti onkin vain tyrkkäissyt käteen kylmän pullollisen Mjölöö au de Lehmää.

Että silleen...
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jos naapuripöydän vauvan imetys häiritsee, siitä kannattaa mainita tarjoilijalle. Mielestäni ravintolan omista säännöistä riippuen tarjoilijan pitäisi joko 1) ystävällisesti pyytää imettäjää siirtymään sivummalle tai 2) tarjota kiusaantuneelle sivustakatsojalle sellaista pöytää josta ei ole näkymää imetystapahtumaan.

Jos kumpikaan ylläolevista vaihtoehdoista ei ole mahdollista, asiakas voi vetää tästä omat johtopäätöksensä ja valita sitten seuraavalla kerralla toisen ravintolan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös