Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 770 904
  • 34 076

Dick Slasher

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÄSSÄT ♠
... niin se noin viisikymppinen naismyyjä kysyi minulta henkilöllisyyspaperit (maksoin käteisellä). No, enhän tuota ole kuin keskimääräistä suomalaismiestä pidempi 31-vuotias, että sikäli... (ihan mukavaahan se tällainen toisaalta).

Pistäkääpäs paremmaksi!:)

Jep, taisi olla vain flirtti mielessä. Halusin sun nimen jotta voi palata asiaan. Ai niin eihän tää ollutkaan toteuta ja pilaa toive ketju.
 
Minulle avautui, että näytän vissiin edelleenkin aika nuorelta, sillä kun tänään ostin marketista 24 olutta, niin se noin viisikymppinen naismyyjä kysyi minulta henkilöllisyyspaperit (maksoin käteisellä). No, enhän tuota ole kuin keskimääräistä suomalaismiestä pidempi 31-vuotias, että sikäli... (ihan mukavaahan se tällainen toisaalta).

Pistäkääpäs paremmaksi!:)

Taannoin 43-vuotiaalta äiteeltäni kysyttiin papereita ostaessaan Alkosta viinipullon. Uskomaton näkö kyseisellä myyjällä, sillä ei tuota kyllä millään alle 35-vuotiaan näköiseksi laske.

Itseltänihän kysytään melko usein johtuen nuoresta iästä ja vielä nuoremmasta ulkokuoresta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Taannoin 43-vuotiaalta äiteeltäni kysyttiin papereita ostaessaan Alkosta viinipullon. Uskomaton näkö kyseisellä myyjällä, sillä ei tuota kyllä millään alle 35-vuotiaan näköiseksi laske.

Minulta kysyttiin henkilöllisyystodistusta kolmisen viikkoa sitten Kaarinan Alkossa. Ikää minulla on 28v. Tätä ketjua lukiessani avautui se, että en olekaan mitenkään epätavallisen nuoren näköinen.

Mutta länsinaapurissamme on kysytty jopa 77-vuotiaalta papparaiselta papereita, koska on kuulemma vaikeaa arvioida, kuka on yli 18-vuotias. Tässä linkkiä: http://www.hs.fi/maailmanihmisia/ar...syttiin+paperit+olutta+ostaessa/1135231444678
 

J.Petke

Jäsen
Avautui se, että ei ole aina helppoa Alkon työntekijöilläkään.

Tästä tuli mieleen se kun kaverini (silloin) 19v meni aikoinaan ostamaan Alkosta (mietoa) juotavaa ja myyjä tulikin sitten jo siinä hyllyjen kohdilla kysymään että onkos pojalla ikää. Kaverini näytti ajokorttiaan ja sen jälkeen myyjä rupesi selaamaan almanakkaa ja laskemaan päivämääriä. Kaverini huomautti siinä vaiheessa, että "niin, se on ajokortti". Ei vaan mennyt vielä siinäkään vaiheessa myyjälle perille tuo.

Tämä oli vielä sitä aikaa kun ei ollut vielä olemassa mitään mopokortteja mitkä olisivat olleet samannäköisiä ajokortin kanssa.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tämä oli vielä sitä aikaa kun ei ollut vielä olemassa mitään mopokortteja mitkä olisivat olleet samannäköisiä ajokortin kanssa.

Entäs piikkikortti? Eikös se ole ollut aina saman näköinen kuin oikeakin kortti?
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minulle avautui, että näytän vissiin edelleenkin aika nuorelta, sillä kun tänään ostin marketista 24 olutta, niin se noin viisikymppinen naismyyjä kysyi minulta henkilöllisyyspaperit (maksoin käteisellä). No, enhän tuota ole kuin keskimääräistä suomalaismiestä pidempi 31-vuotias, että sikäli... (ihan mukavaahan se tällainen toisaalta).

Pistäkääpäs paremmaksi!:)
En tiedä, meneekö oikeasti paremmaksi, mutta minulta kysyttiin saman viikon aikana paperit sekä baarissa että marketissa, kun ostin olutta. Olin tuolloin 33-vuotias. Tosin asiaan vaikutti ehkä hyvin säilynyttä olemustani enemmän Floridan alkoholilainsäädäntö. Tuolloin minulle avautui, että ko. lainsäädäntö on aika tiukka, minkä vuoksi pitää näyttää n. 10 vuotta laillista ostoikää vanhemmalta säästyäkseen papereiden näyttämiseltä. Henkilökunta lähtee kuulemma raudoissa, jos jää kiinni alaikäisille myynnistä.

Ja nyt minulle avautui, että tuostakin reissusta on vierähtänyt jo helkkarin kauan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Itseltänihän kysytään melko usein johtuen nuoresta iästä ja vielä nuoremmasta ulkokuoresta.
Jaa, onko ulkokuortasi sitten kenties keinotekoisesti nuorennettu, jos se kerran on ikääsi nuorempi? Vai eikö tää juttu nyt oikein avautunut mulle?

Nää ikä- ja ulkonäköasiat osaa kyllä olla kinkkisiä juttuja. Usein kuulee sanottavan jostain tyypistä, että "näyttää ikäistään nuoremmalta/vanhemmalta", mutta harvemmin kukaan tarkentaa, että kuinka paljon nuoremmalta/vanhemmalta. Jos joku vaikkapa toteaa, ettei Mauno Koivisto näytä 85-vuotiaalta, niin kuinka vanhalta sitten? Kenties 84- tai 86-vuotiaalta? Entä kuka sitten näyttää juuri tasan ikäiseltään?

Pitäisköhän jatkaa vielä hieman lisää hiusten halkomista?
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
En tiedä, meneekö oikeasti paremmaksi, mutta minulta kysyttiin saman viikon aikana paperit sekä baarissa että marketissa, kun ostin olutta. Olin tuolloin 33-vuotias. Tosin asiaan vaikutti ehkä hyvin säilynyttä olemustani enemmän Floridan alkoholilainsäädäntö. Tuolloin minulle avautui, että ko. lainsäädäntö on aika tiukka, minkä vuoksi pitää näyttää n. 10 vuotta laillista ostoikää vanhemmalta säästyäkseen papereiden näyttämiseltä. Henkilökunta lähtee kuulemma raudoissa, jos jää kiinni alaikäisille myynnistä.

Ja nyt minulle avautui, että tuostakin reissusta on vierähtänyt jo helkkarin kauan.
Muutama vuosi sitten Coloradossa tarjoilijoilla oli ohjeet kysyä paperit kaikilta, jotka näyttivät alle 45-vuotiailta. Marketeista, baareista ym. en tiedä, mutta noin ainakin ravintoloissa.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pistäkääpäs paremmaksi!:)

Ei oo vaikeaa.

Las Vegasin lentokentällä paperit katsottiin kaikilta; siellä oli oikein kyltti seinällä että näin tehdään. Niinollen myös 59-vuotias sukulaismieheni joutui kaivelemaan passin näytille kun tilattiin virvokkeita. Tämä siis tapahtui tuossa viimekuussa.

Mutta eihän tästä nyt vissiin puhe ollutkaan.
 
Jaa, onko ulkokuortasi sitten kenties keinotekoisesti nuorennettu, jos se kerran on ikääsi nuorempi? Vai eikö tää juttu nyt oikein avautunut mulle?

Niin no tarkennetaan niin, että vaikka olen kohta 19 v. niin ei riitä sormet ja varpaat laskemaan tilanteita, joissa ollaan luultu joksikin yläaste-ikäiseksi. Tiedä sitten miksi, mutta luulenpa että suurin syy on melko lyhyt varsi. Joskus tuollaiset tilanteet vituttaa kun jossain baarissa esim. poke katsoo ovella epäuskoisen näköisesti. Mutta työtään nuo vaan tekevät.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
No eikös siitä kortista voisi katsoa, että kaverilla on B-kortti.
Niitä vain on keinoja saada B-korttikin alaikäisenä. Toni Nieminen taisi mm. saada 16-17 vuotiaana poikkeusluvalla.
 

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Niin no tarkennetaan niin, että vaikka olen kohta 19 v. niin ei riitä sormet ja varpaat laskemaan tilanteita, joissa ollaan luultu joksikin yläaste-ikäiseksi. Tiedä sitten miksi, mutta luulenpa että suurin syy on melko lyhyt varsi. Joskus tuollaiset tilanteet vituttaa kun jossain baarissa esim. poke katsoo ovella epäuskoisen näköisesti. Mutta työtään nuo vaan tekevät.

Et sinä tässä silti vastaa kysymykseen, miten sinulla voi olla nuorempi ulkokuori kuin sinä tosiasiassa olet?

Itseäni aikoinaan huvitti kun kysyivät Alkossa papereita ostaessani kossupulloa 19v 11kk vanhana. En kuitenkaan viitsinyt sanoa, että ensimmäiset kossuni Alkosta ostin 16-vuotiaana.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Järkyttävä BB-paska on ilmeisesti vaiennut nyt kokonaan. Tänäänkään ei tullut mitään kahden tunnin lähetystä hassunhauskan Janne Majavan ja Vappu Pimiön juontamina. Tuskin on mitään bb-chattejäkään siinä tapauksessa hintahtavien poikain juontamina. On niin helppo olla onnellinen.
 

Harald73

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897
No eikös siitä kortista voisi katsoa, että kaverilla on B-kortti.
Se kun ei aina ole niin helppoa. Itse muistan elävästi, kun poliisit ratsasi meikäläisen aikanaan kaljakassin kanssa, pyysivät (no, vaativat) nähdä henkilöllisyystodistuksen, annoin KT-kortin ja melkein pääsin pälkähästä, kun katsoivat vaan, että ajokortti ja toinen kysyikin jotain "kaverilla vissiin ikää, kun on ajokortti?".

No, ei ollut ikää (kuin 17v.), joten kaljat lähti ja sakot tuli. V.tutti sutena.

P.S. Tiedoksi tietämättömille; KT eli kevytmoottoripyörä/traktori -korttiluokka on poistunut jo yli parikymmentä vuotta sitten ja korvautui vissiin pikku a -kortilla (paha lähteä sanomaan, kun mulla oli tuo KT ja siitä sitten suoraan AB).
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
No eikös siitä kortista voisi katsoa, että kaverilla on B-kortti.

Nokkelimmat katsoo siitä kortista syntymäajan ja laskee siitä pikaisesti kortinhaltijan iän.

Luulisi muuten, että Alkoissa, ravintoloissa, kaupoissa ym. paikoissa, joissa ikärajoja kysytään, olisi kysyjillä mielessä päivämäärät joita ennen syntyneet voivat tuoteita ostaa. Ei siihen allakkaa luulisi tarvitsevan, että tietäisi, että esimerkiksi tällä päivämäärällä 3.12.1990 ja sitä aiemmin syntyneet ovat yli 18-vuotiaita.
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Niin no tarkennetaan niin, että vaikka olen kohta 19 v. niin ei riitä sormet ja varpaat laskemaan tilanteita, joissa ollaan luultu joksikin yläaste-ikäiseksi. Tiedä sitten miksi, mutta luulenpa että suurin syy on melko lyhyt varsi. Joskus tuollaiset tilanteet vituttaa kun jossain baarissa esim. poke katsoo ovella epäuskoisen näköisesti. Mutta työtään nuo vaan tekevät.
Älä kuule huoli, ei se lyhyestä varresta johdu. Ei 15- ja 19-vuotiaiden ulkonäkö paljon toisistaan eroa, ainakaan näin 33-vuotiaan silmin. Olin viime kesänä yhden(1) illan portsarina koulujen päättymispäivänä. Valehtelematta lähes joka kolmas asiakas näytti yläasteikäiseltä ja henkkareita joutui kyselemään lähes solkenaan, kaikki ravintolaan pyrkineet pystyivät todistamaan täysi-ikäisyytensä. On kyllä sanottava, että siinä kohtaa tunsi itsensä vanhaksi.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nokkelimmat katsoo siitä kortista syntymäajan ja laskee siitä pikaisesti kortinhaltijan iän.

Luulisi muuten, että Alkoissa, ravintoloissa, kaupoissa ym. paikoissa, joissa ikärajoja kysytään, olisi kysyjillä mielessä päivämäärät joita ennen syntyneet voivat tuoteita ostaa. Ei siihen allakkaa luulisi tarvitsevan, että tietäisi, että esimerkiksi tällä päivämäärällä 3.12.1990 ja sitä aiemmin syntyneet ovat yli 18-vuotiaita.

Nimenomaan, luulin ylläkäytyä "voihan siitä ajokortista katsoa, onko siinä B vai T" "ei se aina ole niin helppoa" -keskustelua joksikin läpäksi, mutta ilmeisesti asia ei ollutkaan näin. Tosiaan ainakin minun tietääkseni ajokortteihin sisältyy varsin oleellisena informaationa syntymäaika, ja jos laskutoimitus 2008-18 tuottaa suurtakin päänvaivaa, niin ehkä olisi syytä hakeutua sairaseläkkeelle Alkon kassan hommista.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Avautui, että yliopistotasoisessa sosiaalipolitiikan tentissä voi menestyä hyvin käymättä luennoilla ja kopioimatta/lukematta muistiinpanoja keneltäkään. Riittää kun on pitkin aikuisikäänsä seurannut tiedotusvälineitä ja lillunut yhteiskunnan turvaverkossa kuin riippumatossa konsanaan, välillä hiukkasen kylkeä kääntäen.
 

Kempula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Liverpool, Leijonat, Team Jatkis
Pakko vielä kommentoida tähän ikäkeskusteluun, vaikka se on mennyt jo täysin offtopiciksi. Ikää on tällä hetkellä 28 ja pari vuotta sitten ostin normiannoksen viikonloppua varten, eli laatikko olutta. Kassalla ollut eläkeikää lähestyvä nainen kysyi papereita, mikä ei ole mitenkään ihmeellistä, koska näytän ikäistäni paljon nuoremmalta. Näytin ajokorttiani ja ihmetys oli suuri kun tämä rouva totesi, että "joo, eipä sulla näytä ikä riittävän". Käskin häntä katsomaan uudestaan sitä AJOKORTTIA jonka jälkeen myyjä sanoi lauseen mikä meinasi aiheuttaa lievää repeilyä; "Ai anteeksi, katsoin vahingossa ajokortin myöntämispäivämäärää." Ajokorttini on myönnetty vuonna 98, eli näytin myyjän mielestä siis kahdeksanvuotiaalta:)
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Käskin häntä katsomaan uudestaan sitä AJOKORTTIA

Minulta kysyttiin papereita joskus ja ei ollut mitään mitä näyttää. Olin maksamassa pankkikortilla, joten totesin myyjälle, että pakkohan minun on olla täysi-ikäinen, koska maksan pankkikortilla.

Hän hyväksyi selityksen automaattisesti ja sain tuotteet ostettua, mutta eihän tuo oikeasti todista yhtään mitään, koska sitä ei voi tietää olenko kortinhaltija.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Kannan minäkin korteni kekoon: sivuunkirjoittanut joutuu tuon tuostakin kaivelemaan henkkareita esiin, kun tutut ja puolitutut eivät millään suostu uskomaan, kun kerron ikäni. Lähes järjestäen kommentit ovat luokkaa "et sä voi olla niin nuori, mä olin ihan varma, että olet 6-8 vuotta vanhempi". Oudointa asiassa on se, että omasta mielestäni näytän hädin tuskin täysi-ikäiseltä. Ja oikea ikä siis ei ole 10-12.

Mitä ketjun itse aiheeseen tulee, eilen avautui sellainen asia, että ihan oikeasti on olemassa äitejä, jotka kaivavat utareensa esille keskellä ravintolaa ja alkavat imettää kaikkien muiden asiakkaiden nähden. Tajuan kyllä, että jos mukula ei saa ruokaa halutessaan, sitä meteliä ei kestä kukaan, mutta käsittääkseni tuttipullot ja lastenhoitohuoneet on keksitty. Harkitsen parhaillani "Hyi helevata - silloin ällötti" -ketjun avaamista.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En käsitä, mitä ällöttävää on, jos joku imettää julkisesti. Noloa se toki voi olla sivullisille, ainakin itselleni olisi, mutta ei mielestäni missään määrin ällöttävää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös