Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 766 728
  • 34 067

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No ehkä hiukan huonosti kirjoitettu, mutta lopputuloksena Y ei siis ole vokaali eikä konsonantti, joten sana rhythm ei siis sisällä lainkaan vokaalia.

Olen kyllä sitä mieltä, että Y on sekä vokaali että konsonantti. Tosin tuo rhythm ei ole oikea vastaus vaikka y siellä välissä vokaaliksi laskettaisiinkin, ainakin rhythms on pitempi.
 
Viimeksi muokattu:

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Olen kyllä sitä mieltä, että Y on sekä vokaali että konsonantti. Tosin tuo rhythm ei ole oikea vastaus vaikka y siellä välissä vokaaliksi laskettaisiinkin, ainakin rhythms on pitempi.
No englannin kieliopin mukaan se ei ole kumpikaan. Ja perusmuodossa olevaa sanaa kai tuossa haetaan, totta kyllä, että monikko on pidempi.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No englannin kieliopin mukaan se ei ole kumpikaan. Ja perusmuodossa olevaa sanaa kai tuossa haetaan, totta kyllä, että monikko on pidempi.

Jep, näin se taitaa kieliopissa mennä. Tuo rhythm ei kyllä ole pisin perusmuotoinenkaan nykyisin käytössä olevassa englannin sana. Symphysy on, wikipedia kertoi. Twyndyllyng (twin) on keskiaikainen ja vielä pitempi.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Symphysy on, wikipedia kertoi.
Mitä Symphysy tarkoittaa? Googlella tosiaankin löytyi monestakin kohdasta, että kyseessä on pisin sana, mutta mistään ei merkitystä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mitä Symphysy tarkoittaa? Googlella tosiaankin löytyi monestakin kohdasta, että kyseessä on pisin sana, mutta mistään ei merkitystä.

Heti ekasta googlen osumasta: Union or fusion of two bodies or parts of a body. Ei tosiaan mitään newcastlelaisen hiilikaivosmiehen kahvitaukosanastoa.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Avautui tälläinenkin asia: Todella suuria on hintaerot, sekä toimitusajat eri optikkoliikkeissä...

Kävi tuossa viikonloppuna pieni haaveri ja silmälaseistani hajosi toinen linssi ihan tuhannen pillunpäreiksi. Eipä sitten muuta kuin seuraavana päivänä optikkoliikkeitä koluamaan ja kyselemään, että minkähintaiseksi tulee korjausoperaatio. Ensimmäinen paikka (Instrumentarium) arvioi, että tulisi maksamaan yli 200 euroa koko homma. Huh. Karmaisi ajatuskin, etenkin opiskelijatuloilla. Muita paikkoja sitten kyselemään. Yhdessä paikkaa ei omia sankoja ei siellä huolittu. Operaatio olisi kyllä reilut toista sataa kait maksanut, jos korjaus olisi suoraan ollut mahdollinen ja olisi mennyt varmasti monta viikkoakin. Sitten vielä kolmanteen, jossa olisi vähän päälle satasen maksanut uusi linssi.

Jäi operaatio hoitamatta vkl, kun en osannut valita ja puuttui kortti siinä yhteydessä, missä on tiedot näistä rilleistä. Tänään sitten yhteen tosi pieneen optikkoliikkeeseen ja siellä korjaushomma maksoi 80 euroa ja hyvässä lykyssä lasit saa huomenna kuntoon jo. Aiemmin mainitussa liikkeessä, missä olisi maksanut päälle satasen, olisi korjauksessa mennyt aikaa n. viikko.

Eli näemmä mitä pienempi liike, sitä nopeampaa toimintaa ja mahdollisesti myös huomattavasti halvempi hinta. Olisin jotenkin kuvitellut, että isommat liikkeet tarjoaa halvemmalla, koska kate on varmaan suurempi myynnissä ja kaiken suhteen muuteskin.

Taidanpa suosia yksityisiä ja pienempiä puljuja jatkossakin. Hyvää palveluakin oli tänään tuossa liikkeessä, josta uuden linssin tilasin.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Avautui tälläinenkin asia: Todella suuria on hintaerot, sekä toimitusajat eri optikkoliikkeissä....

Itselle on avautunut, että tuo uusi halpis-optikkoliike-eyen antaa kiinteät hinnat uusille rilleille, siis kaikki sangat ovat saman hintaisia. Ostin pojalle rillit tarkastuksineen ja linssit kaikilla herkuilla (ohennettu, heijastuksen poisto ja kovennettu pinta) 110€. Valikoima on paskempi kun instrussa ja ympärsitökin hieman halvemman oloinen, mutta toimivat rildot poika sai 2 viikon odottelulla.

Taidan ostaa omatkin seuraavaksi sieltä kun päässä olevat taisi maksaa jotain 500€ viimeksi.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
On se hienoa, että wanhakin ihminen voi oppia joka päivä jotain uutta.

Viikonlopun aikana minulle on avautunut, että hevoset eivät kärsi jetlagista. Niiden elimistö kun kehittää jotain jossain siten, ettei jetlagia tule. Ja ihmisien ei.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Viikonlopun aikana minulle on avautunut, että hevoset eivät kärsi jetlagista. Niiden elimistö kun kehittää jotain jossain siten, ettei jetlagia tule. Ja ihmisien ei.

Ja nyt odotellaan, kuka Jatkoajan biologeista/kemisteistä ehtii ekana eristämään kyseisen ainaan ja tulee triplamiljardööriksi.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Viikonlopun aikana minulle on avautunut, että hevoset eivät kärsi jetlagista. Niiden elimistö kun kehittää jotain jossain siten, ettei jetlagia tule.

Eläinmaailmasta löytyy niin uskomattomia asioita kun sunnuntaikrapulassa katselee dokumentteja. Kai ihmiselläkin on kaikenmaailman kykyjä, mutta välillä tuntuu, että jotain on jäänyt uupumaankin.

Kiinnostaisi tietää miten tätä asiaa on tutkittu? Verestä siis näkee aineen olemassaolon, mutta miten jetlagin poissaolo on huomattu? Tuskin ainakaan haastattelututkimuksella?

Voisiko lääkäri ottaa ihmisestä jotain kokeita ja diagnosoida jetlagin? Näkeekö puuttumisen jostain kokeista vai muulla tavalla esimerkiksi eläimen yleistä vireystilaa tarkkailemalla?

EDIT: No joo, äkkiähän tuon tietysti googlettaakin. Google tekee keskustelpalstatkin kohta turhaksi. Melatoniinineritystä mm. mitataan, minkä uskoisin olevan aika tuttu monille. Sitä en ainakaan vielä tiedä miksi näin tai tiedetäänkö sitä muutenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Se on ny sillä viisin, notta maailman talouskriisi on ohi. Sen tietää siitä, että Hesarin B-osiossa ulkomaan uutiset on taas luettavissa ennen talousuutisia.
 

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
Macadamiapähkinän nimi ei tulekaan mistään eksoottisesta kielestä, vaan John Macadam-nimisestä kasvitieteilijästä. Se onkin siis "skottipähkinä". Hoo. (John Macadam tosin oli skottilaista sukujuurta oleva aussi.)
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Ostin pojalle rillit...110€...2 viikon odottelulla.

Taidan ostaa omatkin seuraavaksi sieltä kun päässä olevat taisi maksaa jotain 500€ viimeksi.

Avautui juuri, että säästän aivan helvetisti, kun pystyn ostamaan omat lasini ulkomailta. Ostin kolmet erilaiset, maksoivat 16€+17€+25€=58€ ja aikaa tilauksesta lasien saamiseen meni 3 tuntia. Sankojen valikoima tuhansia erilaisia malleja. Aurinkolasit vahvuuksilla hotellille kuljetettuna 20€. Kiinassa työvoima on siis todellakin halpaa ja Suomessa katteet on edelleen hyvät.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Saunalahden mainoksessa, jossa näkyy pelkkä sormiaan napsautteleva käsi retrotyyliin, on näyttelijänä suht tärisevä kaveri. Pitäkääpä silmällä.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Itselle on avautunut, että tuo uusi halpis-optikkoliike-eyen antaa kiinteät hinnat uusille rilleille, siis kaikki sangat ovat saman hintaisia. Ostin pojalle rillit tarkastuksineen ja linssit kaikilla herkuilla (ohennettu, heijastuksen poisto ja kovennettu pinta) 110€. Valikoima on paskempi kun instrussa ja ympärsitökin hieman halvemman oloinen, mutta toimivat rildot poika sai 2 viikon odottelulla.

Taidan ostaa omatkin seuraavaksi sieltä kun päässä olevat taisi maksaa jotain 500€ viimeksi.

En tiedä minkä ikäinen poika sinulla on, mutta itse olen ostanut ala-asteikäiselle pojalleni rillit www.favoptic.com :sta ja sieltä ne on maksanut noin 50€.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Minulle avautui, että yllättävän paljon löytyy (Jatkoajastakin) vielä oikeasti "fanattisia" Guns n' Roses-diggareita. Ei ole esim. Metallican uuden levyn aiheuttama viestimäärä mitään verrattuna Gunnareiden fanitukseen ja uuden levyn odotukseen.

Eikä siis missään nimessä millään pahalla ketään kohtaan, arvostan tuollaista omistautumista. Kunhan vaan yllätyin, miten paljon yhtye saa kansaa liikkeelle julkaistessaan uutta kamaa ensimmäistä kertaa 15 vuoteen.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
En pahemmin ymmärrä saksaa tai osaa kirjoittaa sitä (sori, herr scholl), mutta tulipa opittua ainakin yksi oleellinen saksalainen sana, kun U-Seelannissa tapaamani germaanitar lähetti matkatuttavilleen ryhmämeilin saavuttuaan kotiin matkoiltaan, tässä pieni ote viestistä, jossa saksankielisiä rivejä seurasi aina samaa tarkoittava englanninkielinen pätkä:

simppeli sakemannitar kirjoitti:
Nach einem genialen wundervollem Jahr voller Abendteuer,
after a amazing Year full of adventures,
genialen Begegnungen,
fantastic meetings,
wertvolle Lebenserfahrungen in jeder Hinsicht,
impotent experience for life,

Lisätään vielä, väärinkäsitysten välttämiseksi, että tummennetut kohdat eivät liity allekirjoittaneeseen mitenkään...
 

Torsse

Jäsen
Tulipahan avauduttua ettei kaikilla ole vieläkään virallisia henkilöpapereita.Reippaana lapsenlapsena olin mummoa kyyditsemässä vaalipaikalle ja ajattelin että miksi hän mukaansa käskee ihan kunnantalolle asti. Selvisihän se virkailijan kohtaa kun mummo tokaisee että tunnistetaanko täällä vai ollaanko unohduttu.Tällä kertaa oltiin tuttuja eikä tarvinnut venkslata ollenkaan.Viimeksi ennakkoäänestyksessä oli etsitty vähän kauemmin tunnistajaa joten taktiikka meni vaihtoon ja ennakkoäänestys oli boikotissa.

Passia,ajokorttia eikä muutakaan pahvia ei siis ole olemassa. Tervetuloa 2000-luvulle...
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Tänään vaalien tuloksia katsellessa minulle avautui se, että Tampereella on pelottava määrä ihmisiä joilla on oikeasti nupissa jotain pahasti vialla.

Valitsijayhdistys Seppo Olavi Lehto, 139 ääntä

Ei vittu voi olla todellista
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Tänään vaalien tuloksia katsellessa minulle avautui se, että Tampereella on pelottava määrä ihmisiä joilla on oikeasti nupissa jotain pahasti vialla.

Valitsijayhdistys Seppo Olavi Lehto, 139 ääntä

Ei vittu voi olla todellista

Itse uskon, että suurin osa noista äänistä on ollut ns peukkuhekotusta eli huumoriääniä nuoristolta.
 

d2uce

Jäsen
Tänään vaalien tuloksia katsellessa minulle avautui se, että Tampereella on pelottava määrä ihmisiä joilla on oikeasti nupissa jotain pahasti vialla.

Valitsijayhdistys Seppo Olavi Lehto, 139 ääntä

Ei vittu voi olla todellista

Pakko kai tuossa on olla taustalla ns. Aku Ankka -ilmiötäkin.

EDIT: Olinkin hidas.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös