Tässä on hyvä huomioida, että jokainen tapaus on omanlaisensa. Yhden tapauksen käsittelystä ei välttämättä kannata tehdä lopullisia johtopäätöksiä eri vakuutusfirmojen välillä.On tässä avautunut pikkuhiljaa, että vakuutusyhtiöiden toimintatavoissa ja asiakaspalveluissa on aika paljon eroa.
Minulle, tai oikeastaan paremminkin minuun kohdistui alkuviikosta pieni onnettomuus. Olin hakemassa Helsinki-Vantaalta töihin liittyen yhtä vierasta. No, kävi niin että saksalaisen n. kuusikymppisen miehen ohjaama vuokra-auto peruutti suoraan oman autoni nokkaan. Se miten se kävi oli aika käsittämätön tilanne kaikkinensa, mutta siitä ei enempää. Joka tapauksessa yhteinen mielipiteemme oli, että syy oli 100% hänen eikä mitään henkilövahinkoja sattunut, puskuri menee uusiksi ja ehkä jotain muutakin.
No, kävin siinä kentällä tuon vuokra-autofirman tiskillä ja he lupasivat lähettää sähköpostiini vahinkoilmoituskaavakkeen, jonka välittömästi täytin ja palautin allekirjoitettuna. Siitä meni kaksi täyttä vuorokautta ennenkuin Pohjolalta tuli jokin sähköpostiviesti, että käypäs katsomassa heidän palvelustaan että missä on lähin heidän valtuuttamansa korjaamo, jossa vauriot voi käydä tarkistuttamassa. No, tietenkään se netin paskapalvelu ei toiminut (yritä hetken kuluttua uudestaan) ja eikun soittamaan asiakaspalvelijalle OP-Pohjolaan. Sieltä viimein selvisi että joo, tuossa ihan sivun lähellä on korjaamo. Hän laittaa pyynnön että ovat minuun yhteydessä ja antavat tarkastusajan tjsp. Tuo tapahtui eilen iltapäivällä ja voitte arvata ettei mitään ole kuulunut. Kai tässä täytyy kohta ajella sinne että tässä tämä kosla. Ja nyt kaupan päälle huomasin, että sijaisautoa varten tarvitsee tehdä vielä jokin erillinen selvitys varmaan uusine mutkineen.
Vertailukohtana parin-kolmen vuoden takainen tilanne, jossa kauppakeskuksen parkkihallissa nainen peruutti autoni kylkeen. Kyseisen naisen vakuutusyhtiönä oli Lähi-Tapiola ja ehkä kahden tunnin kuluttua tuosta tapahtumasta minulle soitti Lähi-Tapiolan kohtelias asiakaspalvelija, joka pahoitteli tapahtunutta, ja kysyi kaikki tarvittavat tiedot ilman että minun tarvitsi tehdä mitään. Hän lähetti minulle kopion vakuutuksen omistajan vahinkoilmoituksesta niiden rivien osalta jossa onnettomuus oli kuvattu tekstein ja piirroksin ja pyysi lähettämään valokuvat autoni vaurioista. Jos olin samaa mieltä tuosta vastapuolen kuvauksesta niin kuittaus heille sähköpostilla. Siitä seuraavana päivänä minulle ilmoitettiin, että mihin voin viedä autoni korjattavaksi ja noutaa samalla sijaisauton.
Ja mikä on oma vakuutusyhtiöni ja pankkini? Totta helvetissä se on OP.
edit. Tässä kirjoittaessani tätä purkausta, sieltä korjaamolta viimein soitettiin. Saadaan hommaa lopulta eteenpäin.
Mulla on ollut pääosin OP:n kautta vakuutukset ja OP on ainoa vakuutusyhtiö, jonka kanssa olen ajautunut asioimaan, kun jotain on tapahtunut. Autojen kanssa on kaikki hinaukset, sijaisautot ja muut asiat sujuneet todella sujuvasti. Ihan minimaalisesti on tarvinnut tehdä itse mitään. Suunnilleen yksi puhelu ja kaikki on selvää, sekä asiat etenevät nopeasti.
Kotivakuutukseen kun on jotain pitänyt saada, niin kaikki on hoitunut suoraan nettipalvelun kautta. Lyhyt kirjallinen selvitys siitä mitä on tapahtunut ja mille, sekä yleensä joku 1-2 kuvaa rikkoutuneesta tavarasta. Parin päivän sisällä on tullut rahat tilille, eikä mitään ole enää kyselty.
Asioista tulee aina monimutkaisempia, jos syyllinen on joku toinen taho. Jos toisena osapuolena on vuokra-autofirma, niin se voi joko helpottaa tai monimutkaistaa asioita - riippuen tilanteesta ja firmasta.
Viimeksi muokattu: