Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 737 453
  • 33 995

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Vuosituhannen alussa tein parin vuoden ajan lähes nälkäpalkalla hintatietojen tallennusta eräässä pikkufirmassa eli käytännössä aineistona oli pääkaupunkiseudulla ilmestyvät ilmaisjakelulehdet + Hesari. Noista julkaisuista sitten valittiin erinäisiä kulutustuotteiden (kahvia, sokeria, margariinia, jauhoja, yms. yms.) mainoksia sekä toisinaan myös kodinkoneiden mainoksia, jotka tallennettiin DOS-pohjaiseen ohjelmaan. Muistaakseni ohjelmassa oli pitkälti yli 5000 eri nimikettä ja koodia kyseisille hyödykkeille ja koneille, jotka aika nopeasti jäivät mieleen, sillä aika iso osa niistä oli nelinumeroisia.

Pääsin vain pari kertaa näkemään työni tuloksen, joka oli koottu sellaisiin A4-kokoisiin vihkoihin, joita tuon pikkufirman omistajalla oli vähintään sadottain. Aikamoisen yksitoikkoista puuhaa, tietokone oli vanha 1990-luvun alun 286 ja pahimmillaan vietin kymmeniä tai jopa satoja 14-tuntisia päiviä ukkelin autotallissa noita tietoja tallentaessa. Noh, ainakin pääsin kokemaan senkin duunin.

Aika nopeasti nuo eri koodit unohtuivat mielestä, kun ei tarvinnut enää kyseistä hommaa tehdä.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Vuosituhannen alussa tein parin vuoden ajan lähes nälkäpalkalla hintatietojen tallennusta eräässä pikkufirmassa eli käytännössä aineistona oli pääkaupunkiseudulla ilmestyvät ilmaisjakelulehdet + Hesari. Noista julkaisuista sitten valittiin erinäisiä kulutustuotteiden (kahvia, sokeria, margariinia, jauhoja, yms. yms.) mainoksia sekä toisinaan myös kodinkoneiden mainoksia, jotka tallennettiin DOS-pohjaiseen ohjelmaan. Muistaakseni ohjelmassa oli pitkälti yli 5000 eri nimikettä ja koodia kyseisille hyödykkeille ja koneille, jotka aika nopeasti jäivät mieleen, sillä aika iso osa niistä oli nelinumeroisia.

Pääsin vain pari kertaa näkemään työni tuloksen, joka oli koottu sellaisiin A4-kokoisiin vihkoihin, joita tuon pikkufirman omistajalla oli vähintään sadottain. Aikamoisen yksitoikkoista puuhaa, tietokone oli vanha 1990-luvun alun 286 ja pahimmillaan vietin kymmeniä tai jopa satoja 14-tuntisia päiviä ukkelin autotallissa noita tietoja tallentaessa. Noh, ainakin pääsin kokemaan senkin duunin.

Aika nopeasti nuo eri koodit unohtuivat mielestä, kun ei tarvinnut enää kyseistä hommaa tehdä.
Avautuiko sinulle koskaan miksi noita tietoja tallennettiin? Tekikö ukko jonka autotallissa noita tallensit jonkinlaista taloustutkimusta lehti-ilmoituksista Helsingin kaupungille vai mihin noita talentamiasi tietoja käytettiin? Äkkiseltään luulisi, että 2000-luvun alussa nämä tiedot olisi saanut kohtuu näppärästi ajettua ulos jo kauppojen kassaohjelmista.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Avatui mistä mistä syystä Kaivopiha on Kaivopiha.

Tuo Kolmen sepän patsaan paikalla oleva tönö on kaivo.

Kaivokatu yllättäen sai myös nimensä Globrunnet -nimisessä kaivosta, joka sijaitsi Kaivokadun ja Hakasalmenkadun (nyk Keskuskatu) kulmassa.

YO-talokin rakennettiin aikoinaan ”kaupungin laidalle”, jotta se ei häiritsisi paremman väen elämää.
 

Liitteet

  • 79C7FBB0-17DC-470D-965F-F649AEB4B2A8.jpeg
    79C7FBB0-17DC-470D-965F-F649AEB4B2A8.jpeg
    227,4 KB · kertaa luettu: 98
Viimeksi muokattu:

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Anssi Kela alkaa avautumaan huipputyypiksi. Musiikistaan huolimatta näyttää arvostavan hienoja asioita.
Saman olen pannut merkille. Ritchie Blackmore on se syy miksi Anssikin pukeutuu mustiin. Pelkästään tämä seikka saa meikäläisen arvostuksen.

Musiikkinsa ei toki itselle suuremmin maistu, mutta osaahan hän soittaa!

Tähän tulee palattua tasaisin väliajoin:


Pakko arvostaa myös sitä pieteettiä, jolla Kela teki jokaisen pikkupojan unelmasta totta:

 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Avautuiko sinulle koskaan miksi noita tietoja tallennettiin? Tekikö ukko jonka autotallissa noita tallensit jonkinlaista taloustutkimusta lehti-ilmoituksista Helsingin kaupungille vai mihin noita talentamiasi tietoja käytettiin? Äkkiseltään luulisi, että 2000-luvun alussa nämä tiedot olisi saanut kohtuu näppärästi ajettua ulos jo kauppojen kassaohjelmista.
Kyseessä oli jonkinlainen taloustutkimus, joka oli alkanut jo 1980-luvulla ja joka päättyi vuonna 2002. Aika isoja tahoja oli mukana kuvioissa (Paulig, Electrolux, Lännen Sokeri, Meira, yms. yms.). Samanlaisia tallentajia kuin meikäläinen oli ympäri Suomea suunnilleen 15 samoihin aikoihin minun kanssani (aiemmin heitä oli ollut luultavasti paljon enemmän). Tekniikan kehittyessä tuota hommaa alettiin ajaa alas.

Jos ymmärsin asian oikein, niin kyseessä oli oikeastaan jonkinlainen palvelus, sillä heppu, jonka autotallissa työskentelin, oli työurallaan kuulunut lukuisiin merkittäviin tehtäviin ja oli vielä 85-vuotiaana, jolloin häneen tutustuin, merkittävä jäsen Lions Clubissa. Vanhat kaverit olivat halunneet tarjota vanhalle kamulleen vielä jotain tekemistä rattoisten eläkepäivien ajaksi.
 

ace

Jäsen
Saman olen pannut merkille. Ritchie Blackmore on se syy miksi Anssikin pukeutuu mustiin. Pelkästään tämä seikka saa meikäläisen arvostuksen.

Musiikkinsa ei toki itselle suuremmin maistu, mutta osaahan hän soittaa!
Viimeisimpänä tämä lahja jonka sai vaimoltaan,

 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Saman olen pannut merkille. Ritchie Blackmore on se syy miksi Anssikin pukeutuu mustiin. Pelkästään tämä seikka saa meikäläisen arvostuksen.

Musiikkinsa ei toki itselle suuremmin maistu, mutta osaahan hän soittaa!

Tähän tulee palattua tasaisin väliajoin:


Pakko arvostaa myös sitä pieteettiä, jolla Kela teki jokaisen pikkupojan unelmasta totta:


Ihan muuten vain kommentoin, että Deep Purplen Knocking at Your Back Doorissa on aivan äärettömän kova riffi.
 

Jeesus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Äännetään sis-mies. Ei sinne ylimääräisiä ässiä tarvitse tunkea. En ole kenenkään suusta kuullut tuota suomeksi. Mies/nais-oletettu termiä olen kuullut käytettävän muutenkin kuin sarkastisesti.
Onko varmasti näin? Kemian puolella on termi "cis-trans-isomeria", ja sen olen kuullut ainoastaan lausutun muodossa "kis". Mutta voi tietysti olla, että lukiossa opettaja tämän lausui väärin ja sieltä se on minun kielikorvaan tuollaiseksi jäänyt. Nopealla haulla löytyi kuitenkin opetusvideo, jossa se myös lausutaan "kis": Cis-trans-isomeria
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Onko varmasti näin? Kemian puolella on termi "cis-trans-isomeria", ja sen olen kuullut ainoastaan lausutun muodossa "kis". Mutta voi tietysti olla, että lukiossa opettaja tämän lausui väärin ja sieltä se on minun kielikorvaan tuollaiseksi jäänyt. Nopealla haulla löytyi kuitenkin opetusvideo, jossa se myös lausutaan "kis": Cis-trans-isomeria
Ainakin englanniksi olen kuullut lausuttavan vain sis. En sitten varmaksi sano onko se kieliopillisesti oikein.
 

Jewgen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Avautui että palovaroitin voi myös toimia väärin, Kaksi kertaa tänään alkoi soimaan vaikka mitään savua tai kosteutta ei ollut havaittavissa. Ruokaa ei laitettu ja tulisijoja ei poltettu. Makuuhuoneen katossa oli ja patteri vaihdettu ensimmäisen hälytyksen jälkeen. Nyt keittiön pöydällä ja odotetaan alkaako vielä varoittamaan. Yöllä tuo olisi ollut paljon enemmän pohdintaa vaikuttava tilanne...
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Hälytän palstan päivystävän lingvistin @Uleåborgir in paikalle.
Klassisessa latinassa kirjoitettu c ääntyy i:n edellä [k]-äänteenä. Vaan esimerkiksi nykyenglannissa se ääntyy [sis]. Klassisessa latinassa muun muassa circus äännetään [kirkus].
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Avautui että palovaroitin voi myös toimia väärin, Kaksi kertaa tänään alkoi soimaan vaikka mitään savua tai kosteutta ei ollut havaittavissa. Ruokaa ei laitettu ja tulisijoja ei poltettu. Makuuhuoneen katossa oli ja patteri vaihdettu ensimmäisen hälytyksen jälkeen. Nyt keittiön pöydällä ja odotetaan alkaako vielä varoittamaan. Yöllä tuo olisi ollut paljon enemmän pohdintaa vaikuttava tilanne...
Ne hajoaa omia aikojaan. Kestävät ehkä noin 10 vuotta... Sitten alkaa tulla erilaisia toimintahäiriöitä... Joku väitti että se liittyy aiihen varoitusmekanismiin mutta siitä en osaa sanoa varmaa...
 

axe

Jäsen
Mää tykkään meiän keittiön palovaroittimesta. Saa käryttää jotain pekonia niin että on koko kämppä harmaana savusta ilman reaktiota. Mutta auta armias kun kurkkaat uuniin tsekataksesi, onko munakoisolasagnella jo kiva väri pinnassa, niin se lyhyesti pöllähtänyt lämpö sieltä pistää palovaroittimen huutamaan kuin palovaroitin.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Eilen lukiessani Anthony Hopkinsin wikipedia-artikkelia avautui, että hänellä on Aspergerin oireyhtymä.
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Asia jonka olin unohtanut, avautui minulle uudestaan.
Philip J. Fry ja Stimpson J. Cat on saman ukkelin, eli Billy Westin ääni.
Ja se äijä on 70-vuotias.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
EKP:n keskuspankin 31.8.2022 kurssin mukaan 1 euro vastaa 1,0000 Yhdysvaltain dollaria. Valuuttakurssit ovat muuttuneet aika paljon. On ilmeisesti aikamoinen sattuma, että tänään euro on neljän desimaalin tarkkuudella yhtä arvokas kuin Yhdysvaltain dollari.

Nyt ei kannata vaihtaa euroja dollareiksi? Maaliskuussa 2014, kun matkustin New Yorkiin, eurolla sai 1,38 USD. Huhtikuussa 2018, kun matkustin Los Angelesiin, eurolla sai 1,23 USD.
 
Viimeksi muokattu:

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Donovan Mitchell pelaa koripalloa ja lempinimensä on Spida. Komeita kenkiä kyllä. Lapsuudessa Hämis oli omakin suosikki ennen kuin Batman syrjäytti.
 

Jack DiBiase

Jäsen
Suosikkijoukkue
WiFi Password: XHeKaJ#72
Vähän noloa myöntää, mutta avautui vasta nyt, että Sasha Ikonen ja Sasha Huttunen ovat eri henkilö. Siis toisin sanoen, olen tiennyt ainoastaan Sasha Ikosen olemassaolosta ja kuvitellut kaikki Huttusen kirjoitukset hänen teksteikseen.

PS. Kohta joku kertoo varmaan, että Sasha Ikonen ei pelaa Florida Panthersin kapteenina...
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Vähän noloa myöntää, mutta avautui vasta nyt, että Sasha Ikonen ja Sasha Huttunen ovat eri henkilö. Siis toisin sanoen, olen tiennyt ainoastaan Sasha Ikosen olemassaolosta ja kuvitellut kaikki Huttusen kirjoitukset hänen teksteikseen.

PS. Kohta joku kertoo varmaan, että Sasha Ikonen ei pelaa Florida Panthersin kapteenina...
Sattuuhan sitä. Mä aikoinaan luulin pitkään, että Joona Laukka on ravihevonen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös