Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 704 167
  • 33 901

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Et ole ikinä lukenut Tenavat sarjakuvaa?
En ole lukenut, mutta olen katsonut joskus sitä sarjaa. En kyllä niin aktiivisesti, että jäisi henkilöhahmot mieleen.
 

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa +suomalaiset maailmalla +Kärpät
Sama pätee "Moikku"-tervehdykseen ja "hih"- sanan käyttöön viestitellessä. Suomalainen heteromies ei tuollaista vain suustaan vilpittömästi päästä. Vai oletteko koskaan todistaneet moista?
Hihi, kun jotkut ihanat viestittelijät täällä Jatkiksessa saa ain hymyn huulille.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Avutui, että elokuun lämpimät ja kosteat kelit ovat taanneet sen, että vastamaalatut ovet eivät kuivu sisätiloissa.
Sama avautui itselleni aika lailla tasan kaksi vuotta sitten. Autotallissa maalasin ja annoin "kuivua" siellä. Ovia oli varmaan puolenkymmentä urakoitavana ja taisipa saada kertaalleen yhden päivän aikana maalattua nimenomaan hitaan kuivumisen vuoksi.

Maalikerroksia kaikkiaan siis kolme ja ovet olivat vaakatasossa maalattavana (alapuoli maalattiin vasta kun yläpuoli oli valmis). Maalaukseen meni siis kaikkiaan noin viikko!

Vieläkin vituttaa. Heh.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Sama avautui itselleni aika lailla tasan kaksi vuotta sitten. Autotallissa maalasin ja annoin "kuivua" siellä. Ovia oli varmaan puolenkymmentä urakoitavana ja taisipa saada kertaalleen yhden päivän aikana maalattua nimenomaan hitaan kuivumisen vuoksi.

Maalikerroksia kaikkiaan siis kolme ja ovet olivat vaakatasossa maalattavana (alapuoli maalattiin vasta kun yläpuoli oli valmis). Maalaukseen meni siis kaikkiaan noin viikko!

Vieläkin vituttaa. Heh.
Tein vielä pienen pienen virheen, että asensin yhden akryylimaalilla maalatun oven paikoilleen ennen kuivumista. Nyt viikon jälkeen alkaa hajut olla talosta pois. Muut ovet maalasin nöyränä kolme kertaa vesiohenteisella.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Tein vielä pienen pienen virheen, että asensin yhden akryylimaalilla maalatun oven paikoilleen ennen kuivumista. Nyt viikon jälkeen alkaa hajut olla talosta pois. Muut ovet maalasin nöyränä kolme kertaa vesiohenteisella.
Itse maalaan aina mahdollisuuksien mukaan vesiohenteisilla. Ovet maalasin huonekalumaalilla ja hyvin ovat pinnat kestäneet kovallakin käytöllä.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Itse maalaan aina mahdollisuuksien mukaan vesiohenteisilla. Ovet maalasin huonekalumaalilla ja hyvin ovat pinnat kestäneet kovallakin käytöllä.
Joo eipä tuota akryylimaalia enää kaupat myykkään, sattui vaan olemaan puolikas purkki kaapissa. On ne aivan samallailla peittäviä nykyään hyvät vesiohenteisetkin ja ympäristö & ihmisten hajuaistit kiittää.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
@hooceebruins
Kun tälle maalailulinjalle lähdettiin: käsittelin vajaat kaksi vuotta sitten saunan kauttaaltaan Supi-saunavahalla. Lauteet mustaksi, seinät ja katto valkoiseksi.

Olipa muuten tuskallinen operaation. Vaha pitäisi levittää mahdollisimman paksusti yhdellä kerroksella, jotta se peittäisi kunnolla. Minä tietenkin käytin samaa taktiikkaa kuin normaalissa maalauksessa. Ajattelin vain vedellä sitten lisää kerroksia jos ei peitä. Eipä toiminutkaan niin. Aine ei juurikaan imeytynyt yhden kerroksen jälkeen. Melko tuskaista oli yrittää eli seinät ja katto eivät edelleenkään miellytä silmää. Lauteet sentään onnistuivat kohtuullisen hyvin.

Purkin kyljen ohjeessa muuten lukee: levitetään 1 kertaa puun syiden suuntaisesti sen verran kuin puuhun imeytyy. Olisi pitänyt ottaa ohje tosissaan.

Jutin sanoin: älä lähre shinne!
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
20 vuotta on siitä, kun tuli täytettyä 18v...ja silloiset kolmekymppiset jatkislaiset ovat nyt jo 50v =P
 

Jack DiBiase

Jäsen
Suosikkijoukkue
WiFi Password: XHeKaJ#72
Minulle on avautunut, että suomalainen cis-mies ei voi todeta minkään olevan "ihanaa".
On sanottava: mahtavaa, upeeta, ehkä h-vetin hianoo.
"Ihanaa" ei voi matalalla äänellä sanoa uskottavasti.
Ruotsin kielessä ei ole mitään ongelmaa sanoa "härligt", vaikka kuinka möreällä äänellä.
Edit: Eikä englantia puhuvan suusta "wonderful" kuulosta lainkaan feminiiniltä.
Avautui muuten tästä, että en ole koskaan varmaan kuullut tuota "cis-mies" -sanaa sanottavan ääneen, vaan ainoastaan nähnyt sen kirjoitettuna netissä. Sanotaanko se "kiss-mies", "siss-mies", see-ii-äs-mies" vai ihan jotain muuta? Ja löytyykö joltain lähipiiristä ihmisiä, jotka tuota termiä käyttää, muuten kuin korkeintaan sarkastisesti, vähän kuin "mies/nais-olettu".
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Avautui muuten tästä, että en ole koskaan varmaan kuullut tuota "cis-mies" -sanaa sanottavan ääneen, vaan ainoastaan nähnyt sen kirjoitettuna netissä. Sanotaanko se "kiss-mies", "siss-mies", see-ii-äs-mies" vai ihan jotain muuta? Ja löytyykö joltain lähipiiristä ihmisiä, jotka tuota termiä käyttää, muuten kuin korkeintaan sarkastisesti, vähän kuin "mies/nais-olettu".
En minäkään. Sarkasmi on taustalla sekä yritys välttää ilmaisuja miesoletettu, miehinen mies ja tosimies.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Avautui juuri, että Tukes myöntää Suomeen kaikille hakijoille malminetsintäluvan. Etsinnän voi estää vain kilpaileva firma, esim. kunnilla, tms. instansseilla tai kansalaisjärjestöillä ei ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa päätöksen eikä etsintään tarvita mitään ympäristölupia. Lupia myönnetään jopa 15 vuoden ajaksi.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Tuli jostain syystä mieleen puhelinnumerot ja avautui parikin asiaa.

Muistan ulkoa 4 numeroa: omani, lasteni ja bestmanini (joka hankki silloin aikoinaan kännykän samaan aikaan kuin minä ja se numero päättyy bondiin eli 007).

Ja olen aina pitänyt ns. omana numeronani sitä jonka ensimmäisenä sain vuonna 1997. Nyt tajusin, että nykyinen numeroni on ollut käytössäni kauemmin kuin tuo vanha oli (hiuksenhienosti, noin 12,5v oli "oma" numero ja nyt vähän yli 12,5v ollut työnumero). Ei tuo vanha numeroni sinänsä ole kadonnut vaan on hallussani, mutta muutin vain tyttären nimiin aikoinaan. Toisen tyttären numeron muistan siksi että kun hänelle haettiin liittymää niin tarjosivat sellaista numeroa, jossa vain kolme keskimmäistä numeroa on eri kuin omassa nykyisessäni eli valittiin se.
 

Glove

Jäsen
Avautui juuri, että Tukes myöntää Suomeen kaikille hakijoille malminetsintäluvan. Etsinnän voi estää vain kilpaileva firma, esim. kunnilla, tms. instansseilla tai kansalaisjärjestöillä ei ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa päätöksen eikä etsintään tarvita mitään ympäristölupia. Lupia myönnetään jopa 15 vuoden ajaksi.
Olisi kyllä parempi jos kotimaiset firmat hoitaisivat etsinnän ja kaivamisen niin ei kaikki tulovirrat menisi ulkomaille. Mutta tätä se on Suomessa, toiset saa tehdä täällä mitä haluaa, valtio kurittaa omia kansalaisia.

Minulle avautui tästä aiheesta se, että Suomessa on (wikipedian mukaan) 11 toimivaa kaivosta. Niissä louhitaan apatiittia, hopeaa, kobolttia, kromia, kultaa, kuparia, lyijyä, nikkeliä ja sinkkiä.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuli jostain syystä mieleen puhelinnumerot ja avautui parikin asiaa.

Muistan ulkoa 4 numeroa: omani, lasteni ja bestmanini (joka hankki silloin aikoinaan kännykän samaan aikaan kuin minä ja se numero päättyy bondiin eli 007).

Ja olen aina pitänyt ns. omana numeronani sitä jonka ensimmäisenä sain vuonna 1997. Nyt tajusin, että nykyinen numeroni on ollut käytössäni kauemmin kuin tuo vanha oli (hiuksenhienosti, noin 12,5v oli "oma" numero ja nyt vähän yli 12,5v ollut työnumero). Ei tuo vanha numeroni sinänsä ole kadonnut vaan on hallussani, mutta muutin vain tyttären nimiin aikoinaan. Toisen tyttären numeron muistan siksi että kun hänelle haettiin liittymää niin tarjosivat sellaista numeroa, jossa vain kolme keskimmäistä numeroa on eri kuin omassa nykyisessäni eli valittiin se.

Minä muistan ulkoa kolme puhelinnumeroa:
Oman numeroni, yleisen hätänumeron sekä lapsuudenkodin lankapuhelinnumeron (ei ole ollut käytössä enää joskus v.2000 jälkeen)
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Avautui muuten tästä, että en ole koskaan varmaan kuullut tuota "cis-mies" -sanaa sanottavan ääneen, vaan ainoastaan nähnyt sen kirjoitettuna netissä. Sanotaanko se "kiss-mies", "siss-mies", see-ii-äs-mies" vai ihan jotain muuta? Ja löytyykö joltain lähipiiristä ihmisiä, jotka tuota termiä käyttää, muuten kuin korkeintaan sarkastisesti, vähän kuin "mies/nais-olettu".
Äännetään sis-mies. Ei sinne ylimääräisiä ässiä tarvitse tunkea. En ole kenenkään suusta kuullut tuota suomeksi. Mies/nais-oletettu termiä olen kuullut käytettävän muutenkin kuin sarkastisesti.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Avautui juuri, että Tukes myöntää Suomeen kaikille hakijoille malminetsintäluvan. Etsinnän voi estää vain kilpaileva firma, esim. kunnilla, tms. instansseilla tai kansalaisjärjestöillä ei ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa päätöksen eikä etsintään tarvita mitään ympäristölupia. Lupia myönnetään jopa 15 vuoden ajaksi.
Edes menneellä mummollani oli mökkitontti ja mökki Pohjois-Savossa. Aikanaan joku firma teki valtauksen alueelle. Etsivät jotain timanttipiippuja tms. Koskaan ei ketään alueella näkynyt ja mummoni sai 150 markkaa korvausta tästä valtauksesta. Tiedä miten olisi sitten käynyt, jos jostain olisi jotain löytynyt. Tuo kaikille hakijoille luvan myöntäminen on kyllä aivan hanurista. No myytiinhän Kemirakin aivan pilkkahintaan Norjalaisille ja Talvivaarakaan ei nyt ihan putkeen mennyt.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Minä muistan ulkoa kolme puhelinnumeroa:
Oman numeroni, yleisen hätänumeron sekä lapsuudenkodin lankapuhelinnumeron (ei ole ollut käytössä enää joskus v.2000 jälkeen)
Minä muistan ulkoa muutaman numerosarjan: oma henkilöllisyystunnus, alkukodin lankapuhelinnumero, isän ja veljen puhelinnumerot, oma Ruotsin henkilöllisyystunnus ja oma puhelinnumero.

Kuvamuisti on kylläkin sitten ihan hyvä.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Äännetään sis-mies. Ei sinne ylimääräisiä ässiä tarvitse tunkea. En ole kenenkään suusta kuullut tuota suomeksi. Mies/nais-oletettu termiä olen kuullut käytettävän muutenkin kuin sarkastisesti.
Se varmaan liittyy missä kulkee. Minä oon jonkun verran kuullut noita termejä ääneenkin.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Keltaiset kesäkurpitsat (lajia Gold Rush) ei sovellu täytettyjen kesäkurpitsoiden tekoon kun kuori on niin kovaa että sitä on epämiellyttävää syödä uunissa kypsentämisen jälkeenkin. Harmi sinänsä kun kesäkurpitsat vaikuttaa pysäyttävän kasvunsa siinä vaiheessa kun olisivat juuri sopia täytettyihin kesäkurpitsoihin (uunissa).
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Itsellä numeromuisti on huikea. Puhelinnumerot, rekisterinumerot, jääkiekkotilastot ja töissä tarvittavat eri numerot ovat mukavaa kikkailua, jotka aiheuttavat mielihyvää.

Omalta osaltaan tähän vaikuttaa vuodesta 1992 itsetehdyt kiekkotilastot. Ei ollut mitään Internetiä, jonneille tiedoksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös