Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 770 097
  • 34 075

Cube

Jäsen
Erittäin monet muutkin kuin minä kuvittelevat olevansa jotenkin älykkäämpiä ja parempia kuin muut. Olin kuvitellut että heitä on vain muutama, mutta olin ehkä väärässä. Se ei ole vielä auennut että keitä oikeastaan ovat ne 'muut' joita fiksumpia me olemme.
Olen joskus ajatellut avata "Oletko keskimääräistä älykkäämpi" -äänestyksen Jatkoaikaan. Tulokset olisivat varmaan ihan hauskoja. Tosin niin ne olisivat varmasti "Oletko keskimääräistä parempi kuljettaja" -kyselyssäkin.

Itse äänestäisin toki "kyllä".
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Olen joskus ajatellut avata "Oletko keskimääräistä älykkäämpi" -äänestyksen Jatkoaikaan. Tulokset olisivat varmaan ihan hauskoja. Tosin niin ne olisivat varmasti "Oletko keskimääräistä parempi kuljettaja" -kyselyssäkin.

Itse äänestäisin toki "kyllä".

Ongelma taitaa osittain olla siinä, että Jatkoajassa on paljon keskimääräisesti älykkäämpiä ihmisiä, ihan jo perustuen yleiseen koulutustasoon jne.
Ja lähinnä älykkäät ihmiset tuntevat tarvetta korostaa älykkyyttään, monilla tavoilla, ne keskivertoa tyhmemmät eivät pidä asiasta meteliä mutta tekevät kyllä sen sitten itse keskusteluissa ;)

Pitkä selvitystyö intin P-kokeesta on jo johtanut siihen pisteeseen, että kyse on normaalijakaumasta jossa korkeimman arvon taisi saada 4% ihmisistä (ml. tietenkin allekirjoittanut). Sitä ei oikein kukaan tunnu tietävän, mikä on otoskoko, koska jo saapumiserän kokoisesta otoskoosta voisi alkaa tekemään ihan valideja tilastollisia päätelmiä.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Ongelma taitaa osittain olla siinä, että Jatkoajassa on paljon keskimääräisesti älykkäämpiä ihmisiä, ihan jo perustuen yleiseen koulutustasoon jne.
Ja lähinnä älykkäät ihmiset tuntevat tarvetta korostaa älykkyyttään, monilla tavoilla, ne keskivertoa tyhmemmät eivät pidä asiasta meteliä mutta tekevät kyllä sen sitten itse keskusteluissa ;)

Pitkä selvitystyö intin P-kokeesta on jo johtanut siihen pisteeseen, että kyse on normaalijakaumasta jossa korkeimman arvon taisi saada 4% ihmisistä (ml. tietenkin allekirjoittanut). Sitä ei oikein kukaan tunnu tietävän, mikä on otoskoko, koska jo saapumiserän kokoisesta otoskoosta voisi alkaa tekemään ihan valideja tilastollisia päätelmiä.

Mitä muuten intin P-arvo oikeastaan kertoo. Kysehän on psykologisesta testistä, ei älykkyystestistä.. itse tiedän oman älykkyysosamääräni, se on hyvinkin riittävä, olen käynyt lukuisia laajoja psykotestejä läpi ja saanut niiden tulokset, mutta intin p-arvo tosiaan on vähän epäselvä. Itselläni lukee kantakortissa 8, kun joskus sotilasläänissä kävin sen lukemassa. (sen muuten saa pyytämällä paikanpäällä, on ihan mielenkiintoista selata läpi)
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Mitä muuten intin P-arvo oikeastaan kertoo. Kysehän on psykologisesta testistä, ei älykkyystestistä.. itse tiedän oman älykkyysosamääräni, se on hyvinkin riittävä, olen käynyt lukuisia laajoja psykotestejä läpi ja saanut niiden tulokset, mutta intin p-arvo tosiaan on vähän epäselvä. Itselläni lukee kantakortissa 8, kun joskus sotilasläänissä kävin sen lukemassa. (sen muuten saa pyytämällä paikanpäällä, on ihan mielenkiintoista selata läpi)


Ööö, joko sitä on unohdettu P1-koe, eli tasan tarkkaan älykkyyskoe jossa oli ne kolme osa-aluetta (visuaalinen, verbaalinen ja matemaattinen). Tästä sitten saatiin arvosana välillä 1-9 normaalijakauman mukaisesti.
Ja ainakin johtajakoulutukseen päätyneet pääsivät meillä näkemään omat P-arvonsa RUK-pisteitten yhteydessä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
No mikä se "Kiristääkö vanne päätäsi?" -testi sitten on?

P2...tai sitten P1 ja P2 oli tuo älykkyystesti. Jokatapauksessa testejä on 2 joista toinen selvä älykkyystesti pisteytyksen ollessa 1-9 ja toisen psykologinen testi missä taas vain PV:n psykologit tietävät mitä mikin merkintä oikeastaan tarkoittaa. Kuitenkin niistäkin taisi tulla RUK-valintoihin jonkinlainen kvantitettava arvosana välillä 1-6, omani ollen muistaakseni 5 tjsp.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
P2...tai sitten P1 ja P2 oli tuo älykkyystesti. Jokatapauksessa testejä on 2 joista toinen selvä älykkyystesti pisteytyksen ollessa 1-9 ja toisen psykologinen testi missä taas vain PV:n psykologit tietävät mitä mikin merkintä oikeastaan tarkoittaa. Kuitenkin niistäkin taisi tulla RUK-valintoihin jonkinlainen kvantitettava arvosana välillä 1-6, omani ollen muistaakseni 5 tjsp.

Sikäli kun muistan oikein, niin kumpikin pisteytettiin ihan selvillä numeroilla. Sain kummastakin 9, mutta muistelin että asteikko olisi ollut 1-10.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Sikäli kun muistan oikein, niin kumpikin pisteytettiin ihan selvillä numeroilla. Sain kummastakin 9, mutta muistelin että asteikko olisi ollut 1-10.

Älykkyys-P-kokeessa maksimi on kylläkin 9, tämä on selvitetty varsin kattavasti. Pällikokeessa mielestäni maksimi oli 6 tjsp. mutta en nyt aivan varmaksi sitä muistaisi. Ja papereissa (siis esim. niissä mitä roudattiin mukana terveystarkastukseen jne. kun silloin vielä P-koe tehtiin kutsunnoissa) tuo pällikokeen tulos oli merkattu mystisillä +1,-,+1 jne. symboleilla.

Korjausta sen verran, että ilmeisesti pisteytystä on muutettu joskus, eli voi olla että pisteytys on ollut aiemmin 1-10 tms. Ainakin koko 2000-luvun väli on ollut 1-9.
http://www.mil.fi/ruotuvaki/index.dsp?action=read_page&pid=20&aid=233
 
Viimeksi muokattu:

Sir von Aulis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Avautui, että Kotiteollisuuden Iankaikkinen-videolla on melko nimekäs näyttelijäkaarti. Asia, joka avautuu ainoastaan hieman rokimpaa materiaalia ja tän vuoden euroviisuja seuranneille.

Tässä ite video
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Erittäin monet muutkin kuin minä kuvittelevat olevansa jotenkin älykkäämpiä ja parempia kuin muut. Olin kuvitellut että heitä on vain muutama, mutta olin ehkä väärässä.

Minua tyhmemmät ovat idiootteja, minua älykkäämmät ovat snobeja. Minua kouluttamattomammat ovat luusereita, minua koulutetummat ovat kirjaviisaita. Minua köyhemmät ovat laiskoja, minua rikkaammat ovat ahneita. Minua rumemmat ovat hirvityksiä, minua kauniimmat ovat turhamaisia. Minua nuoremmat ovat kokemattomia, minua vanhemmat ovat pysähtyneitä. Minusta vasemmalle on vain stalinisteja, minusta oikealle on vain fasisteja.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Minua tyhmemmät ovat idiootteja, minua älykkäämmät ovat snobeja. Minua kouluttamattomammat ovat luusereita, minua koulutetummat ovat kirjaviisaita. Minua köyhemmät ovat laiskoja, minua rikkaammat ovat ahneita. Minua rumemmat ovat hirvityksiä, minua kauniimmat ovat turhamaisia. Minua nuoremmat ovat kokemattomia, minua vanhemmat ovat pysähtyneitä. Minusta vasemmalle on vain stalinisteja, minusta oikealle on vain fasisteja.

En malta olla mainitsematta, että kannatathan myös keskinkertaista joukkuettakin eli suora on täydellinen :)
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Minua tyhmemmät ovat idiootteja, minua älykkäämmät ovat snobeja. Minua kouluttamattomammat ovat luusereita, minua koulutetummat ovat kirjaviisaita. Minua köyhemmät ovat laiskoja, minua rikkaammat ovat ahneita. Minua rumemmat ovat hirvityksiä, minua kauniimmat ovat turhamaisia. Minua nuoremmat ovat kokemattomia, minua vanhemmat ovat pysähtyneitä. Minusta vasemmalle on vain stalinisteja, minusta oikealle on vain fasisteja.

Ei helvetti. Sul on mun luonto.
 

Aurora

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Silikonin levityksen ihmeellinen maailma

Männä viikolla minulle totisesti avautui miten silikonia käytetään. Tehtävänä oli minulla ja naispuolisella työkaverillani kiinnittää akvaarioon väliseinä ja tiivistää saumat silikonilla. Tavattiin siinä sitten yhdessätuumin käyttöohjeita. Ensin puristeltiin purteloa ilman mitään tulosta. Sitten ymmärrettiin, että korkki pitää avata ja leikata sisällä oleva korkki auki. Ikävä kyllä tuli leikattua hieman liikaa, minkä jälkeen päällimmäinen muoviosa ei pysynytkään enää kunnolla paikallaan, joten yritettiin teipata se tiukasti kiinni, huonolla menestyksellä.

No näistä vastoinkäymisistä huolimatta alettiin pursottaa silikonia akvaarioon. Mutta silikonituubi on niin paksua muovia, että ei voimat riittäneet saamaan mitään ulos. Hetken tuubia pyöritettyämme tajuttiin, että silikonia pitää painaa tuubin pohjasta, jolloin tahnaa tulee ulos. Sekin vaati kuitenkin hemmetisti painamista ja silikonin pursotus oli yhtä tuskaa. Tuherrukseen meni varmaankin pari tuntia ja suurin osa ajasta kului hengitellessä silikonihuuruja pää akvaariossa. Jälki oli todella sotkuista ja silikonia oli loppujen lopuksi yhtä paljon käsissä kuin seinissä. Purkissa kerrottiin, että silikonin voi putsata käsistä lakkabensiinillä. Mitä helvettiä on lakkabensiini? Kirottiin siinä muutamaan kertaan alimpaa helvettiin joku silikonituubin kehittänyt mies, joka taatusti on todellinen sovinistisika, kun ainetta on niin hiton raskas naisen käyttää.

Seuraavana päivänä tuli sitten kysäistyä miespuoliselta työkaverilta, että onkohan tuossa silikonin levityksessä jotain tiettyjä kikkoja, kun oli niin tuskaista sen käyttäminen. Tämä sitten kysymään, että oliko teillä jotain ongelmia pistoolin kanssa. Minkä hiton pistoolin? Mies sai sitten röhönaurunsa lomassa selvitetyksi, että silikonia käytetään pistoolin avulla ja demonstroi jopa homman kädestä pitäen. Ja lakkabensiini on kuulemma periaatteessa sama asia kuin tärpätti. Että sekin asia sitten avautui.

Kaikenlaista sitä siis töissä oppii, mutta se ei kyllä avautunut, että ovatko tällaiset jutut jotakin sellaista, jonka miehet ihan automaattisesti osaavat? Kuuluuko yleissivistykseen osata käyttää silikonia vai miksi hitossa purkin ohjeet ovat niin epämääräiset?
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tuosta ansaitsisi kyllä jo urhoollisuusmitalin. Sen verran jöötiä kamaa silikoni on käsin puristeltavaksi. Ilmeisesti juuri tuon merkkisessä tuubissa ei sitten ollut tuota pistoolinkaan kuvaa, kuten joissain. Toivottavasti laatu oli kuitenkin akvaarioihin soveltuvaa. Muistelisin, että normaaleissa homesuojatuissa silikoneissa ei suositella käyttöä siihen tarkoitukseen.

Tuosta kyllä avautui joku juttu minullekin. Jos aina sanotaan, että miehet eivät kehtaa kysyä apua/neuvoja, niin näemmä se pätee sitten naisiinkin. Kun vasta seuraavana päivänä vinkkiä kyselit. Jos ei muu, niin Jatkoajan sekalaisten kysymysten ketju olisi ainakin auttanut.
 

Jomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Männä viikolla minulle totisesti avautui miten silikonia käytetään. Tehtävänä oli minulla ja naispuolisella työkaverillani kiinnittää akvaarioon väliseinä ja tiivistää saumat silikonilla.

Tästä tulikin hauska juttu mieleen,kun tarhan hoitajanaiset tiivistivät akvaariota silikonilla. Seuraavana päivän yksi lapsista meni kysymään: "Hei täti! Miksi noi kaikki kalat ui selkää?"
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Ööö, joko sitä on unohdettu P1-koe, eli tasan tarkkaan älykkyyskoe jossa oli ne kolme osa-aluetta (visuaalinen, verbaalinen ja matemaattinen). Tästä sitten saatiin arvosana välillä 1-9 normaalijakauman mukaisesti.
Ja ainakin johtajakoulutukseen päätyneet pääsivät meillä näkemään omat P-arvonsa RUK-pisteitten yhteydessä.

No II/90 käyty siellä joten ei vanha pää kaikkea jaksa enää muistaa :)
Niinhän tuo taisi olla kun nyt mainitsit..
 

Aurora

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Toivottavasti laatu oli kuitenkin akvaarioihin soveltuvaa. Muistelisin, että normaaleissa homesuojatuissa silikoneissa ei suositella käyttöä siihen tarkoitukseen.

Kyllä purkissa nimenomaan annettiin ymmärtää, että tavara sopii akvaarioihin. Se nyt vielä puuttuisi, että kaikki tuskalla hankitut koeahvenet heittäisivät henkensä heti akvaarioon jouduttuaan.

Tuosta kyllä avautui joku juttu minullekin. Jos aina sanotaan, että miehet eivät kehtaa kysyä apua/neuvoja, niin näemmä se pätee sitten naisiinkin. Kun vasta seuraavana päivänä vinkkiä kyselit.

Kehtaamisesta ei takuulla ollut kyse. Ristinsielua ei vain ollut paikalla kun viikonloppuna töitä paiskimme. Ja suoraan sanottuna ei tullut mieleenkään, että hommassa olisi ollut joku tällainen juju, lähinnä funtsittiin, että pitääkö ainetta lämmittää jollakin, että se tulee notkeammin purkista ulos.
 

Cube

Jäsen
Pitkä selvitystyö intin P-kokeesta on jo johtanut siihen pisteeseen, että kyse on normaalijakaumasta jossa korkeimman arvon taisi saada 4% ihmisistä (ml. tietenkin allekirjoittanut). Sitä ei oikein kukaan tunnu tietävän, mikä on otoskoko, koska jo saapumiserän kokoisesta otoskoosta voisi alkaa tekemään ihan valideja tilastollisia päätelmiä.
Onko noista prosenttijakaumista tarkempaa tietoa? Itselläni oli tarkoitus säkittää molemmat osiot (en halunnut AUK:iin missään nimessä), mutta lopulta ei luonto kestänyt, vaan yritin kyllä tuossa ykkösessä (vai kakkosessa?) ihan tosissaan. Hieman harmittaa, että olin tapani mukaan hidas, enkä ehtinyt siinä aivan loppuun asti. Ihan hyvä tilaisuushan se oli testata "yleistä tasoa".

Johtajuuskokeessa vedinkin sitten varman päälle ja otin nollat.
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Itselläni lukee kantakortissa 8, kun joskus sotilasläänissä kävin sen lukemassa. (sen muuten saa pyytämällä paikanpäällä, on ihan mielenkiintoista selata läpi)


Kiitokset tästä informaatiosta, vaikka olisihan se pitänyt itsekin oivaltaa, sillä potilastiedotkin ovat potilaan vapaasti saatavissa pyynnöstä. Onko tietoa siitä löytyykö tämä Tampereen asiakaspalvelupisteestä vai pitäisikö pääkallopaikalle Hämeenlinnaan vääntäytyä? (tuolla Tampereen pisteessä voisin vaikka huomenna käydä kääntymässä, mutta Hämeenlinnan pisteessä sitten vasta, jos jotain asiaa sinne muutoin tulee)

En itse aikanani älynnyt (heh) päälliköltä kysyä tuon P1-testin tulosta kohdaltani ja se on hieman jäänyt kaivelemaan.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kiitokset tästä informaatiosta, vaikka olisihan se pitänyt itsekin oivaltaa, sillä potilastiedotkin ovat potilaan vapaasti saatavissa pyynnöstä. Onko tietoa siitä löytyykö tämä Tampereen asiakaspalvelupisteestä vai pitäisikö pääkallopaikalle Hämeenlinnaan vääntäytyä? (tuolla Tampereen pisteessä voisin vaikka huomenna käydä kääntymässä, mutta Hämeenlinnan pisteessä sitten vasta, jos jotain asiaa sinne muutoin tulee)

En itse aikanani älynnyt (heh) päälliköltä kysyä tuon P1-testin tulosta kohdaltani ja se on hieman jäänyt kaivelemaan.

Epäilen että Hlinnassa. Yleensä niitä paperiversioina säilytetään sotilasläänin esikunnassa. Voi toki olla että tiedot on tallennettu myös järjestelmään, ja Tampereelta saa printin.
 

odwaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa ja Pena
Ainakin sen perusteella, mitä intissä pyörin tuolla HämSLE:n mestoilla, epäilisin, että Tampereellakin on jotain. Ehkä ainakin tamperelaisten tiedot. Sieltä me ainakin kutsuntoihin niitä joskus haettiin. Varmaksi en pysty kyllä sanomaan.

Pitäisi itsekin käydä katsomassa nuo tiedot, kun en niitä tuloksia koskaan kysellyt. P1:n vedin kyllä tosissani, ja oikeastaan P2:n myös. Eli toin ilmi sen, etten arvosta upseereita enkä armeijaa jne. Eipä siitä AUKista kai muutenkaan pelkoa ollut..
 

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Pudotuspelien maalipörssien voittamista hyvän sentterin kanssa ei voida lukea välttämättä haitaksi, muttei saavutukseksikaan.

Tämän viisauden kertoo meille varjo.

Tainnut lukea liikaa filosofian-kirjojaan.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Hurrit ovat lanttuja

Ruotsalainen on englanniksi Swede
Lanttu on englanniksi swede.

Olin ennen jotenkin kateellinen ruotsalaisten englanninkieliselle ja tyylikkäälle nimelle swede, mutta en ole enää, hah.
 

tutzba

Jäsen
Dan Brownin teoksen Murtamaton Linnake takana olevat numerot vastaavat samaisia kappaleita kirjasta, ja joka kappaleesta tulee ottaa ensimmäinen kirjain. Näin saadaan sitä "Caesarin neliötä" käyttämällä lause "kaikkia vahditaan".
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulle eilen ennustettiin mistä lie tarot korteista. En ollut ikinä edes ajatellutkaan tollaisia juttuja, mutta nyt tajusin että ihan täyttä kuraa koko touhu. Parin ekan kortin kääntämisen jälkeen, siis kun se luki niistä korteista jotain tunteilu ja rakkausjuttuja, niin mua rupes vähän hymyilyttämään. Se taisi sen mun ilmeen tulkita jotenkin niin, että ahaa, tolla jätkällä on joku lässynlässyn hanikultsi mielessä, ja siitähän se innostui kaiken maailman romansseista höpöttelemään. Siitä lähtien koitin pitää naamaa peruslukemilla. Siis kyllähän se on ihan okei juttu, jos jotkut tykkää lukea noita kaiken maailman horoskooppeja ja muita tollaisia, mutta siis kun jotkut oikeasti uskovat noihin tollaisiin juttuihin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös