Mainos

Asia, joka ”avautui” minulle

• 6 886 655
  • 34 596

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
En minäkään Robinin musasta välitä, mutta onhan hän oikeasti myös lahjakas ja hyvä laulaja. Muutaman kerran kun on kuullut joissain TV-ohjelmissa pelkän akustisen kitaran säestyksellä. Veikkaan että tulee tekemään pitkänkin uran suomalaisessa musiikkimaailmassa, kunhan jossain vaiheessa ymmärtää siirtyä teinipopista "aikuisempaan" musiikkiin. Ja kun vaan ei itse kyllästy alaan siinä vaiheessa jos (ja melko varmasti kun) suosio hetkellisesti voi notkahtaa teinien löytäessä uuden ja nuoremman suosikin. Voisihan tuossa olla ainesta ulkomaillakin yrittää.

Tämäkin totta. Kyllä tosiaan ääni ja tulkintataito riittää, biisit vaan sisällöltään hieman ulkona minun mieltymyksistä. Antti Tuisku tästä on jo pieni esimerkki. Oma siskoni oli junnu, kun tuosta tuli tähti. Nyt Tuiskun keikoilla on parit vanhemmat tuttavanikin käyneet. Robinille soisin kyllä menestystä.

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toinen salafani ilmoittautuu. Todella fiksun ja aidon oloinen, positiivinen nuorimies. Ja onhan se parempi, että suomalaiset teinit fanittavat suomalaista kuin ulkomaista, niin pysyvät viikkorahat kansantaloudessa.

Samanlainen huomio tullut tehtyä. Toki voi tuossa iässä käydä vähitellen ylivoimaiseksi pitää yllä noin positiivista julkisuuskuvaa, mutta kehut ansaitsee nykyisestä olemuksestaan ja käytöksestään.

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Samanlainen huomio tullut tehtyä. Toki voi tuossa iässä käydä vähitellen ylivoimaiseksi pitää yllä noin positiivista julkisuuskuvaa, mutta kehut ansaitsee nykyisestä olemuksestaan ja käytöksestään.
Muutenkin välillä tämä Tuiskun ja Robinin haukkuminen on aika typerää. Enpä oikeastaan paljon parempia roolimalleja teineille keksi - iloisia ja positiivisia ihmisiä.

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muutenkin välillä tämä Tuiskun ja Robinin haukkuminen on aika typerää. Enpä oikeastaan paljon parempia roolimalleja teineille keksi - iloisia ja positiivisia ihmisiä.

Näinhän se on. Joskus ja joillakin jää päälle yläasteelta opitut "kovan jätkän" mielipiteet, joiden mukaisesti Robinia ja Tuiskua tulee dissata. Tosin aika ihailtuja ja hyväksyttyjähän molemmat ovat, eikä Tuiskukaan taida enää kohdata samankaltaista vihaa kuin joskus uransa alkupuolella.

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Avautui, että vaikka naapurin jatkuva yskiminen välillä häiritseekin, niin häntä itseään se häiritsee varmasti paljon enemmän.
Vähän saman tyyppisesti tänään liikenteessä harmittelin hetken sitä, että kolaripaikan raivaus haittaa liikennettä ja hidastaa menoa. Sitten tajusin, että eihän mulla ole mihinkään kiire ja vaikka olisikin, ei se muutamasta minuutista saa olla kiinni. Pientä se minun harmitukseni on kolarin osapuoliin verrattuna.

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Näinhän se on. Joskus ja joillakin jää päälle yläasteelta opitut "kovan jätkän" mielipiteet, joiden mukaisesti Robinia ja Tuiskua tulee dissata. Tosin aika ihailtuja ja hyväksyttyjähän molemmat ovat, eikä Tuiskukaan taida enää kohdata samankaltaista vihaa kuin joskus uransa alkupuolella.

Eiköhän tuollaisten haukkuminen ja vihaaminen ole reagointia yhä kasvavaan kertakäyttökulttuuriin ja "hypeihin". Ei tietenkään ole fiksua kohdistaa se niihin, jotka yrittävät vain viihdyttää ihmisiä, vaan niihin, jotka pitävät yllä vallitsevaa kulttuuria. Vaikka minulle on se ja sama keitä nämä edellä mainitut henkilöt ovat, en voi sietää sitä ilmiötä, että tv-ohjelmilla tehdään musiikkimaailman tähtiä. Pahin kaikista lienee kuitenkin Emma-gaala, jossa palkitaan taloudellisesti menestyneitä artisteja.

Koko ajankuvaa kuvastaa vielä se, että Tarja Halosen aikana näitä uuden ajan hypekulttuurin edustajia on alettu kutsua presidentin itsenäisyyspäivän vastaanotolle. Ensi vuonna, kun Niinistö kiertää Suomen maakuntia, niin toivottavasti joku älyää viedä hänet paikalliselle musiikkiklubille katsomaan, että Suomen musiikkikulttuuri on jotain aivan muuta.

Minä olen Kauko Röyhkän ja Tommi Liimatan fani.

Ai, mikä avautui? No se, että CMX:n Antti Tuisku -cover on hyvä ja Tommi Liimatan kolmas sooloalbumi parempi.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Nimimerkki Noutolokku avautui vihdoinkin. Olen aina hiljaa mielessäni painottanut tavut väärin.

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eiköhän tuollaisten haukkuminen ja vihaaminen ole reagointia yhä kasvavaan kertakäyttökulttuuriin ja "hypeihin". Ei tietenkään ole fiksua kohdistaa se niihin, jotka yrittävät vain viihdyttää ihmisiä, vaan niihin, jotka pitävät yllä vallitsevaa kulttuuria. Vaikka minulle on se ja sama keitä nämä edellä mainitut henkilöt ovat, en voi sietää sitä ilmiötä, että tv-ohjelmilla tehdään musiikkimaailman tähtiä. Pahin kaikista lienee kuitenkin Emma-gaala, jossa palkitaan taloudellisesti menestyneitä artisteja.

Minusta ilmiöitä, musiikkia ym. saa kritisoida ja teen sitä itsekin ankarastikin. Tosin Tuisku ja Robin nyt eivät enää ole pelkästään ohimenevää hypeä, mutta viittasin enemmän tämänkaltaiseen meininkiin: Antti Tuisku uransa kauhunhetkistä: Uhattiin jopa kirveellä, turvamies välttämättömyys | Me Naiset

Tuiskuahan oli tuolloin monen mielestä ikään kuin "pakko" vihata, "kun se on homokin vielä". Ja joo, en minäkään Tuiskua tai Robinia kuuntele, mutta arvostan ihmisinä ja esikuvina.

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Cheek, Antti Tuisku, Elastinen, Robin ja Samu Haber. Helposti löytyivät suomalaisen pop-musiikin ärsyttävimmät tapaukset. Musiikillinen anti on sokerittoman hattaran luokkaa.

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Vapaan puolen pysäköintivalvonta-ketjua lukiessa on avautunut se, ettei yksityisen pysäköintifirman antamia parkkisakkoja tarvitse maksaa. Tämä on hyödyllinen tieto, sillä lätkäkauden aikana tulee aina 1-2 parkkisakkoa ja nimenomaa yksityisen puolen antamina. Enpä taida enää edes parkkikiekkoa laittaa, kun ei ne voi mulle mitään.

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Avautui äskettäin, että apulais-GM:n avaama Betsiguru-ketju on vähän samantyyppinen kuin aikanaan TomiP:n avaama matematiikkapähkinät tms. -ketju. Ketju pyörii lähinnä avaajan oman erinomaisuuden ympärillä ja viestejä tulee lähinnä avaajalta itseltään. Matikkaketjussa oli erikoista se, että siellä ei saanut olla matemaattisia laskutehtäviä vaan jotain muuta matematiikkaan liittyvää. Ja oliko vielä niin, että vain ketjun avaaja sai kysymyksiä esittää. Ihan sama, toisiaan nuo ketjut jollain tapaa muistuttavat.

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Avautui äskettäin, että apulais-GM:n avaama Betsiguru-ketju on vähän samantyyppinen kuin aikanaan TomiP:n avaama matematiikkapähkinät tms. -ketju. Ketju pyörii lähinnä avaajan oman erinomaisuuden ympärillä ja viestejä tulee lähinnä avaajalta itseltään

Alansa tai lajinsa parhaat ovat usein yksinäisiä sieluja

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Minusta ilmiöitä, musiikkia ym. saa kritisoida ja teen sitä itsekin ankarastikin. Tosin Tuisku ja Robin nyt eivät enää ole pelkästään ohimenevää hypeä, mutta viittasin enemmän tämänkaltaiseen meininkiin: Antti Tuisku uransa kauhunhetkistä: Uhattiin jopa kirveellä, turvamies välttämättömyys | Me Naiset

Minua ei yllätä lainkaan, että ihmiset kanavoivat pahaa oloaan julkkiksiin. Mitään julkisuuden henkilönä olemista ei olisikaan, ellei se olisi keino kanavoida jotain. Laulajan pitää olla myös persoona, jotta levyt myyvät, sillä nykään pelkkä musiikki ei riitä. Jostain syystä ihmisiä ei kiinnosta pelkkä urheilulaji tai joukkue, vaan myös yksittäiset pelaajat ja näiden personallisuudet kiinnostavat. Jännä juttu, että joitain kiinnostaa niinkin paljon, että täytyy alkaa uhkailla.

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Avautui äskettäin, että apulais-GM:n avaama Betsiguru-ketju on vähän samantyyppinen kuin aikanaan TomiP:n avaama matematiikkapähkinät tms. -ketju. Ketju pyörii lähinnä avaajan oman erinomaisuuden ympärillä ja viestejä tulee lähinnä avaajalta itseltään. Matikkaketjussa oli erikoista se, että siellä ei saanut olla matemaattisia laskutehtäviä vaan jotain muuta matematiikkaan liittyvää. Ja oliko vielä niin, että vain ketjun avaaja sai kysymyksiä esittää. Ihan sama, toisiaan nuo ketjut jollain tapaa muistuttavat.

Alansa tai lajinsa parhaat ovat usein yksinäisiä sieluja

Ja viesti oli jo lähtenyt matikkaketjussa modeille. Toivottavasti betsigurussa ei ole näin. Onhan noita yksinpuheluketjuja muitakin, eikä yksinpuhelu välttämättä ole negatiivinen asia. @Thusberg lisää jääkiekkotietämystämme ja @HardCore Hooligan jääkiekkotuntemustamme laajoissa monologeissaan, mistä kiitokset.

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Suomi on paska maa. Tällainen asia avautui, kun luin Ylen toimittajan tekemän jutun.

En ymmärrä sitä, miksi suomalaista kulttuuria pitää aina väheksyä ja haukkua. Onko täällä muka oikeasti niin kamalaa elää?

On muuten huvittavaa, kuinka toimittajaa sanoo suomalaista identiteettiä negatiiviseksi ja samaan aikaan kirjoittaa suomalaisesta identiteetistä pelkästään negatiivissävytteisen kirjoituksen. Eli siis: "hitsi kun muut ovat niin perhanan negatiivisia täällä. Minä olen toki myös, mutta minulla on oikeus siihen, olenhan käynyt sentään Lontoossa kahdesti ja tämän lisäksi työskennellyt vielä BBC:n leivissä (oli vielä lihavoituna, ettei vaan menisi keneltäkään ohi)."

Masentaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko scootterissa 4 pyörää? katsoitko Itsenäisyyspäivän paraatia Kajaanista?

Intissä mönkijää kutsutaan maastoskootteriksi.
”Mönkijä”
Ajoneuvolainsäädäntö ei tunne mönkijä-nimistä ajoneuvolajia. Jos kansanomaiselta nimeltään ”mönkijä” on EY-tyyppihyväksytty johonkin seuraavista ajoneuvoluokista, koskee ajoneuvoa rekisteröintivelvollisuus, kun sitä käytetään yleisessä tieliikenteessä:

• kolmipyöräinen mopo (L2e-luokan ajoneuvo)
  • kolmipyörä (L5e)
  • kevyt nelipyörä (L6e)
  • nelipyörä (L7e).
Muunlaiset mönkijät ovat maastoajoneuvoja, eikä niitä siten voida rekisteröidä yleiseen tieliikenteeseen.
Lähde: Trafi

Kevyt nelipyörähän tunnetaan paremmin nimellä mopoauto.

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Suomi on paska maa. Tällainen asia avautui, kun luin Ylen toimittajan tekemän jutun.

En ymmärrä sitä, miksi suomalaista kulttuuria pitää aina väheksyä ja haukkua. Onko täällä muka oikeasti niin kamalaa elää?

Tuohan on vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaaltahan tämä on todella hieno maa, missä on onnistuttu luomaan aika oikeudenmukainen demokratia, missä kaikilla on mahdollisuus nousta mistä tahansa tuloluokasta esimerkiksi lääkäriksi jne. Paljon myös muuta hienoa kuten luonto jne. omanlainen kulttuuri (joka tänä päivänä on jo lähestulkoon integroitunut amerikkalaiseen).

Mutta kyllähän suomessa tuo kyräily ja kateus kaikesta ärsyttää. Tasapuolista on se, että kaikki pitäisi tasapäistää täysin. Ei tietenkään sen mukaan, että kaikilta vaaditaan samaa, vaan kenellekään ei saa antaa enempää kuin paskimmalle. Ihmiset ovat monessa paikkaa, varsinkin maaseudulla tyhmiä ja kovapäisiä ts. putkinäköisiä. Miksei näitä kaupungeissakin tietysti olisi ja varmasti sitä WT-porukkaa onkin.

Myös hallinnoissa suhmuroi pääministerinäkin edelleen jotain menninkäisiin uskovia heppuja ja tuo ajaa ongelmiin. Keskustalainen suhmurointi myös suomessa ärsyttää.

Mutta onhan Suomi parhaita paikkoja maailmassa elää, pienistä epäkohdista huolimatta. Ja siitä, että kansanluonne on osaltaan täysin perseestä ja kulttuurin tavat ihan hirvittävää demonisointia, mikä pakanille on sopinut.

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuohan on vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaaltahan tämä on todella hieno maa, missä on onnistuttu luomaan aika oikeudenmukainen demokratia, missä kaikilla on mahdollisuus nousta mistä tahansa tuloluokasta esimerkiksi lääkäriksi jne. Paljon myös muuta hienoa kuten luonto jne. omanlainen kulttuuri (joka tänä päivänä on jo lähestulkoon integroitunut amerikkalaiseen).

Mutta kyllähän suomessa tuo kyräily ja kateus kaikesta ärsyttää. Tasapuolista on se, että kaikki pitäisi tasapäistää täysin. Ei tietenkään sen mukaan, että kaikilta vaaditaan samaa, vaan kenellekään ei saa antaa enempää kuin paskimmalle. Ihmiset ovat monessa paikkaa, varsinkin maaseudulla tyhmiä ja kovapäisiä ts. putkinäköisiä. Miksei näitä kaupungeissakin tietysti olisi ja varmasti sitä WT-porukkaa onkin.

Mielestäni ei kyllä ole olemassa mitään suomalaisille ominaista kateutta. Kateellisuutta esiintyy joka puolella maapalloa eikä mikään osoita, että Suomessa ihmiset olisivat mitenkään erityisen kateellisia tai pahansuopia. Nimenomaan juuri Britanniassahan puhutaan, miten pikkusieluinen paikallinen mentaliteetti on, ja Jenkeissä valitetaan, että menestymistä kadehditaan liikaa. Kateellisuus on kansainvälinen ilmiö ja tuntuu, että monet ovat sitä mieltä, että sitä esiintyy paljon juuri omassa maassa. Ja yleensähän maaseudulla ollaan konservatiivisempia kuin kaupungeissa ympäri maailmaa, ei tämäkään ole mikään Suomen tai suomalaisuuden ominaispiirre.

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Mielestäni ei kyllä ole olemassa mitään suomalaisille ominaista kateutta. Kateellisuutta esiintyy joka puolella maapalloa eikä mikään osoita, että Suomessa ihmiset olisivat mitenkään erityisen kateellisia tai pahansuopia. Nimenomaan juuri Britanniassahan puhutaan, miten pikkusieluinen paikallinen mentaliteetti on, ja Jenkeissä valitetaan, että menestymistä kadehditaan liikaa. Kateellisuus on kansainvälinen ilmiö ja tuntuu, että monet ovat sitä mieltä, että sitä esiintyy paljon juuri omassa maassa. Ja yleensähän maaseudulla ollaan konservatiivisempia kuin kaupungeissa ympäri maailmaa, ei tämäkään ole mikään Suomen tai suomalaisuuden ominaispiirre.

Jotenkin tällainen naapurin auton verojen tarkastaminen jne. kuuluu ehkä suomalaiseen kateuteen. Tai onko Suomalainen vain niin tunnollinen, että tykkää tehdä ilmoituksia viranomaisille näistä, mikä sinällään hyväkin piirre.

Mutta ihan oikeassa olet, että Suomen huonoista puolista kovin moni ei ole täysin suomalainen. Ehkä vain omalla vivahteella. En tiedä onko nuo Suomalaisen kulttuurin puolestapuhujat huomanneet, että kulttuuri ja arvot on länsimaalaista ts. amerikkalaista hyvinkin pitkälle. Kaikessahan "suomalaisuus" vähentynyt, mikä tietysti hyväkin.

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jotenkin tällainen naapurin auton verojen tarkastaminen jne. kuuluu ehkä suomalaiseen kateuteen. Tai onko Suomalainen vain niin tunnollinen, että tykkää tehdä ilmoituksia viranomaisille näistä, mikä sinällään hyväkin piirre.

Niin ehkä tässä on vähän sama kuin Ihmisten puolueen eräässä jaksossa oli, että mistä olisit valmis luopumaan hidastaaksesi ilmastonmuutosta. Kaikki nimeävät jotain mistä ovat valmiita luopumaan, kunnes yksi sanoo, että ei luovu mistään. Mikä johtaa siihen, että kukaan ei ole valmis luopumaan mistään. Eli jos itse maksat verosi tunnollisesti, niin haluat pitää huolen, että muutkin maksavat.

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis miettikää. Maalla jengin on pakko juoda vähemmän kun aamulla pitää mennä autolla töihin ja siinä on tiukemmat promillerajat kuin duunissa. Tota ei kaupungeissa tule silleen mietittyä, paitsi kyllä mä usein metron tai dösän ikkunasta katselen autoilijoita ja ihmettelen että miten noi pystyy. Itsellä kuitenkin on aamuisin niin pökkeröinen olo ja hoksottimetkin toimii max. puoliteholla. Mieti siinä sitten johonkin auton rattiin.

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
...
Ihan mielenkiintoinen juttu, tässä heti ensimmäinen kohta joka avautui minulle
Kuinka monessa maassa vastataan “haista vittu”, kun kehut vaikkapa juhlissa isäntäväen tarjoiluja?
En ole aiemmin siis tiennyt että Suomessa on tapana vastata isännän ominaisuudessa "haista vittu" jos joku kehuu tarjoilua (ja olen näin ollen ilmeisesti syyllistynyt etikettivirheeseen, eikä kehuja tai kukaan muukaan läsnäolija osannut opastaa minua oikeansuuntaiseen käyttäytymiseen). Tuo kulttuurishokkikin taitaa olla vähän henkilöstä riippuvaa, itse en suuremmin osannut shokeeraantua mutta johtuu ehkä siitä etten ollutkaan BBC:llä töissä. Jutusta avautui lisäksi että Saara Aallolle ei ole suomalaista esikuvaa kansainvälisesti tunnetusta muusikosta.

Jotenkin tuntuu ettei Minna kuitenkaan ihan jokaisen paluumuuttajan äänellä tuossa jutussaan puhu vaikka ilmeisesti hänellä onkin ollut kovin hankalaa Suomeen paluu juttunsa perusteella.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

On muuten huvittavaa, kuinka toimittajaa sanoo suomalaista identiteettiä negatiiviseksi ja samaan aikaan kirjoittaa suomalaisesta identiteetistä pelkästään negatiivissävytteisen kirjoituksen. Eli siis: "hitsi kun muut ovat niin perhanan negatiivisia täällä. Minä olen toki myös, mutta minulla on oikeus siihen, olenhan käynyt sentään Lontoossa kahdesti ja tämän lisäksi työskennellyt vielä BBC:n leivissä (oli vielä lihavoituna, ettei vaan menisi keneltäkään ohi)."
Jaa-a. Mitä nyt on jotain brittiohjelmia katsonut niin siellä valitetaan ihan kaikesta samasta. Naapurikateus, jonotukset, epäonnistujien haukkuminen... ja kuka edes muisti Saara Aallon olemassaolon ennenkuin hän meni tuonne X-Factoriin? Täysin HMV tapaus omaan silmään. Varmaan ihan hyvä laulaja, mutta siihen se jää.

Hitto mutkin saatiin puhumaan Saara Aallosta. Pitää laittaa örinäheviä soimaan ja juoda kossua niin saan tän korjattua.

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jaa-a. Mitä nyt on jotain brittiohjelmia katsonut niin siellä valitetaan ihan kaikesta samasta. Naapurikateus, jonotukset, epäonnistujien haukkuminen... ja kuka edes muisti Saara Aallon olemassaolon ennenkuin hän meni tuonne X-Factoriin? Täysin HMV tapaus omaan silmään. Varmaan ihan hyvä laulaja, mutta siihen se jää.

Hitto mutkin saatiin puhumaan Saara Aallosta. Pitää laittaa örinäheviä soimaan ja juoda kossua niin saan tän korjattua.
Itse luulin pitkään, että Saara Aalto oli se youtube-vloggaaja, joka on nyt jossain noissa paskaohjelmissa tuomarina. Ei se sitten ilmeisesti ollutkaan.

Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Itse luulin pitkään, että Saara Aalto oli se youtube-vloggaaja, joka on nyt jossain noissa paskaohjelmissa tuomarina. Ei se sitten ilmeisesti ollutkaan.
Ei, vloggaaja on SAARA eli Sara Maria Forsberg a.k.a. CapSaara (lempinimi oma_keksimä).

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy