Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 698 357
  • 33 886

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Re: Canal +

Viestin lähetti Twite
Ties kuinka monennella katselukerralla hokasin yht'äkkiä että mikä juju Canal+ mainoksessa on.

Olen pistänyt mainoksen merkille, koska Canal+ hankinta olisi ajankohtainen. En ole asiaa sen enempää pohtinut tai miettinyt mistä siinä voisi olla kyse, viimeksi näin mainoksen eilen.

Seuraavaa kertaa odottaessa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti Claudius
Äsken Conanin vieraana ollut mm. Simpsoneista äänenä tuttu Hank Azaria on sama äijä, joka esitti Hulluna Sinuun -sarjassa sitä Buchmanien koiraa välillä hoitanutta tyyppiä. Enpä ollut tuotakaan aiemmin osannut yhdistää...
Kaveri on muuten Hulluna Sinuun sarjan Helen Huntin kanssa naimisissa. Simpsoneiden tuottaja oli alkuaikoina Conan OBrian jonka ääni on myös Nelsonin legendaarinen pilkkuhuuto "ää-hää".
 

Sakallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Oulu
Viestin lähetti dana77
Kaveri on muuten Hulluna Sinuun sarjan Helen Huntin kanssa naimisissa.

Ei ole enää. On eronnut vuosituhannen vaihteessa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
oikeastaan arvasin. mietin kirjoittaessani lisätä loppuun disclaimeriksi että "jos vielä ovat yhdessä", kun ei noiden hollywood-tähtien liitot mitään kestävämpiä tunnu olevan.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minulle selvisi vasta eilen, että sporat on pysäytettävä kättä heiluttamalla samalla tavoin kuin dösätkin. Koko ikäni, kolmattakymmenettä vuotta Stadissa asuneena, luulin ettei sporaa tarvitse erikseen pysäyttää. Riittää kun hengaa pysäkillä.
 

Lint

Jäsen
Viestin lähetti Gellner
Minulle selvisi vasta eilen, että sporat on pysäytettävä kättä heiluttamalla samalla tavoin kuin dösätkin. Koko ikäni, kolmattakymmenettä vuotta Stadissa asuneena, luulin ettei sporaa tarvitse erikseen pysäyttää. Riittää kun hengaa pysäkillä.

Kyllä mun mielestä pelkkä "hengailu" riittää niillä pysäkeillä joiden oli kulkee vaan yks linja, esim. 8 oopperan edessä.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Lint
Kyllä mun mielestä pelkkä "hengailu" riittää niillä pysäkeillä joiden oli kulkee vaan yks linja, esim. 8 oopperan edessä.

Ei riitä, vaikka menisi vain yksi linja. Eilen linjan yksi spora körötti pysäkillä pyöriessäni ohitseni. Soitin HKL:lle ja sieltä kerrottiin, että mikäli ei selvästi heiluta kättään, ei kuskin tarvitse pysäyttää. Näin on kuulema aina ollut.
 

Lint

Jäsen
Viestin lähetti Gellner
Ei riitä, vaikka menisi vain yksi linja. Eilen linjan yksi spora körötti pysäkillä pyöriessäni ohitseni. Soitin HKL:lle ja sieltä kerrottiin, että mikäli ei selvästi heiluta kättään, ei kuskin tarvitse pysäyttää. Näin on kuulema aina ollut.

Kyllähän jos aamuvarhaisella, varsinkin pyhinä, ratikoita käyttää niin näkee usein että pysäkin ohi painetaan pysähtymättä jos pysäkki on selvästi tyhjä. Ettei se pysähtyminen siis mikään "sääntö" ole. Mutta mä oon ainakin luottanut näiden kuskien maalaisjärkeen, että mikäli pysäkillä seisoo ihminen kasvot ratikan tulosuuntaan kortti kädessä, niin ratikka kyllä ottaa kyytiin vaikkei huitoiskaan.
Sitä en tiedä miten sinä olet siellä pysäkillä pyöriskellyt, kenties vaakatasossa? ;)

No ei sille kai mitään voi, huidotaan jatkossa sitten jos HKL sitä vaatii.
 

Jeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Samoja havaintoja...

Pääsääntöisesti sporat pysähtyvät lähes joka pysäkillä, joku jää pois ja kyytiin pyrkiviä piisaa. Lisäksi mikäli ko. kiskonpätkää hioo vain yksi linja, on pysähtyminen käytäntö mikäli pysäkillä on ihmisiä. Poikkeuksena Hesari ja muut lorvioitten suosiossa olevat kulmat. Minulle ainakin kymmenen vuotta Kalliossa opetti, ettei jokainen pysäkillä haahuileva (nukkuvista puhumattakaan) ole kyytiin pyrkimässä. Siksi pysähtymismerkki on hyvä antaa, suhari kun saattaa muuten pikemminkin lisätä vauhtia.

Myös esim. Mäkelänkadulla kohdissa joissa kulkee sekä 1 että 7, mutta pysäkeillä on harvoin tungosta, on hyvä ilmineerata olevansa pyrkimässä juuri lähestyvään kiskobussiin. Olen usein ollut todistamassa kiihtyneitä kansalaisia raivoamassa, että "ajoi ohitse vaikka näki että pysäkillä on ihmisiä!". Vastaavia paikkoja löytyy sporalinjoilta vaikka kuinka. Jos käyttää skurua enempi keskustassa ei tule huomanneeksi, että ne pysähtyvät vain tarvittaessa, siellä kun se koskee jokaista pysäkkiä.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä sporalle pitää antaa periaatteessa samalla tavoin pysähtymismerkki kuin dösällekin. Tosin vain maalaiset heiluttavat kättään sporan lähestyessä, itse luotan jatkossakin siihen, että kyllä se pysähtyy jos seison pysäkillä.
 

Knightrider

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jutustelin serkulleni viime kesänä kun kävelimme Turun keskustassa, että hauska juttu tuo että videofirma Makuuni on sanaleikki (videofirma minun makuuni). Serkkuni ei ollut tätä tajunnut ilmeisesti aiemmin, oli kuin puulla päähän lyöty. Seuraavana päivänä kerroin saman ystävälleni, ja tuloksena samanlainen reaktio.

Myös "valta+valta näyttää valtavalta" on klassikko. Ihmisillä taitaa olla pitkät johdot?

Tai sitten semmosta se vaan on kun tehdään liian vaikeita "mainoslauseita".
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Viestin lähetti Knightrider
Jutustelin serkulleni viime kesänä kun kävelimme Turun keskustassa, että hauska juttu tuo että videofirma Makuuni on sanaleikki (videofirma minun makuuni). Serkkuni ei ollut tätä tajunnut ilmeisesti aiemmin, oli kuin puulla päähän lyöty. Seuraavana päivänä kerroin saman ystävälleni, ja tuloksena samanlainen reaktio.

Myös "valta+valta näyttää valtavalta" on klassikko. Ihmisillä taitaa olla pitkät johdot?

Tai sitten semmosta se vaan on kun tehdään liian vaikeita "mainoslauseita".

Videofirma Makuuni on mainosnikkarin kannalta hankala nimi, koska sitä on mahdotonta taivuttaa järkevästi. Usein puhutaan esim. "Videofirma Makuunista nyt kaikki elokuvat kaksi euroa" vaikka oikeastaan pitäisi sanoa "Makuni mukaisesta Videofirmasta kaikki elokuvat...jne" jolloin kaikki tajuaisivat mikä idea nimen takana piilee.

Tietysti voidaan ajatella, että nimeksi tultuaan Makuuniin sovelletaan nimiä koskevia taivutussääntöjä eli nimen perusmuotoon lisätään sijapäätteet tyyliin Satu Satun, Klaus Klausin. Mutta toisaalta ei kukaan sano esim. Julius, Juliusin.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Viestin lähetti Knightrider
Jutustelin serkulleni viime kesänä kun kävelimme Turun keskustassa, että hauska juttu tuo että videofirma Makuuni on sanaleikki (videofirma minun makuuni). Serkkuni ei ollut tätä tajunnut ilmeisesti aiemmin, oli kuin puulla päähän lyöty. Seuraavana päivänä kerroin saman ystävälleni, ja tuloksena samanlainen reaktio.

Myös "valta+valta näyttää valtavalta" on klassikko. Ihmisillä taitaa olla pitkät johdot?

Tai sitten semmosta se vaan on kun tehdään liian vaikeita "mainoslauseita".

Olenkin aina ihmetellyt miksei esim Paulig ole ottanut mainoksiinsa tata: Kah, vi*uttaako?
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti V-man
Ja tuosta saksalainen kaverini jaksaa kettuilla. Sanoo että suomenkieli kuullostaa siltä kuin puhuttaisiin pikku vauvalle. Kuittailu yleensä loppuu kun minä sanon, että teidän kieli kuullostaakin siltä, että te kiroaisitte koko ajan.

No me ollaan täällä suomalaisten kanssa kehitetty tuosta jo ihan oma kieli. Itävaltalainen kolleega yrittää opetella suomea ja tuli esim. kysymään mikä on "Feiertag" suomeksi (pyhä), no tottakai se on Feiertaagi. Tuntuu olevan näihin iskostunut tuo i:n lisääminen loppuun, sillä uskovat ihan helposti nuo kaikki.
 

January

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Viestin lähetti Timi
No me ollaan täällä suomalaisten kanssa kehitetty tuosta jo ihan oma kieli. Itävaltalainen kolleega yrittää opetella suomea ja tuli esim. kysymään mikä on "Feiertag" suomeksi (pyhä), no tottakai se on Feiertaagi. Tuntuu olevan näihin iskostunut tuo i:n lisääminen loppuun, sillä uskovat ihan helposti nuo kaikki.

Meikäläisen tsekkiläinen tuttava taas kertoi suomen kalskahtavan tsekiltä. Viittasi varmaankin samantyyppisiin äänteisiin.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti January
Meikäläisen tsekkiläinen tuttava taas kertoi suomen kalskahtavan tsekiltä. Viittasi varmaankin samantyyppisiin äänteisiin.

Duunissa kun on käytännössä kaikista Euroopan maista porukkaa niin tulee kuultua paljon mm. tsekkiä. Minusta nuo äänteet saattavat olla samantyylisiä, mutta enemmän samantyylinen kieli on unkari. Aina naureskelin täkäläisille, kun kyselivät, että oletkos unkarilainen, kun puhuin suomea, mutta sitten kun olin Budapestissä niin luulin kuulleeni useamman kerran suomea, mutta kun tarkemmin kuunteli niin unkarilaisethan siellä keskenään juttelivat. Unkarilaiset kun puhuvat jotenkin yhtä monotonisesti kuin suomalaiset niin sekin vaikuttaa paljon.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Viestin lähetti Timi
Unkarilaiset kun puhuvat jotenkin yhtä monotonisesti kuin suomalaiset niin sekin vaikuttaa paljon.

Ja kun on vielä sukulaiskielikin, liekö se vaikuttaa asiaan?
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Opiskeluaikoina tuli käytyä parikin kertaa Unkarissa opiskelualaan liittyvässä konferenssissa, ja siellä muualta Euroopasta tulleet kyselivät aina, ymmärrämmekö unkaria. Onhan se suomen sukulaiskieli. Eipä siitä kyllä mitään tolkkua saa, vaikka se hauskalta kuulostaakin.
 

Supersonic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
Viestin lähetti Tykki
Hoo! Ihme on tapahtunut! Nyt olen nähnyt kaiken!

Nimittäin: Hesari on vihdoin ja viimein ymmärtänyt yskän, ja tuonut asiakkailleen tilauspaketin joka sisältää pelkästään lauantain ja sunnuntain lehdet. Tällainen tilaus sopii ainakin mulle kuin sialle otsatukka, sillä arkisin en ikinä ehdi aamuisin lehtiä lukemaan ja työpäivän jälkeen ei vanhat uutiset enää kiinnosta.

Bongasin tuon jutun Jumbossa Vantaalla. Siellä oli tarjouspömpeli, josta tuollaisen tilauksen sai tehdä viideksi kuukaudeksi kolmen kk:n hinnalla.

Pakko kommentoida vanhaa asiaa, mutta maailma olisi täydellinen paikka vasta silloin jos Hesarin saisi tilattua Pe, La ja Su. Tällä kombinaatiolla saisi koko pyhän nelimäisyyden: Nyt-liite, Auto-osio, Sunnuntai sivut ja kuukausiliite.

Eipä tainnut soveltua ketjun aiheeseen millään tavalla, mutta sanoinpahan kuitenkin jos vaikka joku kyseisestä konsernista tätä sattuisi lukemaan.
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Viestin lähetti dana77
Kaveri on muuten Hulluna Sinuun sarjan Helen Huntin kanssa naimisissa. Simpsoneiden tuottaja oli alkuaikoina Conan OBrian jonka ääni on myös Nelsonin legendaarinen pilkkuhuuto "ää-hää".

Hetkonen, siis tarkoitatko että kyseinen huudahdus on saanut alkunsa jostain Conanin vastaavasta vai että Conan antaisi äänensä Nelsonin hahmolle? Nelsonin äänestähän vastaa (kuin myös Bartin) Nancy Cartwright.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti Tj
Hetkonen, siis tarkoitatko että kyseinen huudahdus on saanut alkunsa jostain Conanin vastaavasta vai että Conan antaisi äänensä Nelsonin hahmolle? Nelsonin äänestähän vastaa (kuin myös Bartin) Nancy Cartwright.
Sitä että Conan antaisi äänensä tuolle Nelsonin yhdelle huudahdukselle, muuten hahmon ääntä varmaan esittää Nancy C. En ole tuota mistään lukenut, mutta olen pari kertaa Conanin kuullut tuon esittävät showssaan ja olen 99% varma asiasta.

Googellla en löytänyt varmistusta asiaan joten lasketaan prossa 98%:aan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös