Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 770 255
  • 34 075

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Minulle avautui, että formulaselostaja Oskari Saari on kirjoittanut vuonna 1995 ensimmäisen suomalaisen opaskirjan salibandyyn (sählyyn). Kirjan nimi on Salibandy - opas junioritasolta huipulle - harjoittelu, säännöt ja taktiikka.

Oskari Saari oli myös salibandykoutsin Tomi Rastaan kanssa HIFK:n huutosakin kapona tumma puku päällä 90-luvun alussa. Kyseiset kaverit myös heittelivät hallissa Hjallista pikkukolikoilla tämän ostettua Jokerit ja huusivat että siinä rahaa konkurssiseuraan. Kaverit ovat myöhemmin kertoneet että pikkuisen nolotti Jokerien nousun jälkeen tuo episodi.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Turun yliopistossa tehdyt "maineikkaat" Fingerpori-homonyymi-, "Ei oo kaikki inkkarit kanootissa"- ja Talvikuningas-konseptialbumi -gradut ovat nyt saamassa jatkoa PMMP:n kappaleiden sanoituksia käsittelevästä opinnäytteestä, jossa tekijä kertoo, miten hän tulkitsee Paula Vesalan lyriikat. Voi vittujen kevät, mitä puuhastelua.

Pykätkää, turkulaiset, tieteelle ja tutkimukselle hautakivi tai muistomerkki vaikka linnanpuistoon, niin tuon sinne jonain pimeänä marraskuun iltayönä muistokynttilän.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Avautui että Frank Zappan bändissä soittanut maineikas kitaristi Warren Cuccurullo on ollut Duran Duranin kitaristitina pitkään.
Zape-muusikkojen muut yhtyeet ovat ja ovat olleet aika kirjavia, mutta Cuccurullon pestit ovat yllättävämmästä päästä ihan kirkkaasti. Onhan se soittanut myös Missing Personsissa, eikä tuollakaan aktilla ole paljoa Zappa-maailman kanssa yhteistä. Sitten ovat muista kuin kitaristeista mm. Flo ja Eddie, mutta niitä nyt ei oikein voi Zappa-muusikoiksi laskea.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Turun yliopistossa tehdyt "maineikkaat" Fingerpori-homonyymi-, "Ei oo kaikki inkkarit kanootissa"- ja Talvikuningas-konseptialbumi -gradut ovat nyt saamassa jatkoa PMMP:n kappaleiden sanoituksia käsittelevästä opinnäytteestä, jossa tekijä kertoo, miten hän tulkitsee Paula Vesalan lyriikat. Voi vittujen kevät, mitä puuhastelua.

Pykätkää, turkulaiset, tieteelle ja tutkimukselle hautakivi tai muistomerkki vaikka linnanpuistoon, niin tuon sinne jonain pimeänä marraskuun iltayönä muistokynttilän.

Kyllä maailmaan graduja mahtuu. Toi inkkari-gradu, mihin toki olen tutustunut, on kaiken lisäksi hyvä. Kuulostaahan noi aiheet, ehkä, hassuilta, mutta sellasta se on. Tietäsitpä millaisia graduja sitä on tehty. Tietäsitpä, mistä ite tein. Nih.

Voimia. Hymiö.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Pykätkää, turkulaiset, tieteelle ja tutkimukselle hautakivi tai muistomerkki vaikka linnanpuistoon, niin tuon sinne jonain pimeänä marraskuun iltayönä muistokynttilän.

Enempi noista graduista on yhteiskunnalle hyötyä kuin että oltaisiin tehty miljoonanan kerran katsauksia osakeyhtiölain muutoksiin tai verotukseen. Gradun puitteissa harvemmin syntyy mitään huippututkimusta, sen sijaan tuollaisiin kevyempiin populaarikulttuurin aiheisiin se on hyvä formaatti.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Pykätkää, turkulaiset, tieteelle ja tutkimukselle hautakivi tai muistomerkki vaikka linnanpuistoon, niin tuon sinne jonain pimeänä marraskuun iltayönä muistokynttilän.

Mitään hautakiviä tieteelle tai tutkimuksille ainakaan Turkuun. Paikkaan, josta kaikki viisaus ja oppi on tässä maassa lähtenyt liikkeelle. Tosin marraskuu on niin perseestä, että yksikin kynttilä luo positiivisuutta eli anna mennä vaan. Mä oon tuolloin Afrikan rannikolla.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Turun yliopistossa tehdyt "maineikkaat" Fingerpori-homonyymi-, "Ei oo kaikki inkkarit kanootissa"- ja Talvikuningas-konseptialbumi -gradut ovat nyt saamassa jatkoa PMMP:n kappaleiden sanoituksia käsittelevästä opinnäytteestä, jossa tekijä kertoo, miten hän tulkitsee Paula Vesalan lyriikat. Voi vittujen kevät, mitä puuhastelua.

Graduhan on harjoitustyö eikä mikään varsinainen tieteelliseen läpimurtoon pyrkivä tekele. Arvelisin myös, että Paula Vesalan tekstejä käsittelevän gradun on tehnyt joku suomen kielen opiskelija, joka hyvinkin suurella todennäköisyydellä tulee toimimaan äikän maikkana. Tästä näkökulmasta on erittäinkin tervetullutta, että koulujen äidinkielen opetuksesta vastaavat henkilöt ovat jollain tavalla kiinni nykymaailmassa, eikä äidinkielen opetus perustu yksinomaan Hirvenhiihtäjiin tai Minna Canthin tuotantoon. Gradujahan ei varmaan muuten enää tarvitsisi lisää tehdäkään, koska Minna Canth lienee ammennettu koko lailla tyhjiin jo aiemmin.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Avautui, että David Guetta on 1) hetero, 2) naimisissa naisen kanssa, 3) 45-vuotias sekä 4) muutaman lapsen iskä. Kitisevästä ja äärimmäisen naismaisesta äänestä sekä ennen kaikkea Radio Novan kautta tutuksi tullut Guetta ei ollutkaan sellainen, miksi olin hänet kuvitellut.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Gradun puitteissa harvemmin syntyy mitään huippututkimusta, sen sijaan tuollaisiin kevyempiin populaarikulttuurin aiheisiin se on hyvä formaatti.

Perustutkimukseen gradu on juuri otollinen eli käydään läpi joku kohta tieteen kentältä, mikä on öö maailma. Hyvä että joku noita Vesalankin riimejä tutkii.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Kitisevästä ja äärimmäisen naismaisesta äänestä sekä ennen kaikkea Radio Novan kautta tutuksi tullut Guetta ei ollutkaan sellainen, miksi olin hänet kuvitellut.

Ehkä maailman tunnetuin artisti, jonka ääntä en ole koskaan kuullut. Pitäisi ehkä katsoa jotain viihdeuutisia. Kappaleita olen kuitenkin kuullut vähintään toistakymmentä.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Perustutkimukseen gradu on juuri otollinen eli käydään läpi joku kohta tieteen kentältä, mikä on öö maailma. Hyvä että joku noita Vesalankin riimejä tutkii.
Tutkii?

Se, että kirjoittaja kertoo, miten hän itse kokee ja tulkitsee ko. tekstit, ei mielestäni edusta minkään tason vakavasti otettavaa tieteellistä tutkimusta - ei edes Turun yliopiston historian, kulttuurin ja taiteiden laitoksen opinnäytteessä.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Tutkii?

Se, että kirjoittaja kertoo, miten hän itse kokee ja tulkitsee ko. tekstit, ei mielestäni edusta minkään tason vakavasti otettavaa tieteellistä tutkimusta - ei edes Turun yliopiston historian, kulttuurin ja taiteiden laitoksen opinnäytteessä.

Kukas ne lyriikat sitten kokisi ja tulkitsisi, jossei ihminen? Tietokone? PMMP on pääosin ahdistavaa paskaa, mutta kyllä on syytäkin tutkia mikä siitä niin ahdistavaa tekee.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tutkii?

Se, että kirjoittaja kertoo, miten hän itse kokee ja tulkitsee ko. tekstit, ei mielestäni edusta minkään tason vakavasti otettavaa tieteellistä tutkimusta - ei edes Turun yliopiston historian, kulttuurin ja taiteiden laitoksen opinnäytteessä.

Sen määrittelee varmaan kuitenkin parhaiten kyseisen tiedekunnan osastoneuvosto (tai mikä tuolla onkaan tämä ns. päättävä elin), joka hyväksyy (tai hylkää) tutkielmat.

Mitä itse tuosta runoudesta tiedän, niin käsittääkseni on ihan yleinen termi puhua runojen tulkinnasta, kun runoja tutkitaan. Yhtä lailla puhutaan myös tilastojen tulkinnasta, kun niistä kokeillaan kaivaa jotain merkitystä esiin.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Sen määrittelee varmaan kuitenkin parhaiten kyseisen tiedekunnan osastoneuvosto (tai mikä tuolla onkaan tämä ns. päättävä elin), joka hyväksyy (tai hylkää) tutkielmat.

Mitä itse tuosta runoudesta tiedän, niin käsittääkseni on ihan yleinen termi puhua runojen tulkinnasta, kun runoja tutkitaan. Yhtä lailla puhutaan myös tilastojen tulkinnasta, kun niistä kokeillaan kaivaa jotain merkitystä esiin.
Tulkintaelementti on toki aina läsnä tutkimuksessa, ja esim. käännöstieteissä runoja käsittääkseni tulkitaankin varsin ahkerasti. On silti lähtökohtaisesti täysin eri asia tulkita numeerisia tilastoja tai vaikkapa litteroidusta tutkimusaineistosta tai diskursseista esiin nousevia havaintoja kuin pelkkiä lyriikoita.

Jos kirjoittaja käyttää opinnäytteensä tulkinnallisena viitekehyksenä yksinomaan omia kokemuksiaan ja näkemyksiään tutkittavasta ilmiöstä, kyseessä on paremminkin pitkä mielipidekirjoitus tai kriitikon hengentuote kuin minkäänlainen tutkimus.
 
Viimeksi muokattu:

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Eiköhän gradusta lopulta ilmene, että tekijä on tutkinut omia tulkintojaan tieteellisillä metodeilla, ja osoittanut hallitsevansa tieteellisen tutkintaotteen omien tulkintojensa havainnoinnissa ja perusteluissa eri teorioiden ja tutkimusten taustaa vasten tarkasteltuna. Tietenkin ilmenee. On pöljää olettaa ainakaan julkisesti maisterikokelaan vain kirjanneen omia ajatuksiaan kansien väliin. Aivan älyttömän pöljää.
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka

Termit kuntoon. Lyriikka tarkoittaa runoutta. Kappaleiden sanoituksista puhuttaessa käytetään termiä sanoitukset tai sanat.

Hölmö termi tämä lyriikat, varsinkin kun se on täysin virheellinen. Harmi että se on yleistynyt ja sitä käytetään nykyään monissa yhteyksissä.

Ja ennen kuin kukaan ehtii sanomaan niin teen sen itse:
"vittu tajuux et se on niinq englannin sanast lyrics?"
Tajuan toki. Se ei poista sitä että kyseessä on väärä (ja dorka) termi.

Sanoitukset ovat sanoituksia ja näin ollen toki lyriikkaa, mutta eivät mitään vitun lyriikoita.

Runous eli lyriikka on kirjallisuuden muoto, jossa kieltä käytetään esteettisesti sen merkityksen ja kieliopillisen oikeellisuuden sijaan tai lisäksi. Se koostuu suullisista tai kirjallisista ilmaisuista, joissa kieltä käytetään eri tavoin kuin proosassa. Eräs runouden alalaji on laululyriikka, jossa, runomuotoinen teksti liittyy musiikkiin. Runojen ilmaisu nojaa usein mielikuvitukseen, sana-mielleyhtymiin ja kielen soinnillisiin ominaisuuksiin.

Sanoituksella tarkoitetaan kevyen musiikin tai populaarimusiikin kappaleiden sanoja. Sanoitus voidaan kirjoittaa laulun säveltämisen aikana, sitä ennen tai sen jälkeen. Sanoituksen tekijää kutsutaan sanoittajaksi. Joskus musiikki kuitenkin sävelletään jo olemassa oleviin runoihin tai tekstiin, joka on laadittu jo valmiiksi sopivaan mittaan ja jonka painot ja metriikka on toteutettu siten, että säveltäjän on helppo lähteä sitä säveltämään. Tätä on käytetty erityisesti taidemusiikissa, mutta myös iskelmissä ja laulaja-lauluntekijä-tyyppisessä musiikissa. Laajemmassa asiayhteydessä kevyen musiikin sanoitukset ovat eräs erikoistapaus laululyriikasta, joka kattaa myös muut musiikin tyylilajit.

Sanoitus on lyriikkaa, joka on tarkoitettu pääsääntöisesti kuultavaksi ja solistin laulettavaksi. Heikki Salon kirjoittaman laululyriikan käsikirjan Kahlekuningaslaji mukaan laululyriikka on oma kirjoittamisen lajinsa. Edu Kettunen on sanonut ettei laulun sanoituksen tarvitse toimia pelkkänä tekstinä, vaan ainoastaan laulettuna ja Samuli Koivulahden artikkelien mukaan jokaisessa laululyriikan lajityypissä on oma estetiikkansa ja käytännössä laululyriikka eroaa muusta mitallisesta runoudesta vain melodiasidonnaisuutensa osalta.

Nimenomaan runojen tulkintaanhan tuossa viimeisimmässä vastauksessani viittasinkin.
Tartuin ainoastaan kappaleiden sanoituksista käyttämääsi termiin "lyriikat".
 
Viimeksi muokattu:

_Kuusyks

Jäsen
Suosikkijoukkue
SKA Pietari, Afinogenov #61, (Blues & Jokerit)
Avautui, että David Guetta on 1) hetero, 2) naimisissa naisen kanssa, 3) 45-vuotias sekä 4) muutaman lapsen iskä. Kitisevästä ja äärimmäisen naismaisesta äänestä sekä ennen kaikkea Radio Novan kautta tutuksi tullut Guetta ei ollutkaan sellainen, miksi olin hänet kuvitellut.

Mitä? Laulaako Guetta muka itse jossakin biisissään? Mieshän on DJ ja värvää biiseihinsä valmiiksi kuuluisia laulajia.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Termit kuntoon. Lyriikka tarkoittaa runoutta. Kappaleiden sanoituksista puhuttaessa käytetään termiä sanoitukset tai sanat.
Nimenomaan runojen tulkintaanhan tuossa viimeisimmässä vastauksessani viittasinkin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tulkintaelementti on toki aina läsnä tutkimuksessa, ja esim. käännöstieteissä runoja käsittääkseni tulkitaankin varsin ahkerasti. On silti lähtökohtaisesti täysin eri asia tulkita numeerisia tilastoja tai vaikkapa litteroidusta tutkimusaineistosta tai diskursseista esiin nousevia havaintoja kuin pelkkiä lyriikoita.

No näin on, tulkitsin vain, että "tulkitseminen" oli se, mihin tartuit. Jos näin ei ollut, niin tulkitsin väärin. Pointtini oli lähinnä se, että tiedettä voidaan harjoittaa ja tieteellisiä metodeja, vaikka kuinka puhuttaisiin tulkinnasta. Uleåborgir muotoili tämän vain paremmin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tutkii?

Se, että kirjoittaja kertoo, miten hän itse kokee ja tulkitsee ko. tekstit, ei mielestäni edusta minkään tason vakavasti otettavaa tieteellistä tutkimusta - ei edes Turun yliopiston historian, kulttuurin ja taiteiden laitoksen opinnäytteessä.

Minulle on opettettu, että pro gradu on opinnäytetyö, jolla osoitetaan että opiskelija hallitsee tieteellisen tutkimuksen perusteet, mutta ei varsinainen tieteellinen tutkimus.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Tulj mieleen:

Yliopistolla tehdään TUTKImusta. Se, jos joku kuvailee omia tuntemuksiaan vaikkapa Jatkoajan keskustelujen pohjalta, että miltä tuntuu kun on lukenut ketjua X, niin ei ole tutkimusta, mutta periaatteessa siitäkin tutkimuksen voi saada. Pitää vain löytää jonkinlainen tulkintakehikko. Muttei siitä gradua saa, sanoisin. Tai ehkä. Olisi kiva nähdä sellainen gradu, missä tekijä on koekaniinina.

Tuskin noita Vesalan sanoituksia / lyriikoita tutkitaan tuosta vain, pohjana on joku metodi. Nyt sitä TUTKImussuunnitelmaa kehiin. Linkki?

Täytyy tosin sanoa, että Turun Historianjavetevömassalaitoksella tutkitaan ja hutkitaan vähän höpöjäkin, ei sillä. Tämä omana mielipiteenäni. Muistan liiankin hyvin seminaarini...

On aika kapea tiedekäsitys, jos se on vain sitä kvantitaavista yksi plus yhtä. Pitää ja voi päästä syvemmälle, tosin se on hankalampaa, eivät humanistiset tieteet ole matemaattisia eivätkä insinööritieteitä, joissa enemmän voidaan laskea (niiden vaikeus on vähän muualla sitten). On tehtävä tulkintoja, rohkeitakin, siten tiede ns. edistyy.
 

Jeffrey

Jäsen
Minulle on opettettu, että pro gradu on opinnäytetyö, jolla osoitetaan että opiskelija hallitsee tieteellisen tutkimuksen perusteet, mutta ei varsinainen tieteellinen tutkimus.

Itse olen päätynyt siihen lopputulokseen, että gradua kuvaa parhaiten termi: Tieteellinen tutkielma.

Tutkimus tuo ei ole. Ainakin yliopisto -maailmassa eletään siinä käsityksessä, että tieteellisen tutkimuksen tekee Professori/Tohtori, tai vähintään hänen johtama työryhmä. Käsittääkseni tieteellinen tutkimus on myös osa tohtorin koulutusta. Silloin tosin taidetaan myös olla vain mukana varsinaisen Tohtorin johtamassa tutkimuksessa.
 

ReijoRotta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Metsänreuna since 1975!!
Avautui sellainen, että SM-liigassa on vähintään kaksi, ja enintään kuusi sellaista joukkuetta, jotka voittavat kauden viimeisen pelinsä. (Jos siis sarjasysteemi on edellisvuosien kaltainen).

Siinäpä olisi mukava veikkauskohde, ja jännitys säilyisi kevääseen saakka.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Joku / jotkut käyttävät vielä nykyäänkin ".com" -lisäystä tyyliin:

"Hävisin pelikoneeseen satasen. Vituttaa.com."
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös