En enää vihaa joulua, jos sitä nyt oikeasti olen erityisesti vihannutkaan. Ehkä mulla on ollut vielä viime vuosiin asti sellainen teiniangsti päällä..
Nyt on pari vuotta ollut sellainen olo, että seuraan tätä ihmisten joulun viettoa ihan positiivisella mielenkiinnolla. Teen havaintoja ja olen olevinani kovinkin viisas, koska huomaan olevani muiden yläpuolella.
Perinteisessä joulun vietossa on todella paljon koomisia ja tekopyhiä piirteitä, joiden vuoksi pidän tavallisten ihmisten tavallista joulun viettoa jopa säälittävänä touhuna. Tämä toki on täysin naurettavaa, sillä mikä minä olen sanomaan muiden elintavoista mitään.
Joka tapauksessa nostan esiin esimerkiksi tämän haudoilla ravaamisen. "Rauhoitutaan" jouluun ja jos et rauhoitu ja vie kynttilää sen kiven juurelle olet ensinnäkin paska ihminen koska et välitä edesmenneistä lähimmäisistäsi tai ystävistäsi ja toiseksi et ajattele muiden tunteita. Tulee vain mieleen, että tällainen toiminta on suurelle osalle ihmisistä sellainen riitti, jolla oikeutetaan itselle se muun ajan kiire ja uraputki ja ja ja...
Vaan siihen avautumiseen. Ei siis tee vieläkään mieli toivottaa hyvää joulua mutta ei enää myöskään pahaa joulua. Viettäkää joulunne mutta miettikää olisiko joulun sanomassa (huolimatta kristittyjen faktavääristelyistä) jotain koko vuoden jaksolle ripoteltavaa.
Terveisin Murmeli, se parempi ihminen.