Asia, joka ”avautui” minulle

• 6 880 446
  • 34 587

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Avautui, että narrit ottavat jonkun hurrin try-outille aina kuukaudeksi kerrallaan - poika-parka...

Btw - onkohan tämä kehittyneempi versio erään autokauppiaan lanseeraamasta koeajasta.

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Avautui, että olen tuulari eli olen nähnyt alle 30 jääkiekko-ottelua kaudessa. Muistaakseni olen nähnyt koko tähän astisen elämäni aikana maksimissaan 20 ottelua kokonaisuudessaan ja viimeisimmästä kerrasta on aikaa yli seitsemän kuukautta.

choose_life

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Moderaattorit ovat poistuneet keskuudestamme tai nykyisin JA:ssa on sallittu mainostaminen, toistuvat paskahuussitason henkilökohtaisuudet ja itsemoderointi. Antakaa palaa, kaikki - ja vapise, Suomi24.

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
En oo seurannut tapausta, mutta "fucking black cunt"? Tuossako kaikki mitä se sano? Ja kauhea hässäkkä tästä. Eikö ihmisillä ole parempaa tekemistä?

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Se, että taitaa olla ensimmäisiä kertoja aikuisiällä, kun todella tekisi mieli mennä katsomaan jotain näytelmää teatteriin. Kansallisteatterissa näyttäisi menevän Jan Guilloun Pahuus ja jos teatteriversio on edes osin yhtä kova kuin elokuva, niin pakkohan tuo lienee tarkastaa.

linkit: Kansallisteatteri ja Youtube.

Edit: Myös se, että kouvolalaiset Fb-ystäväni käyttävät termiä kartsa ilman ironista vivahdetta. (Lähden kohta kartsalle käymään.)

Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Olvin CXX-olut on nykyään Pirkka-olutta.
Mainostiko Jenni Ahola tisseineen aikoinaan tätä entistä Cloaca Xaxima -olutta, vai ovatko esipuberteettiset muistikuvani täysin väärät?

Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Olvin CXX-olut on nykyään Pirkka-olutta.

Olen kysymysmerkkinä? Mitä vittua? Onko tuo legendaarinen olut ollut tuollaista paskaa, mitä nämä Pirkat ovat?

Miten jengi ostaa tuota? Onko pakko mennä Keskon paikkaan hakemaan keskikuraa? S-ryhmällä KOFF saman hintaista ja ei tarvitse edes omistaa mitään helvetin jäsenkorttia.

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
S-ryhmällä KOFF saman hintaista ja ei tarvitse edes omistaa mitään helvetin jäsenkorttia.
Onhan tuo Pirkka-olut selvästi Koffin kuraa parempaa ja kyllä sitä saa ihan kuka tahansa ostaa, ei siihen mitään "jäsenkorttia" tarvitse.

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Onhan tuo Pirkka-olut selvästi Koffin kuraa parempaa ja kyllä sitä saa ihan kuka tahansa ostaa, ei siihen mitään "jäsenkorttia" tarvitse.

Onhan se Pirkka-olut ihan juotavaa olutta. Monelle taitaa vaan olla jonkinlainen periaate haukkua kaikkia Pirkka ym. ketjujen omia merkkejä. Useimmiten ketjujen omat merkit ovat ihan samaa tavaraa kuin se vieressä oleva merkkituote.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Olen kysymysmerkkinä? Mitä vittua? Onko tuo legendaarinen olut ollut tuollaista paskaa, mitä nämä Pirkat ovat?
Pirkka-olut on ihan juotavaa, mutta ei mitään erikoista. Eli täsmälleen samat arvostelut kuin muinoiselle Olvin muka-spesiaalille. Ostin jälkimmäistä kerran, sen jälkeen keskityin ostamaan paremman makuisia.

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Se, miksi naiset entisen Neuvostoliiton alueilta on niin pirun himokkaita, halukkaita ja osaavia seksin saralla. Se lienee ainoa asia, mitä ei ole tarvinnut jonottaa.

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Pirkka-olut on ihan juotavaa, mutta ei mitään erikoista. Eli täsmälleen samat arvostelut kuin muinoiselle Olvin muka-spesiaalille. Ostin jälkimmäistä kerran, sen jälkeen keskityin ostamaan paremman makuisia.

Kokeilin myös. Jäi siihen kertaan. Jotenkin liian kevyttä/light tyyppistä ja väljän makuista. Kyllähän sitä juo ennen kuin selkäänsä ottaa, mutta en vapaaehtoisesti kotiin kanna. Perus Olvikin menee paljon mukavemmin.

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Avautui, että sitä saa, mitä tilaa, kun netti jätti kukon...

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Avautui eilen ja myös tänään seuraavat asiat:

- Turku on muuttunut aika radikaalisti sitten vuoden 2000, jolloin kävin siellä edellisen kerran. Ja tällä tarkoitan nimenomaan positiivista muutosta.
- Sofi Oksanen ei osaa edelleenkään katsoa yleisöä kertoessaan kirjasta ja kaiken aikaa hänestä huokuu tietynlainen ylimielisyys
- Jenni Haukio on paljon karismaattisempi kuin ukkonsa
- Haitarimusiikki on edelleen enimmäkseen pelkkää paskaa
- Paavo Arhinmäellä ei ole edelleenkään uskottavuutta, ainakaan minun silmissäni
- Turussa on aika paljon kauniita naisia tai sitten Turun messukeskuksessa tänään paikalla ollut iso keskittymä oli vain jotenkin sattuman oikusta päätynyt samaan paikkaan ja samaan aikaan
- Ei kannata mennä istumaan toiselle riville ministerin, pressan rouvan sekä Espanjan ja USA:n suurlähettiläiden taakse, jos ei halua tulla kuvatuksi

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Avautui eilen ja myös tänään seuraavat asiat:

- Turku on muuttunut aika radikaalisti sitten vuoden 2000, jolloin kävin siellä edellisen kerran. Ja tällä tarkoitan nimenomaan positiivista muutosta.
- Sofi Oksanen ei osaa edelleenkään katsoa yleisöä kertoessaan kirjasta ja kaiken aikaa hänestä huokuu tietynlainen ylimielisyys
- Jenni Haukio on paljon karismaattisempi kuin ukkonsa
- Haitarimusiikki on edelleen enimmäkseen pelkkää paskaa
- Paavo Arhinmäellä ei ole edelleenkään uskottavuutta, ainakaan minun silmissäni
- Turussa on aika paljon kauniita naisia tai sitten Turun messukeskuksessa tänään paikalla ollut iso keskittymä oli vain jotenkin sattuman oikusta päätynyt samaan paikkaan ja samaan aikaan
- Ei kannata mennä istumaan toiselle riville ministerin, pressan rouvan sekä Espanjan ja USA:n suurlähettiläiden taakse, jos ei halua tulla kuvatuksi

Miten Turku on radikaalisti muuttunut? Ihan mielenkiinnosta kysyn, mitkä olivat lähtökohtasi ja aiemmat vaikutelmasi ja missä tämä muutos mielestäsi näkyy? Paikallisena on hieman vaikea hahmottaa, miten nuorempien kaupunkien asukkaat Turun kokevat.

En ole vieläkään Sofi Oksasen teoksia saanut luetuksi. Tiedostan toki rationaalisesti, että kirjailijan habituksen ei saisi antaa vaikuttaa asiaan, koska taide ja taiteilija ovat kuitenkin eri asioita ja täysi kusipääkin voi tehdä mitä hienointa taidetta, mutta näin tunnepohjalta koen Oksasen olemusta ja lausuntoja kohtaan sen verran vastenmielisyyttä, etten ole teoksiinkaan tarttunut.

Eipä yllätä, jos ei "pahvi-Sauli" olekaan karismaattinen kansanjohtaja. Jenni Haukio oletettavasti on livenä ja kirjallisuudesta puhuessaan eloisampi tapaus kuin Saukin käsipuolessa oleva protokollakoristus.

Haitarimusiikki lienee siis hanurista?

Arhinmäen uskottavuus on kovimmillaan varmaan joidenkin Smash Asem -huligaanien joukossa tai poliisimurhille ilkkuvien futis"fanien" parissa, muuten mies vaikuttaa turhalta takinkääntäjältä, jolle ministeriauton takapenkki riitti myyntihinnaksi monesta periaatteesta.

Turussa on aina ollut kauniita naisia, täällä ovat Suomen kauneimmat naiset. Kyse ei ole siis vain messukeskuksen keskittymästä, tällaista täällä aina on. En tänään edes erityisesti noteerannut asiaa messuilla, naiskauneus on täkäläinen luonnonvara, jonka huomaa vasta kun menee jonnekin muualle ja sitä ei enää olekaan katukuvassa vastaavalla tavalla. Vielä kun jonkun naisista saisi itselleenkin. On täällä tietysti rumia, läskejä ja juoppoja ämmänkutaleita siinä missä muuallakin.

Onneksi mitkään somali-islamistit eivät ole niin lukutaitoisia, että tajuaisivat tulla kirjamessuille pommin kera. Tuolla olisi oiva sauma poksauttaa suurlähettiläitä, suomalaisia ministereitä ja valitettavasti samalla kertaa myös alwahla kohti paratiisia.

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Avautui, että perusfiksutkin ihmiset valitsevat lukemistonsa ajoittain kirjailijan habituksen ja julkisuuskuvan, ei sisällön, perusteella. Ja mikäs siinä, kukin tavallaan. Näin omalla kohdalla on sivistymättömästi myönnettävä, että ei ole kyllä kovin usein ollut edes aavistuksenomaista hajua, saati väliä, mainituista seikoista.

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avautui, että perusfiksutkin ihmiset valitsevat lukemistonsa ajoittain kirjailijan habituksen ja julkisuuskuvan, ei sisällön, perusteella. Ja mikäs siinä, kukin tavallaan. Näin omalla kohdalla on sivistymättömästi myönnettävä, että ei ole kyllä kovin usein ollut edes aavistuksenomaista hajua, saati väliä, mainituista seikoista.

Ei näillä yleensä mitään väliä olekaan. Kuuntelen minä sujuvasti Gary Glitteriäkin, vaikka Glitter on lapsia raiskaava pedofiili. Oksasen kohdalta tarkennettakoon, että minua ei oikeastaan juurikaan kiinnosta virolaisten naisten elämänkohtalot, eivät varsinkaan feministisin painotuksin. Koen myös lesboaiheet (joita hänellä on aiemmissa teoksissaan ollut) epäkiinnostavina. Mistä tiedän hänen näistä aiheista kirjoittavan? Siksi, että luen kirjallisuuskritiikkejä ja teen niistä erilaisia johtopäätöksiä valitessani, mitä kirjoja haluan lukea ja mitä en. En tee lukupäätöksiä myöskään kuuluisuuden perusteella, eli vaikka Sofi myy satatuhatta teosta, niin se ei vaikuta asiaan, koska en tunne tarvetta lukea jonkun kirjailijan teosta siksi, että "kaikki muutkin" sen lukevat.

Kirjojen kohdalla on pakko muutenkin suorittaa esivalintoja, ja valitettavasti raadollisessa maailmassa esivalintaprosessi ei ole kenelläkään täysin neutraali, arvolatauksista, mielikuvista ja vaikutelmista vapaa. Joten kyllä, myönnän valikoivani eri taiteenlajien saavutuksia osittain myös taiteilijoiden itsensä perusteella, en itse taiteen sisällön. Joskus voi tietysti mennä myös ennakkoarvioissaan metsään ja sitä voi sitten joskus katua. Liian ennakkoluuloinen ei kannata olla, mutta yhtä kaikki kukaan ei voi lukea kaikkea.

Väitän myös, että tämä pätee jokaiseen meistä, kaikki eivät vain sitä tiedosta, myönnä tai halua myöntää. Arvoneutraalia, teokseen kuin teokseen vain teoksen itsensä vuoksi tarttuvaa ihmistä ei ole olemassakaan jos on kyse elävistä tai lähihistoriallisista taiteentekijöistä. Historialliset teokset ovat asia erikseen, johonkin Homeroksen Iliaaseen ja Odysseiaan voi tarttua tietämättä tai välittämättä pätkääkään, että minkäslainen heppu Homeros oli siviilissä.

Voin jättää kirjan lukematta myös siinä tapauksessa, että sen on kirjoittanut ihminen, jonka tunnen. Vaikkapa entinen yliopiston opettajani/ohjaajani, joka on mukava, jämpti mies (hyvä jätkä ja kova panemaan) ja jolla on mielestäni monia hyviä mielipiteitä. Ulkoisesti tämä henkilö näyttää kirveellä veistetyltä, jämeräleukaiselta, sinisilmäiseltä ja vaalealta parimetriseltä arjalaiselta eikä miltään maidon piimäksi hapattavalta ylimieliseltä goottifriikiltä, joten ulkoinen habituskin on kohdallaan. Silti en ole lukenut suurinta osaa hänen teoksistaan, vaikka saisin ne käsiini koska tahansa. Luen jotain muuta, jotain, joka vaikuttaa enemmän mieltymyksiini sopivalta.

Myönnän valinta- ja mieltymysprosessieni olevan lievästi kaksoisstandardeja noudattavia siinä suhteessa, että jos taiteilijan taustalta paljastuu paskaa sen jälkeen kun olen jo perehtynyt ja niistä pitkään pitänyt, niin olen valmis olemaan välittämättä tästä, mutta jos taiteilijan taustalta paljastuu paskaa ennen kuin hänen luomuksiinsa olen perehtynyt, niin silloin en niihin luultavasti edes perehdy.

Käytännön esimerkki: se Gary Glitterin Rock And Roll Part 2 on pirun hyvä biisi, vaikka Gary panee lapsia Aasiassa. Mutta jos lapsensa Eerikan, 8v, kuoleman aiheuttanut muusikko Touko Tarkki tekisi nyt hittibiisin, niin en saatanassa sitä kuuntelisi enkä tuntisi sitä kohtaan muuta kuin vastenmielistä inhoa ja vihaa, vaikka teoriassa taide ja taiteilija eivät korreloi. Mutta elävä elämä ja käytäntö ovat monisyisempiä kuin taiteen luentaan tarkoitetut teoriat.

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
minua ei oikeastaan juurikaan kiinnosta virolaisten naisten elämänkohtalot, eivät varsinkaan feministisin painotuksin. K

Ei minuakaan. Eikä minua kiinnosta kyllä kovin monen muunkaan eri tyypin kohtalot, esimerkiksi floridalaisten kalastajien tai kalifornialaisten viljelijöiden kohtalot jättävät minut kerta kaikkiaan kylmäksi, mutta jostain itselleni tuntemattomasta syystä Steinbeckin ja Hemingwayn teokset kertovat minulle jotain sellaista yleisinhimillistä, että ne maksavat vaivan lukea.

Sofi Oksaselta olen lukenut vain Puhdistuksen ja se tokikaan ei antanut minulle juuri muuta kuin mielenkiintoisen kokemuksen kestonsa ajan.

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei minuakaan. Eikä minua kiinnosta kyllä kovin monen muunkaan eri tyypin kohtalot, esimerkiksi floridalaisten kalastajien tai kalifornialaisten viljelijöiden kohtalot jättävät minut kerta kaikkiaan kylmäksi, mutta jostain itselleni tuntemattomasta syystä Steinbeckin ja Hemingwayn teokset kertovat minulle jotain sellaista yleisinhimillistä, että ne maksavat vaivan lukea.

Sofi Oksaselta olen lukenut vain Puhdistuksen ja se tokikaan ei antanut minulle juuri muuta kuin mielenkiintoisen kokemuksen kestonsa ajan.

Klassiseksi ja ns. kaanoniin määritelty kirjallisuus (suht läheisen historiallisen ajanjaksonkin aikana kirjoitettu) yleensä avartaakin monella yleisinhimillisellä tavalla, ja Steinbeckit, Hemingwayt ovat syystäkin nostettu kirjallisuustieteessä ja muutenkin korkeaan asemaan. Toki nämäkin kirjailijat olivat eläessäänkin maineikkaita, mutta ajan kuluminen kuoleman jälkeen on omanlaisensa testi kirjailijalle kuin kirjailijalle. On monia sellaisia tekijöitä, jotka ovat omana aikanaan olleet hyvinkin suosittuja, mutta joiden teokset eivät kuitenkaan ole kestäneet aikaa eivätkä jalostuneet ajattomiksi mestariteoksiksi.

Hemingwayn kuolemasta on yli 50 vuotta. Ehkä meidän pitänee odottaa, että Sofi potkaisee tyhjää ja sen jälkeen vielä puoli vuosisataa. Jos Oksanen on sen jälkeen Hemingway-tason rakastettu mestari, niin tartun ilomielin Oksasen koko tuotantoon.

Hyvä kirjailijahan totta kai tekee kiinnostavia teoksia aiheista, jotka eivät etukäteen tai edes jälkikäteen kiinnosta ylenpalttisesti. Kuten sanoit, yleisinhimillisyyttä voi olla missä tahansa, vaikka floridalaisten kalastajien vaiheiden kautta peilattuna.

On myös täysin mahdollista olla omien ennakkokäsityksiensä ja mielikuviensa vanki ja menettää hienoja kirjallisia elämyksiä vain sen takia, että kirjailija ei vaikuta kiinnostavalta, kirjan kansi on susiruma suomalainen töherrys (Matti Louhi ja Mika Launis ovat vastuussa monen potentiaalisen lukijan menettämisestä) tai että kirjan aihe on onnistuttu markkinoimaan lukijalle jotenkin väärin ja epäkiinnostavasti. Mutta aina ei voi voittaa.

Toinen käytännön esimerkki: on mahdollista ja luultavaakin, että pinnallisen Britney/Rihanna/yms. tason teinimusiikin joukossa voi piillä joku yksittäinen, ainutkertaisen koskettava kappale, joka muuttaisi elämäni. Jos kuuntelisin tuhat genreä edustavaa kappaletta, ehkä tämä helmi jo löytyisi käytyäni läpi 999 biisiä, jotka ovat täyttä paskaa. Otan kuitenkin riskin ja jätän tuhat hittibiisiä kuuntelematta.

Kuuntelen sen sijaan musiikkityylejä, joista pidän, vaikkapa tuhat metallibiisiä. Niidenkin joukossa on varmasti kaikenlaista roskaa ja kliseistä perusvääntöä, mutta melko suurella todennäköisyydellä kuulen kuitenkin paljon enemmän kappaleita, joilla on minulle merkitystä kuin jos kuuntelisin teiniprinsessojen hittejä. Ajankäyttöni ja oman viihtymiseni kannalta on siis mielekkäämpää kuunnella kappaleita, joiden voin perustellusti arvioida antavan itselleni enemmän elämyksiä ja sisältöä kuin sellaisten, joista en todennäköisesti pidä kuin harvoissa poikkeustapauksissa.

Tämä linjaus pätee myös kirjallisuuteen. Kaikkea ei ehdi valita eikä kaikkeen perehtyä, joten on turha potea huonoa omaatuntoa siitä, että tekee valintansa ennakkoarvioiden (jopa ennakkoluulojen) ja tuhansien kirjojen antaman lukukokemuksen perusteella.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy