Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 772 125
  • 34 082

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ihan mielenkiinnosta kysyn, en vinoillakseni, että jos Vladimir Konstantinov olisi kuollut siinä vuoden 1997 turmassa, niin olisiko hän silnä tapauksessa jäänyt sinulta unohduksiin? Vai ptäisitkö häntä yhtä lailla arvossa riippumatta siitä olisiko hän nykyään täysin terve, vammautunut tai kuollut?

Kuten olen kirjoittanut aiemminkin ja kirjoitin nyt seuraavaa:

"Toki ymmärrän sen jos joku kokee menettävänsä paljon, menettäessään fanittamansa pelaajan tai pelaajia, tai koko joukkueen mutta omalla kohdallani tällaisia tuntemuksia ei ole, joten en edes näyttele, että sellaisia olisi."

Eli ymmärrän surun ja tuntemukset vaikka itse en niitä tällaisen tilanteen kohdalla koekaan. En kokenut menettäneeni ketään lähipiiristäni, omasta sosiaalisesta piiristäni, joten tuntemukseni ovat lähellä nollaa - nollan yläpuolella sikäli, että tapaus kiinnostaa teknisesti, lisäksi on kiintoisaa seurata kanssakirjoittajien kommentointia. Mutta, joo ymmärrän suremisen ja tarpeen tuoda sen esille.

Mitä tulee Konstantinoviin. Tottahan minua harmitti se, että aikansa parhaimpiin puolustajiin kuuluneen pelaajan ura päättyi ikävästi jokunen päivä kannun voiton jälkeen. Mutta oliko se surua vai harmitusta ja pahaa mieltä, vaikea sanoa.

Mikäli hän olisi kuollut, kenties tuntemukseni saattaisivat olla samat kuin jollain Demitran fanilla, vaikea sanoa. No, itseasiassa, sitten kun tiesin Konstantinovin vammojen laadun, ja sen, että hän ei enää koskaan tulisi viettämään normaalia elämää, ajattelin, että kenties olisi ollut parempi jos hän olisi kuollut. Aika kylmää mutta sellaista elämä on.

Suhtautumiseni muutenkin kuolemaan on aika niin ja näin. Omien isovanhempieni kuolemakaan ei pahemmin hetkauttanut minua, pidin sitä helpotuksena heille itselleen sekä omaisille. Joten miksi surra hirvittävästi tuntematonta, vaikkakin kuuluisaa, ihmistä pallon toisella puolella?

vlad.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Minulle avautui, että MacGyverin ensimmäisen kauden ensimmäiset jaksot ovat aivan perseestä.
 

Kyle

Jäsen
Vähän samat ajatukset kuin vladilla ja thegolla..

Tänään töissä, kuultuani suru-uutisen menin todella aidosti maihin ja loppupäivä oli pilalla, siinä tuli kelailtua kaikennäköistä. Kuitenkaan vastaavanlaista kaipuuta, vihaa tai tuskaa toista kohtaan ei tule, kuin läheisen menettämisessä. Jotenkin ainakin itsellä alkoi nopeasti tulemaan mielenkiinto pohdiskella ja hakea tietoa, kaikista yksityiskohdista mitä lopulta kävi ja miten tästä edetään. Eihän perinteikäs Lokomotivin seura kuitenkaan itsessään kuollut.

No mikä on parempi paikka hakea sisältöä tapahtuneelle Suomessa kuin Jatkoajan keskustelupalsta? Ei ennakko-ajatuksissa mikään, mutta itse tapahtumaa käsittelevä ketju toi harmaita hiuksia, nimimerkit toisensa perään kilpailevat mikä on oikea tai väärä tapa suhtautua tapaturmaan.
Itselleni antaa yhtäpaljon sisältöä nimimerkit jotka voivottelet "R.I.P:ensä" kanssa tai vastaavasti vähättelevät "ettei tunnu missään". Kumpiakaan ei suoraan sanottuna kiinnosta lukea pätkääkään. Ihmettelen että jos ihmiseen sattuu oikeasti niin paljon, niin onko internetti oikea paikka surulle? KHL kauden piti alkaa tänään, mutta tämän päivän tragedia toi esille enemmän kysymyksiä kauden ohjelman suhteen kuin vastauksia, niin onko oikein mollata ihmistä, ettei ole sopiva hetki tiedustella saatetaanko nähdä Jaroslavin joukkue jo tänä vuonna(tuskin), ensi vuonna vai koska ja miten menetellään esim. kausikortin ostaneiden kanssa. Koska ylipäätänsä kausi on mahdollista saada käyntiin, muitten joukkueitten osalta. Itse en koe olevani niin vahvasti osa palstan "sisäpiiriä" että olisi rohkeutta aloittaa järkevää keskustelua, koska tiedän että asiallista vastausta seuraa 10 "mee pois täältä tyhmiä kyselemästä"- vastausta. Tämä on kuitenkin vieraan maan keskustelupalsta, jossa ei käsittääkseni ole omaisia, jolloin ymmärtäisin että nyt on syytäkin antaa heille suruaikaa.

Itselle "avautui" tapauksen seurauksena kuinka vahvasti ihmiset, yrittävät täälläkin nimimerkin takana luoda omaa kiiltokuvamaista "minä" kuvaansa. Itsekkin taisin siihne yllä sortua. Saa nähdä onko kellään täällä toisia kritisoineista, pokkaa huomenna työpaikoilla/kouluissa kritisoida sitä tyyppiä joka jotain herjaa heittää asian tiimoilta. Sama tietysti toisin päin. Veikkaan että tästäkin asiasta pystytään keskustelemaan asiallisesti kasvotusten, ilman että kaikkea pitää ottaa kuolemanvakavasti. Kenties jonkun läpänkin uskaltaa murjasta...
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Avautui, kuinka todella eri tavoin ihmiset käsittelevät mielessään näitä maailmalla tapahtuneita katastrofeja - ja kuinka kaukana he voivat toisistaan olla mielipiteineen.
Katastrofien käsittely mielissä eri tavoin on kuitenkin yhtä kaikki eräänlaista "itsesuojeluvaistoa" eli aika eri tavoin ihmiset suojelevat psyykeään.
Mutta - tämän jo tiesinkin...
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Suhtautumiseni muutenkin kuolemaan on aika niin ja näin. Omien isovanhempieni kuolemakaan ei pahemmin hetkauttanut minua, pidin sitä helpotuksena heille itselleen sekä omaisille. Joten miksi surra hirvittävästi tuntematonta, vaikkakin kuuluisaa, ihmistä pallon toisella puolella?

vlad.

Tähän pystyn samaistumaan melko hyvin. Oma äitini kuoli muutama viikko sitten 56-vuotiaana äkillisesti ja yllättävästi aivovaltimon pullistuman (josta ei tiedetty) repeämisestä johtuvaan aivoverenvuotoon. Tottakai tieto tapahtuneesta pysäytti minut, ja otin saman tien loppuviikon vapaaksi ja suuntasin kohti kotikaupunkiani. Asia oli tottakai erittäin surullinen ja ensimmäiset päivät rankkoja, olinhan ollut hyvin läheinen äitini kanssa.

Mutta nyt muutama viikko myöhemmin ei asia enää juurikaan vaivaa minua. Käykö se päivittäin mielessä? Kyllä, mutta ei se saa minua enää kyyneliin, tai sen enempää murehtimaan. Mitä on tapahtunut, on tapahtunut, eikä sille mitään enää voi. Paras tapa kunnioittaa kuolleen muistoa on käydä läpi hänen elämänsä hetkiä ja kunnioittaa niitä. Ei äitini (enkä minäkään) haluaisi että häntä surraan loputtomiin.

Kun vertaan omaa tapaustani esim palstaveli Vilperin vastaavaan kokemukseen, olen huomannut että ihmiset suhtautuvat hyvin eritavalla kuolemaan. Toisille palautuminen on pitkäaikainen prosessi, ja toiset käsittelevät asiat nopeammin. Kumpi näistä on oikeampi tapa toimia, siihen en ota kantaa.

Ainoa "julkkiksen" kuolema joka on aidosti koskettanut itseäni oli Dimebag Darrellin menehtyminen vuonna 2004.
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Mulle avautui, että Hilpara on joskus pelannut yhden kauden Sm-liigaa. Toki huonolla menestyksellä. Mä kun olen luullut, että se on ollut jokin vittuilunimi Tapparasta, mutta ei ollutkaan näin.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Mulle avautui että riittää pelkästään sana "cameltoe" ja tuosta vaan rikon kaikkia periaatteitani vastaan. Ja menin ja katsoin päivän Iltalehdestä iltatytön.
 

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Mulle avautui että riittää pelkästään sana "cameltoe" ja tuosta vaan rikon kaikkia periaatteitani vastaan. Ja menin ja katsoin päivän Iltalehdestä iltatytön.
Sama. Vanhemmat ovat varmasti ylpeitä vesastaan. Siis iltatytön vanhemmat.

Ei minunkaan vanhemmillani ole tarkemmin ajateltuna hirveästi aihetta röyhistellä rintaa kaupungilla tämän viestini perusteella. Ääh.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Synkän "mitä jos..."-ajatusleikin myötä katsoin SM-liigan kokoonpanot läpi ja tulin siihen tulokseen, että JYP on ainoa jengi tällä kaudella, jossa ei pelaa yhtään joskus HIFK:ssa pelannutta pelaajaa.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Mulle avautui, että Hilpara on joskus pelannut yhden kauden Sm-liigaa. Toki huonolla menestyksellä. Mä kun olen luullut, että se on ollut jokin vittuilunimi Tapparasta, mutta ei ollutkaan näin.

No ei varmasti ole pelannut SM-liigaa. Ainakaan jääkiekon.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Mulle avautui että riittää pelkästään sana "cameltoe" ja tuosta vaan rikon kaikkia periaatteitani vastaan. Ja menin ja katsoin päivän Iltalehdestä iltatytön.

Niistä vaatteista nyt vain näkyy läpi, kuten myös ensimmäisessä kuvassa. Ei tuo ole sellainen perinteinen.

Että silleen...
 

choose_life

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
On asioita, joista on näköjään aina vain käsittämättömän vaikea päästä irti muuten kuin ampumalla itseään tai jotakuta muuta naamaan. Tai jonnekin muualle. Great.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Mistään kisailuista en osaa sanoa, mutta ainaki Vlad:sta muistan et on aiemminkin puhunu tästä asiasta jossain ketjussa. Itseasiassa oon mäki tainnu sivuta sitä ainakin depressio- ketjussa ja oikeastaan oon ihan tyytyväinen etten enää nykyään jaksa hirveitä murheita repiä kaikenmaailman tapahtumista.

Helvetin siistiä. Minulle avautui, ettei paljoa kiinnosta sinun depressiot tai naisasiat. Paljon enenemmän kiinnostaa yhden joukkueen lento-onnettomuus.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Helvetin siistiä. Minulle avautui, ettei paljoa kiinnosta sinun depressiot tai naisasiat. Paljon enenemmän kiinnostaa yhden joukkueen lento-onnettomuus.

Mulle taas avautui et tääki ketju on menny pikkuhiljaa ihan vituilleen. Lähinnä täällä nauretaan tai vittuunnutaan toisten viesteille, mut kaikki on ok kunhan muistaa kertoa et kyseinen asia avautui. Muutama kymmenen ihmistä sattu kuoleen samassa paikassa, samaan aikaan mut eiköhän ne sieltä henkiin nouse kunhan tarpeeksi ripitellään ja viskotaan kevyitä multia menemään.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Mistään kisailuista en osaa sanoa, mutta ainaki Vlad:sta muistan et on aiemminkin puhunu tästä asiasta jossain ketjussa. Itseasiassa oon mäki tainnu sivuta sitä ainakin depressio- ketjussa ja oikeastaan oon ihan tyytyväinen etten enää nykyään jaksa hirveitä murheita repiä kaikenmaailman tapahtumista.

Minulle on jo hyvin varhaisessa lapsuudessa avautunut elämän karuus ja sen sattumanvaraisuus, yhtenä hetkenä olet elossa mutta jo seuraavana voit olla kuollut, tästä johtuen koetan nyt nauttia parhaani mukaan jokaisesta hetkestä jonka olen elossa.

Toisaalta näistä tuntemuksistani johtuen, pidän kuolemaa väistämättömänä tapahtumana mikä koittaa sattumanvaraisena hetkenä, joten miksi siis suuren suuresti surra tapahtunutta? En tiedä, omalla kohdallani en ole löytänyt riittävästi motivaattoreita suremaan lähipiirini ulkopuolella olevia ihmisiä. Enkä itseasiassa ole pahemmin surrut lähipiiriin kuuluvienkaan ihmisten kuolemaan, ennemminkin olen kokenut sen helpottavana tapahtumana - johtuen kenties siitä, että valtaosa kuolleista on ollut iäkkäitä ihmisiä.

Jokainen meistä kuolee, kuka vanhuuteen, kuka vaikean sairauden murtamana, kuka traagisessa onnettomuudessa mutta yhtäkaikki kuolema korjaa meidät kaikki jossain vaiheessa. Kuolema on väistämättömyys, joten suunnaton suru ja ahdistava tuskaisuus on energian tuhlaamista, voimavarojen hukkaan heittämistä, ennemminkin on katsottava eteenpäin, kenties muistettava kuollutta mutta samalla muistettava se, että elämä jatkuu kaikesta huolimatta.

vlad.
 

Stevie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mutta säkin hyvä toveri Vladimirovitch olet tietääkseni kova jääkiekon ystävä ja pidät varsinkin venäläisestä taitojääkiekosta? hieman kyllä kummastuttaa siis jos väität ettei tuon koko joukkueen menehtyminen herättänyt mitään sen kummempia tuntemuksia..
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Mutta säkin hyvä toveri Vladimirovitch olet tietääkseni kova jääkiekon ystävä ja pidät varsinkin venäläisestä taitojääkiekosta? hieman kyllä kummastuttaa siis jos väität ettei tuon koko joukkueen menehtyminen herättänyt mitään sen kummempia tuntemuksia..

Seuraan jonkin verran KHL:ää ja kv.kiekkoilua mutta erityisesti olen Red Wings fani ja NHL-kiekon suurin ystävä. Ja tarkennettuna fyysisen pelin ystävä, jossa välillä miehet ottavat mittaa toisistaan - no tätä tapahtuu KHL:ssäkin kiitettävällä tavalla - ja taklauksia jaetaan armotta ja niitä otetaan vastaan, eikä niistä poikkeustapauksia lukuunottamatta jaeta jälkikäteen sanktioita.

Mutta miksi olisin surrut kuolleita kiekkoilijoita? Kun ei ole tunnesidettä heihin, ei edes pahemmin Ruslan Saleihin vaikka pelasikin viime kaudella Red Wingseissä, koen suremisen kiiltokuvamaisena toimintana, jolla peittelisin todelliset tuntemukseni eli sitä, että tuntemuksia ei ole pl. tapahtuman seuraamisesta johtuva mielenkiinto niin teknisiä yksityiskohtia kuin myös toisten kanssakirjoittajien reaktioita kohden.

Ja jollen ole surrut omaisieni kuolemaa pientä muisteluhetkeä lukuunottamatta, voin pitää varsin ymmärrettävänä sitä, että suru - pientä mietintää ja pohdintaa lukuunottamatta* - ei kuulu tässäkään tapauksessa "repertuaariini". Maailma on karu paikka elää, kuolema sattumanvarainen tapahtuma - pääosin.

vlad.

*: Etenkin mietintää ja pohdintaa siitä, että mikä saisi minut todella konkreettisella tavalla suremaan, koska tämä tapahtuma ei sellaista saa aikaan vaikka koskettikin jääkiekkoperhettä ja herätti tunnemyrskyjä kautta kiekkoilevan maailman.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minulle on jo hyvin varhaisessa lapsuudessa avautunut elämän karuus ja sen sattumanvaraisuus, yhtenä hetkenä olet elossa mutta jo seuraavana voit olla kuollut, tästä johtuen koetan nyt nauttia parhaani mukaan jokaisesta hetkestä jonka olen elossa.

Minulla on aika pitkälti samansuuntaisia ajatuksia. Minäkin olen kokenut elämässäni aika paljon kuolemaa, paljon läheisiä ihmisiä on mennyt niin vanhempana kuin nuorempanakin, ja ehkä se vähän muokkaa tuota ajatusmaailmaa siihen että jokainen kuolemantapaus ei enää kosketa ihan niin syvältä vaan kuoleman kokee enemmän luonnollisena asiana ja koko elämän oikeastaan ihan sattumankauppana.

En minä esimerkiksi koe että joku ihminen lähtisi ennenaikaisesti vaan jokaisen hetki tulee silloin kun se tulee, toisille se tulee aikaisemmin ja toisille myöhemmin. Se on kiinni ihan sattumasta ja toisaalta myös jonkin verran omista päätöksistä ja valinnoista. Loppujen lopuksi kaikkea ohjaa kuitenkin sattuma.

En minä kuitenkaan ihan niin "kylmästi" pysty suhtautumaan kuolemaan ettenkö esim. tuntisi surua kun joku lähipiiristäni kuolee, mutta oikeastaan tuo suru on enemmän ikävää mikä jää kun joku sellainen ihminen kuolee jonka seurassa olet viihtynyt ja josta olet aina pitänyt. Ja näissä tapauksissa jossa kuollut on lähipiirin ulkopuolelta niin se päällimmäinen tunne on minulla empatia kuolleen ihmisen läheisiä kohtaan, esim. tässä KHL-joukkueen tapauksessa kun tiedän että monella pelaajalla oli pieniä lapsia jotka jäivät ilman isää, mutta en minä tällaisia tapauksia pysty mitenkään henkilökohtaisena menetyksenä kokemaan. Ainoa menetys mitä tunnen kokevani on heidän työn kauttaan, esim. jos joku hyvä muusikko kuolee niin suren sitä että enää en saa kuulla hyvää musiikkia häneltä mutta tuohan on täysin itsekästä ajattelua tuo.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ja painotetaan vielä näihin minun avautumisiini:

Ymmärrän jos joku tässäkin tapauksessa tuntee surua ja jopa pahoinvointia tapauksen johdosta. Se on ymmärrettävää, koska moni menetti idolinsa, pelaajan jota on kenties fanittanut yli vuosikymmenenkin, pelaajan jonka pelejä katsoessa on kasvanut kiekkofaniuteet, joku perheellinen voi vieläpä kokea tunnesiteen isyyden, äityiden tai perheen muodostaman tunnesiteen kautta muistellessaan sitä, että näitä kiekkoilijoita jää suremaan joukko läheisiä sankkojen fanijoukkojen oheen etc. Tunteet ovat ymmärrettäviä ja hyväksyttäviä.

***

Toivottavasti myös ymmärrätte minun kantani, miksi minun on vaikea, liki mahdoton tuntea surua tuntemattomien pelaajien puolesta, vaikka olen joidenkin pelaajien uraa seurannut tavalla tai toisella melkoisen tovin.

vlad.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös