Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 770 904
  • 34 076

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Arviolta n. 99% nettikirjoittelijoisata ei omista minkäänlaista sarkasmintajua, joten pitäisi jo pikkuhiljaa tajuta itsekin, että "ei helmiä sioille".

Tämä ei liittynyt suoranaisesti jatkoaikaan, mutta yleisesti näin.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Pyykin peseminen on ihan perseestä! Ihan liikaa miettimistä...
Minulle on avautunut taas himasta muuttamisen jälkeen että pyykin pesu ei ole kovinkaan perseestä. Kotona kiertovauhti oli todella hidas, mutta nyt on pesun jälkeen aina kaikki omat vaatteet puhtaina. Vielä kun muutaman ensipesukerran jälkeen kaikki vaatteet voi surutta tuutata siihen samaan koneelliseen pelkäämättä valkoisen muuttumista värilliseksi, ei miettimisestäkään tule ongelma. Ainoastaan se pyykin kuivumiseen ottava aika&tila ei ole kovin mukavaa.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Arviolta n. 99% nettikirjoittelijoisata ei omista minkäänlaista sarkasmintajua, joten pitäisi jo pikkuhiljaa tajuta itsekin, että "ei helmiä sioille".

Sarkasmin tajuamiseen tarvitaan yleensä se, että tuntee kirjoittajan tai tämän aikaisempaa viestihistoriaansa. Kyllähän näillä nettipalstoilla ja jopa Jatkoajassa on kaiken näköistä tallaajaa, joiden kirjoituksista ei tosiaan voi sanoa, ovatko nämä nyt kirjoittaneet tosissaan vaan heittäneet jonkun sarkasmipläjäyksen.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Minulle avautui, että ydinvoima onkin paljon vaarallisempaa kuin yleisesti luullaan. Ydinvoimatyöntekijöillä on esimerkiksi 10 kertaa enemmän leukemiaa kuin muulla väestöllä. Ja paljon muutakin. Aivan katastrofaalista koko touhu eikä todellakaan päästötöntäkään, ydinjätteen lisäksi.

Ei helvata. Energiapoliittinen mielipiteeni teki nyt täydellisen täyskäännöksen. V***n viherpiipertäjät olivat ja ovat tuossä ydinvoima-asiassa oikeassa, jopa enemmän kuin heistä useimmat arvaavatkaan.

(Jatkoajan äijjien kanssa en ala tästä asiasta vänkäämään, tutkikaa itse)
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Heitä nyt edes joku uskottava lähde. Greenpeace Oy:n propagandat ilman viitteitä ei kelpaa.
Kuten todettua, tutkikaa ja etsikää itse lähteet, niitä etsivä löytää ja lähdekritiikin olen muistanut ja kannattaa muidenkin muistaa. Sen voin sanoa, etten todellakaan lue mitään Greenpeacen ja Voima-lehden kaltaisia viherpiipertäjien vuodatuksia.

Ydinvoimakeskustelua voi puolestani jatkaa vaikka täällä Jatkoajan ydinvoimaketjussa.

No, luin tuossa akateemikko Pekka Jauhon kirjan...

Täältä tähän.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Minulle avautui, että ydinvoima onkin paljon vaarallisempaa kuin yleisesti luullaan. Ydinvoimatyöntekijöillä on esimerkiksi 10 kertaa enemmän leukemiaa kuin muulla väestöllä. Ja paljon muutakin. Aivan katastrofaalista koko touhu eikä todellakaan päästötöntäkään, ydinjätteen lisäksi.

Ei helvata. Energiapoliittinen mielipiteeni teki nyt täydellisen täyskäännöksen. V***n viherpiipertäjät olivat ja ovat tuossä ydinvoima-asiassa oikeassa, jopa enemmän kuin heistä useimmat arvaavatkaan.

(Jatkoajan äijjien kanssa en ala tästä asiasta vänkäämään, tutkikaa itse)

Väittäisin, että kyse on tämän tutkimuksen perusteella muotoiluista virheistä valheista/totuuden vääristelyistä. Ei sikäli mikään ihme, että em. keskustelija tietoisesti ei tuo viitettään esille.
http://www.bmj.com/cgi/content/abstract/331/7508/77

Se, että ydinvoimalan työntekijöillä on suuremmat syöpäriskit on aika itsestäänselvää, koska ydinvoimalatyöntekijät tekevät säteilytyötä (kuten myös allekirjoittanut) ja heidän vuosiannoksensa ovat perusväestöä korkeammat. Kuitenkin kokonaisuudessa riski on merkityksetön verrattuna tupakoinnin yms. aiheuttamiin riskeihin (joita ei esim. ko tutkimuksessa ole voitu suodattaa pois datasta). Samalla lailla löytyy useita muita ammattiryhmiä, joissa syöpämäärät tai vaikkapa tapaturmaprosentit ovat merkittävästi valtaväestöä suuremmat, mutta "jostain syystä" ihmiset vauhkoontuvat enemmän jos kyse on säteilystä. Tuskin kukaan on autoiluakaan kieltämässä vaikka onnettomuuksien määrä F1-kuljettajien keskuudessa lienee valtaväestöä suurempi?

Tutkimuksesta lainattuna
"The excess relative risk for
leukaemia excluding chronic lymphocytic leukaemia was 1.93
per Sv ( < 0 to 8.47), which gives a relative risk of 1.19 for a dose
of 100 mSv."

Jos nyt oikein olen tuota ymmärtänyt, tuo ei ainakaan tarkoita 10 kertaista riskiä.
Yhtenä olennaisena pointtina ko. tutkimuksessa
"Less than 5% of workers in this
study received cumulative doses of the order of 100 mSv over
their entire career, however, and most of these doses were
received in the early years of the nuclear industry, when protection
standards were less stringent than today."

Eli kehitys on kehittynyt säteilysuojelun alalla.

Tuosta kai pitäisi löytyä täysiversio suoraan, eikä vaadi mitään yliopistoyhteyttä.
http://www.bmj.com/cgi/reprint/331/7508/77.pdf
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Tutkimuksesta lainattuna
"The excess relative risk for
leukaemia excluding chronic lymphocytic leukaemia was 1.93
per Sv ( < 0 to 8.47), which gives a relative risk of 1.19 for a dose
of 100 mSv."

Jos nyt oikein olen tuota ymmärtänyt, tuo ei ainakaan tarkoita 10 kertaista riskiä.
Yhtenä olennaisena pointtina ko. tutkimuksessa
"Less than 5% of workers in this
study received cumulative doses of the order of 100 mSv over
their entire career, however, and most of these doses were
received in the early years of the nuclear industry, when protection
standards were less stringent than today."
Suomessa maksimiannosraja säteilytyötä tekevälle on 100 mSv/viisi vuotta, josta enintään 50 mSv yhtenä vuotena. Tuon tutkimuksen mukaan tämä maksimi ei näköjään todellakaan toteudu kuin enintään harvoissa yksittäistapauksissa, ainakaan Suomessa. Tutkimuksessa suomalainen säteilytyöntekijä sai keskimäärin 7,8 mSv säteilyä n. 15 työvuoden aikana. Tämä määrä on miltei merkityksetön luonnon taustasäteilyyn nähden. Keskiverto suomalainen saa säteilyä n. 4 mSv/vuosi eli n. 60 mSv 15 vuodessa. Jos sattuu asumaan alueella, jossa on korkea radon-pitoisuus, saattaa tämä luku miltei kymmenkertaistua. Tällöinkään ei kannata paljon huolehtia syöpäriskin noususta. Ihmisen syöpäriski nousee n. 5% kun kehoon on kertynyt 1 Sv säteilyä. Eli vaikka tekisi säteilytyöta ja eläisi korkean säteilyn alueella ja saisi vaikka 50 mSv vuodessa (mikä on varmasti Suomessa pirun harvinaista), kestäisi 20 vuotta, jotta syöpäriski nousisi 5%. En siis todellakaan usko tuota leukemiariskin kymmenkertaistumista ydinvoimalatyöntekijöillä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tajusin juuri, että Porista tulee muutakin hyvää kuin korkeatasoista hitsaustaitoa ja perinteikäs lätkäjoukkue. Nimittäin LEIPÄÄ. Sarpin leipoma Pucco-leipä. Ihan törkeän hyvää ja epäterveellistä. Vaimo kertoi myös, että 80-luvulla Porista tuotettiin aivan loistavaa ruisleipää. Ei muistanut nimeä. Eikös siellä ollut jokin Kontion leipomo tms...?
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Tajusin juuri, että Porista tulee muutakin hyvää kuin korkeatasoista hitsaustaitoa ja perinteikäs lätkäjoukkue. Nimittäin LEIPÄÄ. Sarpin leipoma Pucco-leipä. Ihan törkeän hyvää ja epäterveellistä. Vaimo kertoi myös, että 80-luvulla Porista tuotettiin aivan loistavaa ruisleipää. Ei muistanut nimeä. Eikös siellä ollut jokin Kontion leipomo tms...?

Kontion leipomo on Raumalla, alkuperäiset omistajat Porista. Sairasta.

http://www.kontion.fi/historia.html
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tajusin juuri, että Porista tulee muutakin hyvää kuin korkeatasoista hitsaustaitoa ja perinteikäs lätkäjoukkue. Nimittäin LEIPÄÄ. Sarpin leipoma Pucco-leipä. Ihan törkeän hyvää ja epäterveellistä. Vaimo kertoi myös, että 80-luvulla Porista tuotettiin aivan loistavaa ruisleipää. Ei muistanut nimeä. Eikös siellä ollut jokin Kontion leipomo tms...?
Minulla oli muistikuva, että Kontion Leipomo olisi raumalainen pulju. Tarkastin googlettamalla, ja näin asia onkin. En sitten tiedä onko leipomo vaikuttanut aiemmin Porissakin.

Porissa on ainakin Porin Leipä, jolla on näitä karhutuotteita ainakin ruisleivissä, mutta mielikuvani mukaan heidän tuotteensa eivät juuri eroa markettien mainstreamista.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kourujärvi ja kääpiö...kiitokset viesteistänne. Tuo Pucco on kokeilemisen arvoinen tuote. Ei jokapäiväiseen käyttöön mutta viikonlopun herkutteluhetkiin aivan loistava nisu.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Itse en löytänyt Googlella mitään tietoa tästä leivästä. (Tai en osannut hakea oikeilla hakusanoilla) Mistä olette leipää käyneet hakemassa?

K-Supermarketeista löytyy Varsinais-Suomen alueelta ainakin.

EDIT. Kotisivut ovat sarpi.fi ja siellä on etusivulla tietoa Pucco leivästä
 
Viimeksi muokattu:

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Oppimäärä = oppimäärä, siis opin määrä, kuinka paljon sitä on. Peruskoulun oppimäärä. Mahtavaa.

Amazing race =melkein= Amazing grace. Amazin' grace. Saakeli soikoon.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ruokalautasellisesta täytekakkua tulee paha olo. Pakko se silti oli loppuun asti vetää Idolsin aikana. Vieläkin etoo.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Ja jos ei jollekulle leivän ystävälle vielä avautunut niin Sarpi ja Porin Leipä ovat yhtä ja samaa konsernia.
 

tiipii

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Lahko
Vaimo kertoi myös, että 80-luvulla Porista tuotettiin aivan loistavaa ruisleipää. Ei muistanut nimeä. Eikös siellä ollut jokin Kontion leipomo tms...?

Haetko kenties Porin Leivän, Porin Poika-ruisleipää, aikakausi ainakin sopisi. Tuo Porin Poika muuten muuttui jossain vaiheessa huonompaan suuntaan kun siitä tehtiin valmiiksi halkaistu. Lapsena tuo oli ainakin minun herkkuni muuta ruisleipää en suostunut syömään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös