Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 711 699
  • 33 924

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Enpä ole koskaan tämmöisestä viljamista kuullut. Ja antamasi lyriikkanäytteen perusteella on parempi, etten kuulekkaan.
En ollut minäkään, koska en kuuntele nuorten kanavia. Ilmeisesti samanlaisia einoleinoja on vähintään kymmeniä suomalaisessa musiikkimaailmassa ja kaikki he ovat ilmaantuneet viimeisten viiden vuoden aikana.

Olen pannut myös merkille, että nykynuoret solkkaavat koko ajan enemmän ja enemmän englannin ja suomen sekakieltä, joka on aivan helvetin tyhmän kuuloista. Omassa nuoruudessani kuulin muutamaan otteeseen suomen ja ruotsin sekakieltä, mikä sekään ei kuulostanut fiksulta. Olen ylpeästi vanhus, koska en ymmärrä tuollaista eri kielten sotkemista keskenään.
 

Glove

Jäsen
En ollut minäkään, koska en kuuntele nuorten kanavia. Ilmeisesti samanlaisia einoleinoja on vähintään kymmeniä suomalaisessa musiikkimaailmassa ja kaikki he ovat ilmaantuneet viimeisten viiden vuoden aikana.

Olen pannut myös merkille, että nykynuoret solkkaavat koko ajan enemmän ja enemmän englannin ja suomen sekakieltä, joka on aivan helvetin tyhmän kuuloista. Omassa nuoruudessani kuulin muutamaan otteeseen suomen ja ruotsin sekakieltä, mikä sekään ei kuulostanut fiksulta. Olen ylpeästi vanhus, koska en ymmärrä tuollaista eri kielten sotkemista keskenään.
Minullekin on hyvin tuttu tuo suomen ja ruotsin sekoittaminen kun asui sukulaisia tuolla Tornionjokilaaksossa Ruotsin puolella. Olin siellä myös kesätöissä parina kesänä. Aika pihallahan sitä välillä oli kun keskustelua seurasi ja välillä taisi tulla kolmeakin kieltä sekaisin, suomea, ruotsia ja meänkieltä.
 
K

Kiekkokatsoja

Ajat muuttuu. Ukrainasta tulleet pakolaiset haluavat päästä nopeasti töihin. Näin ainakin lehdessä luki. Tietääkseni aikaisemmin on ollut tapana tavoitella gangsta räp tähteyttä.

Ajat muuttuu. Nyt pääuutisissa kehoitettiin liian innokkaita, vaihtamaan talvirenkaat takaisin. Ennen se vain oli oma munaus, josko teki hölmösti.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Äsken avautui, että yksi Suomen suosituimmista artisteista on William. Kävin sitten tsekkaamassa, millaiset sanat hänen Penelope-biisissään on, kun se ilmeisesti on hänen tunnetuin biisinsä. Aikamoinen rimanalitus, mitä tulee lyriikkoihin. Joko olen liian vanha tai sitten liian fiksu, koska tuo biisi ei vaan uppoa. Alla lainaus yhdestä säkeestä.
Voihan vittu, mitä paskaa!

Tämmöisille wannebe-räppäreille tekisi hyvää joutua kuuntelemaan Unto Monosen Satumaata tauotta muutama vuorokausi - voisivat vaikka oppia jotakin...

Jos oikeasti aikoo/haluaa räpättää, Eminemin "Lose Yourself" kun alkaa kulkemaan maestron tahdissa, voi varovasti ruveta haaveilemaan nimensä eteen titteliä "rap artist".
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Lapissa voi pettää jää ensimmäisenä näin kevät talvesta.
Lisäksi se on vierasjoukkueen kapteenin vika, koska sillä on luistimet jalassa. Oulussa pääsarjatason jääkiekko on tietty uusi juttu, mutta silti.
 
Viimeksi muokattu:

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Avautui, että Boney M:n edesmenneellä laulajalla Bobby Farrellilla oli aikamoiset tanssimoovit bändin livekeikoilla. Olen tässä parin päivän ajan ihmetellyt niitä Youtubessa ja täytyy todeta, että ne tekivät bändistä varsin persoonallisen tapauksen. Toki asiaa auttoi myös pukeutuminen, joka oli kaikilla todella erottuva.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Avautui, että tee on oikeasti ollut aikoinaan niin tärkeä tuote, että vertautuu varmaankin nykyaikana maailmanpolitiikassa suurin piirtein öljyyn. Teellä oli iso merkitys mm. Yhdysvaltojen syntyyn. Bostonin teekutsut tiesin kyllä, mutta luulin että se on vaan nimi ilman mitään relevanttia/konkreettista viittausta teehen.

Historiaan sijoittuvien fiktiivisten tv-sarjojen katsomisessa on se hyvä puoli, että niitä katseltua tulee luettua lisätietoja aikakauden tapahtumista. Tällä kertaa sytykkeenä oli Taboo-sarja, joka sijoittuu 1800-luvun alun Lontooseen ja liittyy brittiläiseen Itä-Intian kauppakomppaniaan.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
...
Historiaan sijoittuvien fiktiivisten tv-sarjojen katsomisessa on se hyvä puoli, että niitä katseltua tulee luettua lisätietoja aikakauden tapahtumista. Tällä kertaa sytykkeenä oli Taboo-sarja, joka sijoittuu 1800-luvun alun Lontooseen ja liittyy brittiläiseen Itä-Intian kauppakomppaniaan.
Sama vika mulla, joskin syvennän tietämystäni myös historiallisten dokumenttisarjojen/-elokuvien innoittamana.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Telkkarissa on esitetty "Jatkoaika" nimistä sarjaa vuosina 1967-1969.

Ja luonnehdinnasta kun jätetään paljas pinta ja TV:n korvaa vaikka keskustelupalstalla, niin sopii meille tutumpaan Jatkikseen:

”Jatkoaika on ilmestynyt komeetan tavoin nykyisellään perin köyhälle tv-viihdetaivaalle. Se on näyttänyt enemmän paljasta pintaa kuin muut ohjelmat yhteensä, se on pannut tunnetut kansalaiset keskustelemaan elintärkeistä asioista kuten hameen pituudesta ja suomalaisen miehen seksikkyydestä. Se on myös kerännyt ylistäviä arvosteluja, mutta sitä on myös moitittu koulupoikahuumorista.”
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Toisessa maailmansodassa atomipommien pudottaminen ei johtanut (yksikään) Japanin antautumiseen vaan Neuvostoliiton hyökkäyksen pelko. Näin asiaa oli tulkittu Tieteen kuvalehden Historia-lehden lyhyessä "Myyttien murskaus"- artikkelissa (jossain viime vuoden lehdessä).
Hämmästyttävää jos totta. Luulisi kahden atomipommin riittävän useimmille kansoille. Japanilaiset oli vain ihan Tony Montanana Arpinaaman loppukohtauksessa. "Go ahead! I take your fucking atom bombs!"

Sellaistakin juttua olen kuullut, että japanilaiset olisi laajasti valmistautunut massaitsemurhaan, kun antautumisesta kerrotaan radiossa. Mutta keisarin radiopuheessa ei sitten sanottukaan, että pitäisi tehdä kansallinen harakiri, joten jättivät tekemättä. En ole pystynyt varmistamaan tarinan todenperäisyyttä luotettavista lähteistä.
 
Viimeksi muokattu:

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
H24 Hinauspalvelu.

Olkaahan tämän nakkikioskin kanssa tarkkoina kun laskutuksen aika koittaa. Tuossa taannoin hinattiin isäni auto korjaamolle ja itse toimin tilaajana kun sairaan ikäihmisen kohdalla tämä oli heille puheen tasolla ok.

Lähdetään siitä että tässä on lähivuosina ollut tuollaiseen vanhaan koslaan käynnistys -ja hinaustarvetta. Jokainen hinauspalvelu on ottanut rekkarin ylös ja lähestynyt asiaa suoraveloituksen kautta. Ja ovat tajunneet minut tilaajana, mutta luonnollisesti asia vakuutusyhtiön kanssa etenee omistajan tietojen kautta. Ja isälläni on ollut aina LähiTapiolassa täysien herkkujen vakuutus ja kallis toki. Hoitunut aina ongelmitta. Helppoa kaikille.

H24 Hinauspalvelu ilmoitti etenevänsä vakuutusyhtiön kautta, mutta eilen tuli postissa lasku. Ja laskussa oli minut tällätty joka kohtaan nimellä ja autosta pelkkä rekisterinumero.

Soitin aamulla laskutukseen josta todettiin että minun on soitettava pääkallopaikalle Jyväskylään. Kukaan ei vastannut. Sitten vain heidän yleiseen numeroon ja sieltä ohjattiin heidän suoraan laskutukseen.

Sitten alkoi selittely ihan hevonpaskasta vaikka sanoin että lasku pitää osoittaa auton omistajalle. Edes jumalauta jossain kohdassa laskua pitää olla omistajan tiedot eikä minun tietoni. Vielä LähiTapiola kertonut että selkeä lasku riittää siihen että he korvaavat.

No tämä asiakaspalvelija sanoi ettei ole koskaan kohdannut tällaista ja itse sanoin samat sanat. Sanoin että ensimmäinen hinauspalvelu joka ei vaivaudu tekemään edes laskua kunnolla kun asiakkaan pitää toimittaa lasku vakuutusyhtiölle. Joku voisi sanoa että tuo on minimi suoraveloituksen aikana. Ja vaikka lasku postitettaisiin, kuinka vaikeaa se olisi tehdä edes vähän sinnepäin?

No, nyt tulee kuulemma uusi lasku oikeilla tiedoilla ja sitten se pitää toimittaa vakuutusyhtiöön. Jään odottamaan innolla. Ja tuon nykyisen laskun voi kuulemma hävittää, mutta ilmoitin pitäväni tallessa. Tuntui närästävän.

Olisi ollut kyllä klassikko mennä LähiTapiolaan näyttäytymään sekavan vakuutuspetoksen yrittäjänä.
 
Viimeksi muokattu:

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Hyvä tietää. Ei jatkoon.

Jotenkin vaikea käsittää että miksei tämä kyseinen lafka vain voinut sanoa heti etteivät toimi joihinkin vakuutusyhtiöihin suoraveloituksella vaan lähettävät laskun. Tuossa olisi jo itse voinut varmuuden varalta kertoa että lasku on luonnollisesti sitten ohjattava omistajan nimiin.

Ja toki vielä oudompaa etteivät he itse halunneet helpottaa oman saatavansa nopeutta. Nuo suoraveloituksella oikeasti toimivat lafkat kun itse vielä kertovat ja jopa ehdottavat toimimaan mahdollisimman dynaamisesti sekä helposti.

Tuossa H24 laskussa oli vielä huvittavaa että tiedustelut piti kysyä heidän ulkopuoliselta laskutukselta. No, nuo eivät osanneet auttaa yhtään, mutta kalliin puhelun saivat. Käskivät soittamaan JKL-päädyn numeroon jossa ei vastattu. Ja lopulta googlettelun ja pienen tuurin avulla löytyi laskutus. Joka siis oli ihan muuta kuin mihin neuvottiin.

Itse en monissakaan ns. byrokratiapuolen asioissa jaksa enää valittaa pienistä, mutta nyt en kyllä pysynyt kärryillä että miksi yksinkertainen asia piti tehdä näin vitun vaikeasti.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Epican tuotanto on todella korkeatasoista ja yltää kevyesti Nightwishin huippulevyjen tasolle. Tämä avautui taas kerran, kun aloin kuunnella kyseisen bändin The Divine Conspiracy -albumia.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Vaikka nopea googlaus antaa tällaisia tuloksia "Meribassi eli Sea-bass" niin avautui että meribassi ei olekaan vain uudelleen keksitty nimi meriahvenelle vaan oikeasti eri kala. Meribasso eli tuo sea bass on meriahven, mutta eurooppalainen basso (european bass) onkin sitten meribassi.
 

Gennadi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, R.I.P M-juna, Ketterä
Vaikka nopea googlaus antaa tällaisia tuloksia "Meribassi eli Sea-bass" niin avautui että meribassi ei olekaan vain uudelleen keksitty nimi meriahvenelle vaan oikeasti eri kala. Meribasso eli tuo sea bass on meriahven, mutta eurooppalainen basso (european bass) onkin sitten meribassi.

Tilasin juuri Barcelonassa siibassia, ihan affenelta maistui. Oli vaan isompi kokoinen ja ihan yhtä ruotoinen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tilasin joskus ammoin San Franciscossa basso-kaljaa (beis). Happaman näköinen eukko sanoi, että ei oo sellasta. Sitten tarkensin lausumista ja sain meriahven-kaljaa (bäss).
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Atte Kaleva, viimeksi mm. Farmi Suomi muistettava, on syntynyt vuonna 1979. Olisin luullut noin 15 vuotta vanhemmaksi. Politiikka vanhentaa.
 

axe

Jäsen
1980-luvun Iltalehdellä ei olisi mitään toivoa ilmestyä 2020-luvulla. Joku naisasia-, antirasismi- tai muu poliittiskorrektismijärjestö ja kaikki ne yhdessä savustaisivat sen ulos. Suomi oli myös varsin väkivaltainen tuolla kultaisella vuosikymmenellä, aivan järjettömän kuuloisia rikoksia ja temppuja toilailtu päivästä toiseen. Eurolla kuukaudeksi koko IL:n 80-luku digilehtinä luettavaksi, paras diili ikinä.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Kaisaniemen kasvitieteellinen puutarha osoittautui huomattavasti paremmaksi kohteeksi kuin talvipuutarha, mikä oli oikeastaan odotettavissa, sillä onhan kyseessä merkittävästi suurempi kokonaisuus kuin pari pientä hallia sisältävä talvipuutarha. Todella vähän ihmisiä, todella paljon nähtävää sekä sisällä että myöhemmin säiden lämmetessä myös ulkona. Olen pahasti koukuttunut puutarhoihin eikä minua oikeastaan harmita yhtään 12 euron sisäänpääsymaksu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös