Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 719 881
  • 33 937

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
termiä kerste.
hankikantoa
Kerste on hankiainen, hankikanto (muitakin nimityksiä lienee) eli suojasään jälkeisen pakkasen kovettama hanki, joka kantaa jopa aikuisen ihmisen tai ainakin lapsen. Ehkä paras ilmiö lumisessa talvessa: mahdollistaa liikkumisen pelloilla, metsissä - siis missä vaan ilman lumikenkiä tms. ja parasta aikoinaan oli nuo liukumäet.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kersteeseen liittyen avautui ainakin kaksi, mahdollisesti kolme juttua:
  1. Tiesin, että sana on murresana, mutta en ymmärtänyt, että sen käyttö olisi alueellisesti noin suppea (Kotus: Keski-Suomi)
  2. Nyt kerste on ainoa tietämäni nimenomaan Keski-Suomen murresana (olen elänyt sellaisessa yleistetyssä ja valheellisessa(?) käsityksessä, että Keski-Suomessa käytetään sekaisin itä- ja länsimurteita)
    @Uleåborgir tule nyt kertomaan asian oikea laita (pitkästä aikaa)
  3. @CuJo#31 ltä tarkentaisin käsitettä pohjoisesta ja Keski-Suomesta? Joidenkin mukaan Oulu on Keski-Suomea enkä suin surminkaan muista missä sinä asut.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
@CuJo#31 ltä tarkentaisin käsitettä pohjoisesta ja Keski-Suomesta? Joidenkin mukaan Oulu on Keski-Suomea enkä suin surminkaan muista missä sinä asut.
Osoitteena Kainuun korvet. Veikkailit aikoinaan suunnaksi Pohjois-Savoa enkä tullut silloin korjanneeksi käsitystäsi.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Osoitteena Kainuun korvet. Veikkailit aikoinaan suunnaksi Pohjois-Savoa enkä tullut silloin korjanneeksi käsitystäsi.
Miten olet muuten alun perin päätynyt kannattamaan IFK:ta jos et ole täältä päinkään? Kiinnostaisi tietää.

Mummoni on muuten Kuhmosta kotoisin, kävin pari kesää sitten reissun yhteydessä sielläpäin tutkimassa synnyinseutujaan.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Miten olet muuten alun perin päätynyt kannattamaan IFK:ta jos et ole täältä päinkään? Kiinnostaisi tietää.
Onhan olemassa etä-Kärppiäkin.

Vuosi 1998 oli se ratkaiseva. Tietäjät tietää. Tuolloinhan Kärpät eivät vielä pelanneet Liigassa. Suosikkijoukkuettahan ei myöhemmin vaihdeta! Monet tutut vaihtoivat Jokerit ja Tepsit Kärppiin kun se nousi takaisin Liigakartalle.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Onhan olemassa etä-Kärppiäkin.

Vuosi 1998 oli se ratkaiseva. Tietäjät tietää. Tuolloinhan Kärpät eivät vielä pelanneet Liigassa. Suosikkijoukkuettahan ei myöhemmin vaihdeta! Monet tutut vaihtoivat Jokerit ja Tepsit Kärppiin kun se nousi takaisin Liigakartalle.
Oukkidoukki. Noinhan se menee.

Olin jotenkin koko ajan siinä käsityksessä että olet "Stadin kundeja" ihan kotikaupunkia myöten. No, aina oppii uutta.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Oukkidoukki. Noinhan se menee.

Olin jotenkin koko ajan siinä käsityksessä että olet "Stadin kundeja" ihan kotikaupunkia myöten. No, aina oppii uutta.
En tiedä pitäisikö tuo ottaa kohteliaisuutena :D

Olen Tamin sanoin sataprosenttinen heinäkenkä.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
En tiedä pitäisikö tuo ottaa kohteliaisuutena :D

Olen Tamin sanoin sataprosenttinen heinäkenkä.
Ota vain, ihan hyvällä tarkoitin. Tein puhtaasti suosikkijoukkueen perusteella tuon oletuksen.

Kaikkihan me olemme heinäkenkiä, joilla ei syntymätodistuksessa lue Heideken, muista se!
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
@Kauko Viisas laitahan pappa jotain visaa pystyyn palstalle. Pysyy eläkeläisen aivot vireessä kysymyksiä pähkäillessä. Ja sitten meidän nuorempien aivot niitä ratkoessa.


E
Olithan eläkkeellä? Muistelisin näin. Aivot jäässä välillä...
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
@Kauko Viisas laitahan pappa jotain visaa pystyyn palstalle. Pysyy eläkeläisen aivot vireessä kysymyksiä pähkäillessä. Ja sitten meidän nuorempien aivot niitä ratkoessa.
Sain niistä piilosanoista kyllä vain omat aivoni solmuun viime kesänä kun niitä yritin omin päin ratkoa. Ja tämä siis kehuna Kakelle, oli oikein ovelasti rakenneltuja ja mietittyjä.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
@Kauko Viisas laitahan pappa jotain visaa pystyyn palstalle. Pysyy eläkeläisen aivot vireessä kysymyksiä pähkäillessä. Ja sitten meidän nuorempien aivot niitä ratkoessa.


E
Olithan eläkkeellä? Muistelisin näin. Aivot jäässä välillä...
Tarkoitushan syksyllä oli jatkaa näitä piilosanavisoja, mutta kuten tiedätte, elämä heittelee ja tuntui että aika ei riitä semminkin kun ajatus on, että sen minkä tekee, tekee kunnolla.

Kyllä, eläkeläinen olen ja se selittää osin hektisen elämäntyylini - kaikki pitää tehdä omalla ajalla - ei ole lounastunteja, liikuntatunteja puhumattakaan lomista.

Syksyllä tuli LISÄKSI uusi koira, joka ja jonka kouluttaminen vie oman aikansa. Nyt pukkaa oikeaa duuniakin välipalaksi, joten visaa - vaikka sellaisen haluaisinkin järjestää, ei ole tulossa ennen kevättä. Pahoittelen.

Olet muuten aivan oikeassa tuossa, että aivot pysyy vireessä - se on merkittävä syy ylipäätään, että a) järjestän, b) osallistun visoihin, vaikka osaaminen/tietäminen onkin kyseenalaista.
Sain niistä piilosanoista kyllä vain omat aivoni solmuun viime kesänä kun niitä yritin omin päin ratkoa.
Oppia ikä kaikki. Ja kuka niitä on käskenyt omin päin ratkoa? Eikös noista saisi "ohjelmanumeroa" rauhalliseen yhdessäoloon ystävien kesken (semminkin kun olen ymmärtänyt, että et ole vallan ihastunut viinahuuruisiin illanistujaisiin)?
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
@Kauko Viisas
Olenkin kuullut, että vasta eläkkeellä ne kiireet alkavatkin. Saa tehdä mieleisiään asioita mielin määrin. Ilmeisesti jopa jonkunlainen runsaudenpula tekemisen kanssa. Nauti kiireestäsi, minä koitan nauttia näistä ruuhkavuosista.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Eikös noista saisi "ohjelmanumeroa" rauhalliseen yhdessäoloon ystävien kesken (semminkin kun olen ymmärtänyt, että et ole vallan ihastunut viinahuuruisiin illanistujaisiin)?
Saa varmasti. Ehkä noita "viinanhuuruisia illanistujaisiakin" on luvassa jossain vaiheessa kun rajoitukset nyt hellittävät ja pääsee paremmin siihen opiskelijaelämäänkin kiinni. Mutta joo, ehkä enemmän pidän vähän rauhallisemmista illanvietoista. Tai sanotaan näin, että sillä seuralla on aika paljon vaikutusta asiaan. Hyvässä seurassa sillä menon luonteella ei ole niinkään väliä.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
@Kauko Viisas
Olenkin kuullut, että vasta eläkkeellä ne kiireet alkavatkin. Saa tehdä mieleisiään asioita mielin määrin. Ilmeisesti jopa jonkunlainen runsaudenpula tekemisen kanssa. Nauti kiireestäsi, minä koitan nauttia näistä ruuhkavuosista.
"Kiireet" ovat suhteellisia, mutta minulle on aina ollut tärkeää nk. oma aika (tämä taas tarkoittaa eri ihmisille eri asioita ja eri aikoja).

Kunnioitan teitä ruuhkavuotisia, jotka pyörittävät perhettä, käyvät töissä, kasvattavat lapsia, pitävät huolta kodista ja parisuhteesta, harrastavat (jos jaksavat) ja pitävät myös huolta itsestään (=oma aika).

Arvostan myös teitä nuoria (esim @Steril ) jotka opiskelevat ja hakevat sitä paikkaansa, vaikka nykyaika on mitä on.

Tsemppiä molemmille teille valitsemallanne tiellä :D
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Tsemppiä molemmille teille valitsemallanne tiellä :D
Kiitos!

Olet oikeassa, oma aikakin on tärkeää. Ne ovat hyviä hetkiä kun voi rentoutua hyvässä seurassa, syödä hyvin, mennä salille ja vetää rauhallinen kävelylenkki metsän keskellä tai meren rannassa. Tai kun voi vain kaikessa rauhassa istua koneella, nauttia jallua ja jauhaa täällä palstalla samalla kun odottaa saunan lämpeämistä. Elämän pieniä ja samalla suuria iloja.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Eikö tämä ole hieman epäreilua esimerkiksi @CuJo#31 suhteen? Kaikki ei vaan voi.
No joo, toisaalta Kainuussa metsää riittää (ei siellä mitään muuta taida ollakaan) ja on @CuJo#31 llakin varmaan rentoutumiskeinoja jotka eivät meikäläiselle ole niin helposti toteutettavissa tässä elämäntilanteessa.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No joo, toisaalta Kainuussa metsää riittää (ei siellä mitään muuta taida ollakaan) ja on @CuJo#31 llakin varmaan rentoutumiskeinoja jotka eivät meikäläiselle ole niin helposti toteutettavissa tässä elämäntilanteessa.
Kunhan heitin, kun uskalsin sinut tuntien.

Meri on melko pelottava elementti, jos ei ole kasvanut siinä/sen läheisyydessä (minä en) enkä ole koskaan täysin ymmärtänyt sen kiehtovuutta vaikka välillä käynkin kajakilla merellä. En tosin vähään aikaan, koska on talvi. Oikeastaan meri on parhaimmillaan talvella kun nyt asiaa mietin - ei tosin kajakilla, mutta esimerkiksi kävellen. Kaiken tuon, ilman meren tuomaa vaaran tunnetta, voi kokea järvelläkin. Olen enemmän järvi- kuin meri-ihminen.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Kunhan heitin, kun uskalsin sinut tuntien.
Jep, tiesin kyllä. Hienoa muuten ylipäätään että voit jollakin tasolla sanoa minut jo tuntevasi. Siis minun mielestäni.

Meri on melko pelottava elementti, jos ei ole kasvanut siinä/sen läheisyydessä (minä en) enkä ole koskaan täysin ymmärtänyt sen kiehtovuutta vaikka välillä käynkin kajakilla merellä. En tosin vähään aikaan, koska on talvi. Oikeastaan meri on parhaimmillaan talvella kun nyt asiaa mietin - ei tosin kajakilla, mutta esimerkiksi kävellen. Kaiken tuon, ilman meren tuomaa vaaran tunnetta, voi kokea järvelläkin. Olen enemmän järvi- kuin meri-ihminen.
Minä en taas ole niinkään vesi-ihmisiä muutenkaan kauheammin (maakrapu olen), mutta meren/järven rannalla kävely on ihan nastaa ja jotenkin rauhoittavaa. Ei ole niinkään sillä väliä onko meri tai järvi kyseessä. Ehkä siihen meren läsnäoloon jotenkin on tottunut kun on elämänsä asunut siinä kilometrin säteellä rannasta.

Olet siis melontamiehiä ilmeisesti?
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Itse olen asunut noin puolet elämästäni sisämaassa ja toisen puolen meren lähellä pääkaupunkiseudulla. Olen asunut niin järvien, jokien kuin merenkin lähellä sekä myös sellaisissa paikoissa, joissa lähin makean veden allas oli kilometrien päässä.

Pitkään elättelin sellaista haavekuvaa mielessäni, että olisi kivaa asustella järven rannalla. Mitä suurempi järvi, sen parempi. Tietyt normaalin elämän edellytykset (käytännössä työ, terveys, harrastukset, mahdolliset ihmissuhteet) rajasivat kuitenkin haaveideni kotipaikkojen vaihtoehdot hyvin vähiin, sillä vaikka koenkin olevani introvertti, tarvitsen ihmisiä ympärilleni. En vaan pysty asumaan tuppukylässä jossain metsän keskellä, joten aloin haaveilla elämästä Mansessa. Se olisi sentään kohtalaisen kokoinen kaupunki ja varsin lähellä Helsinkiä.

Ne muutamat kerrat, jotka olen elämäni aikana käynyt pyörähtämässä Mansessa, saivat minut kuitenkin aika pian hylkäämään ajatuksen ja haaveen muuttaa kaupunkiin. Aivan liian tiukkaan pakattu keskusta sekä muutenkin vähän erikoinen kaupunki. Eivätkä ne järvetkään ole tarpeeksi suuria.

Ainoat kaupungit Suomessa, joissa voin kuvitella asuvani nyt ja tulevaisuudessa, ovat Helsinki, Espoo ja Turku. Ja nimenomaan tuossa järjestyksessä.

Merestä on tullut niin tärkeä osa minun elämääni ja minua, että ajatuskin elää jossain sisämaassa vaikkapa 20 kilometrin päässä lähimmästä merenrannasta tuntuu kerrassaan ylitsepääsemättömältä. Meri rauhoittaa minua samalla tavalla kuin koivumetsä. Minun ei välttämättä tarvitse käydä joka päivä ihmettelemässä merta, vaan pelkkä tietoisuus sen läheisyydestä riittää minulle.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jotenkin tuntuu turhalta toi jääkiekon kulta kun ei mennyt bileisiin. Ensin jumituin katselemaan sitä mitalien jakoa ja sitten piti käydä yhdellä frendillä ja toisellekin kävin kaupassa tai oikeastaan kaks reissua kun eka hain sen kortin ja sitten vein ostokset ja sitten olikin jo pari tuntia kulunut. No alkkiksilla on aina tekosyitä. Tilastoihin toikin tietty lasketaan, mutta ei silleen saanut kiksejä. Mitenhän muuten jossain perähikiällä meneekö ne Kalle Päätalon patsaalle juhlimaan tai jonkun Paavo Väyrysen? Pendolinollakin kestää tunteja Mantalle ja miten kauan ne bileet kestää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös