Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 703 469
  • 33 895
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Tossa viikonlopulla kun selailin laatuviinejä paikallisessa taidelasiliikkeessä, niin huomasin että legendaarisesta Marabellosta on jyty devalvoitu 21%--->15%. Missä kapinat? Missä talvisodan henki? Mitävittua?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tossa viikonlopulla kun selailin laatuviinejä paikallisessa taidelasiliikkeessä, niin huomasin että legendaarisesta Marabellosta on jyty devalvoitu 21%--->15%. Missä kapinat? Missä talvisodan henki? Mitävittua?
Järkyttävää. Melkein yhtä järkyttävää on, että legendaarista juomaa nimeltä Maranello (keltaista makeaa katkeroa) ei enää valmisteta.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Avautui että Akkarin ja Korkkareiden lukeminen paskalla on niin lääst siison. Trendin aallonharjalla ratsastavat modernit miehet pelaavat kakkagolfia.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Minä säästän oman mailan ja pallot makuuhuonegolffiin. Sitähän ei saa sääntöjen mukaan pelatakaan vierailla välineillä.
Eihän Jatkiksessa ole kun muutama hassu oikeasti pariutumaan päässyt. Ja nekin on naisia.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Avautui, että päivät ovat pidentyneet tässä ihan huomaamatta. Tulin kaupasta klo 17:15 ja tajusin ettei edes katuvalot ole vielä päällä. Kaipa se kevät sieltä pikkuhiljaa tulee.
 

Glove

Jäsen
Avautui, että päivät ovat pidentyneet tässä ihan huomaamatta. Tulin kaupasta klo 17:15 ja tajusin ettei edes katuvalot ole vielä päällä. Kaipa se kevät sieltä pikkuhiljaa tulee.
Onhan se toistaiseksi tullut joka vuosi. Mutta mukavaahan tuo on kun on valoisampaa ja aurinkokin on paistanut. Miinuksen annan kylmästä, nytkin on tuossa kahden metrin päässä seinän ulkopuolella -24˚C. Onneksi on seinä.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Onhan se toistaiseksi tullut joka vuosi. Mutta mukavaahan tuo on kun on valoisampaa ja aurinkokin on paistanut. Miinuksen annan kylmästä, nytkin on tuossa kahden metrin päässä seinän ulkopuolella -24˚C. Onneksi on seinä.
Eiköhän Krista Kiuru tee kaikkensa peruakseen kevään ja kesän ettei koronatilanne vahingossa parane.
 

Glove

Jäsen
Eiköhän Krista Kiuru tee kaikkensa peruakseen kevään ja kesän ettei koronatilanne vahingossa parane.
Vähintäänkin laittaa baarit kiinni, kieltää alkoholin vähittäismyynnin ja estää festarit ja muut kesätapahtumat. Eiköhän tuossa ole hyvä alku? Kai se vielä lisääkin keksii.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Eilen oli uutisissa että koronan takia naiset eivät ole tulleet papa-kokeisiin. Alle puolet kutsutuista on tullut korona-aikana testiin. No normaalisti n. 60% tulee testiin. Että jotain muutakin "pelättävää" siinä on kuin korona...

Edit. Jos poijaat ei tiedä niin papa-koe on vähän kuin "korona-testi vitusta"... lievästi epämukavaa mutta ei pitäisi sattua. Ja papa-kokeella seulotaan kohdunkaulansyöpää.
 
Viimeksi muokattu:

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eilen oli uutisissa että koronan takia naiset eivät ole tulleet papa-kokeisiin. Alle puolet kutsutuista on tullut korona-aikana testiin. No normaalisti n. 60% tulee testiin. Että jotain muutakin "pelättävää" siinä on kuin korona...

Edit. Jos poijaat ei tiedä niin papa-koe on vähän kuin "korona-testi vitusta"... lievästi epämukavaa mutta ei pitäisi sattua. Ja papa-kokeella seulotaan kohdunkaulansyöpää.
Miehillä otetaan ”korona-testi perseestä”, kun tutkitaan eturauhasta. Ei sekään mikään päiväkävely ole.

Tasapuolisuuden nimissä tämä tiedoksi naisille.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Hasbro tubettaa "livenä" 80-luvun G.I. Joe jaksoja. Huomasin kyllä maanantaina ku ajattelin kattoa jonkun unilääkkeeksi mutta jatkuu näköjään vieläkin. No samaan tarkoitukseen katson nytkin, mutta aikoinaan omistin suuren osan noista sarjassa olevista hahmoista ja ajoneuvoista.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eilen oli uutisissa että koronan takia naiset eivät ole tulleet papa-kokeisiin. Alle puolet kutsutuista on tullut korona-aikana testiin. No normaalisti n. 60% tulee testiin. Että jotain muutakin "pelättävää" siinä on kuin korona...
Rouva jo nukkumassa etten häntä viitsi häiritä kysymyksilläni, mutta sikäli kun sinä olet hereillä, vastannet:
Tulevatko nämä kutsut pyytämättä kattavasti kaikille naisille iän tai muun seikan perusteella? Jos kutsu käy kuin manulle illallinen ja vain 60% käy testeissä niin ihmettelen.
Miehillä otetaan ”korona-testi perseestä”, kun tutkitaan eturauhasta. Ei sekään mikään päiväkävely ole.
Eturauhasen koplailu on oma juttunsa, mutta tietäkääpä miehet, että jos käytte ikinä yleisessä tai erityisessä verikokeessa PYYTÄKÄÄ, että tehdään samalla myös PSA-testi (saattaa mennä työterveyden piikkiin ja jos ei mene, ei maksa tietääkseni paljoakaan).
Tämä pitäisi olla normirutiini miehillä, mutta ei jostain syystä ole, eikä siitä juuri joitakin vuosia sitten edes puhuttu.
Prostataspesifinen antigeeni, ”eturauhaskoe” (P-PSA) (linkki vie aihetta käsittelevään artikkeliin)
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Tulevatko nämä kutsut pyytämättä kattavasti kaikille naisille iän tai muun seikan perusteella? Jos kutsu käy kuin manulle illallinen ja vain 60% käy testeissä niin ihmettelen.
Kutsut tulee viiden vuoden välein... siis ihan kirjeellä kotiin. Alku on vissiin jossain 20 tai 25 vuoden kohdalla... kunnasta riippuen. Ja kyllä minäkin ihmettelen että kattavuus on "noin pieni". Kun kuitenkin testillä saadaan melko hyvin esille kohdunkaulansyövän esiasteet. Itse olen käynyt aina kun kutsu käy (saa ilmaiseksi) ja otattanut välillä gynegologisen tutkimuksen yhteydessä. Minulla on kuulemma nätti kohdunnupukka. En kyllä tajua mitä se tarkoittaa mutta kai se kehu on...
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kutsut tulee viiden vuoden välein... siis ihan kirjeellä kotiin. Alku on vissiin jossain 20 tai 25 vuoden kohdalla... kunnasta riippuen. Ja kyllä minäkin ihmettelen että kattavuus on "noin pieni". Kun kuitenkin testillä saadaan melko hyvin esille kohdunkaulansyövän esiasteet. Itse olen käynyt aina kun kutsu käy (saa ilmaiseksi) ja otattanut välillä gynegologisen tutkimuksen yhteydessä. Minulla on kuulemma nätti kohdunnupukka. En kyllä tajua mitä se tarkoittaa mutta kai se kehu on...
Kiitos vastauksestasi. Tämä nyt sitten avautui minulle, koska olen kuvitellut näiden koskevan 45-50+ vuotiaita naisia, mutta sekoitanko sitten mammografiaan. Mene ja tiedä.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Rouva jo nukkumassa etten häntä viitsi häiritä kysymyksilläni, mutta sikäli kun sinä olet hereillä, vastannet:
Tulevatko nämä kutsut pyytämättä kattavasti kaikille naisille iän tai muun seikan perusteella? Jos kutsu käy kuin manulle illallinen ja vain 60% käy testeissä niin ihmettelen.

Eturauhasen koplailu on oma juttunsa, mutta tietäkääpä miehet, että jos käytte ikinä yleisessä tai erityisessä verikokeessa PYYTÄKÄÄ, että tehdään samalla myös PSA-testi (saattaa mennä työterveyden piikkiin ja jos ei mene, ei maksa tietääkseni paljoakaan).
Tämä pitäisi olla normirutiini miehillä, mutta ei jostain syystä ole, eikä siitä juuri joitakin vuosia sitten edes puhuttu.
Prostataspesifinen antigeeni, ”eturauhaskoe” (P-PSA) (linkki vie aihetta käsittelevään artikkeliin)
Tämä on sitä parempaa tasa-arvoa. Ei tästä juuri infoa jaeta. Koskaan ei työterveyslääkäri edes maininnut missään tarkastuksissa vaikka muita kokeita otettiin urakalla. Ihan eturauhassyöpään sairastuneen kollegan kehoituksen perusteella olen pari kertaa pyytänyt tämän testin muun ohessa otettavaksi.

On kai tästä jotain juttua ollut että PSA-koe otettaisiin aktiiviseen kutsutestaukseen mutta tässä intersektionaalisessa feministimaailmassa ei taida olla kiireellisyysjärjestyksessä kärkisijoilla.

Mutta mikäs siinä. Suomalaisen miehen tehtävä ei ole piipittää tällaisista asioista vaan kantaa asetta, hakata vaimonsa, ajaa perhe lumihankeen, tapella nakkikioskilla ja kaatua hautaan viimeistään saavuttaessaan eläkeiän. Jollei nyt ole jo nuorukaisena ajanut itseään hengiltä autolla/prätkällä tai muilla konsteilla tappanut itseään.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
On kai tästä jotain juttua ollut että PSA-koe otettaisiin aktiiviseen kutsutestaukseen mutta tässä intersektionaalisessa feministimaailmassa ei taida olla kiireellisyysjärjestyksessä kärkisijoilla.
Joku perustelu sille, ettei PSA-koe kuulu seulontatyyppisiin testeihin, oli se että PSA-arvo voi olla koholla vaikka ei olisikaan syöpää. Ns. positiiviset tulokset aiheuttaisivat ahdistusta, pelkoa sekä turhia lääketieteellisiä toimenpiteitä. Samalla tematiikalla on myös pidetty mammografia-tutkimuksia turhina. Mitään lähdettä tälle väitteelle en nopeasti löytänyt... Nythän suunnitellaan että aletaan kakkanäytteistä seuloa suolistosyöpiä. Äiti oli mukana tällaisessa testiryhmässä (ja kyllä, olen saanut tarkan selostuksen miten homma toimi).
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
PSA-arvo voi todellakin olla hieman koholla ajoittain johtuen esim. jostain tulehduksesta, stressistä, tms. mutta arvon kohoamiseen on aina suhtauduttava vakavasti ja tutkittava asiaa enemmän. Näin siis olen saanut kuulla ja joutunut toteamaan.
Virtsaamisvaivat ikääntyvillä miehillä johtuvat lähes poikkeuksetta eturauhasen liikakasvusta, joka alkaa painamaan virtsaputkea ja tekee virsaamisesta yhtä helvettiä. Tuohon vaivaan on nykyisin olemassa hyvät lääkkeet, mutta tilanne on monesti ensimmäinen indikaattori, jolloin eturauhasta aletaan tutkia tarkemmin ja silloin hyvin todennäköisesti löydetään myös mahdollinen syöpäkasvain. Nykyään pyritään välttämään näytteenottoa sen aiheuttamien ongelmien takia ja usein pelkkä vahva epäilys syövästä johtaa koko eturauhasen poistoon, joka taas aiheuttaa omia ongelmiaan.
Kaiken kaikkiaan PSA-arvon seulontatutkimukset säästäisivät meitä miehiä monelta ikävältä tilanteesta, mutta ilmeisesti ym. syistä on tyydytty odottamaan selviän vaivojen ilmaantumista ja henkilön oma-alotteista tutkimuksiin tuloa. Missä tilanteessa kukin sitten lääkäriin asti vaivautuu, on nk. Herrassaan ja suomalaisten miesten mentaliteetilla joskus ollaan jo myöhässä.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Kaiken kaikkiaan PSA-arvon seulontatutkimukset säästäisivät meitä miehiä monelta ikävältä tilanteesta, mutta ilmeisesti ym. syistä on tyydytty odottamaan selviän vaivojen ilmaantumista ja henkilön oma-alotteista tutkimuksiin tuloa. Missä tilanteessa kukin sitten lääkäriin asti vaivautuu, on nk. Herrassaan ja suomalaisten miesten mentaliteetilla joskus ollaan jo myöhässä.
Ainakin minulla tuo tutkittiin ihan muiden ohella kun lääkärissä kävin. Lekuri kysyi että tutkitaanko tuokin ja totesin että mikäs jottei. En itse sitä olisi tajunnut pyytää.
@Iisoppi
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
"Vuonna 1873 Gustaf Retzius matkusti Tukholmasta Suomeen. Matkan tavoitteena oli kerätä suomalaisten pääkalloja mittauksia varten. Samalla reissulla Retzius otti pään mittoja myös eläviltä suomalaisilta. Retzius uskoi, että päitä ja kalloja mittaamalla hän voisi määritellä suomalaisten paikan kansojen — eli rotujen — joukossa. "


Kyllähän minä ruotsalaisten tiesin vähän rasisteja olleen, mutta tämä oli aika mielenkiintoinen artikkeli. Suomalaisethan eivät olleet valkoisen rodun jäseniä vaan keltaiseen rotuun kuuluivat.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Ainakin minulla tuo tutkittiin ihan muiden ohella kun lääkärissä kävin. Lekuri kysyi että tutkitaanko tuokin ja totesin että mikäs jottei. En itse sitä olisi tajunnut pyytää.
@Iisoppi
Minulla asiaa tutkittiin työterveydessä vasta vaivojen ilmaannuttua. Lisäksi, tunnen parikin tk-lääkäriä, jotka eivät ala tutkimaan pyynnöstäkään PSA-arvoa vain varmuuden vuoksi juurikin kustannusten vuoksi. Työterveystoimijat toki saavat maksun joka toimenpiteestä, mitä tekevät, jolloin tutkimuksia voidaan mielellään laajentaa.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Padasjoella voi varata uimahallin yksityiskäyttöön. Uimahallithan on kiinni (monin paikoin) koronan takia. Padasjoki päätyi vuokraamaan halliaan kuntalaisille. Kiva heille... Ovat siellä oikein asiantuntijoilta varmistaneet ettei korona tartu uimavedestä joten turvallista pitäisi olla.

Padasjoen uimahalli meni viime keväänä kiinni koronarajoitusten vuoksi. Keksimme silloin, että alamme tarjoamaan lapsiperheille yksityisiä uimavuoroja, jolloin koko hallin voi vuokrata tunnin ajaksi yhden ruokakunnan käyttöön. Nyt laajensimme vuorot myös pariskunnille ja yksineläville. Yksityisvuoroja voi varata tämän kuun ajan, Padasjoen hyvinvointijohtaja Pauliina Koskela kertoo.
Kaveriporukoille, ryhmille ja ulkopaikkakuntalaisille hallia ei varata kertoo Etelä-Suomen sanomien artikkeli (maksumuurin takana mutta on kirjoitukseni lähde)
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös