Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 770 097
  • 34 075

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko Paula Tarvaisen puoliso mies? Olen jostain saanut sen kuvan, että hän elää ns. rekisteröidyssä parisuhteessa samaa sukupuolta olevan kanssa ja näin ollen raskaaksi tulo on ehkä tapahtunut laboratorio-oloissa.

Miten minulla on sellainen muistikuva, että olisi naimisissa entisen valmentajansa kanssa? Paulahan on omaa sukuaan Huhtaniemi. Onko noissa rekisteröidyissä parisuhteissa edes mahdollista ottaa puolison nimeä?

Sekoitat varmaan nyt erääseen toiseen ex. keihäänheittäjään?
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Onko noissa rekisteröidyissä parisuhteissa edes mahdollista ottaa puolison nimeä?
On toki, kyllähän (suku)nimeään saa vaihtaa melkein rajoituksetta nykyään. Poikkeuksena suojatut sukunimet.
 

Mietsuslav

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
On toki, kyllähän (suku)nimeään saa vaihtaa melkein rajoituksetta nykyään. Poikkeuksena suojatut sukunimet.
Eikös nykyään kaikki käytössä olevat sukunimet ole suojattuja. Saat vaihtaa sukunimeä vain uuteen, keksimääsi sukunimeen.

Esim. Tarvaiseen ei saa vaihtaa ilman, että menet naimisiin (rekisteröidyistä parisuhteista en tiedä) jonkun kyseistä nimeä kantavan kanssa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Eikös nykyään kaikki käytössä olevat sukunimet ole suojattuja. Saat vaihtaa sukunimeä vain uuteen, keksimääsi sukunimeen.

Esim. Tarvaiseen ei saa vaihtaa ilman, että menet naimisiin (rekisteröidyistä parisuhteista en tiedä) jonkun kyseistä nimeä kantavan kanssa.
Ei nyt ihan noinkaan, sukunimeksi voi ottaa myös vanhoja sukunimiä (isovanhempien, äidin jne).

10 §
Sukunimen muuttamisen edellytykset

Sukunimi voidaan muuttaa uudeksi sukunimeksi, jos hakija selvittää,

1) että hänen nykyisen sukunimensä käytöstä nimen vierasperäisyyden, sen yleiskielen merkityksen tai nimen yleisyyden johdosta taikka muusta syystä aiheutuu haittaa;

2) että uudeksi sukunimeksi esitetty nimi on aikaisemmin ollut hänellä tai vakiintuneesti kuulunut hänen esivanhemmilleen ja sukunimen muuttamista on pidettävä tarkoituksenmukaisena; tai

3) että uuden sukunimen ottamista on muuttuneiden olosuhteiden tai muiden erityisten seikkojen johdosta pidettävä perusteltuna.

Tämän lisäksi vielä:

13 §
Erityiset syyt uuden sukunimen hyväksymiselle

Uusi sukunimi, joka ei täytä 11 §:n 2 momentin 1 kohdassa asetettua vaatimusta, voidaan hyväksyä, jos hakijalla on vierasperäinen sukunimi ja uuden nimen käyttöönottoa on esitettyyn selvitykseen nähden pidettävä tarkoituksenmukaisena.

Uusi sukunimi, joka ei vastaa 11 §:n 2 momentissa tai 12 §:ssä asetettuja vaatimuksia, voidaan hyväksyä,

1) jos hakija osoittaa, että hän tai hänen esivanhempansa ovat aikaisemmin laillisesti käyttäneet hakijan uudeksi sukunimeksi esittämää nimeä;

2) jos hakijan esittämän uuden sukunimen ottamista on perhesuhteissa tapahtuneiden muutosten tai niihin rinnastettavien seikkojen johdosta pidettävä perusteltuna; tai

3) jos hakijalla on kansalaisuutensa, avioliittonsa tai muun erityisen seikan perusteella yhteys vieraaseen valtioon ja hakijan esittämä uusi sukunimi vastaa sanotussa valtiossa noudatettua nimikäytäntöä.

Eli tämän perusteella 13§ kolmannen momentin mukaan rekisteröidyt parisuhteet voivat muuttaa sukunimensä yhtenäiseksi. Samoin myös esimerkiksi lapsen sukunimi voidaan muuttaa äidin uutta sukunimeä vastaavaksi. Tämähän ei ennen ollut mahdollista.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Huomasin tuossa juuri äskettäin, että olen kirjoittanut kalsarikänniketjuun tuplaten enemmän viestäjä mitä vitutusketjuun, joka on listallani toisena. Asia joka tässä avautui on: Minä olen vittuuntunut juoppo.
 

Pörö

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Asia joka avautui minulle: Lappeenranta on kaunis kaupunki talvellakin. Olen aina kuvitellut sen vain kesäkaupungiksi kuten meidänkin tuppukylän.
 

Kaivanto

Jäsen
Onko Paula Tarvaisen puoliso mies? Olen jostain saanut sen kuvan, että hän elää ns. rekisteröidyssä parisuhteessa samaa sukupuolta olevan kanssa ja näin ollen raskaaksi tulo on ehkä tapahtunut laboratorio-oloissa.

Kuva lienee peräisin Jatkiksen finninaamaisten runkkaripojujen rekkalesbo-vitseistä.
 

Valkohuulikyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkue, Samurai Blue, Arsenal
Asia joka avautui minulle pikkuhiljaa on se, että naiset osaavat tarvittaessa olla mielestäni huomattavasti häijympiä kuin miehet. Myös kateus ja selkäänpuukotus näyttää olevan jatkuvasti läsnä naisten maailmassa.

Tämä avautuminen perustuu kuitenkin vain omiin kokemuksiini, tosin moni ystäväni on asiasta samaa mieltä. Muutenkin ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun on olen kuullut jonku naisen olevan "riidoissa" jonkun kaverinsa kanssa. Vastaavaa en ole ikinä kyllä kuullut mieskaveriporukassa.

Ilmeisen monimutkaisia nämä naisten ystävyyssuhteet.
 

Sir von Aulis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Asia joka avautui minulle pikkuhiljaa on se, että naiset osaavat tarvittaessa olla mielestäni huomattavasti häijympiä kuin miehet. Myös kateus ja selkäänpuukotus näyttää olevan jatkuvasti läsnä naisten maailmassa.

Tämä avautuminen perustuu kuitenkin vain omiin kokemuksiini, tosin moni ystäväni on asiasta samaa mieltä. Muutenkin ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun on olen kuullut jonku naisen olevan "riidoissa" jonkun kaverinsa kanssa. Vastaavaa en ole ikinä kyllä kuullut mieskaveriporukassa.

Ilmeisen monimutkaisia nämä naisten ystävyyssuhteet.

Naisvaltaisella alalla työskentelevänä voin myös sanoa, että akat todella osaavat olla vittumaisempia ja häijympiä kuin miehet. Erityisesti työmaailmassa vanhemmat naiset (toki poikkeuksiakin on) osaavat olla todella kieroja, puukko lentää jatkuvasti toisten selän takana, mutta mikäli puukotuksen kohde on läsnä, ollaan ylimpiä ystäviä.

Viime kesänä ollessani yövuorossa eräs lomalla ollut henkilökuntaan kuuluva vanhempi rouvasihminen soitti umpikännissä töihin ja alkoi kertomaan tietyistä työkavereistaan sellaisia juttuja, että pahaa teki kuunnella.

Moni naisihminen on sanonutkin allekirjoittaneelle, että helpompaa on työskennellä miesten kanssa, jos jotain kränää tulee, niin se käsitellään samantien eikä asiasta enää jälkikäteen puhuta. Toista se on naisten kanssa, kuulemma.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Asia joka avautui minulle pikkuhiljaa on se, että naiset osaavat tarvittaessa olla mielestäni huomattavasti häijympiä kuin miehet. Myös kateus ja selkäänpuukotus näyttää olevan jatkuvasti läsnä naisten maailmassa.
Eiköhän tämä tullut kaikille selväksi Tehyn työtaistelun aikana kun tehyläiset ja superilaiset nokittelivat toisiaan. Akkavaltaiset työpaikat ovat jotain, johon en suostuisi enää kirveelläkään. Kerta riitti.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Minulle avautui vasta vähän aikaa sitten, että se yksi Pekko- leffa on Pekko ja Massahurmaaja, eikä Massamurhaaja..
 

Pingu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Jukurit
Asia joka avautui minulle pikkuhiljaa on se, että naiset osaavat tarvittaessa olla mielestäni huomattavasti häijympiä kuin miehet. Myös kateus ja selkäänpuukotus näyttää olevan jatkuvasti läsnä naisten maailmassa.
Hyvin pitkälti samaa mieltä, varsinkin työelämässä tuohon ilmiöön olen törmännyt turhan usein. Ihmetystä herättää jos ei lähde arvostelemaan sitä työkaveria joka ei juuri sillä hetkellä paikalla ole.

Toisaalta joku aika sitten avautui, että myös nuoret miehet osaavat juoruilla kuin akat konsanaan.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)

Eikös toi nyt mene niin, että nimilain 4:10.2 3 kohdan perusteella maistraatti hyväksyy rekisteröidyssä parisuhteessa olevan hakemuksen, jolla pari saa yhteisen sukunimen.

13§ viittaa vain nimilain 11§ ja 12§:lään, eli nimiin jotka ovat suomalaisen nimikäytännön vastaisia.
 

MusanMake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Suomi
Minulle avautui äskettäin asia, jota en aiemmin uskonut tapahtuvan oikeusvaltiossa, vaan pidin sitä jonkunlaisten huuhaa-Muldereitten liiallisen mielikuvituksen tuotteena. Kyseessä on nimittäin nimien perusteella tulevat sanktiot. On suorastaan pelottavaa huomata yhtäläisyydet näissä parissa esimerkissä niin liigan kuin ko. mainion keskustelupalstan osaltakin, vai mitä olette mieltä, oh my brothers..?

Esimerkki 1: Jääkiekonpelaajaa, kutsukaamme häntä koodinimellä "Matti Snickers", lyödään kentällä mailalla päähän. Hän lyö takaisin hieman lujempaa kuin koko sopan aloittanut pelaaja ja täten homman aloittaja istahtaa jäälle päätään suojaten ja peläten. Tämän jälkeen "Matti Snickers" voitonriemuisena huutaa tälle kirosanoja. "Matti Snickers" saa usean ottelun pelikiellon ja haukut liigan johdolta ynnä joutuu pyytelemään anteeksi tekostaan valtakunnallisen iltapäivälehden sivuilla. Homman aloittanut ja sittemmin selätetyksi tullut pelaaja taasen saa pelikavereiltaan kehut ja myöhemmin Jatkoaika.com:in keskustelupalstalla kymmeniä myötätuntoisia viestejä. Luultavasti myös illalla tyttö(?)ystävältään ns. "äspeetä". Mikäli taasen "Matti Snickersin" nimi olisikin ollut esimerkiksi "E-RockMyCock Hamelainen", olisi tapauksesta puhuttu malliesimerkkinä oman maalin koskemattomuuden säilyttämiestä ja pelaajalle olisi annettu IS-tähtiä sekä "Ottelun vakuuttavin"-palkinto.

Esimerkki 2: Jatkoajassa vaikuttavaa kirjoittajaa, kutsukaamme häntä nimellä "KuukkarinKake", solvataan juntiksi, tuulipukuiseksi, köyhäksi, työttömäksi hitsari-idiootiksi (jota hän tottavie onkin!) ja "KuukkarinKake" tästä hieman suivaantuu, sillä eiväthän homotkaan pidä siitä että heitä haukutaan homoiksi. Näinollen "KuukkarinKake" päättää ottaa oikeuden omiin käsiinsä ja haukkuu hieman korkoja lisäillen homman aloittanutta nuorisokaartin edustajaa kovin sanankääntein ja suutahtaneena uhkaa myös pahoinpidellä tämän, mikäli joskus vastaan kävelisi. Tästä johtuen "KuukkarinKake" kuittaa itselleen moderaattoreiden haukut, omien sekä vastapuolen kirjoittajien ylenkatsonnan (vaikka kaikki haluaakin omaan porukkaan yhden KuukkarinKaken, se menee heittämällä joka jengin ykkösvitjaan), kuukauden kirjoituskiellon sekä uhkauksen siitä, että ensi "ylilyönnistä" kirjoitusoikeudet poistetaan ilman eri varoitusta. Vastapuolella ollut nyplääjä unohtuu sillä hetkellä kun nimi "KuukkarinKake" tulee esiin ja hän selviytyy kuin kana veräjästä ja saa luultavasti tyttö(?)ystältään hieronnan, vaahtokylvyn, suklaarasian ja oikein kunnolla kullia.

Kuulostaa tutulta, vai mitä häh!? Samalla tavalla kuin NuoriSuomi tappaa luovuuden, tappaa pakollinen toisen posken kääntäminen persoonallisuuden. Ikävä kyllä päättäjät näkevät huonojen päätöstensä tulokset vasta vuosien päästä ja silloin ne ovat jo peruuttamattomia. Nyrkkiä pystyyn perkele ja barrikaadeille niitä vastaan jotka yrittävät tukahduttaa tarpeettoman ja ennalta arvaamattoman väkivallan!

Johtopäätös lienee siis selviö: "KuukkarinKake" on Jatkoajan "Matti Snickers"! :)
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Niinhän se Make menee. Täällä on tiettyjä ihmisiä (eikä edes pelkästään Porilaisia) joille saa vittuilla ihan miten vaan ja joita kohtaan saa osoittaa henkilökohtaisuuksia, mutta sitten kun näillä menee hermot ja vastataan samalla mitalla niin pelikieltoa tulee.

Jatkoajassa provoaminen on sallittua, mutta provosoituminen niistä ei.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Teksti-tv:n nuorten sivut on lopetettu.

Harvakseltaanhan noita tuli viime aikoina luettua, mutta ennen nettiaikaa sivut vielä kukoistivat. Ihan tenavana sitä kurkisteli, mitä "aikuisten", eli noin 12-vuotiaiden elämään kuuluu (taisi olla silloin sivu 403) ja sitten kun oli 12 niin luki niitä kalkkiksille (16+ -vuotiaille) tarkoitettuja sivuja. Kun tuolla perämettässä kasvoi, niin yksi ikkuna oli tämäkin avaraan maailmaan.

Sellasta se vaan on. Kai kehitys kehittyy.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Teksti-tv:n nuorten sivut on lopetettu.

Ai on? No, eipä niitä ole reiluun kymmeneen vuoteen tullut edes muistettua. Nassikkana ja hanneksen tavoin perämetsien kasvattina noita kuitenkin tuli luettua. Olisiko ollut aina tiistaisin, kun tuli uudet jutut sivuille?

Silloin ei ollut nettiä eikä kännyköitä, ei ainakaan meikäläisellä joten teksti-tv oli oikeastaan ainut tuonkaltainen ikkuna maailmaan.

Niinhän ne ajat näyttävät muuttuvan.
 

Kaivanto

Jäsen
Ihminen voi muuttaa elämäntapahistoriansa toiseen ääripäähän, mutta historiakuvaansa ei missään määrin.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Tapparan naisjoukkueella taitaa olla edessä valmentajan vaihto.
11 peliä, 11 tappiota, maalisuhde 2-204
yle txt sivu 243
Onkohan Sm-sarjassa milloinkaan ollut moista rökitystä.
 
Tapparan naisjoukkueella taitaa olla edessä valmentajan vaihto.
11 peliä, 11 tappiota, maalisuhde 2-204
yle txt sivu 243
Onkohan Sm-sarjassa milloinkaan ollut moista rökitystä.
Epäilen vahvasti. Valkku kuitenkin heti sarjan alussa kertoi, että tämän joukkueen päätavoite on voittaa karsinnat. Ei ole valmentajasta niin kiinni, jos pelaajamateriaalissa on valovuoden ero. Kertoo enemmänkin ehkä siitä, että SM-sarjassa on liikaa joukkueita.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Että n. 30 % Etelä-Afrikan raskaana olevista naisista on HIV-positiivisia. Se on aika paljon se.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Perseiden katseluun on kehkeytynyt minun ukkouduttuani ihan oma sanastonsa.

Tämän opin äsken televisiosta tulleesta hömppäohjelmasta. Kanava taisi olla Star tai joku?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös