Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 770 097
  • 34 075

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Itse olen tämän tiennyt jo pidemmän aikaa, mutta vasta nyt avautui yhteys Peru --> peruna
Tämä lienee kuitenkin enemmänkin huvittava yhteensattuma kuin etymologinen yhteys. Wikipedia kertoo, että suomen sana peruna tulee vanhasta ruotsin sanasta jordpäron eli maapäärynä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minulle avautui edellisestä viestistä, että peruskoulun matematiikka ei pysty opettamaan kaikille ihmisille ihan perusasioita matematiikan ymmärtämisestä.
Tästä väännetiin taannoin, eikä kyseessä ollut niin yksinkertainen asia kuin insinöörilogiikalla vaikutti. Linkitkin ovat varmaan jossain olemassa, mutta en jaksa kaivaa esiin.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Ei niin, koska edelleenkin perus(tai kansa-)koulunkäyneille on vaikea käsittää, että 10000 metriä ei ole kaksi kertaa pidempi matka kuin 5000 metriä, tai että 40-vuotias ei ole puolta vanhempi kuin 20-vuotias.
Uteliaisuuttani kysyn, että miten määrittelisit 5000 metrin ja 10000 metrin suhteessa toisiinsa? "10000 metriä on xxxxxx pidempi matka kuin 5000 metriä." Lisää x:ien kohdalla haluamasi.

EDIT: Tässä on sampion mainitsema linkki, jossa asia selitetään juurta jaksain. Malttamattomimmat lukekoot Yhteenveto-otsikon alta.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Ei niin, koska edelleenkin perus(tai kansa-)koulunkäyneille on vaikea käsittää, että 10000 metriä ei ole kaksi kertaa pidempi matka kuin 5000 metriä, tai että 40-vuotias ei ole puolta vanhempi kuin 20-vuotias.

Sama vaiva on myös akateemisessa maailmassa, tai siis, mikä vaiva?

Asia ei ole yksiselitteinen ja kuten heti ao. sivun ensimmäisestä kohdasta huomaa, ei ole ainoaa oikeaa tapaa.

http://www.cs.helsinki.fi/u/kohonen/suomi/kaksikertaa.html

Tiivistelmänä niille, jotka tahtovat pitää itseään viisaampina kuin ovatkaan:
"Kertovertailu N kertaa enemmän (vähemmän, suurempi, pienempi, nopeampi, hitaampi, painavampi, kevyempi jne.) on kielessämme vakiintunut ilmaus. Sen merkitys on todellisessa kielenkäytössä täysin yksiselitteinen. Kaksi kertaa enemmän merkitsee kaksinkertaista ja kaksi kertaa vähemmän puolta määrää.

Havaintojen mukaan kielen käyttäjät ymmärtävät ilmauksen mainiosti juuri tässä multiplikatiivisessa merkityksessä, jossa sitä käytännössä yksinomaan käytetäänkin. Nekin, jotka sanovat ilmauksen aiheuttavan ongelmia, tietävät, mitä sillä käytännössä tarkoitetaan; todellisia väärinkäsityksiä ei siis aiheudu. Symmetrisyytensä vuoksi kertovertailu on erityisesti suurilla kertoimilla jopa suositeltavampi vertailutapa kuin valitettavan usein virheitä aiheuttava prosentuaalinen komparatiivi.

Kertovertailu on täsmällinen ja tieteelliseenkin kielenkäyttöön kelpuutettu ilmaus. Se on niin matemaattisesti, loogisesti kuin kieliopillisesti korrekti.

Kaiken kaikkiaan kertovertailun vastustaminen perustuu virheellisiin käsityksiin kielen todellisuudesta ja sen taustalla olevasta logiikasta. On jo aika päästä eroon näistä virhekäsityksistä ja tunnustaa kaksi kertaa suurempi moitteettomaksi osaksi suomen kieltä.
"
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Nyt huomasin että joulu lähestyy, maikkarilta tulee Yksin kotona -leffa.
 
Suosikkijoukkue
Ilves, Sahtiankat
Pasianssi ei ole mitään miinaharavan rinnalla. Nyt kun vihdoin olen oppinut miinaharavan hienostuneen logiikan, niin on saanut virtuaalikorttien lätkyttely jäädä miinojen etsinnän tieltä atk-tuntien ja muiden tylsän tylsien odottelusessioiden täyttäjänä.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Pasianssi ei ole mitään miinaharavan rinnalla. Nyt kun vihdoin olen oppinut miinaharavan hienostuneen logiikan, niin on saanut virtuaalikorttien lätkyttely jäädä miinojen etsinnän tieltä atk-tuntien ja muiden tylsän tylsien odottelusessioiden täyttäjänä.
Minulle avautui juuri, että joku muukin minun lisäkseni pelaa Miinaharavaa. Todella koukuttava peli. Tosin nyt en ole vähään aikaan pelannut. Yleensäkin mun miinaharavapeluut tulee semmoisissa sykleissä. Viime kerralla tuli paukuteltua sen verran kovat ennätykset, että nyt on kova kynnys aloittaa uudelleen.
 

valas

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
scholl kirjoitti: Näytä viesti
Portossa on muuten Euroopan korkein joulukuusi. 28000 metriä kaapeli käytetty, jotta kaikki valot on saatu palamaan.
Tuo ylläoleva avautui minulle.

Tuo ylläoleva avautui minulle.

Minulle avautui juuri, että itseni suorittama valojen sammuttelu tai sisälämpötilan pienentäminen parilla asteella eivät tule pelastamaan maailmaa. Sekä se että "lainaa" toiminto ei kopioi aikaisemman viestin jo lainattuja osioita.
 

d2uce

Jäsen
Sekä se että "lainaa" toiminto ei kopioi aikaisemman viestin jo lainattuja osioita.

Minulle avautui joku aika sitten mitä tuo "+ nappi jokaisen viestin oikeassa alakulmassa saa aikaan. Kannattaa kokeilla.

Varsinaista ratkaisuahan se ei ongelmaan tuo, avautui juuri tuossa sekin, mutta jotain osittaista apua ehkä kuitenkin. Toivottavasti.
 

Killeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minulle avautui joku aika sitten mitä tuo "+ nappi jokaisen viestin oikeassa alakulmassa saa aikaan. Kannattaa kokeilla.

Varsinaista ratkaisuahan se ei ongelmaan tuo, avautui juuri tuossa sekin, mutta jotain osittaista apua ehkä kuitenkin. Toivottavasti.

Pakko oli kokeilla, perkele sehän aukesi nyt siis mullekin.....Ei taas herännyt turhaan tänäänkään.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Meinasin juuri itsekin tulla ihmettelmään tätä "sokea kana löytää jyvän"- tapausta. Miehen täytyy olla sokea.
Mitäs ihmettelemistä tässä nyt on? Maailmahan on pullollaan kaikenlaisia perversioita. Onhan Annemari Sandellillakin lapsi, joka tuskin on syntynyt saastattoman sikiämisen seurauksena.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mitäs ihmettelemistä tässä nyt on? Maailmahan on pullollaan kaikenlaisia perversioita. Onhan Annemari Sandellillakin lapsi, joka tuskin on syntynyt saastattoman sikiämisen seurauksena.

Onko Paula Tarvaisen puoliso mies? Olen jostain saanut sen kuvan, että hän elää ns. rekisteröidyssä parisuhteessa samaa sukupuolta olevan kanssa ja näin ollen raskaaksi tulo on ehkä tapahtunut laboratorio-oloissa.
 

Leicester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Hiljaisten seiväshyppääjien kerho
Itselleni on avautunut jo vuosia sitten, että Suomessa asuu yli neljä miljoonaa junttia. Tämä selittää mm. sen, että MTV3 on Suomen katsotuin tv-kanava.

Tunnen ihmisiä, jotka eivät katsoa muita kanavia kuin MTV3:a, valitettavasti, siis minun kannaltani.

Itselleni on avautunut lopullisesti, ettei Tulosruutua kannata katsoa.

MTV3:a katsomalla avautuisi kyllä, kuka on kaikkien aikojen suomalainen rallitähti...
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Onko Paula Tarvaisen puoliso mies? Olen jostain saanut sen kuvan, että hän elää ns. rekisteröidyssä parisuhteessa samaa sukupuolta olevan kanssa ja näin ollen raskaaksi tulo on ehkä tapahtunut laboratorio-oloissa.
Asia avautui nyt minullekin...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös