Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 712 721
  • 33 925

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Onnistuin puhumaan tuon levyn kaupanpäälliseksi ekojen stereojeni ostostapahtuman finaaliksi.
Kevättalvella -91, vähän ennen vanhojen päivää, päätin lopulta ostaa stereoihini cd-soittimen, siihen dekin ja räkin ja virittimen ja vahvistimen ja levarin jatkoksi. Ostin sen paikallisesta liikkeestä, jossa olin aiemmin ollut sekä työharjoittelussa että kesäduunissa. Liikkeessä oli sekä elektroniikkaa että levyosasto, joten ajattelin tinkiä myös muutaman cd:n mukaan. Sain lopulta neljä, mikä oli ihan hyvä kauppa, kun siihen aikaan cd:n hinta oli 99-109 markkaa. Satsasin uusiin tai melko uusiin. Valintani eli siis ensimmäiset cd:ni olivat ZZ Topin Recycler, Grateful Deadin Built To Last, Ismo Alangon Kun Suomi Putos Puusta sekä Fishin Vigil In The Wilderness Of Mirrors.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Epen ja Ladylandin lisäksi oli ainakin TNT, Kane Records, Diskeri... Ville ”Vittu” Nisosen rättikauppa Dekadenzilläkin oli muistaakseni myös levymyyntiä.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Epen ja Ladylandin lisäksi oli ainakin TNT, Kane Records, Diskeri... Ville ”Vittu” Nisosen rättikauppa Dekadenzilläkin oli muistaakseni myös levymyyntiä.

TNTn muistan myös, Kanenkin jotenkin.
Eka tilaukseni uuteen levysoittimeeni Ladylandilta taisi olla Dire Straitsien eka ja toka, CCRn tupla Cosmos Factory/Pendulym, ja sitten Jake Nymanin Rocktietokirjan inspiroimana Little Featin Waitin For Columbus- livetupla ja myös Kansasin livetupla.
Tuo Little Featiä ennen kuuntelematta, Jake Nyman- ostokseni on ollut varmaan paras kauppani ikinä, merkittävin yksittäinen levyhankinta. Sain muuten kavereitani aikoinaan solukämpässä tuon bändin faneiksi, vaihtareina heiltä sain Dr. Feelgoodin ja myös pyrkimykseni Rushin tajuntaan.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
TNTn muistan myös, Kanenkin jotenkin.
Eka tilaukseni uuteen levysoittimeeni Ladylandilta taisi olla Dire Straitsien eka ja toka, CCRn tupla Cosmos Factory/Pendulym, ja sitten Jake Nymanin Rocktietokirjan inspiroimana Little Featin Waitin For Columbus- livetupla ja myös Kansasin livetupla.
Tuo Little Featiä ennen kuuntelematta, Jake Nyman- ostokseni on ollut varmaan paras kauppani ikinä, merkittävin yksittäinen levyhankinta. Sain muuten kavereitani aikoinaan solukämpässä tuon bändin faneiksi, vaihtareina heiltä sain Dr. Feelgoodin ja myös pyrkimykseni Rushin tajuntaan.
Mulle ei tuo Little Feat oikein ole ikinä iskenyt, mikä lie. Ehkä vika on kuuntelijassa. Dire Straitsilta jos pitäisi kasata best of, niin siinä olisi eka levy kokonaan ja toiselta Once Upon a Time In The West, eikä mitään muuta. Siinä oli bändi, joka huonontui koko ajan, kuin se kuuluisa lehmän häntä. Eka oli hieno kauttaaltaan, kolmas jo ihan sysipaska.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
@Evil juu ymmärrän kyllä.
Minä jaksan vieläkin, kuuntelen Straitsia harvoin mutta Knopfleria jatkuvasti.
En ollut ikinä punkkari, vaan semihippi, koska nörttejä ei ollut vielä silloin keksitty olevaksi.
Pink Floyd jees, mutta on minulla toki Dead Kennedysien klasikkolevy vieläkin toivottavasti komerossa, kuin myös Poguesin monet.

Mutta tämä tästä, oli kiva avautua vanhoista ajoista, muistella itsekin menneitä, palautua henkisesti. Kivaa.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Minä en ollut punkkari enkä diinari, mutta molemmilta porukoilta sain turpaan Tohmajärven Kemien ala-asteen pihalla talvella 80-81, koska mulla oli samassa muovipussissa Stray Catsin eka ja Pellen Moottoritie. Tuo kokemus sai minut vihaamaan kaikkia genrejä ja luokittelua ja tällaista paskaa. Vittu hyvä biisi on hyvä biisi, eikä mulla ole ongelmaa kuunnella peräkkäin Pelko ja Viha ja Runaway Boys. Toki noita aikoja eläneet vain tajuavat, nuoremmat ihmettelee että onko musiikista oikeasti vaahdottu noin. No on. Musiikki oli tärkeä asia joskus. Nythän se on vain äänitapettia koripallolle, aseellisille ryöstöille, huppareiden tuunaamiselle ja tatuaatioiden värkkäämiselle.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Hämeenlinnan kauppakeskus Goodman on nimetty Antti Yrjö Hammarbergin eli Irwin Goodmanin mukaan. Ja avautui myös että Irwin oli syntynyt Hämeenlinnassa.
Tämähän kuuluu yleissivitykseen tietää, parahin rouva Iisoppi. Anttihan toi useammassakin biisissään Hämppiä framille. Tavastehus on jopa nimetty ks. kylän mukaan. Toki Vexi taisi biisit kirjottaa, mutta sillti. Hieno mies.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Hämeenlinnan kauppakeskus Goodman on nimetty Antti Yrjö Hammarbergin eli Irwin Goodmanin mukaan. Ja avautui myös että Irwin oli syntynyt Hämeenlinnassa.

Anteeksi, mutta tämä pisti hiukan näin hämeenlinnalaisena hymyilyttämään. Eikö tämä ollutkaan jo kaikkien tiedossa?

Irwin ja Veksi Salmi ovat nuorina poikina asuneet Hämeenlinnassa myös tällä Rinkelinkadulla jossa minäkin nykyään asun. Onkin ollut erityisen hienoa muuttaa just tälle kadulle, nyt minäkin olen Irwinin ja Veksin tavoin Rinkelinkadun poika.

Ja se Ryysyranta sijaitsee taas sitten synnyinkunnassani Hattulassa ja tarkemmin sanottuna Parolassa, senkin talon lähellä olen asunut.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Hämeenlinnan kauppakeskus Goodman on nimetty Antti Yrjö Hammarbergin eli Irwin Goodmanin mukaan. Ja avautui myös että Irwin oli syntynyt Hämeenlinnassa.
Oletko varma, ettei kauppakeskusta ole nimetty Hämeenlinnan entisen kaupunginjohtajan Tapani Hellstenin mukaan? Kuntien eläkevakuutus Keva osti kauppakeskuksen toukokuussa 2012 konsortiolta, jossa Hämeenlinnan kaupunki oli isosti mukana, ja marraskuussa 2012 Hellsten siirtyi Kevan varatoimitusjohtajaksi.

Kauppakeskus nimettiin Goodmaniksi vuonna 2013 ja avattiin 2014.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Anteeksi, mutta tämä pisti hiukan näin hämeenlinnalaisena hymyilyttämään. Eikö tämä ollutkaan jo kaikkien tiedossa?

Irwin ja Veksi Salmi ovat nuorina poikina asuneet Hämeenlinnassa myös tällä Rinkelinkadulla jossa minäkin nykyään asun. Onkin ollut erityisen hienoa muuttaa just tälle kadulle, nyt minäkin olen Irwinin ja Veksin tavoin Rinkelinkadun poika.

Ja se Ryysyranta sijaitsee taas sitten synnyinkunnassani Hattulassa ja tarkemmin sanottuna Parolassa, senkin talon lähellä olen asunut.
Voitin eräänä syksynä Hämeenlinnan lyseon lukiossa juhlavuoden kirjoituskilpailun. Vexi Salmi oli entisten lyseolaisten joukossa kutsuvieraana paikalla aplodeeraamassa.

Hämeenlinnan lyseon kasvattejahan ovat Antti "Irwin" Hammarbergin ja Vexin ohella mm.
+ Eino Leino
+ Jean Sibelius
+ J. K. Paasikivi

Arvostan.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
@vilperi ei, sillä en edes tiennyt että Hämeenlinnassa ok ko niminen kauppakeskus. No, en mä siellä ole varmaan 15 vuoteen käynytkään. Ainakin Espoossa oli sillon vielä Liigassa Kiekko-Espoo, eikä mitään Bluesia. Mistään konkurssista puhumattakaan.
 

444

Jäsen
@vilperi ei, sillä en edes tiennyt että Hämeenlinnassa ok ko niminen kauppakeskus. No, en mä siellä ole varmaan 15 vuoteen käynytkään. Ainakin Espoossa oli sillon vielä Liigassa Kiekko-Espoo, eikä mitään Bluesia. Mistään konkurssista puhumattakaan.
Kiekko-Espoo muutti nimensä Bluesiksi joskus 1998-99. Eli kyllä silloin 15 vuotta sitten Espoossa kiekkoili Blues. Eli Bleg.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Kiekko-Espoo muutti nimensä Bluesiksi joskus 1998-99. Eli kyllä silloin 15 vuotta sitten Espoossa kiekkoili Blues. Eli Bleg.
Joo, en mä tuosta varma ollutkaan. Siitä on siis enemmän, sovitaan vaikka sitten reilut 20vuotta. Kerho oli vastassa, se ei ole muuttunut. Ja pisteet jäi Hämeenlinnaan.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
@vilperi ei, sillä en edes tiennyt että Hämeenlinnassa ok ko niminen kauppakeskus. No, en mä siellä ole varmaan 15 vuoteen käynytkään. Ainakin Espoossa oli sillon vielä Liigassa Kiekko-Espoo, eikä mitään Bluesia. Mistään konkurssista puhumattakaan.

No kun on asunut melkein koko ikänsä (jos ei 3,5 vuoden visiittiä Kauhajoelle huomioida) seudulla jossa irwin ja Veksi ovat olleet kovia nimiä ja joista on puhuttu paljon niin tuntuu siinä mielessä hassulta että voi löytyä jostain ihmisiä jotka eivät vielä ole tienneet että Irwin on Hämeenlinnasta kotoisin.

Se vain särähtää tällaisen korvaan joka on samalta seudulta kuin nämä herrat. Mutta ymmärrän kyllä toisaalta jos joku ei näitä juttuja vielä tiennyt. On täällä Hämeenlinnassakin porukkaa joille Irwin ei oikein sano mitään.

Ja tuon nyt ymmärrän vielä paremmin jos ei tuota kauppakeskuksen olemassa oloa tiennyt.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
No kun on asunut melkein koko ikänsä (jos ei 3,5 vuoden visiittiä Kauhajoelle huomioida) seudulla jossa irwin ja Veksi ovat olleet kovia nimiä ja joista on puhuttu paljon niin tuntuu siinä mielessä hassulta että voi löytyä jostain ihmisiä jotka eivät vielä ole tienneet että Irwin on Hämeenlinnasta kotoisin.

Se vain särähtää tällaisen korvaan joka on samalta seudulta kuin nämä herrat. Mutta ymmärrän kyllä toisaalta jos joku ei näitä juttuja vielä tiennyt. On täällä Hämeenlinnassakin porukkaa joille Irwin ei oikein sano mitään.

Ja tuon nyt ymmärrän vielä paremmin jos ei tuota kauppakeskuksen olemassa oloa tiennyt.
Jep, kyllä mä nuo herrat toki tiedän ja sen mistä ovat kotoisin. Kauppakeskusta en, mutta se lienee tosiaan ymmärrettävää kun en sielläpäin pitkään aikaan ole käynyt.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Tämähän kuuluu yleissivitykseen tietää, parahin rouva Iisoppi.
Jotenkin on tuohon kohti jäänyt aukko ja olen täyttänyt sen ehkä vähemmän yleissivistävällä mutta minulle tärkeällä tiedolla. En ole paljon tutustunut Irwinin musiikkiinkaan. Tollo mikä tollo, siis Iisoppi ei Irwin.

Anteeksi, mutta tämä pisti hiukan näin hämeenlinnalaisena hymyilyttämään. Eikö tämä ollutkaan jo kaikkien tiedossa?
Kyllä tästä maasta nyt yksi löytyi joka ei tänä aamuna osannut yksilöidä missä Irwin Goodman on syntynyt. Ehkä sen joskus olen tiennyt mutta olen jo unohtanut. Ja ehkä kauppakeskuksen nimestä (mistä se juontuu) on ollut juttua täälläkin päin aikoinaan mutta olin silloin ehkä aika huonossa kunnossa enkä paljon kiinnittänyt huomiota ulkomaailman tapahtumiin.

Oletko varma, ettei kauppakeskusta ole nimetty Hämeenlinnan entisen kaupunginjohtajan Tapani Hellstenin mukaan?
Meitin paikallislehdessä luki että kauppakeskus on nimetty Irwin Goodmanin mukaan niin mennään sillä.

Hämeenlinnan lyseon kasvattejahan ovat Antti "Irwin" Hammarbergin ja Vexin ohella mm.
+ Eino Leino
+ Jean Sibelius
+ J. K. Paasikivi
Paasikivi aloitti muuten koulu-urakkansa Lahdessa.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Hämeenlinnan kauppakeskus Goodman on nimetty Antti Yrjö Hammarbergin eli Irwin Goodmanin mukaan. Ja avautui myös että Irwin oli syntynyt Hämeenlinnassa.

Tätä jos joku olis 70-80-luvuilla Hämeenlinnassa mennyt ennustelemaan, niin Hattelmalaan tuo olisi pillit huutaen kiidätetty.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Listalle kuuluu myös allekirjoittanut, joten aika kovasta kattauksestahan tässä kieltämättä puhutaan.

Ja meikä myös. Jopa onnistuin ylioppilaaksi asti, vaikka olin koulun varmin reputtaja (pitkältä matikalta) viiteen vuoteen.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Olen ollut käsityksessä, että Ateena olisi miljoonakaupunki, mutta siellä asuukin vain 600 tuhatta ihmistä, eli suurin piirtein saman verran kuin Helsingissä.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Avautui että faijan kanssa samalla luokalla olivat mm. Jouko Turkka, Suosikin entinen päätoimittaja Jyrki Hämäläinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös