Asevelvollisuusarmeijasta luopuminen

  • 359 438
  • 3 358

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tilaa ja kysyntää ei kuitenkaan vieläkään ole järin paljoa kouluttamattomille _suomalaisille_, jotka eivät suostu tekemään niitä paskaduuneja. Asiaa pitäisi tutkia, eikä vain olettaa kuten tuossa linkissäsi tehtiin.

18-20-vuotiaille suomalaisille miehille on kysyntää sekä työmarkkinoilla että koulutusmarkkinoilla jo nyt niin etteivät paikkoja saa täytettyä. Mikä tilanne on kun mennään vielä viisi vuotta eteenpäin. Tämä oli kaikilla asiaan perehtyneillä tiedossa ja monta vuotta sitten, ilman että tarvii omiin mielikuviinsa sekaantua.

Se kuvaajan kaava ei kyllä ollut mikään selvitys, vaan puhdas mutuarvio sekin. Ensin tekstissä puhutaan, että tutkimusten mukaan kulut ovat 0,6-1 mrd välillä, mutta kuvaajassa sitten käytetäänkin suoraan ylärajaa.

Kyseessä on kitinästäsi huolimatta puolueettoman tutkimuslaitoksen tekemä relevantti kansanataloustieteellinen selvitys aiheesta. Professori Poutvaara saattaisi olla kiinnostunut mutu-väitteistäsi. Voit toki yrittää julkaista aiheeseen liittyvän toisen artikkelin, jos haluat ja kykenet. Epäilen.



Heh, henkilöstökulut kylläkin valitettavasti ovat täysin konkreettinen ongelma, jos puhutaan siitä että yksittäisen sotilaan henkilöstökulut 50 kertaistuvat!

Jos samaan aikaan henkilöstön määrä kutistuu murto-osaan ja järjestelmän kokonaiskustannukset laskevat, niin valitettavasti kyseessä on onnenpotku!


Tuossa nyt todetaan, että soltun peruskoulutukseen menee 35-50 kilodollaria.

Eli teräksestä tehdyn verta juovan jenkkipalkkasotilaan koulutus on n. 23 000e. Toisin kuin totuutta muuntaen väitit niin suomalaisen sotilaan koulutus maksaa 87 500e PV:n haluamien lukujen valossa (2,1mrde, 24000 miestä (80% ikäluokasta)) eli yli kolminkertaisesti. Em. selvityksen mukaisten todellisten lukujen myötä koulutuksen hinta nousee n. 130 000 euroon (vertailun helpottamiseksi n.200 000 dollaria) eli 5,6-kertaiseksi. Melko kallista. Dollarin kurssi nyt on mikä on ja sen mukaan täällä eletään muuallakin.

(PV tosin itse haluaa käyttää nätimpiä lukuja "koulutetun varusmiehen kokonaiskustannukset ovat keskimäärin 11 000 euroa", josta on karsittu sektorin kaikki pysyväisluonteiset kulut.)

Ja jos lähdetään siitä että pelkästään jakamalla PV:n budjetti, ei tosin ikäluokalla, vaan 80%:lla siitä (vai mikä nyt tarkka suoritusprosentti tällä hetkellä onkaan), päästään sinne 60 000 euron tienoille

Tarkistapa taskulaskimesi paristot. Sinne on saattanut valua aserasvaa.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Kyseessä on kitinästäsi huolimatta puolueettoman tutkimuslaitoksen tekemä relevantti kansanataloustieteellinen selvitys aiheesta. Professori Poutvaara saattaisi olla kiinnostunut mutu-väitteistäsi. Voit toki yrittää julkaista aiheeseen liittyvän toisen artikkelin, jos haluat ja kykenet. Epäilen.

Näin nyt jo akateemisen jatkotutkinnonkin omaavana ja sikäli myös näennäisesti muka tieteellisesti pätevänä, voin vain todeta, että ei se että professori sanoo/kirjoittaa jotain, tarkoita että se on sellaisenaan validia. Etenkin jos kyse on vain lehtiartikkelista. Ainakaan ko. tekstissä ei asiaa oikein kunnolla perustella ja viittaukset ovat ala-arvoisella tasolla, miten ihmeessä voi tarkistaa väitteitä ja "uusimpien tutkimuksien mukaan"-tutkimuksia, jos niihin ei ole suoraan viitettä. Ja miksi sitten vertailun kuvajaassa käytetään tuon uusimpien tutkimusten arvon yläpäätä, eikä alapäätä.

Jos samaan aikaan henkilöstön määrä kutistuu murto-osaan ja järjestelmän kokonaiskustannukset laskevat, niin valitettavasti kyseessä on onnenpotku!

Mihin se henkilöstön määrä kutistuisi olennaisesti? Huolto-organisaatiota tarvitaan yhä ja mainitsemasi 15 000 miehinen palkka-armeija on oikeastaan saapumiserän kokoinen, eli tällöin huolto-organisaatio ei pienene ollenkaan. Ellei sitten 15 000 kivenkovaa palkkasotilasta sisällä myös sitä liinavaatevaraston vanhaapiikaa, jonka iskukyky on hiottu äärimmilleen rankoisssa pyykinpesuharjoituksissa.

Eli teräksestä tehdyn verta juovan jenkkipalkkasotilaan koulutus on n. 23 000e. Toisin kuin totuutta muuntaen väitit niin suomalaisen sotilaan koulutus maksaa 87 500e PV:n haluamien lukujen valossa (2,1mrde, 24000 miestä (80% ikäluokasta)) eli yli kolminkertaisesti. Em. selvityksen mukaisten todellisten lukujen myötä koulutuksen hinta nousee n. 130 000 euroon (vertailun helpottamiseksi n.200 000 dollaria) eli 5,6-kertaiseksi. Melko kallista. Dollarin kurssi nyt on mikä on ja sen mukaan täällä eletään muuallakin.

Nohnoh, 23k€, nykyisellä vaihtokurssilla, vuoden 2004 kustannustilanteessa.
Ja tuo 23k€, mikä siis jo on se alin lukema (tietenkin) ei kylläkään ole sama lukema minkä olet laskenut varusmiehen koulutuskuluiksi.
Jotta alennutaan sitten samalle tasolle, niin lasketaanpa nyt sama lukema jenkkiarmeijassa...eli USA:n sotilasbudjetti/sotilasmäärällä...ja saadaan
440 miljardia jaettuna about 500 000:lla sotilaalla-> ~900 000 euroa...onpas ammattiarmeija halpa ja argumentointisi about heikointa mitä löytyy.

(http://en.wikipedia.org/wiki/Military_budget_of_the_United_States)
Tuolta voi katsella sitä kulurakennetta tarkemmin ja pohtia miksi puolustusbudjetin jakaminen varusmiesten määrällä ei oikeastaan kerro miten paljon rahaa varusmiehen koulutukseen käytetään, mikä oli se alkuperäinen pointti. Ja ettei sotiminen hämäisi ihmisiä, sitä ei ilmeisesti ole tuossa luvussa
"This does not include many military-related items that are outside of the Defense Department budget, such as nuclear weapons research, maintenance and production (~$9.3 billion, which is in the Department of Energy budget), Veterans Affairs (~$33.2 billion) or the wars in Iraq and Afghanistan (which are largely funded through extra-budgetary supplements, ~$170 billion in 2007).[2] Conversely, the military budget does allocate money for dual-use items, such as the development of infrastructure surrounding U.S. military bases. Altogether, military-related expenses totaled approximately $626.1 billion"
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Koska pottia ei voida merkittävästi lisätä mistään hatusta, on yhdeltä otettava pois ja toiselle annettava lisää. Tätä teemaa olen kyllä ketjussa aiemminkin nostanut esille. Meillä ei ole varaa kaikkeen ja on pakko karsia, tehostaa, järkeistää (valitse mieleisesi termi tai kysy kuntasektorilla työskentelevältä läheiseltä).

Yksi vaihtoehto toki on se, että siirretään varat aseellisesta maanpuolustuksesta ympäristöuhkien torjuntaan. Epäselväksi ei ole jäänyt, että olet tuota mieltä. Itse ajattelen asiaa toisin, koska pidän lähtökohtaisesti aseellisen maanpuolustuksen olemassaoloa merkittävänä kansalliselle suverentiteetille jo rauhankin aikana. Jos yksilöllä ei ole varusmiespalveluksen aikana supercuul -fiilistä, se ei minua niinkään kiinnosta. Ympäristöasiat ovat toki tärkeitä. Rahoitus niihin on otettava ja kulutustottumuksia muutettava lähinnä verotuksellisin keinoin. Yksinhän me toisaalta emme voi globaaleja ympäristöuhkia edes ratkaista.

Vakuutusanalogiaa on tässäkin ketjussa innokkaasti käytetty. Kerrataan siis. Koska olet niin halukas ostelemaan vakuutuksia niin mitäs jos myyn sinulle sellaisen jossa on turva maapallon kokoonluhistumista, peruskallion romahtamista ja kohdalle osuvan meteoriitin (vähintään 100 km läpimitaltaan) varalle? Saat sen 500 000 e vuosimaksulla. Mitä, eikö kelpaa? Vakuutusten ottamisessa on punnittava aikuisten tarkkaan kohde, riskin todennäköisyys, vahingot, vakuutuksen antajan maine ja hinta. Asevelvollisuusarmeijavakuutuksen kohdalla mikään noista ei ole objektiivisesti määrittyvä vaan kulttuurinen arvio, siksi vakuutusanalogia on varsin huono. Sitä paitsi, kaikissa vakuutuksissa on se pieni präntti. Onko se luettu riittävän hyvin? Jospa vakuutus ei korvaakaan kaikkea? Jospa naapurifirmasta olisikin saanut paremman vakuutuksen?

Olet osoittanut jo aiemmin, tästä on sinulle myös aiheellisesti huomautettu, että tunnet sangen huonosti aseteknologiaa ja sodankäyntiä ylipäätään. Sen tähden tuo mainitsemasi kulttuurinen arvio on lähinnä oman pääsi tuote, sikäli kuin se liittyy asevelvollisuusarmeijan mahdollisuuksiin toteuttaa uskottavaa pelotetta.

Ei uskottava (mitä pieni palkka-armeija ei todellakaan ole) pelote tietenkään takaa sitä, että lopputulos olisi voitokas. Esimerkiksi Saksan asevoimat olivat kaiketi millä mittapuulla tahansa mitattuna sangen uskottavat vuonna 1941, mutta siitä huolimatta ne kokivat myöhemmin murskaavan tappion. Uskottavan pelotteen käsite liittyy siihen, että kynnys loukata asevoimin maata on niin suuri, että saatavat hyödyt arvioidaan haittoja pienemmiksi tai, mikäli loukkaus kuitenkin toteutuu, haitat hyökkääjälle kohoavat niin mittaviksi, että mahdollisuudet siedettävän lopputuloksen saamiseksi ovat olemassa. Uskottavuutta myös punnitaan kaiken aikaa, se ei ole mikään pysyvä arvo. Tästä syystä asevoimista on pidettävä myös huolta.

Mielestäni siis tuo sinun esittämäsi analogia oli huono.

Salolainen on luultavasti lyömässä vain löylyä kiukaalle, lietsomassa "myöhästymispaniikkia" jotta myönteinen mieliala päätökselle leviäisi. 15 000 lienee näissä suunnitelmissa vain oma osuutemme ja valtaosa tulee muualta liittolaisten taholta. Ja taustalla oleva tahohan on niin suuri ja voimakas että pelkkä idea toimii uskottavana pelotteena (kuullostaako tutulta jargonilta?)

Edelleen kysyn, mikä saa sinut kuvittelemaan, että 15 000 riittää ja loput hoitaa joku muu? Tässä vaiheessa sinulle varmaan selvisikin jo, ettei NATO ole mikään autuaaksi tekevä voima siinä mielessä, että voisimme laiminlyödä oman puolustuksemme edes jäsenenä. Mutta ilman muuta NATO:n infrastruktuuri ja sitoutuminen avunantoon kriisitilanteessa nostaisivat pelotekynnystä hyökätä Suomeen. Jos pitäisin omaa uskottavaa armeijaa turhana NATO-jäsenyyden myötä, en kai edes kävisi tätä keskustelua kanssasi?

Ei ole. Miksi kaikkialla muualla suitsutetut yksityistämisen edut loistaisivat poissaolollaan tällä yhdellä sektorilla? Tehokkuus, kannattavuus, dynaamisuus jne. Miksi muut länsimaat siirtyvät tähän suuntaan ja yksi ainoa jäärä vannoo kansallistettuun armeijaan?

Puolustusvoimathan on itse asiassa ulkoistanut moniakin tukitoimintojaan, mutta itse maanpuolustusta on kovin vaikea ainakaan minun nähdä muun kuin itse puolustettavan vastuulla. Jos taas puhutaan kansanarmeijasta, on geopoliittisen ymmärtämyksen puutetta vetää suorat johtopäätökset sen suhteen, että kun muutkin kerran luopuvat yleisestä asevelvollisuudesta, meidänkin pitää niin tehdä.
 
Suosikkijoukkue
RL, CC, MS, SB-A, MN, CO, GL, ST,HG, BG
Ei tule, ellei siis puhuta nyt jostain parin tuhannen hengen minipalkka-armeijasta.

Suomen puolustusvoimien budjetti on nyt n. 2 mrd euroa/vuosi.
Jos lähdetään ihan puhtaasti siitä liikkeelle, että palkkasotilaan keskiansion olisi oltava luokkaa 2500 euroa/kk sisältäen ns. suorittavan työn tekijät matalammilla palkoilla ja sitten upseerit korkeammilla. Tähän sivukulut kertoimella 1,7 päästään siis yhden "sotilaan" vuosikustannuksiin 51 000 euroa.

Itse pidän Ruotsin-mallia nykyaikana loogisimpana vaihtoehtona maanpuolustuksessa.
Strategisten kohteiden suojelu + valikoiva asevelvollisuus olisi yhtälönä sellainen, minkä voisin kitisemättä hyväksyäkin.
 

Kaivanto

Jäsen
Tämä ei käsittääkseni ole se asia mistä on kiistelty, vaan se mihin se massa, joka normaalisti siirtyy vuodeksi armeijaan, työllistyisi tai kouluttautuisi.
Kouluttamattomien nuorten työllisyys ei ole mikään erityisen hyvä, etenkään haja-asutusalueilla.

Nuorisoa olisi luonnollisesti markkinoilla hetkellisesti suma. Vaatisi välimenokaudelle jonkin sortin puskurijärjestelyn. Ei tässä rakenteellisesti ole kyse armeija-ikäluokan työllisyystilanteesta, vaan koko elämänkaaresta: vajaa vuosi vähemmän veronmaksajuutta.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Missä muuten olit?...

Alun 2kk:n todellisen pelleilyjakson vietin upinniemessä. Ainoa tekninen laite, minkä kanssa olin tekemisissä, oli rynnäkkökivääri, jonka toki oppisin kasaamaan ja purkamaan päivän kurssilla ilman käytävien kiillottamistakin. Ammunnoissa ammuin ensimmäisellä yrityksellä jonkun kultaisen lätkän kaikista kolmesta eri kokeesta ja sen jälkeen en saanut kovilla ampua. Pelkäsivät, että olisin ampunut kaverin tauluun, kuten varmaan olisin tehnytkin. Lisäksi opin heittämään metallimöhkylää, mikä oli kaiketi olevinaan käsikranaatti.

Tämän alun tehokurssin jälkeen vietinkin 6kk pääosin aurinkoisessa suomenlinnassa. Paikka oli hieno, tuvissa kävi siivoojat, ruokalassa ruoka valmiina pöydässä ja vaatteet aina uusia ja puhtaita, ilmeisesti turistien takia. Kirjurina lomatkin pyöri "mukavasti". Mitään varsinaista ohjelmaa ei ollut koko aikana. Ilmoitin toki joka aamu ruokalaan monta miestä on tulossa syömään. Näin mukavasti järjesteltyjen asioiden keskellä olikin hyvä keskittyä oleelliseen .... nyt en vaan muista oliko se valhallan terassilla istuminen vai auringon otto ja jalkapallon peluu.

Ihan kivaa siellä oli, vaikka ehkä vähän tylsää. En vaan ymmärrä miten se liittyy suomen puolustamiseen, että osaa ikäluokasta pidetään tyhjänpanttina lomailemassa jossain. Onneksi kohdalleni osui hyvät säät. Aikaahan tästä tosin on jo himpun yli 20 vuotta.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Nuorisoa olisi luonnollisesti markkinoilla hetkellisesti suma. Vaatisi välimenokaudelle jonkin sortin puskurijärjestelyn. Ei tässä rakenteellisesti ole kyse armeija-ikäluokan työllisyystilanteesta, vaan koko elämänkaaresta: vajaa vuosi vähemmän veronmaksajuutta.

Suma olisi loppupeleissä useamman vuoden pituinen ja voisi pahimmassa tapauksessa tietyssä mielessä jatkua loputtomiin, jos rakenteet eivät jousta tarpeeksi. Eli noin pääasiassa syrjäseuduilla voisi tulla ongelmia, kun "nielu" ei ole erityisen rajaton.

Ja yhä, se vuosi vähemmän veronmaksajuutta ei rahallisesti ole kovinkaan merkittävä asia, eikä sillä maksella vielä kunnollisen palkka-armeijan kustannuskasvua...ellei siis todellakin mennä malli Kajanderiin ja tehdä palkka-armeijasta merkityksetön symbolinen tekijä.
Ruotsi tekee omat valintansa oman geopoliittisen tilanteen valossa, Suomella ei ole mitään tarvetta apinoida kaikkea länsinaapurista.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ympäristöasiat ovat toki tärkeitä. Rahoitus niihin on otettava ja kulutustottumuksia muutettava lähinnä verotuksellisin keinoin. Yksinhän me toisaalta emme voi globaaleja ympäristöuhkia edes ratkaista.

Sinun sanoin: itse ajattelen asian toisin. Kulutustottumuksiin puuttuminen on niin arvaamaton yhtälö maailmanlaajuisena ilmiönä että sitä on täysin mahdotonta hallita seurauksineen. Heti kun kulutuksen muutoksesta alkaa olla taloushaittoja lännessä, niin niistä luovutaan. Ympäristöasiat ovat mielestäni mitä suurimmassa määrin turvallisuusasia ja sen sektorilta siis tulee hakea rahoituskin.

tähden tuo mainitsemasi kulttuurinen arvio on lähinnä oman pääsi tuote, sikäli kuin se liittyy asevelvollisuusarmeijan mahdollisuuksiin toteuttaa uskottavaa pelotetta.

En taida kuitenkaan olla aivan yksin siinä arviossa että tuo pelote ei ole uskottava, vaikka sinä et siitä arviosta henkilökohtaisesti pidäkään. Kun en ajatusta itse ole edes keksinyt.

Mielestäni siis tuo sinun esittämäsi analogia oli huono.

Olen samaa mieltä, että vakuutusanalogia on huono eikä sitä kannattaisi käyttää.

Edelleen kysyn, mikä saa sinut kuvittelemaan, että 15 000 riittää ja loput hoitaa joku muu? Tässä vaiheessa sinulle varmaan selvisikin jo, ettei NATO ole mikään autuaaksi tekevä voima siinä mielessä, että voisimme laiminlyödä oman puolustuksemme edes jäsenenä.

Niin, tuo luku on esiintynyt keskusteluissa, joita olen seurannut. Näissä keskusteluissa (joissa pääpuhujina ovat tainneet olla Vihreiden edustajat) sillä 15 000:lla ei todellakaan olla 1500-km:n pituisena letkana itärajalla odottelemassa keltaisten tuloa, vaan mitoitus on ajateltu noita edellä mainittuja reaalisia uhkia varten (mielikuvien sijaan).

Puolustusvoimathan on itse asiassa ulkoistanut moniakin tukitoimintojaan, mutta itse maanpuolustusta on kovin vaikea ainakaan minun nähdä muun kuin itse puolustettavan vastuulla.

Harjoitusta vaan, uskon että olet oppivainen.

Jos taas puhutaan kansanarmeijasta, on geopoliittisen ymmärtämyksen puutetta vetää suorat johtopäätökset sen suhteen, että kun muutkin kerran luopuvat yleisestä asevelvollisuudesta, meidänkin pitää niin tehdä.

Mystinen geopolitiikka hyppää taas kehään uhkaamaan Suomea. Koska kyse on kuitenkin perimmiltään politiikasta ja siihen liittyvästä sanahelinästä, niin voinee todeta, että joillakin kotimaisilla toimijoilla on kummallinen imu takaisin vuosikymmenten takaisiin asetelmiin. Ilmeisesti kyse on vallasta jota tällaisen tilanteen "oikea" tulkitseminen näille geopolitiikoille suo ja josta he ovat nykyisessä tilanteessaan ilmeisesti kovasti paitsiossa. Puuttuisi vielä että P. Väyrynen julistaa Venäjän ja Suomen uuden yhteistyösopimuksen olevan ikuinen.

Nuorisoa olisi luonnollisesti markkinoilla hetkellisesti suma. Vaatisi välimenokaudelle jonkin sortin puskurijärjestelyn. Ei tässä rakenteellisesti ole kyse armeija-ikäluokan työllisyystilanteesta, vaan koko elämänkaaresta: vajaa vuosi vähemmän veronmaksajuutta.

Täsmälleen tästä siinä on kyse, eikä sen käsittäminen ole älyllisesti mikään vaativa tehtävä, mutta varjo nyt haluaa tyylilleen uskollisesti vängätä asiassa, jossa erehtyi heittelemään mutujaan alunperinkin.
 

Islanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan hyviä pointteja täällä, sekä puolesta että vastaan.

Itse olen sitä mieltä että näinkin pienen valtion ainoa realistinen mahdollisuus puolustautua mahdollisen konfliktin kohdatessa on nimenomaan asevelvollisuusarmeija. Ja onhan se näht jo historiassakin...
Tietenkin voidaan myös ajatella että mahdollinen NATO-Jäsenyys suojelee meitä, mutta haluammeko että kotimaatemma puolustavat Islantilaiset vai Suomlaiset? Itse kallistun ainakin jälkimmäisen vaihtoehdon puolelle.
Ja onhan se armeijan käyminen paljon muutakin kuin pelkkää sotaan varautumista. Monelle nuorelle miehelle ensimmäinen kerta kun asuu poissa kotoa jne. Itse vietin tuossa muutama vuosi sitten 1,5v lainavaatteissa, ja vaikken mikään sotahullu olekkaan niin kyllä siellä viihdyin. Kaikki on kuitenkin kiinni omasta asenteesta ja suhtautumisesta. Toki aika kultaa muistot...
Nyt asuessani tilapäisesti ulkomailla, olen kyllä löytänyt uuden ylpeyden isänmaatani kohtaan, ja myös asevelvollisuutta kohtaan. En haluasi millään muotoa sitä poistaa.
Ehkä asevelvollisuuden suorittamisen, alokas kauden jälkeen, voisi suunnata vielä enemmän rauhanajan palveluksen suuntaan, esim. onnettomuudet, epidemiat jne.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Heti kun kulutuksen muutoksesta alkaa olla taloushaittoja lännessä, niin niistä luovutaan. Ympäristöasiat ovat mielestäni mitä suurimmassa määrin turvallisuusasia ja sen sektorilta siis tulee hakea rahoituskin.

Ympäristöuhat ja niiden realisoitumiset ovat niin konkreettisesti tätä päivää, että kulutustottumuksien muutoksista mahdollisesti (huom! uusi teknologia ja uudet tottumukset tuovat myös uutta teollisuutta, jne.) aiheutuvat haitat eivät enää pysäytä kehitystä. Nythän puhumme siis Suomesta, koska Suomen turvallisuuttahan tässä ketjussa käsitellään. Esimerkiksi siirtyminen fossiilisista polttoaineista kohti saasteettomampia vaihtoehtoja on järkevää laajennetun turvallisuuskäsitteen politiikkaa. Kuitenkin minulla on sellainen käsitys, että jopa USA:ssa ollaan asiaan heräilemässä.

Ympäristöasiat kuuluvat ilman muuta laajennetun turvallisuuden käsitteen alle. Itse en vain ole asettamassa perinteistä ja laajennettua turvallisuuskäsitettä vastakkain, kuten sinä teet, vaan ne täydentävät toisiaan. Tästä syystä en myöskään ajattele tavallasi, että perinteisen turvallisuuden käsite olisi jotenkin vähäpätöisempi, mistä voidaan resursseja siirtää muualle. Mitenkään ylimitoitetut kun ne eivät ole tälläkään hetkellä. Päinvastoin, esimerkiksi kertausharjoitusvuorokausia tulisi lisätä.

En taida kuitenkaan olla aivan yksin siinä arviossa että tuo pelote ei ole uskottava, vaikka sinä et siitä arviosta henkilökohtaisesti pidäkään. Kun en ajatusta itse ole edes keksinyt.

Niin, sitä en epäile, etteikö näitä "evvk, ei me mitään mahdettaisi muutenkaan, kun ydinaseella uhataan" -mielipiteitä vilisisi enemmänkin. Ne kuitenkin osoittavat ainoastaan täydellistä tietämättömyyttä puolustuskyvystä ja sodankäynnistä. Haluaisin sinulta kuulla edes kerran konkreettisia esimerkkejä siitä, millä tavoin Suomen puolustusvoimat on epäuskottava sotilaallisen pelotteen merkityksessä.

Jos joku keitetyn makaronin tavoin asioihin suhtautuva on sitä mieltä, että hänen varusmiesaikansa oli pelleilyä, siitä ei ehkä kannattaisi vetää sen suurempia johtopäätöksiä yleiselle tasolle maanpuolustuskyvystämme. Totta on, ettei keitetystä makaronista ole juuri hyötyä silloin, kun selkärankaa tarvitaan, mutta onneksi tällaisia tapauksia on sittenkin harvassa.

Sen sijaan kiinnittäisin huomiota esimerkiksi aseistukseen, maanpuolustustahtoon, yleiseen koulutustasoon, maantieteellisiin seikkoihin, potentiaalisten vastustajien aseistukseen ja henkeen, jne. Uskottavuus ei ole pysyvä arvo, kuten jo aiemmin toteisin. Sen vuoksi sotilaallisesta maanpuolustuksesta on huolehdittava ja määrärahat turvattava. Erityisen tärkeää on reservin tietojen ja taitojen ajantasalla pysyttäminen.

Niin, tuo luku on esiintynyt keskusteluissa, joita olen seurannut. Näissä keskusteluissa (joissa pääpuhujina ovat tainneet olla Vihreiden edustajat) sillä 15 000:lla ei todellakaan olla 1500-km:n pituisena letkana itärajalla odottelemassa keltaisten tuloa, vaan mitoitus on ajateltu noita edellä mainittuja reaalisia uhkia varten (mielikuvien sijaan).

Minkä takia 15 000 ammattisotilasta pitäisi valjastaa ympäristöuhkien torjuntaan? Eikö esimerkiksi siviilipalvelusta kehittämällä voitaisi siviilipalvelusmiehiä käyttää tosiasiallisesti laajennetun turvallisuuskäsitteen alla olevien uhkien torjuntaan? Mutta ennen kaikkea, miksi sotilaita?

Hyvä kuitenkin, että täsmensit, mitä tarkoitat tuolla 15 000 sotilaalla. Koska aseellisessa konfliktissa se on onnettoman pieni määrä maanpuolustajia.

Mystinen geopolitiikka hyppää taas kehään uhkaamaan Suomea. Koska kyse on kuitenkin perimmiltään politiikasta ja siihen liittyvästä sanahelinästä, niin voinee todeta, että joillakin kotimaisilla toimijoilla on kummallinen imu takaisin vuosikymmenten takaisiin asetelmiin. Ilmeisesti kyse on vallasta jota tällaisen tilanteen "oikea" tulkitseminen näille geopolitiikoille suo ja josta he ovat nykyisessä tilanteessaan ilmeisesti kovasti paitsiossa. Puuttuisi vielä että P. Väyrynen julistaa Venäjän ja Suomen uuden yhteistyösopimuksen olevan ikuinen.

Ei geopolitiikka mitään uhkaa, mutta Suomen geopoliittinen asema on hankala. Eivät kylmän sodan jälkeiset muutokset ole mihinkään vieneet sitä tosiasiaa, että maa sijaitsee edelleen itäisen suurvallan naapurina, millä nimellä se kulloinkin kulkeekaan. Ei tässä ole mitään mystiikkaa. Sotilaallinen maanpuolustuskin on päinvastoin selkiytynyt kylmän sodan jälkeen, kun ei tarvitse enää kumarrella itään. Suomi antaa selkeää signaalia, että se on valmis puolustamaan aluettaan myös sotilaallisesti, olipa vastassa kuka tahansa. Tällä hetkellä kukaan tai mikään ei sotilaallisesti Suomea uhkaa, kiitos harjoitetun ulkopolitiikan ja puolustusvoimien olemassaolon. Mutta mikä tilanne on tulevaisuudessa? Sinäpä viisas olet, jos osaat vastata edeltä käsin.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Kaivanto kirjoitti:
Nuorisoa olisi luonnollisesti markkinoilla hetkellisesti suma. Vaatisi välimenokaudelle jonkin sortin puskurijärjestelyn. Ei tässä rakenteellisesti ole kyse armeija-ikäluokan työllisyystilanteesta, vaan koko elämänkaaresta: vajaa vuosi vähemmän veronmaksajuutta.

Täsmälleen tästä siinä on kyse, eikä sen käsittäminen ole älyllisesti mikään vaativa tehtävä, mutta varjo nyt haluaa tyylilleen uskollisesti vängätä asiassa, jossa erehtyi heittelemään mutujaan alunperinkin.

Ja kuten jo silloin yritin selventää, muutos ei välttämättä tapahdu nopeasti edes parissa vuodessa, puhumattakaan joustavasti, kun yhteiskunnan rakenteet ovat sopeutuneet tilanteeseen, jossa 10 000 miestä on 6kk/12kk poissa muista tehtävistä aina puolen vuoden välein. Jos olen aiemmin ilmaissut näkemyksen väärässä muodossa, se lienee oma virheeni, tarkoituksenani on kuitenkin ollut tuoda esille tuollaiseen muutokseen liittyviä ongelmia.

Siirtymäkaudella ongelmat ovat selviö, mutta juuri pienemmillä paikkakunnilla töitten saaminen ei ole mikään automaatio _minä tahansa hetkenä_ ts. asepalvelus luo tällä hetkellä puskuria ei-tasaisesti tuleville ikäluokille (toisinkuin suurilla paikkakunnilla, joissa ikäluokkien koot ovat aikalailla vakiot).
Tämän takia ongelmat voivat muuttua pysyvämmänluonteisiksi, etenkin työllistymisen kannalta.

Puhumattakaan sitten muista asepalveluksen taloudellisista vaikutuksista ja siitä, ettei tuo vuosi veronmaksajuutta tuo mitään valtaisia summia "säästettynä". Sen takia yksinkertaiset mallit, joita tässä asiassa on yritetty käyttää, eivät ole kovinkaan luotettavia.
 

JJ IFK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sunderland
Tuntuuhan tää hölmöltä, että länsimaisessa oikeusvaltiossa joutuu sukupuolensa takia vankilaan, mikäli ei suostu vähintään puolen vuoden sotaleirille osallistumaan (niin ja onhan sivarivaihtoehtokin, tosin kestää yli vuoden).

Itselläni (olen nyt 18v ja kutsunnat tulleet) on takana puolentoistavuoden sairasloma syövän takia (päättyy tänä keväänä), jonka aikana en pystynyt opiskelemaan tai työtä tekemään, ja eilen kuulin lääkäriltä, että vaikka lykkäystä saankin tuosta kutsunnasta ainakin parilla vuodella, koska keho ei kestä vielä pitkään aikaan täyttä rasitusta, en välttämättä silti pysty tuota kutsuntaa loputtomiin välttämään. Tuntuu aika valjulta, kun itse olen jo muutenkin työelämän kannalta kaksi vuotta jäljessä omaa ikäluokkaani, että valtio pakottaisi minut vielä joko sotaleirille/pakkotyöhön/vankilaan.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Itse pidän Ruotsin-mallia nykyaikana loogisimpana vaihtoehtona maanpuolustuksessa.
Strategisten kohteiden suojelu + valikoiva asevelvollisuus olisi yhtälönä sellainen, minkä voisin kitisemättä hyväksyäkin.

Niin, no, Ruotsilla on Suomi tässä välissä ainoan loogisesti uhkaavan ilmansuunnan olessa kyseessä.
Petterit voi varmaankin tehdä ja suunnitella ihan mitä huvittaa. Kriisissä ruotsalaisista olisi todennäköisesti joka tapauksessa enemmän haittaa kuin hyötyä.

Ruotsalainen varumiespataljoona ampuu vuodessa vähemmän kovapanosammuntoja kuin suomalainen komppania
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Täytyy näin hiljattain kotiutuneena lausua muutama sananen Suomen Puolustusvoimien hyödyllisyydestä ja tehokkaasta toiminnasta. Itse palvelin C-kortillisena autonkuljettajana yhdeksän kuukauden ajan. Missään vaiheessa en ollut hirveän kiinnostunut tst-harjoittelusta tahi muusta yleissotilaallisesta koulutuksesta, mutta läpi selvittiin kuitenkin kunnialla. Merkillepantavaa oli, että henkilökunnan motivaatio sotilaallisuuteen heikkeni välittömästi p-kauden jälkimainingeissa, eikä ketään oikeastaan enää kiinnostanut miten olit ja mitä teit. Loppupalvelus meni erilaisten ajotehtävien merkeissä, kuten parilla leirillä levyttäen ja lentokentältä porukkaa hakien. 90% ajasta en tehnyt juuri mitään, mikä suoranaisesti liittyy maanpuolustukseen tai siihen, miten laitoksesta saataisiin uskottava myös näin rauhan aikana.

Kuljettajana toimitaan eri yksiköiden tehtävissä, mikä antaa ehkä hieman paremman kokonaiskuvan oman alansa osaajista. Valitettavasti täytyy sanoa, että esim. motivoitunut kouluttaja oli noin yleisesti ottaen helvetin tyhmä, tai muuten vaan sotahullu jonka päähän ei sitten hirveästi muuta mahtunutkaan. Ihmiset joiden kanssa itse tulin toimeen parhaiten, olivat upseeristoa jotka eivät hirveästi piitanneet sotilaallisuudesta, vaan siitä että homma toimii.

Varsinaiseksi motivaatiopeikoksi on syynä ehkäpä välinpitämättömyys. PV:ssä kaikki on hyvin niin kauan kun se ei ole oma vika, muulla ei ole niin väliä. Tapa tehdä asioita on vähintäänkin eriskummallinen näin tavallisen tallaajan perspektiivistä katsottuna.

Kysymys kuuluukin, mitä hyötyä on asevoimista, jos enemmistöä ei kiinnosta asiat jotka liittyvät sodankäyntiin ja mahdollisiin puolustustoimiin? Pitkien marssien koittaessa vemppaaminen on hyvin yleinen käytäntö ja se on myös henkilökunnan tiedossa. Jos varsinainen tilanne joskus tulee, en jaksa uskoa että me olisimme kykeneviä puolustamaan tätä maata millään tavalla. Armeija on ennemminkin turhaakin turhempi tapakasvatuslaitos, kuin sotilaallinen instituutio.

terv. Res.Korp
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Jos varsinainen tilanne joskus tulee, en jaksa uskoa että me olisimme kykeneviä puolustamaan tätä maata millään tavalla. Armeija on ennemminkin turhaakin turhempi tapakasvatuslaitos, kuin sotilaallinen instituutio.

terv. Res.Korp

Yleinen autonkuljettajan näkemys. Muistaakseni ne autonkuljettajat olivat juuri ne, jotka tosiaan eivät muuta kuin pakosta mukana olleet. Kerrankin yksi "chaffis" oli jättänyt tetsarinsakin varuskuntaan, kun luuli saavansa maata autossa karkkipussi kyljessä.
Olen kylläkin kanssasi samaa mieltä siinä mielessä, että jos joskus joku tilanne on päällä, toivon kaikkien näin ajattelevien poistuvan paikalta mahdollisimman nopeasti. Rekkaa ja hevosta ajamaan löytyy aina joku toinen
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Yleinen autonkuljettajan näkemys. Muistaakseni ne autonkuljettajat olivat juuri ne, jotka tosiaan eivät muuta kuin pakosta mukana olleet. Kerrankin yksi "chaffis" oli jättänyt tetsarinsakin varuskuntaan, kun luuli saavansa maata autossa karkkipussi kyljessä.
Olen kylläkin kanssasi samaa mieltä siinä mielessä, että jos joskus joku tilanne on päällä, toivon kaikkien näin ajattelevien poistuvan paikalta mahdollisimman nopeasti. Rekkaa ja hevosta ajamaan löytyy aina joku toinen

No en nyt sanoisi ihan noinkaan. Noin yleisesti ottaen suurin osa kuskeista on juurikin mukana, koska saavat intistä kortin, jonka voi laskea hyödyksi myös reservin puolella. Hommahan meni juuri niin, että kuski ei saanut/voinut tehdä muuta kuin maata autossa se karkkipussi kyljessä. Usein henkilökunnan toimesta jopa ilmoitettiin ettei ole tarvetta taisteluvälineille. Itse en tosin hirveästi ollut leireillä, vaan muissa tehtävissä. Suurimmat movettajat taitavat löytyä ihan perus tykkimiehistä, jotka tulevat inttiin pelleilemään kuudeksi kuukaudeksi koska on pakko. Ogelmaksi muodostuu tietenkin se, että tällaisia tapauksia taitaa olla enemmistö nykyisistä puolustuskykyisistä kansalaisista. Ja niinhän se taitaa mennä, että sitä rekkaa ja hevosta ajamaan ei löydy ketään toista, mutta kelaa käärimään varmastikin löytyy.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
No en nyt sanoisi ihan noinkaan. Noin yleisesti ottaen suurin osa kuskeista on juurikin mukana, koska saavat intistä kortin, jonka voi laskea hyödyksi myös reservin puolella. Hommahan meni juuri niin, että kuski ei saanut/voinut tehdä muuta kuin maata autossa se karkkipussi kyljessä. Usein henkilökunnan toimesta jopa ilmoitettiin ettei ole tarvetta taisteluvälineille. Itse en tosin hirveästi ollut leireillä, vaan muissa tehtävissä. Suurimmat movettajat taitavat löytyä ihan perus tykkimiehistä, jotka tulevat inttiin pelleilemään kuudeksi kuukaudeksi koska on pakko. Ogelmaksi muodostuu tietenkin se, että tällaisia tapauksia taitaa olla enemmistö nykyisistä puolustuskykyisistä kansalaisista. Ja niinhän se taitaa mennä, että sitä rekkaa ja hevosta ajamaan ei löydy ketään toista, mutta kelaa käärimään varmastikin löytyy.

Olet kyllä suurimmaksi osaksi oikeassa, tykkimiehet varmaankin pahimmat movettajat. Siihen en kyllä kanssasi yhdy, että "kelan käärijät" olisivat korvattavissa. Itse en viestissä palvellut, mutta läheltä toki pääsin seuraamaan toimintaa, ja kyllä joutuivat välillä sykkimään (leireillä) ihan helvetisti. Jos taas viittasit pioneereihin, niin sitten en kyllä ymmärrä sua ollenkaan. Olivat suurimmaksi osaksi todella liemessä
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Jopa Costa Del Hyrylän viestissä joutui välillä tsemppaamaan, yhteyksien vetäminen tutkan, komentokeskusten, tuliasemien ja muiden välillä oli äärimmäisen vittumaista. Varsinkin silloin kun asemaa vaihdeltiin 3 kertaa yössä.

Muutenhan Hyrylä oli suffelia.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
. Siihen en kyllä kanssasi yhdy, että "kelan käärijät" olisivat korvattavissa. Itse en viestissä palvellut, mutta läheltä toki pääsin seuraamaan toimintaa, ja kyllä joutuivat välillä sykkimään (leireillä) ihan helvetisti. Jos taas viittasit pioneereihin, niin sitten en kyllä ymmärrä sua ollenkaan. Olivat suurimmaksi osaksi todella liemessä

Lähinnä pelkkä heitto kun tuossa viestissäsi sanoit että aina rekkaa tai hevosta ajamaan löytyy joku muu. Pointti nyt yleensäkin oli siinä, että puolen vuoden miehillä (viestissä, tykillä ym) tuo motivaatio ei todellakaan ole mistään parhaimmasta päästä verrattuna pidempään palveleviin. Periaatteessahan ketään ei voi korvata, mutta ei näistä kestovempoista tai muistakaan joita homma ei kiinnosta pätkääkään saada mitään suurta ja mahtavaa eliittijoukkiota joka ottaisi jatkuvia puolustusvoittoja tositilanteessa. PV:n pitäisi muuttua radikaalisti että se oikeasti hyödyttäisi kansalaisia, sekä käytännön tasolla että uskottavuutensakin tähden.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yksi tärkeä pointti on vielä huomiotta.
Lähes aina tällaisestä keskustelusta tulee taistelu jossa toisella puolella on "armeijasta ei oo mitään hyötyä...blaa...blaa" ja toisella "armeija on jokaisen velvollisuus. Siellä opittuja taitoja voi soveltaa siviilissäkin...lässynlässyn..."
Provosoidaan ja provosoidutaan.

Vaikka armeijaa en ole käynytkään - enkä käy, niin silti on väärin sanoa että "siitä ei ole kenellekään mitään hyötyä" tai että "se on jokaisen velvollisuus". Tämä on sellainen asia missä jokainen pystyy puhumaan vain omasta puolestaan. Omalla kohdallani armeija on turha leikkikoulu. Sotilas en ole enkä sellaiseksi tule.
Mutta ymmärrän myös niitä jotka sinne menevät. Armeijan käynnistä voi olla hyötyä mm lentäjän ja rajavartian ym koulutukseen. Tunnen myös joitakin rauhanturvaajia. Se on ihan sama mistä syystä sinne menee - tai on menemättä. Se on jokaisen itsensä päätettävissä. Jos joku kokee armeijan velvollisuutena, niin siitä vaan ja tsemppiä inttiin. Jos jotain toista ei kiinnosta, niin sitten ei kiinnosta. Ei tällaista voi missään nimessä minään lusmuna pitää.

Toisella puolella ovat todellisuudesta vieraantuneet pitkätukkasivarihipit jotka vaativat kaiken sotilaallisen toiminnan kieltämistä ja toisella puolella Soinia kannattavat militaristikiihkoilijat joiden mielestä asevelvollisuus on säilytettävä. Mikä näillä on yhteistä?
Se että puututaan muiden tekemisiin eikä kunnioiteta toisten valintoja.

Joillakin on vielä tapana viedä tämä asia tämän aiheen ulkopuolelle, aivan kuten rasismissa tai homofobiassa. Joku vanhanaikainen työnantaja sanoo "en palkkaa sellaista joka ei ole armeijaa käynyt" tai "jos et armeijaa pystynyt käymään niin et pysty sitten töihinkään". Armeijalla ei ole sitten yhtään mitään tekemistä työntekijän hyvyyden tai huonouden kanssa. Kuten ei myöskään ihonvärillä, sukupuolella tai seksualisella suuntautumisella. Valitettavasti tällainen syrjintä on yleistä ja siihen on vaikea puuttua.
 

Birchman

Jäsen
Hieman toisenlaista perspektiiviä. Firmassa töissä oltuani voin jopa tietää enemmän kuin joku muu?

Yleinen käytäntö oli meillä, että C-kuljettajat olivat nimenomaan kuljettajia. Heidän tehtävänä oli kuljettaa kalustoa ja sotilaita paikasta A paikkaan B. Sotilaskoulutusta annetaan sodanajanjoukoille. (AUK:ssa hommissa)

Uskoisin myös, että kummasti motivaatiota alkaisi löytyä kun harmaa vaihe alkaisi. Tuntuu siltä, että yleinen uskomus on se, että sota syttyy kuin salama kirkkaalta taivaalta. Ihan oikein arvioiden mukaan meillä olisi valmistautumisaikaa useita kuukausia ja en epäile, etteikö silloin myös kertausharjoitusten määrä "hieman" kasvaisi.

Toinen juttu on se, että kaikista ei PV:ssä todellakaan tehdä sotilaita. Joku saattaa palvella puolivuotta sukkavarastolla ja joku taas olla pelkkänä C-kuljettajana sen 9kk. Nyt pitäisi ymmärtää se, että ei valtiolla ole halua palkata ketään palkallista sinne varaston apupojaksi kun sieltä huoltokomppaniasta löytyy se pakollista varusmiespalvelusta suorittava 130kg kaveri, joka ei kauhean mielellään metsässä möyri.

Omasta mielestä varusmiespalvelus on hyvä asia ja siitä saa paljon irti oikealla asenteella. En ainakaan itse tunne yhtään esim. RUK:n käynyttä, joka sanoisi PV:n olleen täyttä ajantuhlausta.

Niin joo ja ne jotka sanoo "Miksi valtio rankaisee meitä?"

-Ilmainen terveydenhuolto
-Koulututtautumismahdollisuudet rajattomat ja ilmaiset

Siinä on jo pari sellaista kriteeriä, minkä pohjilta jokainen mies voi uhrata 6kk elämästään.

Ja vielä yksi juttu. Yleinen asevelvollisuus poistuisi ja Suomen sodanajanvahvuus olisi sen jälkeen luultavimmin n. 10% nykyisestä. Sota syttyisi ja Suomi valloitettaisiin. Miten ihmiset, jotka eivät sodassa taistelleet eivätkä siihen mitenkään osallistuneet toimisitte? Lähtisitte Ruotsiin? Jättäisitte perheen, sukulaiset ym. oman onnen nojaan?
 
Viimeksi muokattu:

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
Omasta mielestä varusmiespalvelus on hyvä asia ja siitä saa paljon irti oikealla asenteella. En ainakaan itse tunne yhtään esim. RUK:n käynyttä, joka sanoisi PV:n olleen täyttä ajantuhlausta.

Niin joo ja ne jotka sanoo "Miksi valtio rankaisee meitä?"

-Ilmainen terveydenhuolto
-Koulututtautumismahdollisuudet rajattomat ja ilmaiset
...

Siis kyse on siis pohjimmiltaan työllä maksettavasta verosta, jonka maksajat valitaan sukupuolen perusteella. Mielestäni, mikäli nykymallilla jatketaan, pitäisi myös naisten käydä samat kuviot tai olemme erittäin epätasa-arvoisessa tilanteessa. Toisaalta, tasa-arvohan koskee suomessa vain naisia.

Nykyisillä puolustusvoimilla ja terveydenhuollolla tai koulutusmahdollisuuksilla ei ole mitään tekemistä keskenään. Loppuisivatko ne mikäli siirtyisimme palkka-armejaan tahi muuten järjestelisimme puolustuksen uudellen?
 

julle-jr

Jäsen
Joillakin on vielä tapana viedä tämä asia tämän aiheen ulkopuolelle, aivan kuten rasismissa tai homofobiassa. Joku vanhanaikainen työnantaja sanoo "en palkkaa sellaista joka ei ole armeijaa käynyt" tai "jos et armeijaa pystynyt käymään niin et pysty sitten töihinkään". Armeijalla ei ole sitten yhtään mitään tekemistä työntekijän hyvyyden tai huonouden kanssa. Kuten ei myöskään ihonvärillä, sukupuolella tai seksualisella suuntautumisella. Valitettavasti tällainen syrjintä on yleistä ja siihen on vaikea puuttua.
Mun mielestä työnantajalla pitäisi olla täysi oikeus palkata ihmisiä minkä tahansa asian perusteella, sehän on työnantajan asia kenet hän haluaa firmaansa töihin. Jos varusmiespalveluksen suorittamisella nähdään olevan edes 0,0000000000000000000001% positiivinen vaikutus työntekoon, niin toki se pitää huomioida. Ja kyllähän sillä joku pieni vaikutus voi ollakin, kuten millä tahansa sitkeyttä ja tuskansietokykyä parantaneella kokemuksella.

Edit. Todellakin on kummallista, että asevelvollisuus ei koske naisia. Miksi tämä jako tehdään juuri sukupuolen perusteella? Miksei vaikka hiustenvärin tai kulmahampaiden pituuden perusteella? Siis onhan naisista moni esimerkiksi fyysisesti ja henkisestikin paremmassa kunnossa kuin heikoimmat miehet.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ja vielä yksi juttu. Yleinen asevelvollisuus poistuisi ja Suomen sodanajanvahvuus olisi sen jälkeen luultavimmin n. 10% nykyisestä. Sota syttyisi ja Suomi valloitettaisiin. Miten ihmiset, jotka eivät sodassa taistelleet eivätkä siihen mitenkään osallistuneet toimisitte? Lähtisitte Ruotsiin? Jättäisitte perheen, sukulaiset ym. oman onnen nojaan?

Oletetaan myös toisenlainen skenaario. Asevelvollisarmeija ottaa miehuullisesti vastaan totaalisen ylivoimaisen vihollisen hyökkäyksen ja kaatuu viimeiseen mieheen. Jäljellä olevat suomalaiset kuolevat säteilyvammoihin kuukaudessa. Yhtään elävää nisäkästä ei kävele tai ryömi Suomen kamaralla. Mitä teet?
 

julle-jr

Jäsen
Oletetaan myös toisenlainen skenaario. Asevelvollisarmeija ottaa miehuullisesti vastaan totaalisen ylivoimaisen vihollisen hyökkäyksen ja kaatuu viimeiseen mieheen. Jäljellä olevat suomalaiset kuolevat säteilyvammoihin kuukaudessa. Yhtään elävää nisäkästä ei kävele tai ryömi Suomen kamaralla. Mitä teet?
Ei kai sodassa kaatuminen oman maan puolesta mikään niin hirveä asia olisi. Joillekin ihmisille vain sattuu sellainen kohtalo, että uhrauksia on tehtävä. Ja jos tilanne joka tapauksessa olisi noin huono, niin ei kai elämässä enää järkeä olisi muutenkaan. Eihän silloin Nordiksellakaan enää pelattaisi lätkää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös