Omia kokemuksia kertausharjoituksista:
- Osa porukasta ei muista miten rynkky kootaan/puretaan (itse kyllä muistin).
- Itsellä ei mitään muistikuvaa viestitoiminnoista (ja mä oon sentään käynyt kertaamassa 3 kertaa, parin vuoden välein).
- Ampuminen tulee selkärangasta, ihan niinkuin alokasaikanakin. Ne jätkät jotka ei 3. sarjalla osaa ampua, tuskin oppii sitä koskaan.
- Itse en osaisi laittaa sinkoa käyttökuntoon, en kyllä sitä tehnyt muutenkaan kuin alokasaikana. Jotain piti vetää ja tähtäin nostaa ja katsoa että piippu osoittaa oikeaan suuntaan.
- Mä oon sentään varajoukkueenjohtaja, ja inttiaikanani olin ihan särmä kaveri.
Pointtina tuossa siis se, että nuo jutut oppii kyllä tarvittaessa todella nopeasti. Ei singon käyttökoulutukseen tarvita sodan aikanakaan juuri muuta kuin kerran näytetty esimerkki. Turhaa valtion rahojen tuhlausta "kouluttaa" ihmisiä joita ei tippakaan kiinnosta, kun vapaaehtoiseenkin armeijaan todennäköisesti olisi halukkaita n. 50% kansalaisista. Tämän motivoituneen ryhmän koulutus olisi huomattavasti helpompaa, nopeampaa ja tehokkaampaa kuin mennä aina ketjun heikoimman lenkin mukaan.
On suuri ero siinä osatako ampua hyvin vaiko ei ollenkaan. Minä olen jokaisessa kertauksessa ampunut ihan hyvin, loistava ampuja ei koskaan ole ollut, mutta muistan kyllä että ensimmäisissä ammunnoissa intissä ampuminen ei sujunut edes kelvollisesti.
Historia nopeasti koulutettujen täydennysjoukkojen selviytymisen osalta on aika surullista luettavaa, muistaakseni WWII-aikana näistä pikakoulutuksella rintamalle heitetyistä kavereista kuoli merkittävä osa hyvin nopeasti rintamelle siirron jälkeen, ne jotka selvisivät, oppivat ja selvisivät sitten pidempään.
Ja se, että osaa ampua makuulta ei tarkoita että osaa taisteluammuntaa ja aseenkäyttöä nopeissa tilanteissa. Kaikkia näitä asioita pitää takoa lihasmuistiin useita kertoja ennenkuin nopea kaksoislaukaus kohdetta päin ja maastoutuminen tulevat selkärangasta. Puhumattakaan sitten sujuvasta syöksymisestä ja tulen käytöstä. "Kerran näytetty" kuulostaa juuri siltä, ettet enää muista niitä alokkaita ampumassa singolla väärään suuntaan harjoituksissa jne. Ihmiset erehtyvät ja erehdysten määrää saadaan vähennettyä toistoilla, on kyse mistä tahansa asiasta vaatteitten päällelaittamisesta panssarintorjuntaohjuksen toimintakuntoon laiton kanssa.
Kun on nähnyt jääkärikomppanian hyökkäyksen J-kauden harjoituksessa ja ihaillut syöksyvien miesten aaltoilua kohti tavoitetta, kyllä ymmärtää mitä varten, jopa jääkäreitä, koulutetaan se 6kk. Johtajista taas puhumattakaan, joille on äärimmäisen tärkeää saada johtamiskokemusta, minä aikana myös ajatusmaailma johtamiseen ehtii kehittyä. Omassa koulutushaarassa taas ei ole mitään toivoa saada toimivia sotilaita parissa päivässä ja valitettavasti myös reservi ehtii tuhota suurimmalla osalla vaadittavia "taitoja" (lue fyysis-henkisen kestävyyden) ja siitä sitten on kärsitty kertauksissa.
"Parissa päivässä" saa aikaan tykinruokaa, mutta ei sotilaita.
Yhtä hyvin voitaisiin käydä keskustelua, saako NHL-pelaajia aikaan parin päivän intensiivikurssilla, "vuosien treenaaminen on ihan turhaa".
terv. sotahullu reservin luutnantti.