Yläpesä kirjoitti:Tänään täytyy tietenkin ymmärtää vastapuolen ärhäköitä tunnekokemuksia.
Sotahan loppui jo kuusi vuosikymmentä sitten, mikä toki historioitsijoilta saattaa jäädä noteeraamatta henkäyksenlyhyenä ajanjaksona. Kun asevelvollisuus saadaan lakkautettua, siirrynkin jouhevasti kirkon eristämisen pariin. Siis, touhutkoot omilla tahoillaan sisäsiittoisissa ja sairaissa piireissään, muttei siihen pidä valtiota sotkea. Historian ja sen tutkimuksen voi säilyttää edelleen arvostettuna tieteenä ja anekdoottien lähteenä, kunhan pidetään huoli että toimiva johto ei missään ole sen sokaisema.
Arvoina solidaarisuus ja välittäminen ovat jotenkin edelleen vanhakantaisuudestaan ja passé-kommenteista huolimatta meikäläisen mittapuulla monta rinnanmittaa edellä uhoa, kyräilyä, kostonhimoa, kateutta, vihamielisyyttä ja odottakaahan-vaan-niin-näette-että-olin-oikeassa-tunnetta.
Hmm, tästä ei tosiaan tunnu olevan mahdollista keskustella järkevästi sinun kanssasi. Ei-emotionaalisesti. Itse olen sitä mieltä että universaalisuus ihmisluonnossa toteutuu vain ja ainoastaan paikallisesti ainutlaatuisessa inhimillisessä konstellaatiossa, kulttuurissa. Sen sijaan, aivan ilmeisesti, ellen hallusinoi tai solipsisesti tuota maailmaa ympärilleni (viimeksi kuin katsoin se tosiaan oli täynnä aggressiota, hätää ja paniikkia, eikä muuttumassa sanottavasti paremmaksi ainakaan silmissä) ihmiskunnalla on ilmeisesti biologisperäisiä, pakonomaisia refleksejä löytää kulttuurin kautta turvaa ja hallintaa brutaaleihin valtarakenteisiin sokeasti takertumalla. En näe järjen ja solidaarisuuden koskaan vallinneen. Missä sinä näet niiden vallitsevan, EU:ssako? Mainitse ihmeessa esimerkkejä. Ja elleivät ne vallitse, niin kuin uskon, olen sitä mieltä että armeija tarvitaan, ja että Suomen olosuhteissa sen on parempi perustua asevelvollisuudelle. Et kauheasti ole missään vaiheessa esittänyt varsinaisia argumentteja tätä käsitystä vastaan eli ehkä olet tosiaan postmodernisti ohittanut ironialla järjen ja rationaalisuuden käsitteet. Ja siten myös rauhanomaisuuden käsitteen. Ymmärrän ettei Baudrillardin kanssa pärjätäkseen tosiaan tarvitse Suomen armeijaa. Tai ylipäänsä mitään. Mutta kääntääkseni argumentaatiosi edes jonkinlaiselle koherentille kielelle siis ilmeisesti uskot jonkinlaiseen automaattiseen edistykseen ja siten mm. siihen ettei Suomen lähitienoilla enää konflikteja esiinny. Koskaan. Tämä vaikuttaa hyvin autoritaariselta suhtautumiselta havaintomateriaaliin. Kaikella kunnioituksella. (Toki riippuen postmodernismisi asteesta havaintomateriaalia ei ehkä edes ole: konfliktit, pelko ja vallanhimo ovat olemassa vain kielessä, ei maailmassa.) Mutta joka tapauksessa mukavaa että olet löytänyt Siionin kukkatarhan ympärillesi.
Viimeksi muokattu: