The Original Jags kirjoitti:
Hyvä kysymys. Ketä vastaan suurvallat yleensä varautuvat? Tosin Venäjän tapauksessa ero USA:aan on siinä, että USA:n tapauksessa pääpainopiste on hyökkäyksessä, Venäjän puolustuksessa.
Opettajatkin koulussa tokaisivat aina "hyvä kysymys", kun eivät osanneet vastata.
En ole koskaan kieltänyt sitä, että venäläisessä asevelvollisuusjärjestelmässä on pahoja puutteita ja epäkohtia, jotka ovat suurempia kuin suomalaisen systeemin vastaavat.
Olet kuitenkin käyttänyt tätä Venäjän asevelvollisuus järjestelmää argumenttina suomalaista asevelvollisuutta vastaan.
MTV3:n uutisissa kuitenkin sanottiin, että Venäjän tavoitteena on luopua asevelvollisuudesta ja varustaa miljoonan miehen ammattiarmeija tulevaisuudessa. Aika kova tavoite, mutta näkisin tuon parempana vaihtoehtona kuin asevelvollisuusarmeijan.
Edelleen kysyn kuka Euroopan puolelta uhkaa Venäjää niin paljon, että tarvitaan miljoona palkkasotilasta ja miljardien arvosta aseteknologiaa.
Miksi tätä rahaa ei käytetä esimerkiksi oman maan infrastruktuurin parantamiseen?
En sinänsä suhtaudu kielteisesti maanpuolustukseen, vaan asevelvollisuuteen. Maanpuolustuksen voi hoitaa myös muuten kuin asevelvollisuuden avulla. Ammattiarmeijaa ja Euroopan yhteistä sotilasliittoa suosittelisin myös Suomelle. Se modernisoisi Suomen puolustuskyvyn ja vapauttaisi suomalaiset miehet asevelvollisuuden taakasta.
Eikös sinulle kelpaisi vastaava tapa mitä tarjoat Iranille?
Suomelle pitäisi siis hankkia ydinase, joka korvaisi vanhanaikaisen alueellisen maanpuolustuksen?
Itse olen tälläkin palstalla puhunut varusmiespalveluksen ja yleisen asevelvollisuuden kehittämisestä ja useasti maininnut yhteisen eurooppalaisen turvallisuuspolitiikan turvatakuineen. Valitettavasti tämä ajatus ei liene realistinen eikä valtiojohto halua sitä edistää.
Uskon, että tammikuussa valittava tasavallan presidentti tulee kaudellaan olemaan mukana hakemassa Nato-jäsenyyttä mikäli eurooppalainen yhteistyö ei realisoidu.
Itse asiassa olin juuri äskettäin kertausharjoituksissa ja telttaseurueemme pohti paljon sitä, millaiseksi nykyinen puolustuspolitiikka voitaisiin hahmotella, jos asiaa arvioitaisiin ilman suuria tunnelatauksia.
Myös sodankäynnin muuttuminen edellyttää ammattihenkilöstön huomattavaa lisäämistä. Esimerkiksi YVI1 on helposti hallittavissa reserviläisten voimin, mutta epäilen nykyaikaisen viestintäteknologian vaativan jo huomattavasti syvällisempää perehtymistä, johon en usko asevelvollisuusjärjestelmän tarjoavan ratkaisua.
Minä uskon edelleen, että suurin vastenmielisyytesi suomalaiseen asevelvollisuuteen liittyy eniten armeijan tarjoamaan viholliskuvaan, joka siis on itänaapurin diktatuuri.