Arvostamasi nimimerkit

  • 234 755
  • 883

Ben Marco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks
Blackhawksin Stanley Cupin kunniaksi voisi tulla pyörähtämään tähän ketjuun. Haluan osoittaa arvostukseni Hawksin kausiketjun kirjoittajaporukalle, joka pitää keskustelun mielenkiintoisena ja tasokkaana kaudesta toiseen. Vaikka alla oleva dream team onkin kasattu leikkimielellä, arvostukseni teitä kohtaan on aitoa ja vakavaa.

Your Blackhawks-kausiketju 2014-15

20 @Lico - 19 @secord - 81 @Ramchester
10 @reme - 91 @B4rre - 88 @Ben Marco
29 @natina - 36 @TweetyLeaf - 86 @Artturenos
11 @Hawk #22 - 16 @Flinck - 65 @Defensefirst

2 @Wiesellike - 7 @chubster
27 @Lemieaux - 4 @lunde
44 @Cramer - 32 @vallu12

50 @Kaner
31 @mehupoika

P.S. Osa pelinumeroista osuu hyvin nimimerkeille. Osan jouduin enemmän arpomaan jokseenkin järkevän kokoonpanon muodostaakseni.

Aijai kyllä lämmittää mieltä kakkosen oikea laita ja Patty Kane. Totuuden nimissä täytyy sanoa, että kyllä niitä omiakin käsiä löytyy tuolta salibandyn puolelta ja vaikkei playmakerin ominaisuudet olekaan Showtimen tasolla, niin ei tää positio ihan metsään mennyt. Laituria vedetään reikäpallo-lajissa ja centeröintiäkin on kokeiltu. Hmm...sounds familiar. Kiitokset lundelle ja muille kirjoittelijoille. Messissä ollaan, jos mennään vaikka köörillä Teuvoa stadiin morjenstamaan syksymmällä.
Tähän listaan olisi kiva saada pelinumeroiden rinnalle myös vuosi, jolloin Blackhawks-fanitus kunkin nimimerkin kohdalla alkoi. Etenkin, kun itse olen ollut Manchester Cityn takana jo vuodesta 2008, enkä siksi juurikaan arvosta gloryhunter-kannattajia.

Ben Marcon Blackhawks fanitus alkoi kaudella 1991-1992, lähinnä teksti-tv:n ja veikkaaja-lehden välityksellä. hieman myöhemmin tuli ensimmäinen fanipaita-replica rapakon takaa, kiekko-kortti buumi, power weekit sun muut. Pitkä matka on kuljettu tuolta tämän päivän fanittamiseen ja sen helppouteen. Kerran Chicagossa vierailtu ja toista trippiä hetimmiten, kun hyvä sauma tulee.
 

vallu12

Jäsen
Suosikkijoukkue
Passissa lukee Tampere, Blackhawks, Steelers
Tähän listaan olisi kiva saada pelinumeroiden rinnalle myös vuosi, jolloin Blackhawks-fanitus kunkin nimimerkin kohdalla alkoi. Etenkin, kun itse olen ollut Manchester Cityn takana jo vuodesta 2008, enkä siksi juurikaan arvosta gloryhunter-kannattajia.

"Pikkuvallun" taloon PS2 ja NHL2005 rantautui 2004 ja sieltähän valittiin se joukkue jolla oli hienoin logo. Itse vakava Blackhawks ja NHLn seuraaminen muutama vuosi myöhemmin.
 
Tähän listaan olisi kiva saada pelinumeroiden rinnalle myös vuosi, jolloin Blackhawks-fanitus kunkin nimimerkin kohdalla alkoi. Etenkin, kun itse olen ollut Manchester Cityn takana jo vuodesta 2008, enkä siksi juurikaan arvosta gloryhunter-kannattajia.

Muutkin on avautuneet asiasta, niin miksen siis minäkin. Vuodesta en ihan tarkka ole milloin ensimmäisen kerran innostuin Hawksista, mutta sen muistan, että kun pihalätkää pelattiin parin kaverin kanssa, niin heidän suosikkijoukkueensa olivat Dallas ja Pittsburgh. Itselleni oli jo tätä ennen Hawks valikoitunut. Ei pahasti heitä jos sanon että 89-90 vuodesta on tullut joukkuetta fanitettua. Tosin silloin vielä niin pieni, ettei "oikeasti" ymmärtänyt jääkiekosta vielä mitään muuta kun että taklaukset, tappelut, torjunnat ja maalit on hienoja. Kaverilla oli komea satelliittilautanen pihalla ja sitä kautta joskus jonkun pelinkin näki (nauhoitettiin VHS:lle ja katseltiin myöhemmin). Myöhemmin ei sitten tullut oltua noiden kavereiden kanssa paljon tekemisissä ja rock n roll vei miehen mennessään hetkeksi ja seuraaminen oli aika vähäistä monta vuotta.

Hawks kannattamiseni lähti kunnolla (uudestaan) vauhtiin kun pelejä rupesi näkymään netin kautta (olisiko ollut 2007?). Sitä ennen se oli semmoista satunnaista teksti tv seurailua.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Kalkkifredi. Korrektisti vittumainen, aatteiden vieheesen tarttumaton, positiivisesti mulkku ja kakara.
 

lunde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Chicago Blackhawks, naiskiekko
Tähän listaan olisi kiva saada pelinumeroiden rinnalle myös vuosi, jolloin Blackhawks-fanitus kunkin nimimerkin kohdalla alkoi. Etenkin, kun itse olen ollut Manchester Cityn takana jo vuodesta 2008, enkä siksi juurikaan arvosta gloryhunter-kannattajia.

Muiden osalta on aika huono vastata, mutta Blackhawksin kausiketjuja taaksepäin selatessa löytää aika monta edelleen aktiivista nimeä myös kellarivuosilta. Siis siltä kymmenen vuoden ajanjaksolta, jolloin Blackhawks selvisi pudotuspeleihin vain kerran ja oli muutenkin ihan täysi vitsi legendaarisesta historiastaan huolimatta. Olen sen useasti maininnutkin, että arvostan erittäin paljon nimimerkkejä, jotka tuolloin jaksoivat kirjoittaa Hawksin kausiketjuihin. Ilveksen kannattajana luulen ymmärtäväni, miltä heistä tuntui tuolloin. Itselläni ei tuolloin riittänyt rohkeus liittyä tasokkaaseen keskusteluun, vaan seurasin kirjoituksia takarivistä.

Oma historiani Blackhawksin kannattajana alkoi nuorena gloryhunterina. Vaikka Hawks ei onnistunutkaan päihittämään Mario Lemieux'n tähtinippua Stanley Cup -finaaleissa 1992, niin oman sydämeni joukkue valloitti. Samainen Stanley Cup -finaali uusittiin Pens-kaverini kanssa ulkojäillä aika monta kertaa. Nuoren lunden maailmaan tuli silloin NHL-lippis, Scoren keräilykortit, Megadriven NHLPA 93 ja TV:n NHL-makasiiniohjelmat. Yksi lapsuuteni hienoimpia muistoja oli, kun Suomessa kesälomaansa viettänyt Christian Ruuttu kirjoitti nimmarinsa Blackhawks-lippikseeni.

Seuraamisen into luonnollisesti laantui hieman, kun suosikkipelaajat Roenickista Cheliokseen kaupattiin Blackhawksista yksi kerrallaan muualle sekä nimettömiä ja alati vaihtuneita pelaajia vilissyt joukkue alkoi kontata. Hawks yritti välillä olla taitojoukkue, välillä fyysinen taklausjoukkue, mutta kitupiikki-Wirtz sekä uskollinen puudeli Pulford varmistivat sen, että NHL:n hienoimmalla paidalla pelaava joukkue ei vahingossakaan päässyt menestymään. Joka tapauksessa joukkueen otteita ja tapahtumia tuli kuitenkin seurattua sen verran, mitä se lähinnä Blackhawksin kotisivujen ja Teksti-TV:n sivun 235 ja sekä myöhemmin Jatkoajan keskustelupalstan välityksellä oli mahdollista. Mitään maksukanavaa ei itselläni ollut, eikä niiltä Blackhawksin otteluita noihin aikoihin juuri nähnytkään. Korkeintaan vieraspelejä oli mahdollista nähdä, eikä Blackhawks ollut se mediaseksikkäin vaihtoehto toiseksi joukkueeksi.

Kuten @TweetyLeaf kirjoitti, Blackhawksin otteiden seuraaminen muuttui isosti vuoden 2007 tienoilla ESPN Playerin myötä (vai mikä ESPN360 se nyt olikaan ennen Viaplayta?). Erityisen hienoa oli mahdollisuus katsoa kaikki oman suosikkijoukkueen pelit palvelun arkistosta ihmisten aikaan. Tästä meni kuitenkin vielä viitisen vuotta ennen kuin rohkaistuin hankkimaan tunnukset Jatkoajan tasokkaalle palstalle. Aiemmin kun oli tullut kirjoiteltua lähinnä vain Ilveksen kotisivujen foorumilla. Eri nimimerkillä tosin.

Syksyllä 2009 toteutui pitkäaikainen haave nähdä Blackhawks omin silmin jäällä, kun joukkue aloitti mestaruuskautensa Hartwall Areenalla. Kesällä 2010 olin kaveripiirini omituinen hyypiö, joka juhli uskomattomalta tuntunutta mestaruutta kulkemalla suurin piirtein puoli kesää Hawks-paita päällä. Antti Niemen kannujuhlissa tosin oli jokunen muukin samanhenkinen tyyppi hiplaamassa Stanley Cupia. Onneksi 2013 ja 2015 mestaruuksien kohdalla on voinut jakaa tämän palstan kautta ilonsa. Toki kestomenestyjä Hawks on nyt muutenkin suositumpi kuin vielä vuonna 2010.

On aika inhimillistä, että menestys tuo mukanaan kannattajia, joiden into lopahtaa menestyksen laantuessa. Jopa rapakon toisella puolella Hawksin kannattajakuntaan on liitetty gloryhunter- ja bandwagon-leimoja. Amerikan keskustelupalstoja lukiessa huomaa kyllä aika usein, että joidenkin kirjoittajien jääkiekkotietämys on melko hataraa ja innostunut uusi fani hakee Hawksiin vertailukohtia lähinnä rakastamiensa jenkkifutiksen, baseballin ja koripallon kautta, eikä takavuosien jääkiekkoilijoiden tai kiekkojoukkueiden kautta. Toisaalta Blackhawks ja NHL ylipäätään tarvitsevat lajin pariin myös uusia kannattajia, jos jääkiekko meinaa pärjätä isojen ammattilaisliigojen ja muun viihteen puristuksessa.

Chicagossa Hawksin suosion nousua selittää myös noiden muiden lajien joukkueiden kehno menestys viime vuosilta. Myös sillä on merkitystä, että Rocky Wirtz palautti Hawksin kotipelit TV-kanaville isänsä Bill Wirtzin kuoleman jälkeen kaudelle 2007-08. Konttausvuosien aikana menetettyjä vanhan polven Hawks-kannattajia on kosiskeltu takaisin palkkaamalla jääkiekkolähettiläiksi joukkueen legendoja Hullista ja Mikitasta aina Espositoon ja Savardiin asti. Lähettiläät olivat mukana tälläkin viikolla, kun Blackhawks juhli mestaruutta jenkkifutisstadion Soldier Fieldillä.

Blackhawksin menestys ei kestä ikuisesti ja osa kannattajista innostuu varmasti jostain toisesta joukkueesta tai ihan kokonaan jostain muusta kuin NHL-jääkiekosta. Osa gloryhunterista saattaa kuitenkin menettää sydämensä lopullisesti joukkueelle, kuten itselleni kävi. Sitä on mahdotonta tietää ennen kuin menestys loppuu ja nähdään, mitkä oksat karsiutuu Hawks-rungon ympäriltä. Minä en ainakaan koe, että minulla olisi varaa lähteä nimeämään oikeita kannattajia ja vain menestyksen perässä juoksevia faneja. Jokainen minulle rakkaasta Blackhawksista kiinnostunut tai innostunut on tervetullut keskustelukumppani, alkoi tuo innostus sitten jo mustavalko-TV:n aikaan tai vasta tällä viikolla seuran kuudennen mestaruuden jälkeen.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Itsekin arvostan paljon Cobolin tietämystä jääkiekosta ja jääkiekon ulkopuolisista asioista, mutta on miehessä pari huonoakin puolta. Ensimmäinen on toisten nimimerkkien mollaaminen ja vähättely, jos ei omaa samaa mielipidettä hänen kanssaan. Tämä nyt on kuitenkin viime aikoina onneksi vähentynyt Cobolin osalta.

Toinen juttu, mikä hänessä ärsyttää, on se, että nimimerkki Cobol luulee aina tietävänsä kaikesta kaiken, vaikka näin ei todellakaan aina ole.

Muutoin täytyy kuitenkin nostaa hattua Cobolille siitä, että pyrkii aina pysymään neutraalina.

Kaikillahan ne rajat joskus ylittyvät, ja ihan hyvä niin. Muuten olisi aika harmaita usein nämä jutut täällä.

Mutta sen verran on sanottava, että mitä tuota teidän osiota nyt on enää jaksanut seurata, niin kovin on kirjoitusten taso laskenut. Aikas vaikea on esimerkiksi jonkun erku:n tai blue line:n + muutaman muun kanssa koittaa keskustella (Cobolin, tai kenenkään muunkaan), koska ei heillä ole mitään yritystä eikä halua ymmärtää tiettyjä asioita, jotka ovat ihan faktoja Venäjä-nimisestä maasta tänä päivänä. Siis faktoja, ei mielipiteitä. Ja ne asiat linkittyvät voimakkaasti KHL:ään... haluttiin sitä tai ei.
 
Viimeksi muokattu:

secord

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Blackhawksin Stanley Cupin kunniaksi voisi tulla pyörähtämään tähän ketjuun. Haluan osoittaa arvostukseni Hawksin kausiketjun kirjoittajaporukalle, joka pitää keskustelun mielenkiintoisena ja tasokkaana kaudesta toiseen. Vaikka alla oleva dream team onkin kasattu leikkimielellä, arvostukseni teitä kohtaan on aitoa ja vakavaa.

Your Blackhawks-kausiketju 2014-15

20 @Lico - 19 @secord - 81 @Ramchester
10 @reme - 91 @B4rre - 88 @Ben Marco
29 @natina - 36 @TweetyLeaf - 86 @Artturenos
11 @Hawk #22 - 16 @Flinck - 65 @Defensefirst

2 @Wiesellike - 7 @chubster
27 @Lemieaux - 4 @lunde
44 @Cramer - 32 @vallu12

50 @Kaner
31 @mehupoika

P.S. Osa pelinumeroista osuu hyvin nimimerkeille. Osan jouduin enemmän arpomaan jokseenkin järkevän kokoonpanon muodostaakseni.

Kiitos @lunde arvostuksesta, mutta kyllähän tuo kapteenin viitta kuuluu jo sinulle. Toki Hjalmarssonin kaltainen työmyyräkin olet, mutta oma panokseni on nykyään kuitenkin niin vähäinen, että jos suot niin siirrän itseni ruudun toiselle puolelle tv-kommentaattorin rooliin, numero 27 joskus paidassa ommeltuna :-) #19 on sinun ja tähän lopetan tämän virtuaalisen selän taputtelun. Hienoa nähdä kuitenkin, että vuosien varrella intohimoisia kirjoittajia on tullut lisää. Se on sitten ihan sama, koska fanittaminen on alkanut tai mistä syystä. Itsehän olen kannattanut joukkuetta jo vuodesta 1875..
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Minusta on hienoa, että täällä on jaettu tosiaan kunniaa myös niille nickeille, joiden kanssa ei ihan samanmielisiä olla. @Action Bronson , @kahden suunnan sentteri , @faro ovat vain muutamia esimerkkejä nickeistä, joiden kanssa olla käyty koviakin vääntöjä, mutta ihan hyvässä hengessä, imo.

Farolta mielestäni ihan hyviä huomioita @Cobol :sta aiemmin, jota toki samaten arvostan erittäin laaja-alaisesta tietämyksestään.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Pakko nostaa @Everton esille. Palstan visailumestari, joka on tänä vuonna pyörittänyt mahtavaa Päivän kysymys -kisaansa ja tehnyt ikimuistoisen vaalikampanjan. Eikä parane unohtaa menneiden vuosien vakuuttavia visailuja, jotka vaihtelevat aihealueiltaan runsaasti.

Kun loppuvuodesta on taas Vuoden jatkoaikalainen -äänestyksen aika, veikkaisin Evertonin olevan korkealla.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
@TomiP

Ihan sama, miten kuollut ja autio joku keskustelu on. TomiP kun saapuu paikalle, on ranttali hetkessä valmis. Itse en tuohon pystyisi.
Vältetään antamasta kuolon suudelma toteamalla, että nyt taisin antaa kuolon suudelman.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nimimerkki @Barney osaa perustella argumenttinsa todella hyvin. Tätä minä arvostan todella korkealle, voi olla että jotkut ovat moisen piirteen meikäläisessä lukeneet aikapäiviä sitten. Barney osaa myös avata ajankohtaisen asiansa paremmin kuin nähdäkseni helvetin moni muu. Vaikka en kyllä futisasioissa aina ole aikaisemmin miehen viestejä arvostanut korkeimmalle niin tarvitsee nekin lukea jatkossa ajatuksella läpi. Hyvä tekstintuottaja, ehdottomasti. Minulta peukku sinne lappeen (?) suuntaan.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En taas vähään aikaan ole avannut Jatkoaikaa, mutta kun sen avaa ja @TomiP heittää, että moderaattorit ovat persumielisiä, ei voi taas kuin nostaa hattua. Tuossa lienee jotain piilotettua itseironiaa mukana? Itseironiaa, jota muut eivät edes tajua.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
@Everton on hieno mies, ja varmasti kova panemaan, tosin ei niin kova kuin minä. (itseironiavaroitus)

Toisaalta, hän on puolueensa ja kantojensa puolesta jopa kommunisti. Ja sai ns. vaaleissa murskavoiton. Sillä perusteella täällä on paljon kommunisteja.

Noh, sehän oli testi yms. kuten Everton totesi. Hyvä testi, siitäkin pisteet.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Zalmonella, vakuuttavaa argumentointia joka kumoaa löyhät heitot tuosta vaan. Pakko arvostaa.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
@Sako saa minulta maininnan. Hän kirjoittelee niihin ketjuihin, mitkä on lähellä minun kiinnostuksenkohteita, joten melko paljon tulee hänen viestejä nähtyä. Perustelee näkemyksensä, vastaa kysymyksiin, ei provosoidu kovinkaan herkästi, jos ollenkaan. Tämän lisäksi tietää asioista mistä kirjoittaa, eikä vain mutuile ja yritä hämmentää. Ja vaikka joskus sattusi joku, joka tietää häntä enemmän, ei vedä herneitä nenään. Välillä tulee humoristisiakin heittoja. Virtuaalinen tuopinkohotus Sakolle.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Olisihan näitä vaikka kuinka, mutta ensimmäisinä mieleen tulee nimimerkit Musta Nuoli, Mustat Kortit, Pisin Kääpiö 186cm sekä Uleåborgir. Kahdessa ensinmainitussa se "huono" puoli että kun usein käväisen kiireistä johtuen vain pikaisesti lukaisemassa jatkoaikaa, niin näiden herrojen viestit ovat monasti niiiin pitkiä ettei aina kerkiä oikein ajatuksella lukemaan ja sitten kun olisi aikaa niin viestit ovat hautautuneet jo pakassa alemmaksi. Mutta asiallisia viestejä ja tietoa tuntuu löytyvän vähän joka suunnalta. Lisäksi Kääpiön ja Uleåborgirin ajoittainen VeikkoHuovismainen tajunnanvirta on suorastaan miellyttävää luettavaa. Veikkaisin että Pylkkäs Konstan sielunmaisema on näille velloksille hyvin lähellä sydäntä.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
@Geezer on rautainen ikijäärä, ja yksi palstan parhaimmin argumentoivista kirjoittajista. On myös musiikkimiehiä, ja osallistuu kiitettävästi Esittäjä tai biisi edellisestä viestistä -ketjuun.

Jääkiekkopuolelta @Barney ansaitsee kehut. Pitkiä, mutta selkeitä ja asiantuntevia viestejä.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Sinällään osoittaa kyllä moderaattoritoiminnan munattomuuden, että tämä keskustelua tuhoava järjestelmällinen off topic -paska saa jatkua. Ja vielä hupaisampaa on se, että eräskin palstan oikeistokonservatiivi juuri tänään kehui Geezeriä argumentointitaidostaan. Hohhoijjaa.
Tarkoitit minua, joten vastaan. On kai minulla oikeuteni arvostaa @Geezer :iä. Minusta Geezer on loistava argumentoija, joka osaa myös heittää hyvää kuittia, kun siihen on aihetta.

Tietenkin ymmärrän myös toisenlaisen näkökulman.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Pakko mainostaa nimimerkkiä @mjr, joka on yksi harvoista kirjoittajista, joka on täysin kartalla talouspoliittisessa keskustelussa. Välillä hän on vähän yksinäinen järjen ääni yön pimeydessä, mutta on siellä nyt toki muitakin valonpilkahduksia näkynyt. Toivoisi vain, että EUn "asiantuntijat" lukisivat palstaa, voisivat vaikka oppia jotakin.
 
Lähdetään nyt sitten mukaan tähän rinkirunkkaukseen, koska aihetta on. Pakko kehaista, että @Runtulin se on varsin kova jätkä etenkin persuksi. Vielä ehkä ripaus ilkeyttä mahtuisi tyyliin, tai ainakin turhaa perseennuolentaa on maailmassa jo enemmän kuin tarpeeksi.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Pakko mainostaa nimimerkkiä @mjr, joka on yksi harvoista kirjoittajista, joka on täysin kartalla talouspoliittisessa keskustelussa. Välillä hän on vähän yksinäinen järjen ääni yön pimeydessä, mutta on siellä nyt toki muitakin valonpilkahduksia näkynyt. Toivoisi vain, että EUn "asiantuntijat" lukisivat palstaa, voisivat vaikka oppia jotakin.

Cheers! Olemme tosiaan monista asioista eri mieltä, mutta harvinaisen samaa mieltä talouspolitiikasta, mikä on kuitenkin aika olennainen kysymys. On todella aika mielenkiintoista, että JA:ssa selvästi alkaa olla yhä enemmän normaalin, oppikirjamaisen makrotalouden periaatteiden ymmärtäjiä ja populistinen pankki-ekonomisti/EU -retoriikka ei enää ole niin suosittua, tai on mennyt melko väsähtäneeksi heittelyksi. Tämä foorumi kuitenkin on, voisiko sanoa, luontaista "Schäuble-aluetta", Saksa ja perisaksalainen pikkuporvarillinen taloudellinen ajattelu ovat todella pop JA:ssa. Anglosaksit ovat niin paljon järkevämpiä ja käytännöllisempiä kuin nämä joustamattomat, ymmärtämättömät ja pienisieluiset germaanit.

Itse olen tänne kehunut vladia - hyviä kirjoittajia on lopulta niin monta, ettei oikein muisti riittäisi, jos niitä pitäisi lähteä vladin jälkeen luetteloimaan...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös