Armeija....

  • 31 530
  • 187

Oletko käynyt armeijan?....

  • Tietysti olen!

    Ääniä: 595 69,2%
  • En vielä, mutta tulevaisuudessa kyllä....

    Ääniä: 158 18,4%
  • Olen sivari

    Ääniä: 31 3,6%
  • Aion mennä tulevaisuudessa siviilipalvelukseen....

    Ääniä: 13 1,5%
  • Olen saanut vapautuksen (Terveydellisistä tms. syistä).

    Ääniä: 63 7,3%

  • Äänestäjiä
    860

spade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
No mutta, meillähän on sitten sama osoite. Toiveissa olisi selvitä kuudella kuukaudella poijes jos mahdollista.

Katoppas. Meitä Jatkoaikalaisiahan on jo ainakin kaksi suuntaamassa Karkialammelle. Vieläkö löytyy muita?
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Teejii 36

Kylläpä se pian vähenee.. Juuri päättyi kolmipäiväinen patalijoonan harjoitus, jossa oli mukana siis myös The Hawksin konnakolmonen :D. Joo tänään itse asiassa se päättyi ja siinä oli saman tien viimeinen yö Säkylän metsässä. Seuraava koitos alkaa kahdeksas joulukuuta ja kestää aina 19. päivään asti. Loppusota. Sitten se paska on ohi.

Nyt ajattelen armeijasta noin. Morttikausi meni ihan suht hyvin, ja kaksi ensimmäistä päivää armeijassa oli shokki, kun ei ollut tottunut tuollaiseen. Sittemmin alokasaika meni melko lailla mukavasti, kunnes alkoi nämä koulutuskaudet. Viestimiehenä korohorossa linjaa vetämässä ilmassa kuin ilmassa. Ja se ketuttaa. Koko viestiryhmä kakkosta ketuttaa.

Nyt en suosittelisi tällä hetkellä kenellekään inttiä, sen verran on karvat pystyssä tuota pakkolaitosta vastaan. Mutta, siitäkään ei pääse mihinkään, että armeijasta jää hyviäkin muistoja. Tässä vaiheessa toki on turha ajatella niitä vielä, aikaisintaan tammikuun neljäs. Oppiihan siellä tuntemaan suomalaisia ympäri maata. Ja onneksi meidän tuvassa on väkikin ihan järkevää.

Mitä minä teen torstai-iltana koneen ääressä??? No, se hieno puoli tuossa laitoksessa on, että saa näyttää pitkää nenää kavereille kun lähtee viettämään rankan leirin jälkeen hyvin ansaittua HL-päivää, joka on huomenna :).
 

The Hawks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, FC Jazz, SBS Masku
Re: Re: Intistä

Viestin lähetti masaman


hehheh.... vai että oikein gonnakolmosen väkeä??

juu kato maaliskuussa tuli lähettyä sieltä vittuun ja sillai. ei mikää ihan paskin paikka kylläkään...
mitäs pidit siit lämärikouluttajast nurmisesta ja heinosta??

vittu siin oli reiluja äjiä. oltiin just lämärikurssin leiril ja VMTK oli järjestäny reissun Ässät-Lukko peliin ni Heino pisti meijät aikasemmin lähtee leirilt et ehittäis mukaan. ja paskanvitut!!! siel ol joku saatanan valmius päällä ja sillo ei kuulemma lähetä mihkään.... peli alko puol seittämä ja valmius loppu seittämält:mad:

pikkasen alko vituttaa, ehkä se oli niit harvoi kertoi ku oikein pisti sylettää, ***tana!

Sano Eskolal terveisii niilt kahdelt nyhverö talonmiehelt jotka ei koskaan saanu mitää aikaseks, ne oli mä ja yks toine:D

tuskin muistaa mut sano kuitenki jos tulee sauma, on se Eskola niin päällikkö äijä, meinaa se vääpeli.

vieläkös manne vetää teil rentoutumisharjoituksii??

No niin, taas lomilla! Lämärikurssin kouluttajat oli olivat hyvää porukkaa. Muutenkin kurssin meininki oli rento. Nurminen on mielestäni ehkä paras skappari mitä olen tavannut. Äijällä on hyvää juttua ja vaatimustasokin on juuri sopiva. Lämärileiri on ehjä jälkeenpäin ajateltuna paras leiri mitä mulla on ollut. Siellä ei sykitty ollenkaan. Mutta kuka on Heino? Ei ollut ainakaan meidän kurssilla..Tai en ainakaan muista. Kenttäsairaanhoitajat Kuusela ja Vahekoski olivat pääasiassa meidän kouluttajia, Nurmisen lisäksi.

Onhan Eskola aika legenda tyyppi. En enää koskaan halua joutua sen nakkihommiin, niissä menee yleensä helvetisti aikaa ja se on jotakin todella tylsää toimintaa. Eskola-Niinikoski on kyllä sellainen taistelupari että oikeen kylmii..Meiltä meinattiin eilen polttaa lomat Ninnin toimesta, olin hieman hajalla siinä vaiheessa. Joo lähetän Petelle terveisiä jos muistan.

Isoranta on meidän mukana aina esteradalla.Se on ihme-äijä. Vetää ne esteet läpi aivan järkyttävällä vauhdilla, ihme että on hengissä vielä, luulisi että pahemminkin voisi käydä. Ei se rentoutumis-harjoituksia ole vetänyt, meillä on tähän mennessä yksi ollut ja sen veti alikessut.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Seeeeeentoh!

Noniin, kaivetaanpa tämäkin ketju naftaliinista.

Posti toi viime keskiviikkona kutsun astua ensi kesänä palvelukseen. Hieman lyhyellä varoitusajalla lappu tuli, mutta toivoin pääseväni ensi kesänä inttiin joka tapauksessa, sillä se olisi lähes ainoa ajankohta joka on oikeasti minulle hyvä. Kutsu kävi Niinisaloon, joten tykimiehen ((c) jäkäri) ne minusta haluavat.

Onko joku muu tulossa ensi kesänä Niinisaloon? Voidaan pitää 180-362 päivän mittainen Jatkoaika-miittari luonnonkauniissa Suomen suvessa. Ruoka ja juoma valtion piikkiin, eikä seuraleikeistäkään ole pulaa :D
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vapautus, tavallaan. Siviilipalvelus kuitenkin olisi se vaihtoehto minulle jos sellainen eteen pistetään. En olisi siitä päätöksestäni ylpeä, mutta mitään en häpeäisikään. Samoin menettelisin armeijan kanssa.
Tuollaiset seikat ei sinänsä ihmisestä tee sen parempaa tai huonompaa. Loppupelissä se mitä tapahtuu korvien välissä, ratkaisee. Fiksuja ja tyhmiäkin ihmisiä menee ja valmistuu armeijasta ja sivarista. Yleistyksiin ei ole syytä.

Täältä tähän.
 
Viimeksi muokattu:

Fossey

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tähän armeijaketjuun en näköjään olekkaan vielä vastannut. Vaistoni kertoo että näitä olisi useampikin ollut. Sisään menin erässä I/02 ja hauskanpitoa jatkui 270 vuorokautta. Elikkä lokakuussa onnellisesti kotiuduttu.

Ja yksikköhän oli tietysti PsPr/PsViestiP/SpolK
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Viestin lähetti Ted Raikas
Vapautus, tavallaan. Siviilipalvelus kuitenkin olisi se vaihtoehto minulle jos sellainen eteen pistetään. En olisi siitä päätöksestäni ylpeä, mutta mitään en häpeäisikään. Samoin menettelisin armeijan kanssa.

Täsmälleen sama mieltä. Ei intin käyminen tai käymättömyys minun silmissäni kenenkään arvoa nosta tai laske. Elättelen tällä hetkellä toiveita vapautuksesta paskana olevan jalkani takia, mutta mikäli näin ei käy niin sitten sotiloin. Keksin kyllä parempaakin tekemistä 6 kuukaudelle elämästäni.
 

suuris

Jäsen
Viestin lähetti mission16W
Täsmälleen sama mieltä. Ei intin käyminen tai käymättömyys minun silmissäni kenenkään arvoa nosta tai laske. Elättelen tällä hetkellä toiveita vapautuksesta paskana olevan jalkani takia, mutta mikäli näin ei käy niin sitten sotiloin. Keksin kyllä parempaakin tekemistä 6 kuukaudelle elämästäni.

Ei kukaan oikeasti voi sanoa noin sanatarkasti kuin minä tällä hetkellä ajattelen! Huomenna takaisin inttiin. Ei kauheasti nappaa, kun intissä hajonneen polveni takia pois sieltä jouduin viime syksynä. Luokkamuutosta B:hen, toivottavasti C:hen, odottelen. Tai sen toteutumisesta oikeastaan olen aika varma.

Juhannuksen jälkeen kotiin. TJ114.
 

Mr Pilli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit
Totta kai käyty on ja 11kk, kotiuduttu 1989, aikana jolloin sai kokea simputusta, eikä Rehn ollut tuonut vessoihin ovia, iltavapaat kesti 00.00 ja alikessuna koulutuksen suoman edun kanssa 01.00:n asti. En koe menettäneeni elämästäni mitään ko. vuoden aikana, otin sen rennosti loman kannalta, jolloin pääsi ohjatuille metsäretkille niin kesällä kuin kevät talvellakin, ei olisi muutoin tullut parikymppisenä kloppina ulkoitua niin paljoa.
Kyllä minä suosittelen armeijaa nuorille mihille mukavana irtiottona arjesta ja muista huolista, lämmin ruoka kolme kertaa päivässä ja trendikkäät vaatteet ilmaiseksi talon puolesta.
Itse pidin tuosta ajasta niin paljon että jatkoin sitä pienen breikin jälkeen vielä va-kessuna puoli vuotta.
Suosittelen.
 

Shane

Jäsen
Jatkoajassahan on näitä armeija-aiheisia ketjuja ollut vaikka kuinka, mutta vastataan nyt sitten tähänkin..

Eli käyty on, vuonna 1999 Vekaranjärvellä. Ja edelleen, minäkin suosittelen armeijaan menoa kaikille, ihan rento ja mukava paikka, kun sinne menee oikealla asenteella. Huoletonta aikaa, kuten joku tuolla aiemmin jo totesikin.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Onhan tuo minullekin pian ajankohtainen.

Eli heinäkuussa lähden Vekaranjärvelle.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Viestin lähetti suuris
Ei kauheasti nappaa, kun intissä hajonneen polveni takia pois sieltä jouduin viime syksynä. Luokkamuutosta B:hen, toivottavasti C:hen, odottelen. Tai sen toteutumisesta oikeastaan olen aika varma.

Harvinaisen kurja meininki muuten. Juuri tämän takia olisin toivonut vähän aikaisempaa varoitusta että olisin ehtinyt hoitaa polveni kuntoon. Mikään ei ottaisi päähän niin paljon kuin polven hajoaminen vaikka 3 kuukauden kohdalla. Eiväthän ne sieltä kotiin päästä vaan sitten mennään myöhemmin uudestaan. Kiesus... No, onneksi on ortopedillä aika 27. päivä, silloin kuullaan tarkemmin, missä mennään. Toisaalta voisi anoa suoraan B-palveluskelpoisuutta, että pääsisi kevyempiin hommiin. Toisaalta ei lusmuilu kuulu meikäläisen tyyliin, vaan kun mennään niin mennään täysillä.
 

JMK81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Aston Villa
Re: Seeeeeentoh!

Viestin lähetti mission16W
Noniin, kaivetaanpa tämäkin ketju naftaliinista.

Posti toi viime keskiviikkona kutsun astua ensi kesänä palvelukseen. Hieman lyhyellä varoitusajalla lappu tuli, mutta toivoin pääseväni ensi kesänä inttiin joka tapauksessa, sillä se olisi lähes ainoa ajankohta joka on oikeasti minulle hyvä. Kutsu kävi Niinisaloon, joten tykimiehen ((c) jäkäri) ne minusta haluavat.

Onko joku muu tulossa ensi kesänä Niinisaloon? Voidaan pitää 180-362 päivän mittainen Jatkoaika-miittari luonnonkauniissa Suomen suvessa. Ruoka ja juoma valtion piikkiin, eikä seuraleikeistäkään ole pulaa :D

Ei muuta kun menoks:)

Niinisalossa kun on kuulemani perusteella hienot kelit aina. Jos siellä ei tuu vettä, niin sitten on kylmää ja tuulista. Muistan kun lähdettiin Säkylästä II loppusotaan Niinisaloon. Säkylässä oli 25 astetta lämmintä ja hiki valui. Päästiin Niinisaloon niin 10 astetta ja tuuli varmaan 200 metriä sekunnissa.

Palelkaa.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Royal Air Force

Käytynähän tuo on jo ollut 21 vuotta ja kahdet kertausharjoituksetkin vuosien varrella.

Ennen armeijaa mietin vakavasti siviilipalvelusta, mutta tuolloin vuonna -81 sinne pääsy ei ollut läheskään niin ongelmatonta kuin nykyään.

Alokasaika Kuorevedellä, aliupseerikoulu Mikkelissä ja sitten ryhmänjohtajaksi omaan yksikköön Halliin.

Aika Savon Prikaatissa Karkialammella joulukuusta maaliskuuhun eli lumisimpaan aikaan ei kyllä herkkua ollut.

Jos armeija-ajasta jotain hyvää haluaa esiin kaivella niin erätaitojen karttuminen voitaneen niihin lukea.

Myös tutustuminen uusiin ihmisiin eri murrealueilta oli hauskaa.
Varsinkin raumalaisten ja turkulaisten säkätystä oli mukava kuunnella. : )

Mutta kyllähän se niin on että jos armeijan suorittaa lyhyimmän kaavan mukaan, kannattaa aivot jättää narikkaan. ; )
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Viestin lähetti Rebel
Mutta toisaalta armeija on monella ensimmäinen kerta poissa äidin sylistä, joten sinänsä se miehistää kyllä. Joudut itse hoitamaan omat vaatteesi, omat menemisesi ym.

Onko nykynuoriso todella niin poispilattua, että vielä kutsuntaikäistenkin vaatehuollon ja menemiset hoitaa oma mamma? Jos näin on, olisi kavereiden aika miehistyä hoitamaan omat asiansa jo vuosia ennen inttiä.
 

pak

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaikkei se aina niin kivaa olekaan niin, SaiPa.
Jep. Käyty on.

II/96 Vekaralla
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Juu, tulihan tuo käytyä pari vuotta sitten. 362 päivää Vekaranjärven kauniissa maisemissa, en välttämättä haluaisi uudestaan sinne mennä.

Aika kaksijakoinen vuosi tuli vietettyä. Ensimmäiset puoli vuotta menivät nopeasti ja välillä oli ihan hauskaakin. Kaikenmaailman hajotusmarssit ja -harjoitukset tuntuivat jälkeenpäin hienoilta, mutta sitten koitti se toinen puolivuotinen mikä olikin aika tylsää ja kaikinpuolin perseestä. Takaisin en kuitenkaan kaipaa, ja vähän on sellainen fiilis että vuosi meni hukkaan siellä pelleillessä. Muistona pari kulmarautaa ja pari ristiä, aika vähän vuoden korvessa elosta.

Kuten monet muutkin täällä, miinaa tuli jemmattua päätymetsään ja Pahkajärven alueelle oikein urakalla, eli pioneereissä minäkin vuoteni vietin.
 

mikkojii

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ÄTPPOMK
Johonkin armeijaketjuun jo taisin osallistua ja kovasti minua mollattiin. Kirjataan se kuitenkin tännekin, eli siviilipalvelus suoritettu moitteettomasti.

Mies minusta tuli sielläkin. Osaan pedata pedin, ase pysyy kourassa kuten moppikin. Olen ollut mielestäni varsin hyödyksi tälle yhteiskunnalle. 13 kuukautta pyyteetöntä työtä tuntui mielekkäämmältä kuin 6 kuukautta puskissa ryömimistä. Sen minä opin jo lapsena, ei sitä tarvinnut enää aikuisena treenata.
 

Make M.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
II/01 saapumiserässä mentiin Vekaralle ja siellä sitten viihdyttiin se 362 vrk.

Ei siinä mitään, kyllähän siellä välillä vitutti, mutta suosittelen kaikille. Jos ei pää nykyajan armeijaa kestä niin sitten on kyllä päässä vikaa. Kyllähän se välillä kyrsi, että tuli lähdettyä AUKkiin, mutta ihan hyvä maku paikasta jäi.

Olisihan sitä voinut jäädä vaikka ylikessuksi kesätöihin. Ei olisi ollut mikään paha homma.

Ei siinä mitään jos menee sivariksi, siinähän sitten menee. Kaikki varmasti tietää mitä tahtoo. Onhan itsellänikin kavereita jotka ovat käyneet siviilipalveluksen tai jättäneet intin syystä tai toisesta kesken. Enkä yhtään pidä heitä huonompina kuin intin käyneitä. Syynä ei mielestäni saa/voi olla se, että pää ei kestä, koska ei se nykyään mikään paha paikka ole.

Se nyt on naurettavaa kun sanotaan, että armeija tekee pojista miehiä! Pikemminkin toisin päin... Sitä voi miettiä mitä tapahtuu, kun laitetaan n.100 18-20 vuotiasta miehenalkua saman katon alle. Siellä on jutut ja toiminta aika kaukana aikuisuudesta....
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Re: Re: Seeeeeentoh!

Viestin lähetti JMK81
Ei muuta kun menoks:)

Niinisalossa kun on kuulemani perusteella hienot kelit aina. Jos siellä ei tuu vettä, niin sitten on kylmää ja tuulista. Muistan kun lähdettiin Säkylästä II loppusotaan Niinisaloon. Säkylässä oli 25 astetta lämmintä ja hiki valui. Päästiin Niinisaloon niin 10 astetta ja tuuli varmaan 200 metriä sekunnissa.

Palelkaa.

Niiin... Nyt puhutaan varmaan Pohjankankaan ampuma-alueesta, missä on mm. panssarivaunu-ura, jossa ei kasva puun puuta. Siillä uralla oltiin viime syksynä yötä, kun oli lokakuun myrskyt ja pudotteli muutaman sentin ensilumen päälle. Oltiin ihan varmoja, että lähtee teltta pään päältä. Kasarmialue ei ole yhtään sen kylmempi tai lämpimämpi kuin missään muallakaan.

mutta jep, army käyty toimistomiehenä (suosittelen), 2./SatTr II/02, 180vrk res. tkm. Olen edelleen sitä mieltä, että jäin ilman korpin jämiä siks että olin Ilveksen miäs ja kapteeni diggas Ässiä.
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Itse olen käynyt intin ja pidin siitä, päivääkään en vaihtaisi pois, tai ehkä sen päivän jolloin olkapää meni pois paikoiltaan. Sain pirusti uusia kavereita, joihin pidän vieläkin yhteyttä. Reservissä on vielä tullut vähän peuhattua sotilasaseitten kanssa ja mahdollisesti tulevaisuudessa pyrin vielä rauhanturvajoukkoihin.
 

JMK81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Aston Villa
Re: Re: Re: Seeeeeentoh!

Viestin lähetti dude
Niiin... Nyt puhutaan varmaan Pohjankankaan ampuma-alueesta, missä on mm. panssarivaunu-ura, jossa ei kasva puun puuta. Siillä uralla oltiin viime syksynä yötä, kun oli lokakuun myrskyt ja pudotteli muutaman sentin ensilumen päälle. Oltiin ihan varmoja, että lähtee teltta pään päältä. Kasarmialue ei ole yhtään sen kylmempi tai lämpimämpi kuin missään muallakaan.

Joo Pohjankankaan alueesta puhunki. En minä loppusotiani kasarmialueella viettäny.

Heh, onneks ei tarvinnu sillon laittaa telttaa. Ei ollu kapiaisia ollenkaan mukana, joten nukuttiin Proton lavalla.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Viestin lähetti mikkojii
Olen ollut mielestäni varsin hyödyksi tälle yhteiskunnalle. 13 kuukautta pyyteetöntä työtä tuntui mielekkäämmältä kuin 6 kuukautta puskissa ryömimistä. Sen minä opin jo lapsena, ei sitä tarvinnut enää aikuisena treenata.

Itseasiassa olen tässä itsekin pohtinut, että armeijapalveluksen sijaan kaikki 18 vuotta täyttäneet kansalaiset voisivat suorittaa jonkinlaisen kriisinhallintakurssin. Nykyään on melko epätodennäköistä, että Suomen kimppuun kukaan käy, joten olisi paljon mielekkäämpää opettaa kunnon ensiapu, toiminta onnettomuustilanteissa ja erilaisissa katastrofeissa kaikille suomalaisille.

Tässä on tosin sitten se ongelma, että täysin ilman armeijaa tuskin kannattaa ihan imagonkaan vuoksi olla. Löytyisikö sitten tarpeeksi vapaaehtoisia pyörittämään huomattavasti pienempää vapaaehtois/ammattilaisarmeijaa? Uskon kyllä, että jos palkka olisi hyvä ja varustus hyvää, sinne riittäisi paljon menijöitä.
 

mikkojii

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ÄTPPOMK
Viestin lähetti mission16W
Itseasiassa olen tässä itsekin pohtinut, että armeijapalveluksen sijaan kaikki 18 vuotta täyttäneet kansalaiset voisivat suorittaa jonkinlaisen kriisinhallintakurssin. Nykyään on melko epätodennäköistä, että Suomen kimppuun kukaan käy, joten olisi paljon mielekkäämpää opettaa kunnon ensiapu, toiminta onnettomuustilanteissa ja erilaisissa katastrofeissa kaikille suomalaisille.

Itse olin tosin ensiavut oppinut ollessani hiihdonopettajaleireillä, mutta hyvät kertaukset sivarissakin oli. Ylipäätään se viiden viikon koulutusjakso oli yllättävän mielekäs, jos sen sellaisena otti. Sitten siellä oli tietysti näitä elämäntapainkkareita joita ei vois voinu vähempää kiinnostaa mikään muu kuin kiljunteko. Sivareissakin on eroja. Mä ainakin otin sen homman ihan tosissani ja niinhän siinä kävi, että se paikka jossa varsinaisen palvelukseni suoritin, ohjasi mut nykyiseen ammattiinkin.

Ensiaputaitodotkin on tallella vielä. Kuukausi takaperin jouduin antamaan ensiapua sairaskohtauksen saaneelle läheisessä kauppakeskuksessa. Ihme juttu, että ne kaikki ohjeet palasi niin nopeasti mieleen, kun niitä tarvitsi. Siis hyvä juttu oli sivari mulle. Musta olisi varmasti hyötyä myös mahdollisesti tulevissa kriiseissäkin jollain tapaa, vaikka en ruodista ole käynytkään.

Toi palkka-armeija homma onkin kinkkisempi. Se nostaisi puolustusmenoja taatusti enemmän kuin mitä ne nykyisellä tasolla on. Kyllä mä oikeesti kannatan nykyistä systeemiä, jos saataisiin vaan siviilipalveluksen aikakin hieman järjellisimpiin mittoihin. Vaikka ei se 13 kuukautta musta niin pitkältä tuntunut, kun oli mielekästä tekemistä.
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Onhan tästä asevelvollisuuden säilyttämisestä ollut puhetta jo jonkun kerran tälläkin palstalla. Kuitenkin tilanne on se että palkka-armeija varmasti olisi liian kallis ja liian pieni koko Suomen puolustusta ajatellen. Tässä tapauksessa pulustusta. Joku sanoi että kukaan ei uhkaa tällä hetkellä, siinä olet oikeassa. Mutta mikä on tilanne esimerkiksi viiden vuoden päästä? Siitä ei tiedä kukaan yhtään mitään. Tuskinpa vuonna 1935 kukaan uskoi että neljän vuoden päästä soditaan. Nykyinen järjestelmä takaa suht uskottavan puolustuksen järjestämisen vielä tulevaisuudessakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös