Armeija....

  • 31 508
  • 187

Oletko käynyt armeijan?....

  • Tietysti olen!

    Ääniä: 595 69,2%
  • En vielä, mutta tulevaisuudessa kyllä....

    Ääniä: 158 18,4%
  • Olen sivari

    Ääniä: 31 3,6%
  • Aion mennä tulevaisuudessa siviilipalvelukseen....

    Ääniä: 13 1,5%
  • Olen saanut vapautuksen (Terveydellisistä tms. syistä).

    Ääniä: 63 7,3%

  • Äänestäjiä
    860

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Viestin lähetti Noutaja#9
Perjantaina tulee tasan 7 vuotta, kun pääsin pois eli 23.11.1994. Tuli oltua eri paikoissa. Alokasaika meni Öbiksessä (Upinniemi), sieltä Raumalle Kuuskajaskariin 10 viikoksi ja sieltä Isosaareen, jossa vietin loppu ajan. Yksi ilta jäi mieleen tosi hyvin. Se oli 27.9 ja oli hirveä myrsky. Me tetsattiin metsässä ja lähellä harjoitteli meripelastuskeskus koptereineen. Ja seuraavana aamuna kun heräsi ja kuuli mitä oli tapahtunut, ei sitä voinut millään uskoa todeksi.
Me sitten oltiin yhtä aikaa Isosaaressa.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
En jaksa käydä kinaamaan, mutta sanonpa kuitenkin oman mielipiteeni... Eli ennemminkin sivarin tulisi olla pakollinen, ja sieltä voisi sitten hakea vapaaehtoisena armeijaan.
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Suomi-Salama
tuo loppu osoitti jukkavuorion oman suvaitsemattomuuden, ennakkoluulot ja jyrkan asenteellisuuden...

Nyt sinulle sattui lukuvirhe. jukkavuoriohan nimenomaan tarjosi siviilipalvelusta vaihtoehdoksi. Ja punaniskaosuuskin pitää varmasti paikkansa: ne "hc-punaniskat" tuskin sivarin käynnistä nauttisivat. Aivan samoin kuin "hc-sivarihipit" tuskin nauttisivat armeijan käynnistä. Aivojen käyttötarpeesta taas olen kuullut monituisia kertoja sen kuuluisan "ei tarvitse ajatella mitään" -fraasin, joten kaipa se ainakin joidenkin tehtävien kohdalla paikkansa pitää. Kuten joidenkin sivaritehtävienkin.

Ei muuten, mutta ettei nyt aleta sentään syyttä suotta solvaamaan.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Andrej
Ei muuten, mutta ettei nyt aleta sentään syyttä suotta solvaamaan.

En ole ihan varma, onko jukkavuorio niin kiltti ihminen, ettei tarkoituksena olisi ollut heittaa pienta kuraa niskaan armeijan kayneille. Ainakin han kovin yksipuolisesti antoi ymmartaa varusmiespalveluksen sisaltavan ajattelemattomuutta ja siviilipalveluksen ajattelua. Vaikea sanoa, mutta en mina nyt sentaan kirjoituksessani solvauksen merkkeja nae vaikka kuinka yrittaisin asiaa katsella.
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Suomi-Salama
mutta en mina nyt sentaan kirjoituksessani solvauksen merkkeja nae vaikka kuinka yrittaisin asiaa katsella.

Äh, koita nyt vähän rentoutua, en minä sinua oikeuteen haastamassa ollut.
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaihtoehtona olisi pitänyt olla kävin armaijan mutta pakosta.
Kyseinen Armeija vaihto ehto vaikutti niin innokkaalta että, siihen ei voinut klikata:D

Armeija vapaaehtoiseksi :)
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Mahavishnu
Tammikuussa 2002 Hyrylään ja nyt jo vituttaa ihan liika kun vaan ajatteleekin sitä tulevaa paskaa...

No hätä, GTJ0 9.9.1998 Hyrylä, tunnetaan paremmin nimellä Härölä. Löysempää paikkaa ei maan päältä löydy. Pari vuotta sitten se oli vielä yleinen vitsi muualla.
 

Risa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SoJy vuodesta-61, Jokerit 1972-2013; 2022, Україна
Käyty on...

...eikä jäänyt mitään isommin negatiivista mieleen. Lentoteknillinen RAUK sähkölinja, elektroniikkajaos/Halli Kuorevesi. Loppu palveluksesta hävittäjälentolaivue 21:ssä apumekaanikkona. Ensi tammikuun 4. päivänä tulee tasan 20 vuotta kun pääsin siviiliin!

Palveluksen jälkeen olen ollut kuudesti kertauksissa ja aina oppinut jotain uutta.

Aivojakin joutui kurssilla ihan kiitettävästi käyttämään kun oli 8h päivässä oppitunteja ja illat piti päntätä tentteihin (avioniikkaa, aerodynamiikkaa, elektroniikkaa, sähköoppia, matematiikkaa yms.). Lentuepalveluksessa oltiin täysillä A/B-kuittausoikeuksilla l. hoidettiin normaali lentotoiminta siitä täysin itse vastaten (kun mekaanikot pelasi lekohallissa softballia).

Sanoo res. Vääpeli

-edit- Enpä sanoisi ajan menneen hukkaankaan; täysimääräinen harjoittelu teknilliseen opistoon ja/tai 9 kk:n lyhennys vastaaviin ammattikouluopintoihin
 
Viimeksi muokattu:
Tikkakoski II/90 330vrk. Erittäin asiallinen paikka. Minkäänlaista simputusta en havainnut.
T: HC-punaniska :D :D :D
 

Gren

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ja New Jersey Devils. Ja Liverpool. Mets!
Viestin lähetti Lust4life
Tästä äänestyksestä ei löytynyt oikein sopivaa vaihtoehtoa, haluaisin äänestää kohtaa "Olen käynyt armeijan, ja se vituttaa minua vieläkin". Vajaa vuosi maailman suurinta hölmöilyä...

Akkurat! Samat sanat. 11 kuukautta elbaamista ja pelleilyä. Mielekkyys loisti kaukana Hyrylän liikennevaloissa. Ja sitten ne perkeleet vielä antoivat kessunjämät. Uskomatonta...
 
Suosikkijoukkue
ILVES
7.1.2002 tämä poika lähtee Parolaan, onko palstalla muita lähtijöitä sinne suuntaan. Vielä en tiedä kuinka pitkään siellä jaksan olla, mutta mahdollisimman nopeasti yritän toki päästä pois.
 
Armeija. Pienestä pitäen olen tiennyt, että ei sinne varmaan minun ainakaan kannata mennä. Kuulostaa typerältä ja individualistit kuulemma ammutaan.

Jotkut sanovat, että armeijassa pojasta jalostuu mies. Melkoisia miehiä tosiaankin. Suurin osa kavereistani on ainakin mennyt ihan omituisiksi armeijasta palattuaan. Sovinismia siellä ainakin tunnutaan opettavan. Sovinismi taas on aivan perseestä.

En mene, en. Eiköhän siellä pärjätä muutenkin.
 

J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, EPS
Kävin armeijani kolmessa päivässä(koska en oikein päässyt pois toisen päivän iltana..) ja rupean sivaria suorittamaan ensi viikon alussa. Armeija oli siitä hyvä paikka, että siellä piipahtaminen vankisti rauhanaatettani...

Nojoo, en aio saarnata sen puolesta, että menkää sivariin tai armeijaan, Totean vaan, että ihmisillä on aivot ja niitä saa tässä asiassa käyttää valitsemallaan tavalla.
 

Pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Minulla on kokemusta sekä armeijasta (1 kuukausi) että sivarista (11 kuukautta). Nuo armeijassaolopäivät kerrottiin noin kahdella, mikä sitten vähennettiin normaalista sivariajasta eli 13 kk:sta, joten sellaiset 11 kuukautta jäi jäljelle. Keskitynkin enemmän kertomaan tuosta sivariajasta ja mitä se pitää sisällään.

En tietenkään kadu päätöstäni jättää armeijaa kesken sillä kun päätän jotain, sen myös teen ja pysyn päätökseni takana loppuun asti.

Armeijasta kerrottiin, että sivariin kutsumista voi joutua odottamaan jopa parikin vuotta ja että palveluspaikka voidaan tarvittaessa määrätä johonkin vanhainkodin tapaiseen laitokseen (mainittiin esimerkkinä). Tosiasiassa odotin alle kaksi kuukautta kun maaliskuun puolivälissä '99 (saman vuoden tammikuun alussa aloitin armeijassa; Kirkonmaa/Kotka) olin jo Lapinjärven koulutuskeskuksen pihalla aloittamassa siviilipalvelusta. Tuosta palveluspaikan määräämisestä ei kannata ottaa huolta sillä sitä ei juuri tehdä. Työpaikat etsitään itse ja jos ei löydy, keskus auttaa.

Alkoi kuukauden koulutusjakso. Sisälsi lähes yksinomaan luentoja (lue: lorvimista) mutta myös ensiapukoulutusta ja ATK:ta. Ja liikuntaa, tosin petyin kyseisen koulutuksen laatuun. Olin huippukunnossa ja olisin voinut juosta vaikka maratonin mutta halutessaan sai pelailla vaikka biljardia. Itse pelasin enimmäkseen pingistä. Ja sählyä; tein joukkueelleni seitsemän maalia 8-3 päättyneessä ottelussa. Ha ha ha, suurin osa porukasta oli rapakunnossa eikä tuohon mitään huippusuoritusta vaadittu! Lukiossa tein kerran neljä kassia pelissä kun parhaat oli kentällä, mistä olenkin ylpeä. Mutta ei kehuta liikaa!

Jos ei ole poissaoloja, saat pari kuntoisuuslomapäivää jakson loppuun. Naurettavaa.

Todella mukavia tyyppejä muuten, lähes järjestään, nämä toimialavastaavat jotka pitävät huolen siitä että mahdollisimman monelle saadaan palveluspaikka. Kuten sanoin, on keskus tukena eikä mihinkään vanhainkotiin ole syytä olettaa joutuvansa, ellei nyt sitten välttämättä halua. Käytännössä olet töissä keskuksessa kunnes paikka löytyy. On myös mahdollista sopia palveluksen *loppuun asti* suorittamisesta itse keskuksessa, minkä myös tein. Lisäksi asuin niin lähellä keskusta että olin autolla liikkeellä joka päivä. Työpäivän päätyttyä saa näet tehdä mitä haluaa, joten palvelus ei eronnut normaalista töissäkäynnistä muuten kuin surkean palkan osalta.

Valinnanvaraa oli ihan riittävästi: ATK-hommiin, päivystykseen, ulkohommiin, autonkuljettajaksi ja mitä muita niitä nyt olikaan. Menin tietysti ulos kun typerät sisätyöt eivät kiinnosta. Lähinnä rakennushommissa olin, eikä pitkästymään juuri päässyt. Päivän päätyttyä siinä neljän maissa sitten kotiin tekemään mitä huvittaa! Lisäksi perjantaina päivä päättyi kello 11(!), sekä joka lauantai ja sunnuntai oli vapaata. Aika riensi, luonnollisesti, käsittämättömän nopeasti. Jouluksi sai viikon KL:ää suurinpiirtein ilmaiseksi.

Tuossa aikaisemmin oli puhetta noista palvelusajoista. Jos joku väittää että sivariaika on liian pitkä, hän ei tiedä mistä puhuu, tai sitten tietää mutta puhuu paskaa. Tosiasia on että vapaata tulee olemaan aivan helvetisti mikä enemmän kuin korvaa tuon "ylipitkän" palvelusajan.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Viestin lähetti Yuppi
7.1.2002 ja suuntana Säkylä ja Huovinrinne. Ja toivottavasti heinäkuussa poijes... ei vois juurikaan vähempää kiinnostaa.

hähhäää!! mahtaa jo puntti tutista:D

no eipä nyt sentääs vittuilla enempää...

omasta mielestä ihan kiva paikka. yhdeksän kuukautta tuli härvättyä lämärinä ja varsinkin viimeset kolme kuukautta oli aika menoa:rolleyes:

jos joku on gonna kolmosen käyny ja tietää sen vittumaisen Kapt Niinikosken ni jos ei ole mies mielestäsi mulkku niin sulla on ittelläs kusta koppa nii täynnä ettet erota toista samanmoista:mad: kyllä jämpti on näin, sano


nii ja tais osaksi johtua huonoista keuhkoista (lue; astma) että hujahti se aika sillai rennommin ja 101 päivää poissa palveluksesta plus vlv:t ja hl: ja parit kuntsarit nii eipä siinä ehtiny juuri nurmikkoa porailemaan tahi tetsaamaan siellä saatanan mäntymettissä missä ei henki pihise!!!


että tämmöstä....
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Viestin lähetti Pete
Minulla on kokemusta sekä armeijasta (1 kuukausi) että sivarista (11 kuukautta). Nuo armeijassaolopäivät kerrottiin noin kahdella, mikä sitten vähennettiin normaalista sivariajasta eli 13 kk:sta, joten sellaiset 11 kuukautta jäi jäljelle. Keskitynkin enemmän kertomaan tuosta sivariajasta ja mitä se pitää sisällään.

ihan mielenkiinnosta kysyisin että minkä takia jätit intin kesken ja suoritit sivarin?

ja missä olit mortti aikana?

ja muille ihan tiedoksi että mortti ajan jälkeen hommat muuttuvat aivan täysin ja useampi alikessu jättää turhan vittuilun pois. asiallista ja oikeutettua tuleekin sitten ihan tarpeeksi:rolleyes: ja useasti aivan perusteltua......

kyllä sitä jonkinmoinen kuri täytyy olla!!! ja mikä parasta, tulee siellä myöskin uusia tuttavuuksia uhan joka puolelta Suomea ja oppii hiukan olemaan sosiaalinen, eikä aina ajattelemaan että mitäpä sitä viittisi tällä kertaa tehdä tai voipi saada sukkasaippuaa:mad:


ihan kaverin käskystä laitan tähän vielä tälläisen, joten äläpä ota nokkiisi.... pahottelen.... " salibandy on laji niille pelaajille jotka eivät osaa luistella ja pelkäävät kontaktia, saatana...." saarnaa voisi toki jatkaa mutta tuossa tuli pointti varmaan selväksi.... eli hinttikyykkää niille jotka eivät osaa luistella:D



että semmosta
 

Pioneeripoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
NJ Devils, Sapko, Lufc
Viestin lähetti Hemba
Käyty on. 11 kunnian kuukautta Vekaran pusikossa. Ja hauskaa oli, loppujen lopuks.

Res. pion. Alik.


Milloinkas olit siellä Vekaran pusikoissa?

Itsekkin Res. Pion. Alik. Saapumuserää I/96.
Mulla oli enemmän positiivisia kuin negatiivisia kokemuksia armeija ajalta.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Viestin lähetti teemu_s
Itse opin arvostamaan elämän pieniä hienouksia kuten suihkua, saunaa ja niin, posliinivessaa!! Siinä kun pari viikkoa käy sipalla parinkymmenen asteen pakkasessa niin tavallinen vessa on jotain todella..hienoa!

ps. sipa=sissipaska

hehee.. itekkin tuli aina mettässä tultua helposti ne harvat kerrat lähdettyä gona kuskien kyydissä pänntäjä pesemään jotta pääsi paskomaan ihan lämmön kanssa, sese vasta oli jotain!!!!!!!
 

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
Miksi totaalikieltäytymistä ei ole vaihtoehtona? Ehkä tällä palstalla on joku senkin valinnut...


"Sivari on sankari, totaali on tosimies"

seinäkirjoitus Vaasan ammatillisen aikuiskoulutuskeskuksen (=entisen sivarikoulutuskeskuksen) miesten vessassa
 

Huuhaa

Jäsen
Viestin lähetti Viikate
Miksi totaalikieltäytymistä ei ole vaihtoehtona? Ehkä tällä palstalla on joku senkin valinnut...

Täytyy myöntää, että tuo vaihtoehto vähän niin kuin unohtui, mutta ajattelin sitten kai, että se on sen verran harvinaista, vai onko?....

No, joka tapauksessa, mahdolliset totaalikieltäytyjät saavat/voivat ilmoittaa mielipiteensä sitten näin kirjallisesti....
 

Coyotefan82

Jäsen
Suosikkijoukkue
Phoenix Coyotes, Jokerit
Täytyy sanoa että olisin mieluummin suorittanut armeijan loppuun kuin olisin ottanut sairauden jota kannan loppuelämäni, jonka vuoksi sain vapautuksen kahden kuukauden palveluksen jälkeen. Eipä paljon naurattanut sinä aurinkoisena keskiviikkoaamuna kun lääkäri kertoi että krooninen sairaus keskeyttää palveluksen... eli c:n papereilla ulos. (Tikkakoski - IlmavVK 2/2001 lntstm) Life goes on..
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti kettu666
Jokaisessa pitää olla sen verran miestä että käy armeijan!
Miksi kasarmin moppaaminen on miehekkäämpää kuin vanhainkodin moppaaminen?
Armeija on syvältä perseestä.
Järjenkäyttö on todellakin kiellettyä.

Toistan edelleen: jos tarvitsee armeijan miehistyäkseen,
on kyseessä totaalinen epäonnistuja.

Terveisin Res TKM tai jotain muuta sontaa
 

Musta87

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Designer
Armeijassa olin. Paska keikka, mutta tulipa tehtyä. Jaa mitä siellä oppi? Kaikki armeijan käyneet tietävät, ja sinne menevät tulevat oppimaan. Niitä kykyjä ei sitten kannata käyttää työelämässä.

Miksei? Itse ainakin käytän käskyjä "taakse POISTU!!" ja "vain lähtöaskel ottaen lomille MARS!!" aina kun vain on tilaisuus. Ja silloinhan liikkuu...:D

Mutta kuten muutama muukin olen itsekin res.pion.alik, tosin Keski-Suomen rykmentin pioneeripataljoonasta Keuruulta.
 

Kalba

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
8.12 tulee kuluneeksi kolme vuotta kun siirryin reserviin alikersanttina palveltuani Upinniemessä ja Mäkiluodon linnakkeella eli Mäkkärissä. Vaikka välillä vitutti, niin päällimmäisenä on silti mukavat muistot.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös