Armeija....

  • 31 597
  • 187

Oletko käynyt armeijan?....

  • Tietysti olen!

    Ääniä: 595 69,2%
  • En vielä, mutta tulevaisuudessa kyllä....

    Ääniä: 158 18,4%
  • Olen sivari

    Ääniä: 31 3,6%
  • Aion mennä tulevaisuudessa siviilipalvelukseen....

    Ääniä: 13 1,5%
  • Olen saanut vapautuksen (Terveydellisistä tms. syistä).

    Ääniä: 63 7,3%

  • Äänestäjiä
    860

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Viestin lähetti spade
Ensi tammikuussa (kääk, enää puolitoista kuukautta) pitäisi mennä Mikkeliin Karkialammen varuskuntaan. Vieläkös sieltä voi selvitä kuudella kuukaudella?

Onneksi olkoon, SavPr on hauska paikka. Tutustuin ko varuskuntaan aikaisemmin mainitsemani 11 kk ja "kivaa" oli. Ehkä kuulet legendoja ylik. Hämäläisestä & Immosesta sekä muista päävartion jehuista, joten varoitan sinua: Ne kaikki pitävät paikkansa.
Vapise...
 

Huuhaa

Jäsen
Viestin lähetti Lust4life
Nyt en tajunnut, miten armeija on ylivoimainen vaihtoehto siviilipalvelukseen nähden? Tarkoitatko että kaikkien tulisi "tietysti" käydä armeija?

EI! En todellakaan ole sitä mieltä. Sitä tarkoitin, että, JOS joku teki päätöksen armeijaan menosta sen perusteella, koska ei missään nimessä halunnut siviilipalvelukseen, vaikkei olisi mielellään mennyt armeijaan(kaan). Tuliko nyt selväksi?....

Minä olen sitä mieltä, että armeijaan meno pitäisi olla vapaaehtoista, ja siviilipalvelus pitäisi kokonaan lopettaa.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Käyty on...

...ja pois pääsin 285 vittumaisen ja vastentahtoisen vuorokauden jälkeen tammikuussa -95. [SlRR, Isosaari, Helsinki]

Mutta kuitenkin mielummin inttiin, kuin mummojen/lasten perseitä pesemään tai jotain muuta yhtä mieltä ylentävää toimintaa sivarissa.
 

pXi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, EPS
6 kuukautta

Ei hehkunut niska punaisena,eikä hehku vieläkään vaikka armeija oli oikeastaan ainoa vaihtoehto.Sivaria tai vaikkapa totaalista kieltäytymistä en tosissani ajatellut.Ei se armeijan käyminen tai käymättä jättäminen kerro kenenkään ajatusmaailmasta tuon taivaallista.Omassa kaveripiirissä on armeijan ja sivarin käyneitä - kuka vaan heistä olisi voinut valita toisin.

Henk.koht. armeija oli kaksijakoinen kokemus.Toisaalta vitutustaso nousi välillä tasolle,jota ei osannut kuvitella olevan olemassakaan,toisaalta armeijassa oli paremmassa tallessa kuin siviilielämässä ts. armeijan rutiineissa oli välillä jotakin kieltämättä "hienoa".Sellainen "samaa rataa päivästä toiseen"- meininki oli välillä todella rauhoittavaa.Voisi sanoa armeijan jopa "turruttaneen".Teki hommat,sai olla rauhassa,jos ei tehnyt,turpaan tuli (kuvainnollisesti).Yksinkertaista,täysin poikkeavaa siviilielämästä.Tähän kohtaan voisi kertoa esimerkin Kansaneläkelaitoksesta vaan antaa nyt olla.
Tämä ei tietenkään päde joka paikkaan.Omassakin yksikössä meininki poikkeisi täysin naapurin vastaavasta,näin kuulin ja näin.
Kahta samanlaista palveluspaikkaa ei ole olemassa.

Ehkä kuitenkin sellaisen neuvon voisi antaa inttiin meneville,että henkinen asenne kuntoon.Siellä voivat nuoremmat hyppiä silmille mutta antaa hyppiä.Alikessuillakin täytyy olla iloa elämässä.Te alokkaat olette se ilo - ja lopussa todellinen rasite.
 

sininen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Puuttunut vaihtoehto

Vaihtoehdoistahan puuttui reservin sivari.

Eli olen käynyt armeijaa kahdeksan kuukautta, mutta kieltäytynyt kertausharjoituksista, jonka jälkeen napsahti viiden vuorokauden keikka sivarikeskukseen Lapinjärvelle ja sitten loppuelämä vapaata (rauhan aikana).

Suosittelen lämpimästi, jos kertausharjoitukset eivät nappaa :)
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti TwilightZone
Edessä heinäkuussa 2002, paikkana Riihimäki .
Saa nähdä kuinka pitkäksi vierailu jää ...
:(

Loistava paikka, mikäli nyt Armeijaa voi nimittää sellaiseksi. Itse olin vuoden, kotiutuen kersanttina, saapumiserää II/99. Pieni vinkki, liity sitten viestimieskuoroon (vaikket osaisikaan laulaa). Kuntoisuuslomia tippui tuosta touhusta jotain 12vrk, ja usein pääsi leireiltä tai muusta palveluksesta edustustehtäviin.:) Mahtavin tilaisuus oli vajaa kuukausi ennen kotiutumista, kun olimme Senaatintorilla Maakuntapäivillä keikalla. Yleisöä oli varmasti muutama tuhat... muu porukka oli meidän yksiköstä vartioimassa joitain halleja sissimuonat mukana. Meillä oli taasen ihan kivaa.
 

ipaz

Jäsen
Kyllä olen käynyt. Heinäkuussa tuli kuusi vuotta kun pääsin reserviin.

11 kk kärvistelin Säkylän Porsaanharjun poteroissa ja hauskaa oli! Itselläni ei ole pahaa sanaa sanottavana Suomen Puolustusvoimista.

T: nurmipora alik.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Viestin lähetti Huuhaa




Minä olen sitä mieltä, että armeijaan meno pitäisi olla vapaaehtoista, ja siviilipalvelus pitäisi kokonaan lopettaa.

Ketäs sinne sitten menis? kaikki sivarit ja muut kakat pois ja kaikki armeijaan. Jokaisessa pitää olla sen verran miestä että käy armeijan!
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti kettu666
Ketäs sinne sitten menis? (...) Jokaisessa pitää olla sen verran miestä että käy armeijan!

Eikös tuossa nyt ole sellainen pieni ristiriita?

Niin, itsellenikään ei osunut sopivaa vaihtoehtoa. Vapautus on vielä toistaiseksi leimaa vaille, mutta käytännössä selvä.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Viestin lähetti Lust4life
Tästä äänestyksestä ei löytynyt oikein sopivaa vaihtoehtoa, haluaisin äänestää kohtaa "Olen käynyt armeijan, ja se vituttaa minua vieläkin". Vajaa vuosi maailman suurinta hölmöilyä...

Aamen! Santahaminasta kotiin tammikuussa 1986 (muistaakseni) ja vieläkin ketuttaa nää "paska paikka, mut oli siellä kuitenkin hauskaa" -jutut.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti jukkavuorio
täytyy sanoa, että sivarivuosi oli erittäin myönteinen kokemus, ja suosittelenkin sivaria vaihtoehtona kaikille, paitsi tietenkin hc-punaniskajunteille, jotka varmaan tuntisivat olonsa jotenkin vaivautuneeksi kun täytyisi itse ajatella jotakin.

Olin juuri ajattelemassa myonteiseen savyyn jukkavuorion vakaumuksesta vaikka itse suhtaudunkin maanpuolustukseen toisella tavalla, mutta tuo loppu osoitti jukkavuorion oman suvaitsemattomuuden, ennakkoluulot ja jyrkan asenteellisuuden...

Itse suosittelen varusmiespalvelusta kaikille niille, jotka osaavat ajatella sotilaallista maanpuolustusta kokonaisuutena ja ymmartavat sen merkityksen Suomelle seka ovat valmiita uhraamaan itsestaan hieman hikea ja ajatteluaan, mutta myos tarvittaessa verta asian hyvaksi. Muille armeija eittamatta on kokonaisuutena paskin ja lapsellisin paikka mita voi kuvitella.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja tuo vanha klisee, että armeijassa ei tarvitse ajatella mitään, ei pidä paikkaansa. Ehkä, mikäli olet vain miehistössä, niin pääset suhteellisen helpolla, kun "teet vain kuten alikessut käskevät", mutta johtajakoulutuksen käytyä saa ja pitääkin ajatella itse. Esimerkiksi itse sain vapaat kädet suunnitellessani alokkaille kenttäpuhelinkoulutusta. Tuosta muodostuikin sitten parin päivän miettimisen jälkeen kolmituntinen luento. Ei ehkä olisi mennyt kovinkaan hyvin ilman ajattelemista - vai? Ylipäätään hyöty johtajakoulutuksen valitsemisesta oli todellakin suuri - ensimmäinen paikka ainakin meikäläisellä, jossa jouduin ja pääsin kokemaan vastuuta myös muista ihmisistä. Ainakaan itseäni ei kaduta ollenkaan tuo 362 vrk.n valinta... Niin, joo, en todellakaan ole mikään hc-punaniskajuntti...
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Entäs armeijan pituus?
Itse kuulin tälläisen..

12 kk - koulukiusatut
9 kk - miehet
6 kk - tosimiehet
 

Noutaja#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Itä-Helsingin Noutajat
Perjantaina tulee tasan 7 vuotta, kun pääsin pois eli 23.11.1994. Tuli oltua eri paikoissa. Alokasaika meni Öbiksessä (Upinniemi), sieltä Raumalle Kuuskajaskariin 10 viikoksi ja sieltä Isosaareen, jossa vietin loppu ajan. Yksi ilta jäi mieleen tosi hyvin. Se oli 27.9 ja oli hirveä myrsky. Me tetsattiin metsässä ja lähellä harjoitteli meripelastuskeskus koptereineen. Ja seuraavana aamuna kun heräsi ja kuuli mitä oli tapahtunut, ei sitä voinut millään uskoa todeksi.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Kävin elektroniikka AUK:n Riihimäellä SähköTK:ssa. Sen jälkeen takaisin Hyrylään. Kai mä jossain intissäkin siinä samalla olin..:)
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Huuhaa
Minä olen sitä mieltä, että armeijaan meno pitäisi olla vapaaehtoista, ja siviilipalvelus pitäisi kokonaan lopettaa.

Apua, nayttaa silta, etta ajaudun taas keskusteluun.

Niin, Huuhaa, voisitko perustella tuota mielipidettasi jotenkin? Tuosta saa kuvan, etta armeija on mielestasi sellainen yhteiskunnan ihmisten kiusaksi keksima laitos, jolla ei ole mitaan muuta virkaa. Mika on sinun mielestasi armeijan funktio ja tayttyisiko se, mikali armeija olisi vapaaehtoinen?

Siviilipalvelus on mielestani rinnastettavissa varusmiespalvelukseen. Se on vaihtoehto sille. Ei olisi oikein, etta toiset joutuisivat suorittamaan sotilaalliseen maanpuolustukseen tahtaavan koulutuksen, toisten levatessa kotona tai opiskellessaan silla aikaa ja paasten kuin koira verajasta. Eli jos meilla on varusmiespalvelus, tulee meilla olla myos siviilipalvelus.

Naiden kahden palvelusmuodon kokonaisrasittavuudesta voidaankin olla sitten montaa mielta. Eraiden laskelmien mukaan 6 kk palvelevalla varusmiehella on nettotyopaivia enemman kuin 13 kk palvelevalla sivarilla ja toisaalta yli puoli vuotta pidempi sivariaika lyhimpaan ja yleisimpaan varusmiesaikaan nahden katsotaan tietyissa piireissa kohtuuttomaksi, jolloin katse suunnataan nettotyopaivien sijaan kokonaiskestoon. Nainhan tekee esimerkiksi maan kuuluisin totaali, Jussi Hermaja. Toki niin voi tehda, mutta siina unohdetaan monta pointtia. Tarkoituksellisesti tai tahattomasti, enpa tieda.

Itse lahtisin kehittamaan sivaria siten, etta se palvelisi selvasti siviilikriisinhallinnan tarpeita, jolloin sivarin tyonkuva selkiytyisi seka toiden kirjo kapenisi ja sita kautta voitaisiinkin jo vakavasti pohtia, tulisiko sivariaikaa lyhentaa. Nythan tilanne on se, etta siina missa joku sivari pesee hartiavoimin mummojen alusvaatteita aamusta iltaan, joku toinen nuokkuu paivat pitkat monitorin aaressa tekematta oikeastaan mitaan jarkevaa.

Siviilikriisinhallintaan liittyen sivareilla tulisi olla varusmiesten tapaan kertausharjoitusvelvoite. Noissa kertauksissa kerrattaisiin ja opeteltaisiin sellaisia taitoja, kuten ensiapua, vaestonsuojelua, jne. Siis ei-sotilaallisia siviilikriisinhallinnan taitoja. Nain ajateltuna sivaripaikkoja voisivat olla paaasiassa kunnat, joilla on lakiin saadettyja velvollisuuksia poikkeusoloihin varautumista varten. Kuntia tulisi luonnollisesti tukea valtion taholta sivareiden kouluttamisesta. Reservin sivarit (ei armeijan kayneet) voitaisiin mahdollisesti sijoittaa sodan ajan varalta aivan samoin tiettyihin siviilikriisinhallinnan tehtaviin ja yksikoihin armeijan kayneiden tapaan, jotka sijoitetaan sodan ajan taistelujoukkoihinsa. Ei tarvitsisi enaa spekuloida silla, mita sivari tekee sodan aikana. Tama malli onnistuisi luonnollisesti ainoastaan siina tapauksessa, etta samalla taattaisiin armeijan kayvien varusmiesten maara, jotta sotilaallisen maanpuolustuksen tehtevat eivat vaarantuisi. Se taas onnistunee siten, etta pidetaan huoli armeijan mielekkyydesta, tiettyja porkkanoita varusmiehille on pakko olla.

Saa ottaa kantaa!
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Re: TAMMIKUUSSA 2002

Viestin lähetti Lukkolainen
kuorevedelle ja masentaa jo nyt vähän mutta päivä kerrallaan...

Tervemenoa vaan! 12 kk tuli siellä päivystettyä ja läskejä tuli lisää melkein samanverran. Tuskin kukaan lopettaa nykypäivän armeijaa ainakaan huonon kunnon takia. Sen verran löysältä homma vaikuttaa....
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Pakkohan tänne on vastata! Erä oli I/00 Kontiorannassa. Koulutuksen voinette helposti päätellä tuosta signaturesta.

OK! Kerrotaan tietämättömille! Kuninkaallinen tulenjohto! Epäsuorantulen jumala! Ritsamiehet eli nurmiporat ampuvat hernepyssyillä kun me ammumme kuolonputkilla! Tehtäväni on siis tupeerata vihollisen tukkaa korohorolla ja tuhota vainoava vihulainen tykistön tulella!

Enkä pidä itseäni hc-punaniskana. On näköjään mennyt joidenkin armeijankäyneiden jutut hyvin perille kun jo vuosia ennen palvelusta laitosta pidetään perseellään olevana mitääntekemättömänä pohjattomana kuiluna, jossa kenraalit leikkii sotaleikkejään. Kehoitankin olemaan hiukan avomielisempi tätä laitosta kohtaan. Ehkäpä sieltä itsekin saatte positiivisia kokemuksia kuten ryhmähenki, onnistuminen taisteluammunnassa, jne. Voihan se olla vaikeaa kun joku käskee mutta sellaista elämä on. Joku on aina ylemmässä asemassa kuin sinä. Esimies töissä, vaimo, tyttöystävä, ehkä omat jälkeläisetkin yrittää käskeä. Kyllä niitä käskijöitä riittää. Itse opin arvostamaan elämän pieniä hienouksia kuten suihkua, saunaa ja niin, posliinivessaa!! Siinä kun pari viikkoa käy sipalla parinkymmenen asteen pakkasessa niin tavallinen vessa on jotain todella..hienoa!

ps. sipa=sissipaska
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Reservin kessunretku Suomenlinnan Rannikkotykistörykmentistä...
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Aika jännä sattuma. Tasan kymmenen vuotta sitten eli 21.11.1991 kotiuduin Säkylän Huovinrinteeltä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös