Armeija....

  • 31 546
  • 187

Oletko käynyt armeijan?....

  • Tietysti olen!

    Ääniä: 595 69,2%
  • En vielä, mutta tulevaisuudessa kyllä....

    Ääniä: 158 18,4%
  • Olen sivari

    Ääniä: 31 3,6%
  • Aion mennä tulevaisuudessa siviilipalvelukseen....

    Ääniä: 13 1,5%
  • Olen saanut vapautuksen (Terveydellisistä tms. syistä).

    Ääniä: 63 7,3%

  • Äänestäjiä
    860

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Lääkintämallin alikessu -98 Keuruu. Pitkän kaavan mukaan kun kerran tuli mentyä :D
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Reservin Vänrikki. Eli käytyä on tullut, aika kauan sitten.
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Viestin lähetti JanJ

Miksi kasarmin moppaaminen on miehekkäämpää kuin vanhainkodin moppaaminen?

Eihän se varmaan olekaan, mutta ampuminen esim. on miehekkäämpää, kuin vanhusten peseminen. Järkevää se ei ole. Toisaalta vanhusten peseminen vaatii helvetisti munaa.


Järjenkäyttö on todellakin kiellettyä.

Tottakai, siihenhän armeija perustuu. Faijan ohje mun lähtiessä inttiin oli: "Tee niinkuin käsketään, niin pärjäät hyvin." Näin kävi.

Ethän sä voi olettaa, että armeija olisi jotenkin valtavan älyllistä, varsinkin peruskoulutus, koska siinä koulitaan sotilaita. Johtajan pitää taas pystyä järjenkäyttöön koska siinä on monen ihmisen henki käsissä, jos teet hätäillessäsi väärän päätöksen. Joten alkuaikana se todellakin on kiellettyä.


Toistan edelleen: jos tarvitsee armeijan miehistyäkseen,
on kyseessä totaalinen epäonnistuja.

Jos tarkoitat sitä, ettei muuten ikinä miehistyisi, olet oikeassa.

Mutta toisaalta armeija on monella ensimmäinen kerta poissa äidin sylistä, joten sinänsä se miehistää kyllä. Joudut itse hoitamaan omat vaatteesi, omat menemisesi ym. Joten armeija auttaa kyllä myös itsenäistymisessä, muillakin kuin epäonnistujilla, näin uskoisin. Lisäksi armeija tuo sosiaalisia taitoja esiin, kun joudun jossain vaiheessa tupakaverien ym. kanssa puhumaan, et voi vaan himassa yksin palloilla.

Jokainen tehköön oman valintansa, myöskään sinä et ole oikeassa, teet saman virheen mollatessasi armeijan valitsijoita, kuin armeijan valitsijat tekevät mollatessaan sivareita.
 

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
III/86 UudRakp

Kerran Rakuuna, aina Rakuuna:D Eipä tuosta mitään kovin negatiivista muistoa jäänyt. Ja niille jotka väittää että armeijassa ei mitään opi mitään voin sanoa että: Pötypuhetta. Kyllä siellä oppii mm. asennepuolella yllättävän paljon. Kyllä armeija tekee pojistä miehiä(tosin ei asennevammaisista aina).
 

MacGyver

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ja Boston Bruins
Ikää on jo 20v. ja tj edelleen vähintään se 180.Heinäkuussa 2002 olen lähdössä ja suuntana Säkylä joten palveluksensa siellä suorittaneet voisivat kertoa paikasta.
Siihen asti olen töissä Atrialla ja siinä samassa kirjoitan itseni ylioppilaaksi.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Viestin lähetti TwilightZone
Edessä heinäkuussa 2002, paikkana Riihimäki .
Saa nähdä kuinka pitkäksi vierailu jää ...
:(

Riihimäkihän on hieno mesta.. Kerrohan Vänr.Salolle yms. terveisiä! :o
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Vielä en ole, enkä paikkaa enkä aloittamisaikaakaan vielä tiedä. Eli vuonna 2004 ilmeisesti olisi edessä. Ja armeija mikäli ei mitään ihmeellistä satu. Eli toisin sanoen melkeinpä armeija tai vapautus, johon tällä hetkellä ei pitäisi olla mitään syytä. Mutta mistäs sen koskaan tietää kuinka nopeasti jotain tapahtuu.
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti Rebel
Jos tarkoitat sitä, ettei muuten ikinä miehistyisi, olet oikeassa.
Tätä juuri tarkoitin.

Mutta toisaalta armeija on monella ensimmäinen kerta poissa äidin sylistä, joten sinänsä se miehistää kyllä. Joudut itse hoitamaan omat vaatteesi, omat menemisesi ym. Joten armeija auttaa kyllä myös itsenäistymisessä, muillakin kuin epäonnistujilla, näin uskoisin. Lisäksi armeija tuo sosiaalisia taitoja esiin, kun joudun jossain vaiheessa tupakaverien ym. kanssa puhumaan, et voi vaan himassa yksin palloilla.
Jep.
Tuli vaan peilattua ajatusta omaan armeija-aikaan.
Vanhimmat patterin jätkät olivat 27...

Jokainen tehköön oman valintansa, myöskään sinä et ole oikeassa, teet saman virheen mollatessasi armeijan valitsijoita, kuin armeijan valitsijat tekevät mollatessaan sivareita.
Tuli vissiin oltua taas vähän liian jyrkkä puolustaessani omaa kantaani. Armeija/sivari/totaali on jokaisen oma asia ja valinta, mutta joskus risoo tuo armeijakiihkoilijoiden ylistyslaulu.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eräs opettajani lausahti eilispäivänä yhden asian, mitä olen joskus itsekin miettinyt, mutten sen kummemmin "sisäistänyt". Kyseessä oli luento, jolla käsiteltiin yritysten strategioiden luomista, joten mistään kiihkomilitarismista ei ole kyse. Ja se itse ajatus oli tämä: Nyky-yhteiskunnassa armeijan alokasaika taitaa olla ainut hetki, paikka, organisaatio, instituutio tms, jossa aikuisia ihmisiä ei luokitella heidän sosioekonomisen taustansa mukaan, vaan heidät jaetaan tupiin kylmästi aakkosjärjestyksen pohjalta. Samassa tuvassa on niin kolmekymppinen kolmen lapsen DI-isä kuin 17 kesäinen teinicorolla-adidaslippis hemmokin ja kaikkien kanssa on tultava toimeen. Ajattelin vaan, että taitaapi näin muuten olla melko pitkälti; morttijakson jälkeen sakki erotellaan kykyjen mukaan ja tämä luokittelu jatkuu sitten läpi opiskelun ja työelämän.

Ja tämä lausahdus todistaa myös sen, kuinka valtavan monialaista, dynaamista ja muuntautumiskykyistä meidän opetuksemme on :rolleyes:
 

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Sambio: Mä tiedän 2 muuta "kohtaa", missä käy tasan samalla lailla. Elikkä tämän elon alku ja sen loppu. Mistään niitä seuraavista tapahtumista, eikä oikeastaan mistään muustakaan sen puoleen, ole minkäänlaista varmuutta. Tai ainakin luulen niin.

...

ja pari kuumehourehymiötä perään varmuuden vuoksi.
 

jackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
I/99, 1.PsvK/PsvP/PsPr, Parolannummi. 362 vrk, päivääkään en vaihtaisi pois vaikken sotahullu olekaan. Hyviä kavereita tapasin ja omasta mielestäni itselleni sain hankittua hyvän homman. Panssarivaunua siis ajelin. Samanlaista jota taliban-veljet sekä mahtava Pohjoisen Liittokin käyttävät, tosin niillä on karvalakkiversio :) Viihtyvyys tietysti riippuu paljon komppanian ja joukkueen hengestä, meillä tankkimiehillä sattui olemaan hyvä jengi.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti vilperi#18
7.1.2002 tämä poika lähtee Parolaan, onko palstalla muita lähtijöitä sinne suuntaan. Vielä en tiedä kuinka pitkään siellä jaksan olla, mutta mahdollisimman nopeasti yritän toki päästä pois.

Mihin komppaanjaan olet menossa? Kannattaa nimittäin harkita todella tarkkaan jos ei halua olla 362:ta vuorokautta. Itse olen puoli vuotta ja aamuja on jäljellä tällä hetkellä 42, eli eipä juuri mitään enää. Tosin seuraavat kolme viikkoa on inttiajan raskaimmat, mutta sen jälkeen homma on käytännössä pulkassa. Onneksi pääsin Parolan löysimpään paikkaan, joka ei harmita yhtään, sillä niin paska paikka intti on.

Armeija on ollut aikamoinen pettymys ennakko-odotuksiin nähden ja motivaatio on laskenut tasaisesti heinäkuun jälkeen. Kaikki puheet siitä että täytyy olla hyvässä kunnossa että kestää armeijan fyysiset rasitukset ovat nykypäivänä täyttä paskaa, ainakin miehistötehtävissä. Kunto on heikentynyt selvästi armeijan aikana johtuen liikunnan vähyydestä intissä. Muutenkin jopa puolen vuoden palvelukseen mahtuu niin paljon rötväystä, että saman koulutuksen kävesi helposti 3:ssa kuukaudessa.
 

tsei_tsei

Jäsen
Viestin lähetti Huuhaa


Kuten olen aikaisemminkin todennut, niin minulla on keliakia, ja sen lisäksi lukuisia allergioita (Mm. Herne on ehdottomasti kielletty), joilla vältin armeijan (C-mies), ja hyvä niin. JOS olisin joutunut menemään joko armeijaan tai siviilipalvelukseen, niin kyllä sitten olisi ollut pakko mennä armeijaan....

Lukuisat allergiat eivät kyllä ole este armeijalle, jos sen haluaa käydä. Ainakin kokelaallani peruskoulutuskaudella oli lukuisia allergioita ja keittiössä valmistettiinkin joka kerta oma ruoka hänelle. Kova jäbä oli ja fiksu kaveri.
 

Huuhaa

Jäsen
Viestin lähetti tsei_tsei


Lukuisat allergiat eivät kyllä ole este armeijalle, jos sen haluaa käydä. Ainakin kokelaallani peruskoulutuskaudella oli lukuisia allergioita ja keittiössä valmistettiinkin joka kerta oma ruoka hänelle. Kova jäbä oli ja fiksu kaveri.

Kyllä minä siis olisin saanut mennä armeijaan, jos olisin nimenomaan halunnut, mutta olisinhan mää nyt tyhmä ollut, jos olisin armeijaan mennyt, vaikkei olisi ollut omalla kohdallani pakko.
 

MM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkomaajoukkue Torinossa 2006, HKH
Viestin lähetti Sistis
Ja tuo vanha klisee, että armeijassa ei tarvitse ajatella mitään, ei pidä paikkaansa. Ehkä, mikäli olet vain miehistössä, niin pääset suhteellisen helpolla, kun "teet vain kuten alikessut käskevät", mutta johtajakoulutuksen käytyä saa ja pitääkin ajatella itse.

Ylipäätään hyöty johtajakoulutuksen valitsemisesta oli todellakin suuri - ensimmäinen paikka ainakin meikäläisellä, jossa jouduin ja pääsin kokemaan vastuuta myös muista ihmisistä.

Myös miehistössä on kiistatta tehtäviä ja tilanteita, joissa varusmies joutuu ajattelemaan ja tekemään ratkaisunsa harkintansa pohjalta, kantamaan vastuun toisista ihmisistä ja toimimaan itsenäisesti.

Jotain sellaista minun palvelusaikaani sisältyi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti MM


Myös miehistössä on kiistatta tehtäviä ja tilanteita, joissa varusmies joutuu ajattelemaan ja tekemään ratkaisunsa harkintansa pohjalta, kantamaan vastuun toisista ihmisistä ja toimimaan itsenäisesti.

Jotain sellaista minun palvelusaikaani sisältyi.

Totta kai on. En missään nimessä halunnut väheksyä miehistön osuutta. Tarkoitin vain sitä, että päällystössä ei ainakaan pysty olemaan ajattelematta itse. Miehistössä nämä ns. "Sviddu-mua-ei-kiinnosta-noi-natsit-vaan-komentelee"-tyypit voivat väärin asennoituessaan ajatella niin, että ei tarvitse itse miettiä mitään, kun vaan tekee niin kuin johtaja käskee.

Itselläni oli hyvä ryhmä inttiaikana, ja heillä ei ollut mitään ongelmia itsenäisessä ajattelussa. KSL-n päivystys hoitui hyvin, kun jokainen mies tiesi ennalta, mitä tuleman pitää. Käytännössä jokainen ryhmäläinen (minä mukaanluettuna) ajatteli omalla päivystysvuorollaan itse ja jokaiseen saattoi luottaa. Itse olin viime kädessä vastuussa ryhmän toimivuudesta, mutta kun jokainen tiesi vastuunsa, niin homma toimi - laitteet taas eivät aina.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti M@rko77


Riihimäkihän on hieno mesta.. Kerrohan Vänr.Salolle yms. terveisiä! :o

Samoin ylil. Wallenstjärnalle.
 

The Hawks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, FC Jazz, SBS Masku
Viestin lähetti masaman


hähhäää!! mahtaa jo puntti tutista:D

no eipä nyt sentääs vittuilla enempää...

omasta mielestä ihan kiva paikka. yhdeksän kuukautta tuli härvättyä lämärinä ja varsinkin viimeset kolme kuukautta oli aika menoa:rolleyes:

jos joku on gonna kolmosen käyny ja tietää sen vittumaisen Kapt Niinikosken ni jos ei ole mies mielestäsi mulkku niin sulla on ittelläs kusta koppa nii täynnä ettet erota toista samanmoista:mad: kyllä jämpti on näin, sano


nii ja tais osaksi johtua huonoista keuhkoista (lue; astma) että hujahti se aika sillai rennommin ja 101 päivää poissa palveluksesta plus vlv:t ja hl: ja parit kuntsarit nii eipä siinä ehtiny juuri nurmikkoa porailemaan tahi tetsaamaan siellä saatanan mäntymettissä missä ei henki pihise!!!


että tämmöstä....

Mä olen tällä hetkellä konnakolmosessa lämärinä :)

Siinä on meillä hämärä komppania, kukaan ei tiedä mitään, lomia myönnetään huonosti ja kapteeni on *sensuroitu*...

Palaan asiaan paremmalla ajalla.
 

The Hawks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, FC Jazz, SBS Masku
Intistä

Tämä aihe on sellainen joka jakaa mielipiteet erittäin moneen osaan. Osa ajattelee että intti on ihan ok, toisten mielestä se taas on aivan perseestä.

Nyt kun on Säkylässä ollut 140 aamua niin on mielipiteen muodostaminen vielä hieman vaikeaa, ehkä sitä pystyy ajattelemaan asiaan paremmin kun joskus on reservissä. Ei se loppujen lopuksi ole niin hirveä paikka ollut mitä ajattelin, mielikuva oli hieman erilainen kun sinne heinäkuussa menin. Mortti-kausi oli tosissaan erikoista touhua, eihän siinä paljon järkeä ollut. Turhaa vittuilua ja hermojen koettelua. Totta kai se kuuluu siihen systeemiin, mutta ei sitä silti ymmärrä. Kun P-kausi on ohi alkaa meininki totaalisti muuttumaan, alikit ovat kavereita siinä missä muutkin, ainakin suurin osa. E-kausi oli helppoa aikaa, lämäri-kurssi joka kesti kuukauden oli ihan okei, ei siinä mitään. Kun tuli ajankohtaiseksi valita koulutushaara niin ajattelin että onhan Lääkintämies hyvä homma, yhdeksän kuukautta palvelusta on juuri sopiva, ei ihan koko vuotta kuitenkaan. Lisäksi jää jotakin hyödyllistä tietoa ja taitoa intistä käteen kun se On Ohi. J-kausi joka nyt on menossa on melko ankeaa siinö siinä mielessä että ollaan leireillä koko ajan. Nythän se alkaa olemaan voiton puolella kun on enää yksi pataljoonan harjoitus (kolme päivää) ja loppusota Niinisalossa joka kestää 13 päivää. Sitten alkaakin joululomat ja ensimmäinen erä kotiutuu tammikuussa. Gona-porukka eli lämärit ja kuskit jäävät vielä hengaamaan morttien sekaan. Viimeiset 90 aamua tuskin ovat kovin pahaa aikaa.

Täältä on siis Yuppi tulossa Huovinrinteelle tammikuussa. Tervetuloa vaan, katsotaan jos tulet 3.JK:hon, pääset kokemaan gonnakolmosen tunnelman. Mortti-aika talvella, heh.. :D
 

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olin intissä 80-luvun puolivälissä ja aika kuultaa muistot? En ainakaan muista kovin montaa ikävää/vittumaista tapahtumaa. Toki kovaa mentiin välillä.
Ainakin omalla kohdalla oli inttiaika yksi huolettomimpia aikoja elämässäni.

T. Kenttätykistön viestialiupseeri
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Viestin lähetti spade
Ensi tammikuussa (kääk, enää puolitoista kuukautta) pitäisi mennä Mikkeliin Karkialammen varuskuntaan. Vieläkös sieltä voi selvitä kuudella kuukaudella?

No mutta, meillähän on sitten sama osoite. Toiveissa olisi selvitä kuudella kuukaudella poijes jos mahdollista.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Re: Intistä

Viestin lähetti The Hawks


Lääkintämies hyvä homma, yhdeksän kuukautta palvelusta on juuri sopiva, ei ihan koko vuotta kuitenkaan. Lisäksi jää jotakin hyödyllistä tietoa ja taitoa intistä käteen kun se On Ohi. J-kausi joka nyt on menossa on melko ankeaa siinö siinä mielessä että ollaan leireillä koko ajan. Nythän se alkaa olemaan voiton puolella kun on enää yksi pataljoonan harjoitus (kolme päivää) ja loppusota Niinisalossa joka kestää 13 päivää. Sitten alkaakin joululomat ja ensimmäinen erä kotiutuu tammikuussa. Gona-porukka eli lämärit ja kuskit jäävät vielä hengaamaan morttien sekaan. Viimeiset 90 aamua tuskin ovat kovin pahaa aikaa.

Täältä on siis Yuppi tulossa Huovinrinteelle tammikuussa. Tervetuloa vaan, katsotaan jos tulet 3.JK:hon, pääset kokemaan gonnakolmosen tunnelman. Mortti-aika talvella, heh.. :D

hehheh.... vai että oikein gonnakolmosen väkeä??

juu kato maaliskuussa tuli lähettyä sieltä vittuun ja sillai. ei mikää ihan paskin paikka kylläkään...
mitäs pidit siit lämärikouluttajast nurmisesta ja heinosta??

vittu siin oli reiluja äjiä. oltiin just lämärikurssin leiril ja VMTK oli järjestäny reissun Ässät-Lukko peliin ni Heino pisti meijät aikasemmin lähtee leirilt et ehittäis mukaan. ja paskanvitut!!! siel ol joku saatanan valmius päällä ja sillo ei kuulemma lähetä mihkään.... peli alko puol seittämä ja valmius loppu seittämält:mad:

pikkasen alko vituttaa, ehkä se oli niit harvoi kertoi ku oikein pisti sylettää, ***tana!

Sano Eskolal terveisii niilt kahdelt nyhverö talonmiehelt jotka ei koskaan saanu mitää aikaseks, ne oli mä ja yks toine:D

tuskin muistaa mut sano kuitenki jos tulee sauma, on se Eskola niin päällikkö äijä, meinaa se vääpeli.

vieläkös manne vetää teil rentoutumisharjoituksii??
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös