IFK:n pelissä on selvästi enemmän rakennetta kuin viime kaudella. YV:kin pyörii. Pelin avaaminen onnistuu edes joskus ja ottelun hallinta on usein punaisilla. Ja silti turpaan tulee kaikilta. Viime kaudella missään ei ollut mitään tolkkua, ja turpaan tuli vain useimmilta. Kerrassaan mielenkiintoinen kuvio.
Eikös tämä ole itse asiassa perin loogista?
Jos asiasta yrittäisi tehdä lyhyen analyysin niin IFK:n tapauksessa korostuu tällä kaudella se, että IFK:n peliä on melkein pakko katsoa tuloksen taakse.
1) Onko IFK:n peli rakenteellisesti heikkoa tällä kaudella? Minun näkemissäni peleissä IFK:n peli ei ole ollut rakenteellisesti heikkoa, mutta tehokkuus on aivan täyttä amatööritasoa.
2) Jos IFK jatkaa tuon pelitavan jalostamista niin onko syytä olettaa, että IFK alkaa jossain vaiheessa osua laajalta rintamalta maaliverkkoon? Uskaltaisin olettaa, että näin tulee tapahtumaan.
Olen jotenkin alkeellisesti pitänyt aina Rautakorpea & Seliniä jotenkin samanlaisina valmentajina. Molempien "viehättävät" systeemipelitavat ovat opittuina idioottivarmoja ja tehokkaita, mutta samalla luistelulinjat ja pelaaminen yleisesti on ihan mielettömän kaavamaista.
Kaavamaisuus tuottaa yleensä jossakin vaiheessa tulosta, koska pelaajat sisäistävät kaavan ja osaavat pelata kaavalla niin pirun hyvin, että vastustajilla on vaikeaa.
Liigassa on toisenlainenkin valmentajakunta, joiden pelissä on vähän kaavamaisuutta, mutta paljon yllätyksellisyyttä ja variaatiota.
Mielestäni Törmänen edusti sitä toista. Törmäsen kohdalla ei koskaan tiennyt, miten IFK tulee pelaamaan ja mikä on päivän kunto. Mitään selkeää pelitapaa ei oikein pystynyt viime kaudella erottamaan vaan päivän kunto ratkaisi, mitä sieltä tulee. Tuollainen pelitapa tuottaa yleensä voittoja kohtalaisen tasaisesti, mutta epärytmisesti. Silloin tällöin kaikki natsaa, vastus on ihmeissään ja hupsista, tapahtuu voitto. Sitten taas seuraavassa pelissä mikään ei natsaa ja tuleekin tappio.
Se kumpi tapa on oikea tai väärä - on kohtalaisen sama. Mutta IFK:n tapauksessa pidän tätä tapaa viedä pelaamista eteenpäin järkevämpänä, koska viime kauden pohjilta kaikki on rikki.