Kyllähän toi IFK:n ylisuorittaminen on pitkälti Selinin ansiota, ainakin omasta mielestäni.Hän on oikeastaan tehnyt kaksi yksinkertaista, mutta IFK:ssa niin harvinaista asiaa:
1. Pistänyt viisikkopelin kuntoon
- IFK:n jengihän koostuu karkeasti kahden kerroksen väestä: Omista Pojista ja Palkkasotureista. Kaikki nämä Palkkasoturit ovat sen verran kovia ammattimiehiä, ettei heille tarvi antaa muuta kuin a) toimiva viisikkopeli ja b) sopivat ketjukaverit. He pitävät kyllä itse huolen ,että ovat keväällä kunnossa (pl ilmeisesti Sopanen).
2. Pistänyt harjoittelun ja asenteen kuntoon
- IFK:n Omat Pojat ovat vuosien saatossa tottuneet niin monenlaiseen treenaamiseen, että he eivät ilmeisesti itse kykene huolehtimaan treenaamisestaan, vaan jonkun se täytyy heille järjestää valvotuissa oloissa. Lennart Petrell on mielestäni paras esimerkki siitä, että pelkkä potentiaali jäällä ei riitä, vaan tarvitaan treenaamista ja asennetta. Samoin olen ilolla seurannut että esim. Jääskä, Engberg, Mieho ja Teppo ovat kehittyneet pieniä askeleita tällä kaudella, varmasti osasyynä on tuo treenauksen laatu.
Toki kaikkeen ja kaikkiin ei Selinkään ole voinut vaikuttaa, jengissä on tälläkin kaudella muutamia pettymyksiä ja muutamia pelaajia joiden taso on junnannut paikallaan. Mutta kokonaiskuva on kyllä todella positiivinen.
Kaiken kaikkiaan on jännä, että IFK:ssa on käynyt kääntymässä viimeisten vuosien aikana jos jonkinlaista valmentajakandidaattia, joista yksikään ei ole ollut ns. keskivertovalmentajan statuksen omaava henkilö. Ja nyt, kaikkien näiden käkikello-filosofien, mykkien, soppatykkien, mathaneizöreiden, uskovaisten, alkoholistien, hymypoikien, moottorisahamiesten, ja kulttuuri-filosofien jälkeen yksi porilainen peruspertti onkin ihan helvetin OK valmentaja.