Tässähän tämä taitaa olla kiteytettynä...
Minulle paikallinen partneri sanoi jo vuosia sitten erään dinnerin päätteeksi tiedusteltuaan allekirjoittaneen uskonnollista vakaumusta, että älä missään tapauksessa kerro olevasi ateisti, sillä ateistit ovat pohjasakkaa, joita ei tavitse kunnioittaa sitäkään vertaa mitä vakaumuksellisia kristittyjä. Oikeassa hän tuossa oli.
Väitän, että meidän länsimaalaisten ja varsinkin niiden joilla ei omakohtaisia pidempiä kokemuksia ole muslimi-maista; on miltei mahdotonta ymmärtää kuinka läpitunkevasti uskonto on sisäänrakennettu koko yhteiskuntaan, kulttuuriin ja ihmisten tapaan ajatella. Tässä on mielestäni suurin syy myös sille, miksi länsimaissa mennään koko ajan harhaan muslimien kanssa ja miten heidän kanssaan pitäisi toimia. Pelin henki on aika hemmetin paljon armottomampi; heikkoutta ei näytetä ja armoa ei tunneta tai anneta.
Mielestäni tämä on yksi iso syy myös sille, miksi Euroopassa asuvien maltillisten tai jopa liberaalien muslimien tuki terrorismin torjumisessa on ollut kohtuullisen vaatimatonta, vaikka hyvin tietävät, että passiivisesti radikaaleja tukemalla ei nannaa sada ainakaan omaan laariin. Normaalinkin muslimin suhtautuminen länsimaihin ja länsimaalaisiin on jännä sekoitus ihailua ja syvää halveksuntaa, jopa inhoa. Porukka on keskimäärin korostuneen ylpeää.. diplomation taidot saavat olla huipussaan noissa maissa operoidessa, mutta samalla ei saa näyttää tippaakaan heikkoutta tai nöyristelyä, sillä se nähdään heikkoutena.
Tämä yllä kirjoitettu sopisi ehkä paremmin tuonne monikulttuuris-ketjuun, mutta minä en pidä sitä ollenkaan todennäköisenä, että muslimit suurissa määrin integroituisivat länsimaalaiseen tapaan elää ja olla. tai no varmasti jollain aikajänteellä, mutta silloin puhutaan mielummin sadoista kuin kymmenistä vuosista.
Muutoksen on pakko lähteä sisältäpäin, mutta se on paljon helpommin sanottu kuin tehty. Länsimaalaisen ajattelun kompastuskivi on ylipäätään siinä, että me ajattelemme asioita kvartaali tai maksimissaan muutamien vuosien perspektiivissä siinä missä monissa muissa kulttuureissa pitkän tähtäimen suunnitelmat ulottuvat kymmenien tai sadankin vuoden päähän. Minulla ei ole epäilystäkään siitä, mikä Eurooppaan suuntautuvan muslimi-maahanmuuton pitkän tähtäimen suunnitelma on uskonnollisessa johdossa... (olipa se kuinka realistista tai epärealistista tahansa); muuttaa Eurooppa muslimien valtapiiriin kuuluvaksi. Toki yksilöt ovat yksilöitä ja suurin osa heistä ovat yksinkertaisesti hakemassa parempia elinoloja, mutta en millään jaksa uskoa, että valtaosalla euroopan muslimeista on mitään halua muuttua länsimaalaisiksi.
Tästä syystä johtuen en ole yhtään innostunut ajatuksesta, että Eurooppaan päästettäisiin massiivisessa määrin muslimeja. Toinen vahva kulttuuri, joilla ei ole halua - eikä oikein tarvettakaan - integroitua ovat kiinalaiset. Olen tavannut paljon useamman sukupolven kiinalaisia muissa Aasian maissa, jotka ovat aina ja ensisijaisesti kiinalaisia siitä huolimatta minkä maan kansalaisia ovat.