JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Sylissä on uudenkarhea MacBook Pro 13" (2019), 2,8 GHz Intel Core i7, 16gb, jne..., jonka hommasin työkoneeksi. Työpöydällä on kyllä iMac 2015 retina näytöllä, jolla sinänsä on vielä vuosia jäljellä, mutta tarvitsin liikkuvamman vehkeen ja iPad Pro ei sittenkään riittänyt kaikkeen tarpeelliseen. Pitää vielä odottaa, että työpaikan niilot saa mulle admin-oikeudet, kun ilman niitä ei oikein siirtyminen datan ja ohjelmien puolesta onnistu. Kirjoitushommia toki voi tehdä näinkin. Touch bar on... no mukava lisä, mutta ei mitenkään tuiki tarpeellinen. Lähinnä jos tulee katsottua elävää kuvaa, tulee käytettyä kirkkauden ja äänenvoimakkuuden säätimiä sitä kautta. Ehkä tottumus tuo sitten lisää ohjelmakohtaista erityiskäyttöä.

USB-C portteja tässä sitten riittää (4 kpl) ja niiden lisäksi vain perinteinen kuulokereikä. Olisihan tuonne voinut jotain yhteensopivuutta alaspäin jättää esim. yhden usb 2 -portin muodossa. Sinänsä tuo USB-C on aika hurja kun 61 W laturi tunkee sitä kautta virrat täyteen parissa tunnissa. Multiadapteri on (USB 2, HDMI, USB-C esim. virransyötölle ja useita korttipaikkoja), mutta se ei aina kulje mukana ja tod. näk. tuleekin olemaan jonkinlainen työpöydälle jätettävä minitelakka tästä lähtien.
Mulla alla 15" 2016 Macbook Pro ja kyllä tämä on selvästi heikkolaatuisempi kuin aiemmat laitteet. Näppis on aivan kauhea, sekä tuntumaltaan, että nyt on alkanut näppäimet jumittelemaan, joka tosin korjaantuu ravistelemalla laitetta. 15" on myös ehkä vähän turhan iso, kun aika paljon liikun työssäni, ja seuraavaksi otankin 13" kun tämä menee vaihtoon (ensi vuoden alussa).

Itsellä kulkee tuo todennäköisesti sama palikka aina repussa mukana ja sitten taas työpisteellä on usb-c -näyttö, joka toimii samalla telakkana. Eli näyttö kytketään vain yhdellä usb-c -kaapelilla koneeseen, jota kautta sitten myös lataus. Näytössä on kiinni usb-laitteita, esim hiiren laturi, muistitikut jne. Luuritkin siihen saisi kiinni mutta äänenlaatu on ihan anuksesta, joten käytän MacBookin omaa kuulokeliitäntää. Ihan toimiva systeemi, kun kone on "telakoitu" yhdellä piuhalla. Tuo ulkoisen näytön kytkeminen on myös mennyt mielestäni harppauksia kohti kivikautta, käytännössä aina kun liittää näytön, alkaa kummallinen vilkutusshow, joka jatkuu n. 30 sekuntia. Ennen se toimi ihan välittömästi kun kytkit piuhan. Steve kääntyilee haudassaan tällaisten typeryyksien kanssa.

Piraattiryhmäläiset ovat erilaisia - Siinä missä Ultrat ovat onnellisia jakaessaan sämpylän keskenään, on Piraateilla varaa ostaa kaikille omat.

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Mulla alla 15" 2016 Macbook Pro ja kyllä tämä on selvästi heikkolaatuisempi kuin aiemmat laitteet. Näppis on aivan kauhea, sekä tuntumaltaan, että nyt on alkanut näppäimet jumittelemaan, joka tosin korjaantuu ravistelemalla laitetta. 15" on myös ehkä vähän turhan iso, kun aika paljon liikun työssäni, ja seuraavaksi otankin 13" kun tämä menee vaihtoon (ensi vuoden alussa).
Butterfly-näppis on kyllä saanut todella paljon kritiikkiä osakseen, eikä ihan aiheetta. Pikkuhiljaa olen siihen tottunut, mutta ei jotenkin huonolta se tuntuu edelleen. Ilmeisesti tällä tavalla on kuitenkin saatu koneesta litteämpi... Itse olen myös 15" käyttäjä, hetki meni 13", mutta sitten iski ikänäkö ja kun melko paljon työskentelen myös pelkällä läppärillä, niin siirryin 15" malliin.

Näppiksen lisäksi pitää todeta, että touchpad on vaan liian iso tässä koneessa. 'Tap to click' oli pakko ottaa pois käytöstä, niin paljon tuli virhepainalluksia, vaikka tuohon jotain älykkyyttä on ilmeisesti rakennettukin.

Kaikesta tästä huolimatta tuntuu aika kaukaiselta ajatus siirtymisestä Windows-läppäriin.

YV-spesialisti asuu mutsinsa luona. Aikuiset äijät asuu mutsinsa luona.

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Näppiksen lisäksi pitää todeta, että touchpad on vaan liian iso tässä koneessa. 'Tap to click' oli pakko ottaa pois käytöstä, niin paljon tuli virhepainalluksia, vaikka tuohon jotain älykkyyttä on ilmeisesti rakennettukin.
Myös tämä pitää paikkansa. Käytännössä käsiä täytyy nyt pitää koko ajan ilmassa, joka rasittaa ranteita aika huolella jos jotain pidempää kirjoittelee. Touchpadin laatu ja tarkkuus on kyllä ihan omaa luokkaansa, käytännössä missään muussa laitteessa ei välttämättä tarvitse hiirtä lainkaan, mutta tuo on vaan liian iso. Vanhassa se oli juuri sopiva.

Piraattiryhmäläiset ovat erilaisia - Siinä missä Ultrat ovat onnellisia jakaessaan sämpylän keskenään, on Piraateilla varaa ostaa kaikille omat.

Telaketju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Se on se ikuinen dilemma. 15" olsi kyllä jo sen kokoinen, ettei kauheasti kaipailisi välltämättä edes lisämonitoria, mutta se paino.

Itsellä kulkee tuo todennäköisesti sama palikka aina repussa mukana ja sitten taas työpisteellä on usb-c -näyttö, joka toimii samalla telakkana. Eli näyttö kytketään vain yhdellä usb-c -kaapelilla koneeseen, jota kautta sitten myös lataus. Näytössä on kiinni usb-laitteita, esim hiiren laturi, muistitikut jne. Luuritkin siihen saisi kiinni mutta äänenlaatu on ihan anuksesta, joten käytän MacBookin omaa kuulokeliitäntää. Ihan toimiva systeemi, kun kone on "telakoitu" yhdellä piuhalla. Tuo ulkoisen näytön kytkeminen on myös mennyt mielestäni harppauksia kohti kivikautta, käytännössä aina kun liittää näytön, alkaa kummallinen vilkutusshow, joka jatkuu n. 30 sekuntia. Ennen se toimi ihan välittömästi kun kytkit piuhan. Steve kääntyilee haudassaan tällaisten typeryyksien kanssa.
Itse yritin käyttää IMacia näyttönä töissä. No, Target Display -mode on jo mennyt manan majoille aikoja sitten, joten kokeilin Air Play ja Chromecast yhteensopivuuden tuovaa softaa, joka ei toiminut. Kotona olisi melkein tarpeeton 9 vuotta palvellut iMac, mutta siinä on Mini-Display portti eikä sellaista yhteensopivuutta ja sovitinta ole joka veisi kuvan USB-C:ltä Mini-Displaylle. Thurderbolt 2:lle onnistuisi... joten mulla ei edes vilkuttele. :D Monitori hankintaan vaan.

Butterfly-näppis on kyllä saanut todella paljon kritiikkiä osakseen, eikä ihan aiheetta. Pikkuhiljaa olen siihen tottunut, mutta ei jotenkin huonolta se tuntuu edelleen. Ilmeisesti tällä tavalla on kuitenkin saatu koneesta litteämpi... Itse olen myös 15" käyttäjä, hetki meni 13", mutta sitten iski ikänäkö ja kun melko paljon työskentelen myös pelkällä läppärillä, niin siirryin 15" malliin.

Toivottavasti itselläni on nyt se paranneltu Butterfly-näppis. Ei toi huonolta tunnu. Applehan on tosin luvannut jonkun aikavälin koneiden vikaantuville Butterfly-näppiksille neljän vuoden korjaustakuun -- omasta pussista maksaminen on kuulemma huomattavan kallista, 700€ tai jotain. Kannattaa tarkistaa koskeeko tämä omaa läppäriä, jos vika ilmenee.

"The Flat Earth Society has members all around the globe" – A tweet by the Flat Earth Society
"Say that again, but slowly" - Friendly Atheist responding

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Yleismies Jantusen dynastia, Everton
Tuo ulkoisen näytön kytkeminen on myös mennyt mielestäni harppauksia kohti kivikautta, käytännössä aina kun liittää näytön, alkaa kummallinen vilkutusshow, joka jatkuu n. 30 sekuntia.
Minulla on Macbook Pro 15" 2016 ja tuollaista ongelmaa on ollut näyttöjen kanssa joissa on suurempi resoluutio kuin HD-resoluutio. Ostin sitten Belkinin 4K/60Hz-adapterin ja vilkuttelut loppui siihen. Jotain vikaa noissa kättelyissä on näyttöjen kanssa riippuen siitä mitä adapteria käyttää välissä. Muita ongelmia minulla ei ole tämän kanssa ollutkaan. Näppis on toiminut ihan ok vaikkei se näppäintuntumaltaan parhaita Applen näppiksiä olekaan.

Touch barille en ole kolmen vuoden aikana löytänyt juurikaan käyttöä. Tai siis sellaista käyttöä että sitä käyttäisi johonkin muuhun kuin mitä aikaisemmissa Macbookeissa oli toteutettu norminäppäimillä.

"There are only two hard problems in Computer Science: cache invalidation, naming things and off-by-one errors."
Onko ihmisillä jo kokemuksia iOS13:sta? Jos, niin mitä mieltä?

Joku varmaan tulee kohta ilmoittamaan, että mikset idiootti googlaa ja muodosta omaa mielipidettä sen perusteella. No enpä meinaa googlata kuitenkaan, vaan kysyn täältä kanssaveljiltä ja -sisarilta mietteitä.

Itse en ole vielä ladannut, mutta eiköhän se lähipäivinä tule tehtyä.

Mängimies tykkää tästä

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan

Joku varmaan tulee kohta ilmoittamaan, että mikset idiootti googlaa ja muodosta omaa mielipidettä sen perusteella. No enpä meinaa googlata kuitenkaan, vaan kysyn täältä kanssaveljiltä ja -sisarilta mietteitä.

Hopeisesta Omenasta luin, että jotkut (monet?) ovat jotain ongelmia ja bugisuutta havainneet. Tuon takia itse aion odottaa ainakin 13.1 -version julkaisuun, ennen kuin päivitän.

Kielipoliisi - prkl... päivämäärään kuuluu piste molempien numeroiden perään!

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans

Melko uuteen iPhone XR:ään latasin viime viikolla iOS 13.1:sen.
Hyvin tähän asti on pelittänyt. Suorituskyky on jos mahdollista vieläkin parantunut.
Silmäkarkkia (tumma tila ym) on lisätty. Joku voi tykätäkkin.
Mitään bugeja ei ole muutaman päivän aikana ilmaantunut.
Mielestäni sen voi huoletta ladata.

Hevosjalostus on työtä sangen suuriarvoista.

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melko uuteen iPhone XR:ään latasin viime viikolla iOS 13.1:sen.
Hyvin tähän asti on pelittänyt. Suorituskyky on jos mahdollista vieläkin parantunut.
Silmäkarkkia (tumma tila ym) on lisätty. Joku voi tykätäkkin.
Mitään bugeja ei ole muutaman päivän aikana ilmaantunut.
Mielestäni sen voi huoletta ladata.
Suurinpiirtein näin. Päivityksiä on tullut kyllä huolella tuohon: 13 -> 13.0.1 -> 13.1 -> 13.1.1 -> 13.1.2

Itsellä ei ole mitään bugeja esiintynyt kyllä missään vaiheessa, ja tuo isompi päivitys 13 -> 13.1 taisi olla jotain uusia ominaisuuksia joita ei ehditty saamaan valmiiksi ajoissa. MacOS Catalina pitäisi tulla perjantaina.

Takiainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Se on se ikuinen dilemma. 15" olsi kyllä jo sen kokoinen, ettei kauheasti kaipailisi välltämättä edes lisämonitoria, mutta se paino.

Itse yritin käyttää IMacia näyttönä töissä. No, Target Display -mode on jo mennyt manan majoille aikoja sitten, joten kokeilin Air Play ja Chromecast yhteensopivuuden tuovaa softaa, joka ei toiminut. Kotona olisi melkein tarpeeton 9 vuotta palvellut iMac, mutta siinä on Mini-Display portti eikä sellaista yhteensopivuutta ja sovitinta ole joka veisi kuvan USB-C:ltä Mini-Displaylle. Thurderbolt 2:lle onnistuisi... joten mulla ei edes vilkuttele. :D Monitori hankintaan vaan.
Itse juuri kirjottelen viime vuoden MacBook Prolla ja näyttönä vuoden 2009 iMac, eli toimii kyllä adapterin kanssa (USB-C -> MiniDisplayport-naaras).

Telaketju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itse juuri kirjottelen viime vuoden MacBook Prolla ja näyttönä vuoden 2009 iMac, eli toimii kyllä adapterin kanssa (USB-C -> MiniDisplayport-naaras).
Ohoh! Onko sinulla sitten sen jatkona MDP-koiras --MDP-koiras, jotta saat kiinni iMaciin. Jos näin on, niin kerrotko noiden adaptereiden valmistajan. Niissä kun tuntuu olevan eroja spekseissä, eikä viitsisi ostaa toimimatonta.

"The Flat Earth Society has members all around the globe" – A tweet by the Flat Earth Society

Takiainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ohoh! Onko sinulla sitten sen jatkona MDP-koiras --MDP-koiras, jotta saat kiinni iMaciin. Jos näin on, niin kerrotko noiden adaptereiden valmistajan. Niissä kun tuntuu olevan eroja spekseissä, eikä viitsisi ostaa toimimatonta.
Jep! Eli koiras-koiras mdp piuhalla (Delock Mini Displayport 1.2 -kaapeli, uros - uros, 2 m 19,99) sitten kiinni iMacissa. Fuj:tech USB-C - Mini DisplayPort -adapteri, musta 34,99 tuo USB-C MDP adapteri käytössä. Huomannut tosiaan seuraavaa kun näitä tässä pyöritellyt, eli DisplayPort -> HDMI-muunnosta ei saa missään vaiheessa tehdä, silloin ei toimi.

Pienenä disclaimerina pitää mainita, että ilmeisesti iMaceissa on myös tapahtunut juuri tuossa 2009-2010 tienoilla jokin muutos tuossa target display kättelyssä ja voi olla, että uudemmat iMacit eivät välttämättä tätä setuppia tue. Kannattaa jostain sellaisesta paikasta hankkia adapterit, joilla on palautusoikeus. Duunikaverilla käytössä vanha Cinema Display samaisen läppärin kanssa ja häneltä taisi löytyä sitten Thunderbolt 2 adapteri: Apple Thunderbolt 3 (USB-C) - Thunderbolt 2 -sovitin, MMEL2 58,99

Ja samoin sen uros-uros kaapelin tulee sitten olla oikeasti joko pelkkä Displayport tai Thunderbolt kaapeli. Ristiin ei toimi.

Telaketju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jep! Eli koiras-koiras mdp piuhalla (Delock Mini Displayport 1.2 -kaapeli, uros - uros, 2 m 19,99) sitten kiinni iMacissa. Fuj:tech USB-C - Mini DisplayPort -adapteri, musta 34,99 tuo USB-C MDP adapteri käytössä. Huomannut tosiaan seuraavaa kun näitä tässä pyöritellyt, eli DisplayPort -> HDMI-muunnosta ei saa missään vaiheessa tehdä, silloin ei toimi.

Pienenä disclaimerina pitää mainita, että ilmeisesti iMaceissa on myös tapahtunut juuri tuossa 2009-2010 tienoilla jokin muutos tuossa target display kättelyssä ja voi olla, että uudemmat iMacit eivät välttämättä tätä setuppia tue. Kannattaa jostain sellaisesta paikasta hankkia adapterit, joilla on palautusoikeus. Duunikaverilla käytössä vanha Cinema Display samaisen läppärin kanssa ja häneltä taisi löytyä sitten Thunderbolt 2 adapteri: Apple Thunderbolt 3 (USB-C) - Thunderbolt 2 -sovitin, MMEL2 58,99

Ja samoin sen uros-uros kaapelin tulee sitten olla oikeasti joko pelkkä Displayport tai Thunderbolt kaapeli. Ristiin ei toimi.
Kiitos paljon!! Mulla on late-2009 iMac ja saattaapa olla, että tuo kombo toimii siinä. Pitää lähetä testaamaan heti kun on aikaa.

PS. Kuittaan vielä tähän, että hain kaapelit verkkokaupasta ja tämä todellakin toimi!

Viimeksi muokattu:

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Requiescat in pace. Kiekko-Espoo 1984 - 2016 Espoo Blues

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Joo, tuon johdosta Applen piti vaihtaa taktiikkaa. Nyt vanhat mallit tyhjäävät akkua kun planned obsolence aika tulee täyteen. Ei auta akun vaihto siihen, vasta vaihdettu akku tyhjenee samaa tahtia kuin vanhakin.

ace

Jäsen
Itsella iPad Air 2 ja kahden viime järjestelmäpäivityksen jälkeen akku loppuu koko ajan nopeammin. Laite sinänsä toimii omassa käytössä moitteettomasti, mutta uutisten mukaan seuraava päivitys ei enää päde näin vanhaan laitteeseen. Vituttaa kyllä, iPad tulee ostettua seuraavaksikin, mutta harmittaa heittää toimiva peli sivuun pelkästään Applen rahastuksen takia.

... päässä kasvaa pensas ja herneet puhuvat!

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Mulla on ollut macbook pro 13 mid 2012 käytössä yli seitsämän vuotta. On aika kova vehje ollut siinä mielessä, että on viimeinen ruuveilla kasattu macbook. Kaksi kovalevyä on mennyt, mutta eipä siinä muuta kun käy kaupassa ja vaihtaa. Järjestelmät päivittyvät vielläkin ja pesee nopeudellaan viellä kaikki alle 500e läppärit. Ollut todella hyvä vehje mutta näistä uudemmista en ole enää niin varma, kun ovat liimattuja ja liitäntöjä on karsittu.

Hyi helvet## joku oli keittänyt aamulla pahaa kahvia hallilla!- No Duncan Keitti.

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun jengit, yksilöinä Rantanen ja Kakko
Nyt outo kysymys. Omistan edelleen tuon aiemmin mainitsemani MacBook Pron ja iPhone 6s:n. Noiden synkkahan on aivan huippujuttu, mutta seuraavalle en keksi selitystä: Puhelimeni kun soi ja vastaan, koneen iTunes laittaa biisejä soimaan. Miksi? Mikä asetus tuohon on voinut yhtäkkiä vaikuttaa? Hyvin häiritsevä tekijä, jos koneella on äänet kovalla ja alkaakin pauhaa musiikki. En juuri käytä enää iTunesia musiikin kuunteluun, joten jostain asetuksesta voin olla pihalla.

Olemme tarkastaneet tämän pöytäkirjan ja todenneet sen keskustelun kulun mukaiseksi

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Raivostuttavaa; onko kellään mitään käryä siitä mikä voisi Applen hotspotissa (netin jaossa puhelimesta) mättää, kun se ei yhdisty mihinkään automaattisesti kuin 5% kerroista, yleensä pitää ränkätä hotspottia päälle ja pois, ja sitten yhdistellä uudestaan ja kahden laitteen yhdistäminen samaan aikaan on sula mahdottomuus.

Otin Applen pitkän tauon jälkeen, viimeksi taisi olla 5:nen ja nyt sitten 11 kourassa ollut puolisen vuotta. Vitosen kanssa oli myös samoja hotspot ongelmia, mutta nyt ne ovat tähtitieteellisesti huonompia. Androidissa homma kävi ja kukkui, muutenkin vielä tietty tuoreita mietteitä kun vertaa pitkään Android putkeen, mutta jos nyt pitäisi valita niin tuore Galaxy tulisi valittua ehdottomasti tämän sijaan, mutta katsotaan nyt jalostuuko ajatukset kun vielä lisää tottuu.

Dee Dee Ramone on being in a rehabilitation center: “That was fucked up. They also made me play volleyball. It was a nightmare.”
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy