Apple – omena mätänee?

  • 316 840
  • 1 671

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Pakko kysyä kun kiinnostaa. Mitä semmoista sillä puhelimella teet @moby , johon ei useimpien iPhonejen speksit riitä. Se näytön koko on yksi asia, mutta muut ominaisuudet?
-Pikalataus on hyvä tässä. 0-75% puolessa tunnissa.

-Osuuspankki ei tue Apple/Google Payta, joten Pivolla mennään. Ei toimi iPhonella.

-Tuplasimmi olisi kanssa kiva homma, mutta iPhone 8:ssa ei ole sitäkään mahdollisuutta, uudemmista toki löytyy normi SIM+eSIM.

-Oneplussan alert-slider myös päivittäisessä käytössä. iPhonessa toki normi/hiljainen tila, mutta käytän just noita normi/värinä tiloja kokonaan hiljaisen tilan sijasta.

-Widgetit ja kustomoitavuus. Nämä vissiin jo nykyään iPhonessakin uusimmassa käyttiksessä?

-Hinnat alkaen iPhonessa 64GB tallennustila. Ei riitä mutta 128GB riittää.
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Okei!

Sanoit, että ”vastaava” iPhone maksaisi 1300€, niin ei asia niin yksinkertainen ole. Tottahan on, että iPhonella ei noin isoja näyttöjä ole lukuunottamatta Pro maxeja. Jos näytön koko on ainoa kriteeri niin sittenhän asia näin tietysti on, mutta tottakai täytyy huomioida mitä muuta sillä rahalla saa (ylihintaisia ovat Applen tuotteet, en sitä kiellä missään nimessä).

Mutta jos otetaan vaikka iPhone X. Näyttö ei yhtä iso ole, mutta ”vain” tuuman pienempi. Siinähän puhutaan jo ihan eri luokan puhelimesta kuin Oneplus 7T. Sitähän ei enää valmisteta, mutta esim. Swappielta saa tosi hyvään hintaan (~500€) takuullisia laitteita isolla 256gb muistilla. Löytyy pikalataus, langaton lataus (toisin kuin Oneplussassa), näyttö parempi (tosin ei ole 90hz), kamera valovuoden edellä, IP67 jne.

Tarkoitus ei ole kehua iPhonea mutta reilu vertailu olisi paikallaan. Kukin tietysti valkkaa sen mikä itselle on paras kuten sinulle juuri tuo puhelin!
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Okei!

Sanoit, että ”vastaava” iPhone maksaisi 1300€, niin ei asia niin yksinkertainen ole. Tottahan on, että iPhonella ei noin isoja näyttöjä ole lukuunottamatta Pro maxeja. Jos näytön koko on ainoa kriteeri niin sittenhän asia näin tietysti on, mutta tottakai täytyy huomioida mitä muuta sillä rahalla saa (ylihintaisia ovat Applen tuotteet, en sitä kiellä missään nimessä).

Mutta jos otetaan vaikka iPhone X. Näyttö ei yhtä iso ole, mutta ”vain” tuuman pienempi. Siinähän puhutaan jo ihan eri luokan puhelimesta kuin Oneplus 7T. Sitähän ei enää valmisteta, mutta esim. Swappielta saa tosi hyvään hintaan (~500€) takuullisia laitteita isolla 256gb muistilla. Löytyy pikalataus, langaton lataus (toisin kuin Oneplussassa), näyttö parempi (tosin ei ole 90hz), kamera valovuoden edellä, IP67 jne.

Tarkoitus ei ole kehua iPhonea mutta reilu vertailu olisi paikallaan. Kukin tietysti valkkaa sen mikä itselle on paras kuten sinulle juuri tuo puhelin!
Joo mulla on varmaan eri speksit kuin "tavallisella" käyttäjällä. Tuuma on aika iso ero puhelimen näytössä, vähän kuin telkkarissa 55" vs. 65" + iPhonessa valtava notch. Ok siinä on face ID, mutta 7T sormenjälkilukijakin toimii moitteettomasti, samoin iPhone 8:n touch ID.

Kameraa käytän erittäin vähän ja olen ollut tyytyväinen 7T:n kuviin ja videoihin.

Olen myös siinä uskossa, että 7T on myös vesitiivis siitä huolimatta, ettei virallista luokitusta ole.

7T:n mukana tulii 30W pikalaturi ja suojakuori mukana myyntipakkauksessa. Uusimmassa iPnonessa ei mitään laturia ja vanhemmissa se 5W-laturi, jolla toki tuon iPhone 8:n pienen akun saa ladattua muutamassa tunnissa.

Tuo iPhone X on kolme vuotta vanha malli, joten en ymmärrä mitä järkeä siitä on maksaa 500€ käytettynä, tai millä tavalla se on ihan eri luokan puhelin? Tämä 7T maksoi keväällä 499€ poistomyynnissä ja on nyt tasan vuoden vanha malli. Nyt OP8 irtoaa samaan hintaan ja uusi 8T on 599€. Näihinkin luvataa nykyään 3v softapäivityksiä.

Tykkäsin aikanaan varhaisemmista iPhone malleista, kun ne olivat parhaita puhelimia. Helkkarin laadukkaita ja toimivia puhelimia. Nyt kun on tottunut Androidia käyttämään, tuo iOS tuntuu kankealta ja vaikealta käyttää. Mutta ei tästä tämän enempää. Mielipide- ja tottumuskysymyksiähän nämä ovat.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
En ymmärrä, mikä ihmeen halu ihmisillä on maksaa iPhonesta vanhallla raudalla.
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
@moby
Mielipideasioitahan nämä ovat niin kuin sanoit. Siltikin, ei ole reilua verrata puhelimia ja sitten sanoa ettei käytä esim. kameraa tai langatonta latausta jos ne ovat toisessa paremmat. Ne pitää tietenkin huomioida vaikkei itse niitä koe tarpeelliseksi. Muuten vertailu on turhaa jos vaan poimii omat tarpeelliset ominaisuudet toisesta ja jättää toisesta huomioimatta. Hyvin tuossa kerroitkin miksi juuri OP7T on sulle sopiva.

Mutta se siitä, kullekin varmasti löytyy sopiva puhelin tarpeisiinsa.

En ymmärrä, mikä ihmeen halu ihmisillä on maksaa iPhonesta vanhallla raudalla.
Itse kun olen puhelimista ja vastaavista vempeleistä kiinnostunut, niin haluisin tietää mitä tällä tarkoitetaan?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
@moby
Itse kun olen puhelimista ja vastaavista vempeleistä kiinnostunut, niin haluisin tietää mitä tällä tarkoitetaan?

No aloitetaan sillä, että mitkä ovat raudan statsit tällä hetkellä kalliimmalla iPhonella? Ja miten ne ovat parin vuoden aikana kehittyneet?
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Muuten vertailu on turhaa jos vaan poimii omat tarpeelliset ominaisuudet toisesta ja jättää toisesta huomioimatta. Hyvin tuossa kerroitkin miksi juuri OP7T on sulle sopiva.

No näinhän näitä puhelimia valitaan. Eihän kukaan halua puhelinta, missä ominaisuudet on painotettu ihan muuhun kuin missä se oikea tarve on. Ainoa poikkeus tästä on jos on sidottu käyttikseen jonka pohjalta on pakko valita tietyistä vaihtoehdoista.

Tätä viestiä kirjoittaessa puhelin latautui 16%->38%. Se on sitä pikalautausta.
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
No näinhän näitä puhelimia valitaan. Eihän kukaan halua puhelinta, missä ominaisuudet on painotettu ihan muuhun kuin missä se oikea tarve on. Ainoa poikkeus tästä on jos on sidottu käyttikseen jonka pohjalta on pakko valita tietyistä vaihtoehdoista.

Tätä viestiä kirjoittaessa puhelin latautui 16%->38%. Se on sitä pikalautausta.
Et siis ymmärrä tai halua ymmärtää mitä tarkoitin.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Itse en tarvitse pikalatausta kun puhelin saa ladata öisin sen 8-9 tuntia ja siinä kerkeää ladata täyteen. Sitten tämä hinta. Jos oletetaan, että puhelin on käytössä vaikkapa 3 vuotta, niin mitä väliä on vaikka sillä 500€ hintaerotuksella? Itsekin olen opiskelija ja mulle on ihan se ja sama vaikka joku tulee sanomaan mulle, että saan 500€ halvemmalla paremman puhelimen. Ostan silti iphonen, koska tykkään siitä.
 

ipaz

Jäsen
Itse en tarvitse pikalatausta kun puhelin saa ladata öisin sen 8-9 tuntia ja siinä kerkeää ladata täyteen.

Nykyakkuja ei muuten suositella ladattavan ihan täyteen. Eikä päästettävän täysin tyhjäksi. Jotta akussa pysyy teho tarpeeksi pitkään, niin akussa olisi hyvä olla jatkuvasti sellainen 10-90% tehosta.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Et siis ymmärrä tai halua ymmärtää mitä tarkoitin.
Mä olen ymmärtänyt kauan aikaa sitten about vuonna 2015. Jos olet jumissa käyttöjärjestelmään/ekosysteemiin, niin silloin on pakko mennä sen mukana maksoi mitä maksoi. Toisessa ekosysteemissä on enemmän valinnanvaraa, toisessa vähemmän.

Mulle on ihan sama jos joku tykkää Applen ekosysteemistä, siitä joutuu vaan maksamaan enemmän, eikä valinnanvaraa ole niin paljon kuin kilpailevassa ekosysteemissä.

Rahaahan se vain on, sitä saa aina lisää. Valintojen maailma mitä haluaa.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Jos oletetaan, että puhelin on käytössä vaikkapa 3 vuotta, niin mitä väliä on vaikka sillä 500€ hintaerotuksella? Itsekin olen opiskelija ja mulle on ihan se ja sama vaikka joku tulee sanomaan mulle, että saan 500€ halvemmalla paremman puhelimen. Ostan silti iphonen, koska tykkään siitä.

Itse olen käyttänyt iPhonea alle puoli vuotta, sitä ennen kova android-mies. Kolmen vuoden jälkeen Android-puhelimen arvo on lähellä nollaa, mutta iPhonen saa vielä myytyä/vaihdettua merkittävään hintaan. Esimerkiksi kolme vuotta sitten julkaistu iPhone 8 on vieläkin myynnissä.

Muutoin en mene näitä vertailemaan. On monia asioita, joita Androidista kaipaan, mutta paljon hyvää on myös iPhonessa.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Mitä tarkoitat raudalla?
Osia mitä se puhelin on syönyt ompussa maksat paskasta enemmän.
Samat tehot saat toisin sanoen Android puolella huomattavasti halvemmalla hinnalla kuin ompulla.
Eli maksat mersun hintaa mutta saat vain volkkarin mutta eihän sillä ei omppu-ihmisille väliä vaikka toiset puhelimet ovat hinta/laatu/tehosuhteeltaan selvästi parempia.

Tuo IP-luokitus on esimerkiksi yksi juttu, jossa ihmiset maksaa älyttömästi enemmän kun osassa puhelimissa IP-sertifikaatti nostaa hintaa heti jonkun kympin. Ilman virallista luokitustakin saa samoja ominaisuuksia mm. OnePlussalta ja ei joudu maksamaan "leimasta".
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Osia mitä se puhelin on syönyt ompussa maksat paskasta enemmän.
Samat tehot saat toisin sanoen Android puolella huomattavasti halvemmalla hinnalla kuin ompulla.
Eli maksat mersun hintaa mutta saat vain volkkarin mutta eihän sillä ei omppu-ihmisille väliä vaikka toiset puhelimet ovat hinta/laatu/tehosuhteeltaan selvästi parempia.

Niin no, kaikella on puolensa. Apple tekee käytännössä yhdelle raudalle, tai ainakin se kontrolloi sekä softaa että rautaa. Tällä on luonnollisesti positiivisia vaikutuksia puhelinten suorituskykyyn. Haluaisin siis konkreettisia esimerkkejä siitä, että miltä osin iPhone jää suorituskyvyssä jälkeen? Rauta yksin ei ketään kiinnosta, vaan lopputulos.

edit: Ainakin yhden asian voin mainita omassa iPhone 11:ssä, mihin petyin verrattuna vanhaan Androidiini.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, SaPko, Ivan Huml
Ihan ei mene putkeen tuo Iphonen raudan disssaus. Iphonen piirit ovat käytännössä benchmarking-testeissä (single core ja multicore) parhaita ja Androidin top-end-piirejä (Snapdragon 800 -sarja) yhden sukopolven edellä.

Tämä yhdistettynä oman softan optimointiin tue erittäin vakaan ja toimivan käyttöjärjestelmän sovelliksineen. Huomenna voin jaksaessani kaivaa android-fanaatikoille linkkejä em. väitteiden tueksi.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Näkyykö rautojen suorituskykyero muualla kuin testeissä? Mä en huomaa mitään eroa iPhone 6S ja 11 välillä päivittäisessä käytössä. Eli surffatessa ja Spotifyä kuunnellessa.
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse vaihdoin IPhoneen muutama kuukausi sitten. Sitä ennen oli useampi vuosi Androideja jota ennen useampi vuosi Windowsphoneja jota ennen Symbian. Käyttiksistä kun puhutaan niin ylivoimaisesti paras käyttis oli Windows phone. Android kyllä pesee IPhonen käyttiksen osalta melko selvästi. iPhonen käyttis on kuitenkin ihan riittävän hyvä, että siihen tottuu lyhyessä ajassa eikä kauheasti jää kaipailemaan Androidia.

Hinnathan IPhoneissa on melko järkyttävät, mutta onko kokonaishinta esim sellaiselle joka vaihtaa puhelinta kahden vuoden välein sittenkään kovin paljon suurempi kuin Android käyttäjälle? iPhonesta saa rahaa takaisin, kun Androidin voi laittaa verkon painoksi. Syy miksi Appleen vaihdoin olikin, että Apple tukee laitteitaan sen 5 vuotta Androidin 2 vuotta vastaan. Erityisesti tablettipuolella tällä on suurta merkitystä. Muutenkin Applen laatu on Androideihin verrattuna melko paljon parempaa ja laitteet kestää merkittävästi pidempään.

Rautapuolesta kun puhutaan, niin henkilökohtaisesti sillä ei ole enää vuosiin ollut merkitystä suorituskyvyn osalta. Jos ei ihan halvinta mahdollista osta niin suorituskyky riittää varmasti. Kamera on se missä on suurimmat erot puhelimien välillä. Tässä iPhonet on hintaluokassaan ihan OK. Mitä taas näyttöihin tulee, niin itse arvostan puhelimen kompaktia kokoa. Vaikka omat kädet ei aivan pienimmästä päästä olekaan niin on kiva pystyä käyttämään puhelinta yhdellä kädellä ongelmitta. Veikkaan että moni muukin tätä arvostaa ja senpä takia nyt julkaistiin se miniversio.

Kiinalaista en itse koskaan ostaisi koska Kiina, eikä Google yhtiönä ole ainakaan Applea vähemmän roisto.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Nykyakkuja ei muuten suositella ladattavan ihan täyteen. Eikä päästettävän täysin tyhjäksi. Jotta akussa pysyy teho tarpeeksi pitkään, niin akussa olisi hyvä olla jatkuvasti sellainen 10-90% tehosta.
Tämä on totta, mutta toi yölataus on sen verran juurtunut jo tapoihin, että en siitä meinaa irti päästää. Kyllä se akku ainakin vuoden kestää tollakin tyylillä ja sitten voi käydä akun vaihdattamassa uuteen.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nykyakkuja ei muuten suositella ladattavan ihan täyteen. Eikä päästettävän täysin tyhjäksi. Jotta akussa pysyy teho tarpeeksi pitkään, niin akussa olisi hyvä olla jatkuvasti sellainen 10-90% tehosta.

Eikös se ollut 20 - 80%? Tästä ohjeesta tulee aina mieleen se Viivi ja Wagner sarjakuva, jossa Viivi tuijottaa puhelinta ja odottaa, koska 80% tulee täyteen. Itse kyllä laitan puhelimen laturiin ja otan sen sitten pois kun muistan, vaikka sitten aamulla.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tätä ketjua lukiessa tulee monessakin kohtaa semmoinen tunne, että aika monet miettii näissä puhelinasioissa vaan sitä, että miten saisi jollain tietyllä rahalla mahdollisimman paljon vastetta rahalle. Itselläni nämä ovat täysin tunneasioita, enkä niinkään ajattele jotain tehtyä rahan säästöä. Ehkä voisi verrata johonkin auton ostoon. Toinen ostaa bmw:n tai mersun ja toinen mazdan. Toinen autoista maksaa kymmeniä tuhansia euroja enemmän ja samalla tavalla silläkin pääsee paikasta toiseen, mutta ehkä se mersumies silti tykkää enemmän ajaa sillä mersulla ja siitä syystä on valmis siitä myös maksamaan enemmän. Näissä puhelimen ostoissa puhutaan muutenkin maximissaan sadoista euroista, niin en ymmärrä kuinka joku samsung mies jaksaa aina tulla sen ”miksi maksaa 500€ Enemmän vanhasta ja paskasta raudasta” kortin käyttämään.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
iPhonesta saa rahaa takaisin, kun Androidin voi laittaa verkon painoksi
Mulla on ollut vuosia Oneplus puhelimia, ostan uuden kahden vuoden välein myyden samaan aikaan vanhan, ja aina olen saanut sellaisen kolmanneksen alkuperäisen hinnasta takaisin
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulla on ollut vuosia Oneplus puhelimia, ostan uuden kahden vuoden välein myyden samaan aikaan vanhan, ja aina olen saanut sellaisen kolmanneksen alkuperäisen hinnasta takaisin
Tämä on enemmän, kuin itse olen saanut. Toisaalta omat puhelimet ei useinkaan ole ostettu juuri julkistushetkellä vaan on saattaneet olla "edellisen vuoden malleja".
 

Tuamas

Jäsen
Tämä on enemmän, kuin itse olen saanut. Toisaalta omat puhelimet ei useinkaan ole ostettu juuri julkistushetkellä vaan on saattaneet olla "edellisen vuoden malleja".

Niin, tässä on juuri se syy miksi apple vs. android-keskustelu on usein varsin höpöilyä, Android-valmistajia on N+1 kappaletta ja raudassa, jälleenmyyntiarvossa sekä Android-versioissa (kuinka paljon valmistajan omaa tauhkaa lyöty perus-Androidin päälle) on merkittäviä eroja markkinan sisällä.

Tällöin esimerkiksi nyt nähty keskustelu on vähän kuin verrattaisiin bemaria kaikkiin etuvetoisiin autoihin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös