Voiko joku valistaa typerää: mikä on akun ja tarvikeakun ero?
Ja kun digishop ilmoitti vaihtavansa macbook pron (vm 2011/2012) akun mulle alle satasella, voiko tästä päätellä onko kyseessä akku vai tarvikeakku?
Voiko joku valistaa typerää: mikä on akun ja tarvikeakun ero?
Ja kun digishop ilmoitti vaihtavansa macbook pron (vm 2011/2012) akun mulle alle satasella, voiko tästä päätellä onko kyseessä akku vai tarvikeakku?
Digishopista en osaa sanoa, kannattaa kysyä suoraan heiltä.
Toisekseen onko kokemuksia laitteen hankkimisesta joko Ruotsista, UK:sta tai Jenkeistä? Mietin valuuttakurssien takia, että jonkinlainen säästö voisi tulla jos työreissulla ostan sen jostakin edellä mainituista maista, mutta mahdolliset takuuasiat voi tällöin tulla murheeksi?
Väitänpä vaan, että koska EU on sisämarkkina, niin suomen Applella on kovasti perustelemista, että miksi he rajoittavat tavaroiden vapaata liikkuvuutta tuommoisella säännöllä. 100% varmasti takuun pitää olla EU:n laajuinen ja sama kaikkialla. Mikä on käytäntö, on sitten eri asia, mutta EU tuomioistuin tulee jos varmasti lopettamaan tuommoisen käytännön, jos asia siellä joskus käsiteltäsisiin. Luultavasti kuitenkin on niin, että kyllä tuo takuu on suomessakin voimassa, vaikka myyjä ei sitä tiennyt.Ostin oman perus iPadini reilu vuosi sitten Liettuassa virallisesta Apple kaupasta. Kaupassa sanottiin että tuotteella on vuoden kansainvälinen takuu jolla voi korjata missä tahansa. Sen jälkeen on vielä toinen vuosi kaupan oma takuu voimassa, mutta silloin pitäisi viedä takaisin sinne korjattavaksi.
....
No ei. Kuten Walrus kertoo, on Applen eli valmistajan takuu vuoden ja se on kansainvälinen. Ja tuo on se mihin EU voi puuttua, jos Apple tuota yrittää jotenkin rajata. Toinen vuosi on myyjäliikkeen myöntämä lisätakuu tai -suoja ja Applella ei tuon kanssa ole enää mitään tekemistä. Ei EU tuomioistuin voi velvoittaa Applea noudattamaan myyjäliikkeen myöntämää lisätakuuta.Väitänpä vaan, että koska EU on sisämarkkina, niin suomen Applella on kovasti perustelemista, että miksi he rajoittavat tavaroiden vapaata liikkuvuutta tuommoisella säännöllä. 100% varmasti takuun pitää olla EU:n laajuinen ja sama kaikkialla. Mikä on käytäntö, on sitten eri asia, mutta EU tuomioistuin tulee jos varmasti lopettamaan tuommoisen käytännön, jos asia siellä joskus käsiteltäsisiin. Luultavasti kuitenkin on niin, että kyllä tuo takuu on suomessakin voimassa, vaikka myyjä ei sitä tiennyt.
No ei. Kuten Walrus kertoo, on Applen eli valmistajan takuu vuoden ja se on kansainvälinen. Ja tuo on se mihin EU voi puuttua, jos Apple tuota yrittää jotenkin rajata. Toinen vuosi on myyjäliikkeen myöntämä lisätakuu tai -suoja ja Applella ei tuon kanssa ole enää mitään tekemistä. Ei EU tuomioistuin voi velvoittaa Applea noudattamaan myyjäliikkeen myöntämää lisätakuuta.
Kokonaan toinen juttu on sitten mahdollinen virhevastuu, mutta se taas on eri asia kuin takuu.
Viranomaisesta en tiedä, miten eri termeihin suhtautuu. Joka tapauksessa takuu ja virhevastuu ovat kaksi ihan helvetin paljon eri asiaa ja noista kannattaa keskustella oikeita termejä käyttäen. Silloin myös ihmiset ehkä joskus oppivat erottamaan ne toisistaan.Ei kai viranomainen ole mitenkään kiinnostunut siitä, että millä nimellä myyjä jotain virhevastuun toteuttavaa prosessiaan kutsuu. Laitteen on kestettävä normaalia käyttöä vähintään tietenkin tuon kaksi vuotta ihan mukisematta, oli sille annettu takuu tai ei. Kyse on valmistajan prosessista. Tuppaavat kutsua sitä takuuksi, mutta jos iPad hajoaa itsekseen siinä parin vuoden kohdalla, niin kyllä se loppupelissä on applen ongelma tasan tarkkaan riippumatta ostopaikasta, jos se paikka on EU:ssa. Ei apple voi siihen vedota, että tämä on nyt latviasta ostettu, niin se ei kestä kun vuoden normaalia käyttöä.
Mitäs koneita jatkislaiset suosii. Itse kun kerran tottunut retina näyttöön, niin paluuta ei ole. Täältä ääni macbook pro touch bar.
Mulla alla 15" 2016 Macbook Pro ja kyllä tämä on selvästi heikkolaatuisempi kuin aiemmat laitteet. Näppis on aivan kauhea, sekä tuntumaltaan, että nyt on alkanut näppäimet jumittelemaan, joka tosin korjaantuu ravistelemalla laitetta. 15" on myös ehkä vähän turhan iso, kun aika paljon liikun työssäni, ja seuraavaksi otankin 13" kun tämä menee vaihtoon (ensi vuoden alussa).Sylissä on uudenkarhea MacBook Pro 13" (2019), 2,8 GHz Intel Core i7, 16gb, jne..., jonka hommasin työkoneeksi. Työpöydällä on kyllä iMac 2015 retina näytöllä, jolla sinänsä on vielä vuosia jäljellä, mutta tarvitsin liikkuvamman vehkeen ja iPad Pro ei sittenkään riittänyt kaikkeen tarpeelliseen. Pitää vielä odottaa, että työpaikan niilot saa mulle admin-oikeudet, kun ilman niitä ei oikein siirtyminen datan ja ohjelmien puolesta onnistu. Kirjoitushommia toki voi tehdä näinkin. Touch bar on... no mukava lisä, mutta ei mitenkään tuiki tarpeellinen. Lähinnä jos tulee katsottua elävää kuvaa, tulee käytettyä kirkkauden ja äänenvoimakkuuden säätimiä sitä kautta. Ehkä tottumus tuo sitten lisää ohjelmakohtaista erityiskäyttöä.
USB-C portteja tässä sitten riittää (4 kpl) ja niiden lisäksi vain perinteinen kuulokereikä. Olisihan tuonne voinut jotain yhteensopivuutta alaspäin jättää esim. yhden usb 2 -portin muodossa. Sinänsä tuo USB-C on aika hurja kun 61 W laturi tunkee sitä kautta virrat täyteen parissa tunnissa. Multiadapteri on (USB 2, HDMI, USB-C esim. virransyötölle ja useita korttipaikkoja), mutta se ei aina kulje mukana ja tod. näk. tuleekin olemaan jonkinlainen työpöydälle jätettävä minitelakka tästä lähtien.
Mulla alla 15" 2016 Macbook Pro ja kyllä tämä on selvästi heikkolaatuisempi kuin aiemmat laitteet. Näppis on aivan kauhea, sekä tuntumaltaan, että nyt on alkanut näppäimet jumittelemaan, joka tosin korjaantuu ravistelemalla laitetta. 15" on myös ehkä vähän turhan iso, kun aika paljon liikun työssäni, ja seuraavaksi otankin 13" kun tämä menee vaihtoon (ensi vuoden alussa).
Myös tämä pitää paikkansa. Käytännössä käsiä täytyy nyt pitää koko ajan ilmassa, joka rasittaa ranteita aika huolella jos jotain pidempää kirjoittelee. Touchpadin laatu ja tarkkuus on kyllä ihan omaa luokkaansa, käytännössä missään muussa laitteessa ei välttämättä tarvitse hiirtä lainkaan, mutta tuo on vaan liian iso. Vanhassa se oli juuri sopiva.Näppiksen lisäksi pitää todeta, että touchpad on vaan liian iso tässä koneessa. 'Tap to click' oli pakko ottaa pois käytöstä, niin paljon tuli virhepainalluksia, vaikka tuohon jotain älykkyyttä on ilmeisesti rakennettukin.
Minulla on Macbook Pro 15" 2016 ja tuollaista ongelmaa on ollut näyttöjen kanssa joissa on suurempi resoluutio kuin HD-resoluutio. Ostin sitten Belkinin 4K/60Hz-adapterin ja vilkuttelut loppui siihen. Jotain vikaa noissa kättelyissä on näyttöjen kanssa riippuen siitä mitä adapteria käyttää välissä. Muita ongelmia minulla ei ole tämän kanssa ollutkaan. Näppis on toiminut ihan ok vaikkei se näppäintuntumaltaan parhaita Applen näppiksiä olekaan.Tuo ulkoisen näytön kytkeminen on myös mennyt mielestäni harppauksia kohti kivikautta, käytännössä aina kun liittää näytön, alkaa kummallinen vilkutusshow, joka jatkuu n. 30 sekuntia.
Hopeisesta Omenasta luin, että jotkut (monet?) ovat jotain ongelmia ja bugisuutta havainneet. Tuon takia itse aion odottaa ainakin 13.1 -version julkaisuun, ennen kuin päivitän.Onko ihmisillä jo kokemuksia iOS13:sta? Jos, niin mitä mieltä?
Joku varmaan tulee kohta ilmoittamaan, että mikset idiootti googlaa ja muodosta omaa mielipidettä sen perusteella. No enpä meinaa googlata kuitenkaan, vaan kysyn täältä kanssaveljiltä ja -sisarilta mietteitä.
Itse en ole vielä ladannut, mutta eiköhän se lähipäivinä tule tehtyä.
Onko ihmisillä jo kokemuksia iOS13:sta? Jos, niin mitä mieltä?
Joku varmaan tulee kohta ilmoittamaan, että mikset idiootti googlaa ja muodosta omaa mielipidettä sen perusteella. No enpä meinaa googlata kuitenkaan, vaan kysyn täältä kanssaveljiltä ja -sisarilta mietteitä.
Itse en ole vielä ladannut, mutta eiköhän se lähipäivinä tule tehtyä.
Suurinpiirtein näin. Päivityksiä on tullut kyllä huolella tuohon: 13 -> 13.0.1 -> 13.1 -> 13.1.1 -> 13.1.2Melko uuteen iPhone XR:ään latasin viime viikolla iOS 13.1:sen.
Hyvin tähän asti on pelittänyt. Suorituskyky on jos mahdollista vieläkin parantunut.
Silmäkarkkia (tumma tila ym) on lisätty. Joku voi tykätäkkin.
Mitään bugeja ei ole muutaman päivän aikana ilmaantunut.
Mielestäni sen voi huoletta ladata.
Se on se ikuinen dilemma. 15" olsi kyllä jo sen kokoinen, ettei kauheasti kaipailisi välltämättä edes lisämonitoria, mutta se paino.
Itse yritin käyttää IMacia näyttönä töissä. No, Target Display -mode on jo mennyt manan majoille aikoja sitten, joten kokeilin Air Play ja Chromecast yhteensopivuuden tuovaa softaa, joka ei toiminut. Kotona olisi melkein tarpeeton 9 vuotta palvellut iMac, mutta siinä on Mini-Display portti eikä sellaista yhteensopivuutta ja sovitinta ole joka veisi kuvan USB-C:ltä Mini-Displaylle. Thurderbolt 2:lle onnistuisi... joten mulla ei edes vilkuttele. :D Monitori hankintaan vaan.
Ohoh! Onko sinulla sitten sen jatkona MDP-koiras --MDP-koiras, jotta saat kiinni iMaciin. Jos näin on, niin kerrotko noiden adaptereiden valmistajan. Niissä kun tuntuu olevan eroja spekseissä, eikä viitsisi ostaa toimimatonta.