Seuran toimintakulttuurin luominen, valvominen ja toteuttaminen on kaikkien vastuulla: hallituksen, UTJ:n, toimiston, valmennuksen, huollon ja pelaajien. Ja vähän myös fanienkin, sillä fanit eivät saa nostaa jalustalle ja katsoa sormien läpi velliperseitä ja korostaa vääriä asioita, mutta tämä aspekti on nykyisin aika pientä, mutta esim. Jeren aikaan hyvinkin suurta.
Olen edelleen sitä mieltä, että HIFK hoiti Törmäsen potkut täysin luokattomasti, vaikka itse potkut olivatkin täysin aiheelliset. Jonkun Lennun mielipiteet eivät paina mun vaakakupissa pätkän vertaa, sillä omalla tavallaan Lennu edustaa sitä koulukuntaa, jossa HIFK:ssa on pitkät perinteet, eli kun hommat menee puihin, kapinoidaan koutsia vastaan. Tämän vuoksi olen itse jäävännyt Lennun mielipiteet case-Törmäsestä. Huolestuttavampaa on se, että jo hopeakaudella oli merkkejä joukkueen tyytymättömyydestä valmennukseen eikä seurajohto kuunnellut johtavien pelaajien mielipidettä, vaan teki jatkosopimuksen. Jos yleinen konsensus oli jo tuolloin, että harjoittelu on huonoa, taktiikoista kukaan ei tajua mitään, päävalmentajan kanssa ei voi asiallisesti keskustella ilman päävalmentajan kiukuttelua, herää kysymys, miksi jatkosopimus tehtiin?
Itse kuulun siihen koulukuntaan, että viime kädessä jokainen pelaaja vastaa itse omasta harjoittelustaan, valmentaja ei ole kaveriäijä ja saa sanoa ikävästikin, jos on aihetta ja joukkue laulaa sen lauluja, kenen leipää syö. Mutta, jos luotettavat, omaan duuniinsa vakavasti suhtautuvat kokeneet runkopelaajat kaikki laulavat samaa laulua, seurajohdon olisi pitänyt ottaa aikalisä ja tehdä kaikkensa, jotta ilmapiiri saadaan puhdistettua ja kaikki samalle sivulle. Nyt tehtiin jatkosopimus ennen kuin merkkejä asioiden paranemisesta oli tapahtunut. Törmäsen HIFK-kausien pelaajista usea on ilmoittanut, ettei aio Törmäsen joukkueessa enää ikinä pelata. Eivätkä sitten enää pelanneetkaan. Ei nämä asiat ole seurajohdolta voineet mennä täysin ohi. Ne ignoorattiin, mutta kysymys kuuluu, miksi? Ei jokaisen mielipidettä pidäkään aina huomioida, mutta tapahtumat ja asiat mielipiteiden taustalla tulee aina selvittää, koska muuten ne toistetaan joko saman valmentajan tai seuraavien valmentajien kanssa. Yksikään tällainen laiskan miehen päätös ei vie seuraa eteenpäin, päinvastoin.
Suomen lätkäpiirien ollessa pienet, kaikki tietää enemmän tai vähemmän kaikkien seurojen asioista. HIFK oli vähemmän yllättäen jälleen kerran siinä tilanteessa, missä on ennenkin oltu: seura ei ollut houkutteleva vaihtoehto monille urallaan eteenpäin haluaville pelaajille. Siksi he menivät muualle ja HIFK kaivoi kuvettaan ja maksaa ylihintaa monesta pelaajasta edelliskauden näyttöihin verrattuna. Onko hinta lopulta ylihinta, nähdään myöhemmin tämän kauden jälkeen, mutta riskejä on jouduttu ottamaan.