@Ishmael koko teksti on asiaa - allekirjoitan.
Kuitenkin pidän erikoisena sitä, että asiassa ikään kuin poteroidutaan jompaan kumpaan. Johtamisen tapahan riippuu sitä, ketä sinä johdat. Yritetäänpäs nyt vetäistä tällainen karrikoitu esimerkki (tarkoituksella överiksi):
jos sinulla on 10 ihmistä alaisina, joilla kaikilla on akateeminen tutkinto ja he ovat tottuneet sellaiseen "ajatusriihi"-toimintatapaan, jossa johtaja antaa raamit sille, mitä tehdään ja sen jälkeen jokainen rupeaa itsenäisesti tekemään sitä omaa osuuttaan tai sitten ryhmitytään oma-aloitteisesti
vs.
sinulla on 10 ammattikoulusta valmistunutta nuorta miestä johdettavina, jotka ovat tottuneet siihen, että mitään ei tehdä vapaaehtoisesti + kaikkeen tulee tarkat ohjeet, kuinka edetään ja mikä tehdään missäkin järjestyksessä.
Suomessa on perinteisesti luotettu johtamismalliin, jossa johdetaan vahvasti ja lähes kädestä pitäen kerrotaan, kuinka tehdään. Tämä on mielestäni yksi menneisyyden tapa johtaa, mutta on edelleen paikkoja & tilanteita, joissa tämä johtamisen tapa toimii erinomaisesti.
Valmentajan haaste on ihan sama kuin johtajan: vuorovaikutustaidot ja pystytkö tunnistamaan ne persoonat, jotka kaipaavat juuri tällaista kädestä pitäen opastamista ja sitten ne persoonat, joille annetaan paljon laajemmat ja yleispiirteisemmät raamit, joiden puitteissa hän toimii. Jokainen johtaa omalla persoonallaan ja joskus sattuu niin hyvin, että palaset loksahtelevat sopivasti paikoilleen ja joskus taas on sitä, että jollekin ei kerta kaikkiaan joku tyyli sovi. Minä esimerkiksi vihasin aikanaan kaupassa pomoa, joka kävi selän takana opettamassa aivan perusasiat. Olin ollut siellä töissä 6 vuotta, kyllä minä sen perussetin tiesin, se tuntui vaan kyyläämiseltä.
Antti Törmänen on joka tapauksessa epäonnistunut tunnistamaan oman joukkueensa tarpeita ja tuo joukkue selvästi olisi tarvinnut huomattavasti vähemmän vapaat raamit toimia kuin ne, jotka Törmänen antoi.
Johtaminen on aina vuorovaikutusprosessi ja on mielestäni mahdotonta sanoa, että on olemassa joku yksi ja oikea tapa johtaa ihmisiä. Se riippuu ihan täysin ihmisistä!