Antti Rinteen hallitus – kevyet punamullat budjettikurille?

  • 418 134
  • 3 607

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Onko sinulla minkäänlaista käsitystä esim. Koneen säätiön pääoman koosta tai siitä, mitä sen tuotoilla tehdään? Niinpä. Minäpä avaan tuottojen osalta asiaa hieman. Koneen säätiö jakaa tuottonsa vuosittain suomalaisen tutkimuksen rahoittamiseen. Niillä rahoilla annetaan siis hieman yli 20 000 euroa vuodessa kokoisia apurahoja väitöskirjatutkijoille ja pari hieman yli sadan tonnin isompaa hankeavustusta tutkimusprojekteille. Jos vuosittain jaettava tuotto on noin kaksi miljoonaa, veikkaan, ettei Koneen säätiön peruspääoma ole paljoa sadan miljoonan yli. Ne ovat mikkihiirirahoja AY-mafian miljardeihin verrattuna. Ja sitten siihen tärkeimpään, Koneen säätiö on aidosti yleishyödyllinen - se jakaa tutkimusrahaa hyville hankkeille tutkijan puoluetaustaan tai maailmankatsomukseen tuijottamatta. Se ei jaa vaaliavustuksia toisin kuin AY-mafia.

Minulla on käsitys Koneen säätiön pääoman koosta, mikä poikkeaa merkittävästi sinun käsityksestä. Lukuisissa lähteissä Koneen säätiö on määritelty taseeltaan Suomen suurimmaksi yleishyödylliseksi yhteisöksi. Tässä esimerkiksi yksi: https://www.talouselama.fi/uutiset/...ron-tase/9c1bac3c-c799-3c24-b824-1e56bd69357a

Sitä en tiedä, mistä ihmeestä tuon sata miljoonaa pieraisit, mutta ainakin vuonna 2012 Koneen säätiön tase oli päälle 1,5 miljardia euroa, tuskin se siitä ainakaan on pienentynyt.. Vertailun vuoksi tarvitaan noin kymmenen suurinta ammattiliittoa, että niiden yhteenlaskettu tase nousee miljardiin euroon. Tässä mielessä huvittaa suuresti väitteesi, että Koneen säätiön rahat olisi mikkihiirirahoja ay-mafian rahoihin verrattuna. ja useampikin nimimerkki vielä tykkäsi viestistäsi. Melkoista.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Hallitusneuvottelulähde IL:lle: ”Tulossa useita satoja uusia poliisivirkoja”

Iltalehden tietojen mukaan hallitus aikoo lisätä poliisien määrää sadoilla - tarkoituksena on parantaa erityisesti maaseudun turvallisuutta.

Aikamoinen maaseutuhallitus tulossa. Alkoi jo naurattaa kun ton luin.
On tuo ihan oikea ongelma, ja juurikin maaseudulla. Ei ihan joka kylällä tarvitse omaa poliisia olla, mutta aika isojakin "kyliä" on tällä hetkellä ihan liikkuvien varassa, ja pahimmillaan poliisia saa odottaa todella pitkään. Ei kiva, jos on tosi kyseessä, esimerkiksi perheväkivaltatilanteessa.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Hallitusneuvottelulähde IL:lle: ”Tulossa useita satoja uusia poliisivirkoja”

Iltalehden tietojen mukaan hallitus aikoo lisätä poliisien määrää sadoilla - tarkoituksena on parantaa erityisesti maaseudun turvallisuutta.

Aikamoinen maaseutuhallitus tulossa. Alkoi jo naurattaa kun ton luin.
Poliisien lukumäärä on tasaisesti vähentynyt kuluvana vuosikymmenenä. 2010-2017 määrä tipahti 600 htv (7766 -> 7148, lähde Poliisihallitus).

Poliisihallituksen mukaan Suomessa oli 2018 jo 136 kuntaa, joissa poliisin tulo kestää hälytyksen teon jälkeen vähintään puoli tuntia. Päälle uutiset omaisuusrikostutkintojen järjestelmällisestä lopettamisesta resurssipulaan vedoten. Kyllä minusta on ihan paikallaan laittaa poliisille lisärahaa.

En muista aiempien vuosien säästötavoitteita, mutta Sipilän hallitus laastaroi tilannetta viime vuonna kertaluontoisella pienellä lisärahalla, mutta sen muuttaminen pysyväksi ei selitä tuon kokoluokan lisäystä. Ehkä osa lisäyksistä on talousrikostutkintaa (jonka tuloksista vasemmisto odottaa aina miljoonatuloja), ja toivottavasti myös oikeaa huume-ja rattijuopot tavoittavaa liikennevalvontaa pelkkien verokarhun iloksi asetettujen telkänpönttöjen sijaan.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Minulla on käsitys Koneen säätiön pääoman koosta, mikä poikkeaa merkittävästi sinun käsityksestä. Lukuisissa lähteissä Koneen säätiö on määritelty taseeltaan Suomen suurimmaksi yleishyödylliseksi yhteisöksi. Tässä esimerkiksi yksi: https://www.talouselama.fi/uutiset/...ron-tase/9c1bac3c-c799-3c24-b824-1e56bd69357a

Sitä en tiedä, mistä ihmeestä tuon sata miljoonaa pieraisit, mutta ainakin vuonna 2012 Koneen säätiön tase oli päälle 1,5 miljardia euroa, tuskin se siitä ainakaan on pienentynyt.. Vertailun vuoksi tarvitaan noin kymmenen suurinta ammattiliittoa, että niiden yhteenlaskettu tase nousee miljardiin euroon. Tässä mielessä huvittaa suuresti väitteesi, että Koneen säätiön rahat olisi mikkihiirirahoja ay-mafian rahoihin verrattuna. ja useampikin nimimerkki vielä tykkäsi viestistäsi. Melkoista.

Hyvin onnistuit ohittamaan viestini pointin ja keskittymään Koneen säätiön taseen kokoon. Mutta, tarkistin hieman ja tosiaan, Koneen säätiö jakoi tuotoista 28 miljoonaa apurahoina viime kierroksella. Sillä perusteella arviona oli tosiaan noin kymmenesosa säätiön todellisesta taseesta, my bad. Eli uskon tuon 1-1,5 miljardia. Pointti kai oli kuitenkin se, mitä tuon taseen tuotoilla tehdään ja sen ohitit kätevästi. Nyt kun arviosi on myönnetty oikeaksi, palataanko takaisin itse asiaan?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Poliisien lukumäärä on tasaisesti vähentynyt kuluvana vuosikymmenenä. 2010-2017 määrä tipahti 600 htv (7766 -> 7148, lähde Poliisihallitus).

Poliisihallituksen mukaan Suomessa oli 2018 jo 136 kuntaa, joissa poliisin tulo kestää hälytyksen teon jälkeen vähintään puoli tuntia. Päälle uutiset omaisuusrikostutkintojen järjestelmällisestä lopettamisesta resurssipulaan vedoten. Kyllä minusta on ihan paikallaan laittaa poliisille lisärahaa.

En muista aiempien vuosien säästötavoitteita, mutta Sipilän hallitus laastaroi tilannetta viime vuonna kertaluontoisella pienellä lisärahalla, mutta sen muuttaminen pysyväksi ei selitä tuon kokoluokan lisäystä. Ehkä osa lisäyksistä on talousrikostutkintaa (jonka tuloksista vasemmisto odottaa aina miljoonatuloja), ja toivottavasti myös oikeaa huume-ja rattijuopot tavoittavaa liikennevalvontaa pelkkien verokarhun iloksi asetettujen telkänpönttöjen sijaan.
Ei poliisien lisääminen ole ongelma. Kannatan samaa. Minua vain huvitti tuo, että kepun maalais-näkökulma on tähänkin saatu ympättyä.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Hyvin onnistuit ohittamaan viestini pointin ja keskittymään Koneen säätiön taseen kokoon. Mutta, tarkistin hieman ja tosiaan, Koneen säätiö jakoi tuotoista 28 miljoonaa apurahoina viime kierroksella. Sillä perusteella arviona oli tosiaan noin kymmenesosa säätiön todellisesta taseesta, my bad. Eli uskon tuon 1-1,5 miljardia. Pointti kai oli kuitenkin se, mitä tuon taseen tuotoilla tehdään ja sen ohitit kätevästi. Nyt kun arviosi on myönnetty oikeaksi, palataanko takaisin itse asiaan?

Erikoista. Sinä itse esitit minulle kysymyksen, onko minulla aavistustakaan Koneen säätiön pääoman koosta ja kun vastasin siihen, niin mukamas ohitin pointin. Miksi ihmeessä esität tuollaisen kysymyksen, jos siihen vastaaminen on mielestäsi epävalidia ja asian vierestä keskustelemista? Noin normaalisti kuitenkin kai keskustelupalstalla esitetään sellaisia kysymyksiä, joihin halutaan myös vastauksia.

Koneen säätiön jakamien apurahojen kohdennuksiin minulla ei ole kovin vahvaa näkemystä mihinkään suuntaan, kun en ole riittävän hyvin perillä siitä, mihin kaikkeen rahaa on jaettu ja millä yksilöidyillä perusteilla.
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mikko Kärnä vielä sisäministeriksi? Olisi varmaan kaikkien aikojen ahkerin ja aikaansaavin kyseisessä toimessa.
Eikö se homma ole varattu jo Dan Koivulaaksolle
 
Viimeksi muokattu:

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Heitän vielä pari linkutusta ip-lehtisiin, hallitusohjelman huhuamista
Iltalehden Tommi Parkkonen, jolla luultavasti on taskussaan joku kepulainen hyvä syväkurkku: IL paljastaa: Tällainen on varjeltu hallitusohjelma – Vaalitappion kärsinyt keskusta voitti monet kädenväännöt
Iltasanomien Hanna Vesala keskittyy turviksiin: IS:n hallituslähteet: Jalkapannoista ja kiintiöpakolaisista käytiin kulisseissa kovaa vääntöä – näin kompromissi väännettiin riidan päätteeksi

Polttoaineverot nousevat, tupakkivero nousee, viinavero nousee hieman vähemmän. Ullatus!*

*Käytin mielestäni vieläkin hilpeän sarkastista umlautailua, tuo sana juurtuu nimittäin suomenkieleen pysyväksi. Se ei ole vierassana vaan ihan itetaidettu keksintö.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Heitän vielä pari linkutusta ip-lehtisiin, hallitusohjelman huhuamista
Iltalehden Tommi Parkkonen, jolla luultavasti on taskussaan joku kepulainen hyvä syväkurkku: IL paljastaa: Tällainen on varjeltu hallitusohjelma – Vaalitappion kärsinyt keskusta voitti monet kädenväännöt
Iltasanomien Hanna Vesala keskittyy turviksiin: IS:n hallituslähteet: Jalkapannoista ja kiintiöpakolaisista käytiin kulisseissa kovaa vääntöä – näin kompromissi väännettiin riidan päätteeksi

Polttoaineverot nousevat, tupakkivero nousee, viinavero nousee hieman vähemmän. Ullatus!*

*Käytin mielestäni vieläkin hilpeän sarkastista umlautailua, tuo sana juurtuu nimittäin suomenkieleen pysyväksi. Se ei ole vierassana vaan ihan itetaidettu keksintö.

Niinkuin olen monesti kirjoittanut maailmanlopun peloista,mikään ei juuri tavantallaajan elämässä muutu. Palkansaaja ei tule edes huomaamaan onko porvari vai punavihreämmän hallituksen ohjelma. Siinä mielessä tuo ehkä on vähävaraisten hallitus ettei etuuksia nyt leikata vaikka kestävyysvaje sitä todellakin edellyttäisi. Tähän palattaneen puoliväliriihessä.

Tai no oikeastaan nuo jalkapannat(joka on loistava idea)haiskahtavat hieman persujen keksinnöltä. Mitenkäköhän vihreät ja vassarit saavat tuon mustan selitettyä valkoiseksi?
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minusta aika monet asiat mitä hallitusohjelmaan on suunniteltu on hyviä. Ainoa pienen pieni ongelma vain on ettei se perustu talouden realiteetteihin. Odotukset talouskasvun ja työllisyyden kehittymiselle ovat epärealistisen ylioptimistiset eivätkä tule toteutumaan. Velaksi eletään isosti vaikka ei olla (vielä) laskukaudella. Olen joskus ennenkin sanonut, että hyvinvoinnin tuottamisessa vaikeinta ei ole keksiä kivoja palveluita vaan tuottaa talouskasvua sen rahoittamiseksi. Nythän tämä on vähän niinkuin helvetin hieno auto, mutta jossa ei ole toimivaa moottoria.
 

Analyzer

Jäsen
Vappusatanen jää kyllä torsoksi. Rinne lupasi ennen vaaleja, että alle 1400 € tienaavat eläkeläiset saavat 100 € nettona käteen vaalikauden aikana.

Nyt se on muodossa alle 1000€ tienaavat saavat 50 €. Varmaan on joku kirjaus, että talouden salliessa enemmän, mutta ei tule tapahtumaan. Tämähän on itseasiassa se mitä kepu ehdotti omissa vaalilupauksissaan.

Demarit voittivat vaalit tällä lupauksella. Luulen, että monelle eläkeläisäänestäjälle aikamoinen pettymys. Nyt sieltä ei ole tulossa euron jeniä yli 1000 k tienaaville eläkeläisille(jos vuodetut tiedot pitävän paikkansa). Heitä on aika iso joukko demareiden äänestäjissä...
 

Cliffer666

Jäsen
Suosikkijoukkue
New Jersey Devils, Jokerit, Järvenpään Haukat
Siinä mielessä tuo ehkä on vähävaraisten hallitus ettei etuuksia nyt leikata vaikka kestävyysvaje sitä todellakin edellyttäisi.

Ja milläköhän tavalla edellyttäisi.? Sitä rupeaa ihan pulssi kiihtymään, aina kun tällaista paskaa saa lukea. Ei tarvinne edes arvata, onko sinulla mitään käsitystä, millaista elämä on 600€ tuella. Vaikken itse tällä hetkellä niin huonosti eläkään, on todellakin kokemusta siitä, varsinkin opiskeluajoilta muutama vuosi sitten. Se on melkoista kituutusta läpi kuukaudesta toiseen, jokainen voi itse kuvitella sen summan, miten siitä maksat laskusi ja välttämättömän elämisen.? Pitää anella mutsilta lainaa johonkin laskuun, kun ei nyt aivan kuukauden rahat riitä. Ei nyt hyvää päivää tuollainen raha ole riittävä ihmisen toimeentulolle kuukaudessa. Se 800€ olisi välttämätön tavoite, ei tietoa mitä sieltä on tulossa, tuskin edes noin kunnianhimoista, mutta toivottavasti edes jotain nykyisiä nöyryytyssummia parempaa. Oikeiston ajattelumalli, helpotetuksia niille, jotka jo ennestään pärjäävät, vaikeutuksia niille, jotka ovat jo ahdingossa ennestään. Ei mahdu kaaliin, ei ikinä, ei koskaan. Tässä maassa maksetaan vuosittain yli 10 miljardin osingot, samaan aikaan sanotaan, ettei ole varaa pitää kansan köyhimmästä osasta huolta. Tosiasiassa suurin osa oikeistoon kuuluvista ei ole koskaan edes maistanut köyhän elämää, eikä heillä ole mitään realistista kosketusta tai käsitystä siihen. Siksi heillä ei pitäisi olla mitään oikeutta päättämään köyhiä ja vähäosaisia koskevista päätöksistä. Onneksi oikeisto onkin tulevasta hallituksesta suurimmalta osin ulkona.

Yhteiskunta on yhteisö, jokainen osallistuu sen ylläpitoon maksukykynsä ja varallisuutensa mukaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja milläköhän tavalla edellyttäisi.? Sitä rupeaa ihan pulssi kiihtymään, aina kun tällaista paskaa saa lukea. Ei tarvinne edes arvata, onko sinulla mitään käsitystä, millaista elämä on 600€ tuella. Vaikken itse tällä hetkellä niin huonosti eläkään, on todellakin kokemusta siitä, varsinkin opiskeluajoilta muutama vuosi sitten. Se on melkoista kituutusta läpi kuukaudesta toiseen, jokainen voi itse kuvitella sen summan, miten siitä maksat laskusi ja välttämättömän elämisen.? Pitää anella mutsilta lainaa johonkin laskuun, kun ei nyt aivan kuukauden rahat riitä. Ei nyt hyvää päivää tuollainen raha ole riittävä ihmisen toimeentulolle kuukaudessa. Se 800€ olisi välttämätön tavoite, ei tietoa mitä sieltä on tulossa, tuskin edes noin kunnianhimoista, mutta toivottavasti edes jotain nykyisiä nöyryytyssummia parempaa. Oikeiston ajattelumalli, helpotetuksia niille, jotka jo ennestään pärjäävät, vaikeutuksia niille, jotka ovat jo ahdingossa ennestään. Ei mahdu kaaliin, ei ikinä, ei koskaan. Tässä maassa maksetaan vuosittain yli 10 miljardin osingot, samaan aikaan sanotaan, ettei ole varaa pitää kansan köyhimmästä osasta huolta. Tosiasiassa suurin osa oikeistoon kuuluvista ei ole koskaan edes maistanut köyhän elämää, eikä heillä ole mitään realistista kosketusta tai käsitystä siihen. Siksi heillä ei pitäisi olla mitään oikeutta päättämään köyhiä ja vähäosaisia koskevista päätöksistä. Onneksi oikeisto onkin tulevasta hallituksesta suurimmalta osin ulkona.

Yhteiskunta on yhteisö, jokainen osallistuu sen ylläpitoon maksukykynsä ja varallisuutensa mukaan.
Miten sun opintotukesi tai yritysten maksamat osingot liittyvät siihen mihin Suomen valtiolla on varaa?
 

Cliffer666

Jäsen
Suosikkijoukkue
New Jersey Devils, Jokerit, Järvenpään Haukat
Miten sun opintotukesi tai yritysten maksamat osingot liittyvät siihen mihin Suomen valtiolla on varaa?

Ei mitenkään tietenkään, minä oon opiskeluni opiskellu, valkolakin saanut ja ammatinkin siihen päälle. Eihän tässä nyt yksittäisen henkilön henkilökohtaisista asioista ole kyse, vaan yleisestä tilanteesta. Otin vain oman kokemukseni joidenkin vuosien takaa esille, kuinka vaikeaa se on tommosilla pienillä summilla, olis syytäkin, että niihin tulisi todellisia korotuksia. Sekä opintotukiin, että työttömyystukeen, että sosiaaliturvaan. Ei tässä nyt ole millään tavalla minusta henk.koht. kyse, vaan näistä yleisellä tasolla.
 

Jeffrey

Jäsen
Ei mitenkään tietenkään, minä oon opiskeluni opiskellu, valkolakin saanut ja ammatinkin siihen päälle. Eihän tässä nyt yksittäisen henkilön henkilökohtaisista asioista ole kyse, vaan yleisestä tilanteesta. Otin vain oman kokemukseni joidenkin vuosien takaa esille, kuinka vaikeaa se on tommosilla pienillä summilla, olis syytäkin, että niihin tulisi todellisia korotuksia. Sekä opintotukiin, että työttömyystukeen, että sosiaaliturvaan. Ei tässä nyt ole millään tavalla minusta henk.koht. kyse, vaan näistä yleisellä tasolla.

Mä olen vähän samaa mieltä, että en kiristäisi tukia. Sen sijaan vähentäisin ansiotulon verotusta, ja tekisin työnteosta tätä kautta houkuttelevamman vaihtoehdon.

Millä tavalla sinä kannustaisit työttömiä töihin ja opiskelijoita valmistumaan tavoiteajassa? Tuskin nämä tavoitteet ainakaan helpottuisi, mikäli työttömälle tai opiskelijalle annettaisiin statusperusteisesti rikkaampi elämä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei mitenkään tietenkään, minä oon opiskeluni opiskellu, valkolakin saanut ja ammatinkin siihen päälle. Eihän tässä nyt yksittäisen henkilön henkilökohtaisista asioista ole kyse, vaan yleisestä tilanteesta. Otin vain oman kokemukseni joidenkin vuosien takaa esille, kuinka vaikeaa se on tommosilla pienillä summilla, olis syytäkin, että niihin tulisi todellisia korotuksia. Sekä opintotukiin, että työttömyystukeen, että sosiaaliturvaan. Ei tässä nyt ole millään tavalla minusta henk.koht. kyse, vaan näistä yleisellä tasolla.
Miksi et ottanut opintolainaa? Ihan oma vikasi jos olet mielestäsi kituuttanut.

Eläkeläiset ja työttömät saavat muuten huomattavasti enemmän kuin 600 euroa kun kaikki tuet otetaan huomioon.
 

Cliffer666

Jäsen
Suosikkijoukkue
New Jersey Devils, Jokerit, Järvenpään Haukat
Millä tavalla sinä kannustaisit työttömiä töihin ja opiskelijoita valmistumaan tavoiteajassa? Tuskin nämä tavoitteet ainakaan helpottuisi, mikäli työttömälle tai opiskelijalle annettaisiin statusperusteisesti rikkaampi elämä.

No olen jopa sitä mieltä, että jonkinlainen oikein räätälöity aktiivimallin tapainen voisi olla jopa hyvä. Moni voi heristää silmiään. Mutta joo, olen itsekin sitä mieltä, että tietynasteinen aktivoittamispatistelu työttömille olisi ok. Mutta, kunhan se räätälöidään ja valmistellaan kunnolla, niin että se kohdistuu terveisiin työttömiin. Tämä edellisen hallituksen surullinen malli oli niin epäonnistunut kaikessa Semmoinen paljon paremmin suunniteltu ja inhimillisempi malli, joka oikeasti kohdistuisi niihin, jotka ovat työkykyisiä, eikä rankaisisi siitä, että asut syrjäkunnassa ja saat leikkauksia, vaikka kuinka yrität parhaasi. Kyllähän kaikkien kykenevien pitää pyrkiä työllistymään. Mutta tämä edellisen hallituksen malli ei vain ole sellainen.

Ei vasemmisto halua passivoittaa ihmisiä "sohvalle". Oikeito sitä haluaa, kun tuollasia kyykytysmalleja keksivät. Onneksi nyt tulee varmasti jotain inhimillisyyttä touhuun. Tottakai jokaisen työkykyisen työttömän pitäisi pyrkiä työllistymään, sitä toivoo myös vasemmisto. Mutta oikeiston kertalaakista pakkokeinot ovat vain vääriä, niissä ei ole mitään inhimillisyyttä...
 

The_Trooper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ja milläköhän tavalla edellyttäisi.? Sitä rupeaa ihan pulssi kiihtymään, aina kun tällaista paskaa saa lukea. Ei tarvinne edes arvata, onko sinulla mitään käsitystä, millaista elämä on 600€ tuella. Vaikken itse tällä hetkellä niin huonosti eläkään, on todellakin kokemusta siitä, varsinkin opiskeluajoilta muutama vuosi sitten.

Itsellä on myös kokemusta tiukasta tilanteesta opiskelun ajalta noin 4 vuoden jaksolta. Otin asuntolainan jo hyvin nuorena noin parikymppisenä, koska olin ollut vakituisessa työsuhteessa lukion jälkeen (toki intti välissä). Lähemmäs 25-vuotiaana päätin kuitenkin lähteä opiskelemaan. Opintotukea asumiseen ei saanut asumismuodosta johtuen, joten käteen jäi Kelalta noin 298e/kk. Jonkin verran olin toki säästänyt aiempina vuosina ns. puskuria, mutta pääosin aika kädestä suuhun mentiin. Tein siis ansiorajan puitteissa töitä koko opintojen ajan ja samalla lyhensin asuntolainaa, maksoin vastikkeet ja muut laskut. Pankin kanssa käytiin väliajoin tilannetta läpi ja tiettyihin jaksoihin sain lyhennysvapaita kuukausia silloin kun niitä tarvitsin ja kuukausilyhennys oli maltillinen. Hyvin tästäkin ajanjaksosta tuli selvittyä.

Tarkoituksena ei nyt ole ottaa kantaa esim. opintotuen määrään tai kieltää etteikö se olisi joissakin tilanteissa liian pieni. Enemmänkin nostaa esille, ettei ole poissuljettua etteikö vaikeistakin tilanteista voisi selvitä, jos on vain motivaatiota ja kiinnostusta tehdä järjestelyjä ja nähdä hieman vaivaa tilanteen eteen.
 

Jeffrey

Jäsen
Semmoinen paljon paremmin suunniteltu ja inhimillisempi malli, joka oikeasti kohdistuisi niihin, jotka ovat työkykyisiä, eikä rankaisisi siitä, että asut syrjäkunnassa ja saat leikkauksia, vaikka kuinka yrität parhaasi. Kyllähän kaikkien kykenevien pitää pyrkiä työllistymään. Mutta tämä edellisen hallituksen malli ei vain ole sellainen.

Täytyy nyt myös muistaa sekin, että edellinen hallitus loi myös kannustimia ottamaan töitä vastaan oman asuinkuntansa ulkopuolelta. Tätä kutsutaan työttömän liikkuvuusavustukseksi. Itse esimerkiksi tämän tulin saaneeksi, vaikka täytyy kyllä myöntää oma tilanne tuskin olo sellainen johon tuki oli tarkoitettu. Muistaakseni tämä tarkoitti työmarkkinatuen saamista vielä n. 50 päivää töiden alettua.
 

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä on kyllä jännä tämä monien vassarien ajatuksen juoksu: Kotitalousvähennyksestä hyötyy "hyvätuloinen" työn maksaja, joten siinä on hyvä leikkauskohde. Tuen työllistävä vaikutus ei paina mielipiteessä yhtään. Vastaavasti pullataikinan tavalla paisuva asumistuki ei ole huono juttu, vaikka se kilisee suoraan vuokranantajan taskuun ja samalla nostaa vuokria ja asumisen hintaa, kun sijoittajat tappelevat asunnoista. Toinen hyvä toinen huono. Ratkaisevan eron täytyy olla tämä veroista vähentäminen. Verovähennys on ilmeisesti pahempi juttu kun valtion suoraan maksama tuki.
 

Jeffrey

Jäsen
Saako kysyä missä kunnassa asut.? Toki tämä täällä etelässä on suhteellisen vaivatonta vielä, kun naapurikuntiin on se kymmenestä muutamaan kymmeneen kilometriin matkaa. Mutta miten vaan pohjoisempana.. Siellä on kuntien pinta-alat aivan eri luokkaa. Naapurikunta voi Pohjois-Karjalassa, Kainuussa tai Lapissa esim. tarkoittaa useaa sataa kilometriä. Sovelletaankohan tuota koko Suomeen.. Pohjois-Suomessa kuntien pinta-alat ovat hyvin isoja, siellä on oikeasti pitkät välimatkat kunnasta toiseen.

Käsittääkseni sovelletaan koko Suomeen, ja tukea saa erimäärän etäisyyden perusteella. Itse muutin töiden perässä reilu 400km. Tosin niin kuin sanoin, niin itse tuskin olin tuen varsinaista kohderyhmää, vaan lähinnä satuin osumaan raameihin.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
@Cliffer666 ,miten tässä ohjelmassa näkyy mielestäsi vasemmistolaisuus. Sinällään hyvä ettei kovin hirveästi näy mutta tuntuu että vasemmistossa jutut muuttuu(takki kääntyy) Kepuakin nopeammin.

Itseasiassa tuo polttoaineveron korotus näkyy kaikkein haitallisimmin pienituloisilla joiden on autoiltava. Ei paljoa hyvätuloisia hetkauta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös