Hallitusohjelma on aina palapeli, jossa pitää ottaa kaikki näkemykset huomioon. Minusta on hyvä, jos siinä ei näy esim. perinteinen vasemmistolaisuus tai oikeistolaisuus, vaan on tehty kompromisseja.
Vähävaraisten olosuhteita en yleensä kiristäisi, jos suinkin mahdollista eli ymmärrän hyvin tuon inhimiilisyys-pointin, jota on tuotu esiin. On vuosien varrelta kokemusta sekä opiskelijan että työttömän arjesta, eikä se ruusuilla tanssimista ole. Olen nähnyt monta kertaa läheltä masennuksen, katkeruuden ja sairauskierteiden suon, johon monet lahjakkaat ja koulutetutkin ihmiset ovat sortuneet. Useat tuttuni ovat ajautuneet työelämän ulkopuolelle, vaikka työhaluja olisi. Ihmiset pitää saada töihin, muttei se heikoimmissa asemissa olevien kyykyttämisellä onnistu.
Opiskelin aikanaan kauan ja minulla on useita yliopisto- ja ammattikorkeakoulututkintoja. Taloudellisesti joutui kikkailemaan ja kituuttamaan kyllä aika ajoin. Aina voi sanoa, että itse on valintansa tehnyt ja opintolainaa voi kuka vain nostaa. Toki, mutta siitä voi alkaa velkakierteeseen ja maksuvaikeuksiin joutuminen. Työllistyminen opintojen jälkeen ei nimittäin ole itsestäänselvyys useimmilla korkeakoulutetuillakaan. Monilla on käynyt niin, että on nimenomaan valinnut oman alansa siitä syystä, että juuri sillä hetkellä on tilanne, että alalla työtä on tarjolla, kun valmistuu. Viiden vuoden kuluttua, kun on paperit käsissä, kas kummaa, alalle onkin tullut jo ylitarjontaa, eikä työllistyminen onnistukaan. Myöskään töiden saanti opintojen aikana opintojen rahoittamiseksi ei ole aina itsestäänselvää, ainakaan suurimpien kaupunkien ulkopuolella opiskellessa.
En äänestänyt varsinaisia vasemmistopuolueita näissä(kään) vaaleissa ja tuskin äänestän jatkossakaan. En myöskään ole vaatimassa sellaisia kevennyksiä tai kovennuksia, joista itse hyötyisin. Olen aiemmin vuosia käynyt töissä eri paikkakunnalla, missä perheeni ja lapseeni asuvat, pahimmilaan olin vuoden töissä yli 300 kilometrin päässä. Tällä hetkellä en käy kaukana töissä, mutta yksi juttu, millä etenkin perheellisiä työttömiä saataisiin töihin olisivat esim. työasuntovähennyksen ja työmatkavähennysten omavastuun poistaminen tai vähennysten lisääminen, sillä soveltuvia töitä ei aina ole tarjolla asuinpaikkakunnalla, eikä jatkuva muuttaminen ole myöskään taloudellisesti järkevää tai edes mahdollista.
Myöskään esim. yritysten verotusta en kiristäisi, jollei ole pakko ja ymmärrystä riittää maltillisille osingoillekin. Se on useimmiten ansaittua rahaa ja yritykset kuitenkin luovat niitä työpaikkoja. Jonkin aikaa toimin itsenäisenä yrittäjänä. Perseelleen meni, enkä toimi enää. Arvostan kuitenkin todella paljon niitä, joilla on yritteliäisyyttä ja jotka menestyvät siinä. Ei se ole keneltäkään pois. Olen maksanut ansioveroja hyvin monenlaisilla prosenteilla elämäntilanteiden vaihdellessa, eivätkä pienet muutokset niissä hetkauta juuri mihinkään suuntaan.
Tuo poliisien lisäys on hyvä asia, sillä syrjäseuduilla poliiseista on ollut jo kauan pulaa. Sitä en tosin tiedä, millä tuo rahoitetaan, mutta onneksi siellä on (toivottavasti) minua viisaammat päättämässä. Sikäli olen muutenkin maltillisen menojen lisäämisen kannalla tämänhetkisessä taloustilanteessa, sillä ei jatkuva kurjistaminen ole itseisasia tai edes yhteiskuntarauhan kannalta pidemmän päälle järkevää politiikkaa.