Android-laitteet ja sovellukset

  • 320 631
  • 1 178

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
onko kyseessä gmail-sähköpostitili? Jos on niin käytä Gmail-sovellusta viestien lukemiseen?

Gmail – Android-sovellukset Google Playssa

-Tinke
Vastataan nyt vähän viiveellä. Ei ollut gmail- vaan hotmail-tili, mutta näköjään sen sai toimimaan tuossa Gmailin sovelluksessa. Hyvin toimii, tosiaan tiheimmillään vartin välein saa automaattisen päivityksen sähköposteihin. Noh, eiköhän tuo riitä. On se silti sata kertaa parempi kun tuo että pitäisi itse päivittää postinsa aina. Kokeilin myös tuota @iibor in neuvoa antaa vanhalle sovellukselle lisää valtuuksia, mutta ei auttanut. Jatkossa mennään sitten Gmail-sovelluksella.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Omistan Xperia Z1 -luurin ja jatkuvan jumimisen ja kaatuilun takia olen miettinyt uutta puhelinta, mutta ajattelin kuitenkin, jos nollaisi/forkkaisi ja roottaisi tämän luurin. Osaako joku sanoa luotettavaa sivua tms mistä saisi hyvän ohjelmiston ohjeineen asennettavaksi tai muita ohjeita ja suosituksia? Takuu mennyt jo, joten ei niin väliä sen suhteen.

Tätä sivuten, mitä hyötyä roottauksesta tarkalleen on Androidissa? Joskun pitkän aikaa sitten iPod touchin roottasin ja siinä tuli erilaisia hyötyjä, mutta Androidissa en ole vielä kuullut oikein muuta kuin että ilmeisesti tulee lisää asetuksia tmv. säädettäväksi.

*Tämähän lienee ihan ok kysyä, kun tuo roottaaminen sinällään ei kai ole minkään sääntöjen vastaista.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tätä sivuten, mitä hyötyä roottauksesta tarkalleen on Androidissa? Joskun pitkän aikaa sitten iPod touchin roottasin ja siinä tuli erilaisia hyötyjä, mutta Androidissa en ole vielä kuullut oikein muuta kuin että ilmeisesti tulee lisää asetuksia tmv. säädettäväksi.

*Tämähän lienee ihan ok kysyä, kun tuo roottaaminen sinällään ei kai ole minkään sääntöjen vastaista.
Lisää säädettävää kyllä. Käyttöjärjestelmäm sisällön määrään pystyy vaikuttamaan paljonkin valitsemalla muokattujen käyttisten väliltä. Esimerkiksi mainittu Cyanogenmod on todella kevyt ja nopeasti toimiva käyttöjärjestelmä joka on rakennettu suoraan Googlen Android-lähdekoodista. Sitten löytyy raskaampia ja enemmän toimintoja sisältäviä vaihtoehtoja suuri määrä.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Lisää säädettävää kyllä. Käyttöjärjestelmäm sisällön määrään pystyy vaikuttamaan paljonkin valitsemalla muokattujen käyttisten väliltä. Esimerkiksi mainittu Cyanogenmod on todella kevyt ja nopeasti toimiva käyttöjärjestelmä joka on rakennettu suoraan Googlen Android-lähdekoodista. Sitten löytyy raskaampia ja enemmän toimintoja sisältäviä vaihtoehtoja suuri määrä.

Ok, kiitos tästä. Ehkä tätä voisi ylimääräiseksi jääneelle Moto G:lle kokeilla.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Tänään asentelin läppärille Whatsappin. Aika vähän tuota Windows/Mac-sovellusta on mainostettu. Ihan kätevä jos viettää paljon aikaa tietokoneen ääressä. Ei tarvitse näprätä puhelinta. Synkkaus tehdään puhelimella luettavan QR-koodin avulla.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
.. Hyvin toimii, tosiaan tiheimmillään vartin välein saa automaattisen päivityksen sähköposteihin. Noh, eiköhän tuo riitä. On se silti sata kertaa parempi kun tuo että pitäisi itse päivittää postinsa aina. ....

Tämä on kyllä melkein itkeä vai nauraa ketjun tavaraa. Kyllä sähköpostin kuuluu napsahtaa laatikkoon about per heti kun se on lähetetty. Sinulla on käytössä joku POP asetus sähköpostissa, mikä on vuosimallia jotain 1995, mikä toki muistetaan hyvistä asioista, mutta ei tästä. Käyhän muuttamassa palveluntarjoajan asetuksista saapuvan boxin tyypiksi IMAP niin olet tällä vuosikymmenellä takaisin ja postikin virtaa kuten kuuluu.
 

Sammy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä on kyllä melkein itkeä vai nauraa ketjun tavaraa. Kyllä sähköpostin kuuluu napsahtaa laatikkoon about per heti kun se on lähetetty. Sinulla on käytössä joku POP asetus sähköpostissa, mikä on vuosimallia jotain 1995, mikä toki muistetaan hyvistä asioista, mutta ei tästä. Käyhän muuttamassa palveluntarjoajan asetuksista saapuvan boxin tyypiksi IMAP niin olet tällä vuosikymmenellä takaisin ja postikin virtaa kuten kuuluu.

Kyllä se on myös ihan vuotta 2016, että kännykästä voi valita miten usein haluaa sen hakevan meileijä. Voi ottaa PUSHin, jolloin viestit tulee käytännössä reaaliajassa, tai sitten jos riittää, että viestit tulee vaikka 15min tai tunnin välein, niin senkin voi valita. Erittäin hyvä ominaisuus, että sen voi valita. Itse en ainakaan kaipaa sitä, että meilit tulevat kännykkään reaaliajassa, jos olen työssäni koneen äärellä josta käsittelen meilejä. Ja jos päivän aikana tulee tasaisesti paljon meilejä, niin tuo PUSH-asetus kuluttaa myös akkua enemmän.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mä haluan meilit kännykkään tasan silloin, kun avaan sovelluksen. Jos jollain on akuuttia asiaa, soittakoot. En edes lue joka päivä kännykällä meilejä. Työaikana toki koneella meilit tulevat reaaliajassa, se saa riittää. Vanhassa luurissa oli vartin välein automaattipäivitys. Sekin oli liian tiheään ja otin kokonaan pois siitäkin.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä se on myös ihan vuotta 2016, että kännykästä voi valita miten usein haluaa sen hakevan meileijä. Voi ottaa PUSHin, jolloin viestit tulee käytännössä reaaliajassa, tai sitten jos riittää, että viestit tulee vaikka 15min tai tunnin välein, niin senkin voi valita. Erittäin hyvä ominaisuus, että sen voi valita. Itse en ainakaan kaipaa sitä, että meilit tulevat kännykkään reaaliajassa, jos olen työssäni koneen äärellä josta käsittelen meilejä. Ja jos päivän aikana tulee tasaisesti paljon meilejä, niin tuo PUSH-asetus kuluttaa myös akkua enemmän.

Onko siis niin, että jos puhelimeen tulee maili, niin se on pakko lukea heti mutta jos se makaa palvelimella sen voi lukea myöhemmin, vai mikä tässä on takana?

Tuohon akun kulumiseen haluaisin kyllä vähän jotain perustetta. Tokihan puhelimella pitää pyöriä joku palvelin jotta sinne voidaan maileja työntää, mutta veikkaanpa, että se pyörii siellä joka tapauksessa ja toisaalta mailien hakeminen ja varsinkin turha kysely kuluttaa myös akkua. Pikaisella googletuksella ei löytynyt mitään järkevää perustetta miksi IMAP veisi akkua enemmän kuin POP. Varmaan jos POPilla kysyy kerran päivässä onko mailia ja lataa sen yhden tekstiviestin kokoisen mailin on tilanne eri kuin jos kysyy minuutin välein ja lataa joka kerta jotain. Teknisesti myöskin tuommoinen palvelin on ihan nukkumassa ja joku TCP pinoon tuleva paketti vasta herättää sen, että noikohan noi vie edes akkua lainkaan.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mä haluan meilit kännykkään tasan silloin, kun avaan sovelluksen. Jos jollain on akuuttia asiaa, soittakoot. En edes lue joka päivä kännykällä meilejä. Työaikana toki koneella meilit tulevat reaaliajassa, se saa riittää. Vanhassa luurissa oli vartin välein automaattipäivitys. Sekin oli liian tiheään ja otin kokonaan pois siitäkin.

Mielenkiintoinen logiikka tämäkin. Koko tuommoisen viestettelyn ideahan on juuri se, että viestin sisältö voi olla tärkeä, mutta ei akuutti. Tällöin vastaanottaja voi lukea viestin silloin kuin itselle parhaiten sopii. Tietenkin viesti on myös siitä parempi, että jos haluan vaikka sinun tilinumerosi tai vastaavaa tietoa, niin viesti on parempi vaihtoehto kuin puhelu, joka voi häiritä vastaanottajaa ja jonka sisältö jää muistin varaan.

Jos viestien äänet häiritsee, niin nehän saa pois helposti.
 

Sammy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko siis niin, että jos puhelimeen tulee maili, niin se on pakko lukea heti mutta jos se makaa palvelimella sen voi lukea myöhemmin, vai mikä tässä on takana?

Tuohon akun kulumiseen haluaisin kyllä vähän jotain perustetta. Tokihan puhelimella pitää pyöriä joku palvelin jotta sinne voidaan maileja työntää, mutta veikkaanpa, että se pyörii siellä joka tapauksessa ja toisaalta mailien hakeminen ja varsinkin turha kysely kuluttaa myös akkua. Pikaisella googletuksella ei löytynyt mitään järkevää perustetta miksi IMAP veisi akkua enemmän kuin POP. Varmaan jos POPilla kysyy kerran päivässä onko mailia ja lataa sen yhden tekstiviestin kokoisen mailin on tilanne eri kuin jos kysyy minuutin välein ja lataa joka kerta jotain. Teknisesti myöskin tuommoinen palvelin on ihan nukkumassa ja joku TCP pinoon tuleva paketti vasta herättää sen, että noikohan noi vie edes akkua lainkaan.

No makuasioitahan nämä varmasti ovat. Mutta miksi ihmeessä haluta puhelimeen meilit reaaliajassa jos niitä ei kuitenkaan ole tarkoitus lukea heti? Tietenkin silloin asialla ei ole väliä, jos ottaa ilmoitukset ja äänet pois, eikä ole tietoinen viestien saapumisesta. Mutta silloin voisi yhtä hyvin käyttää sitä vaihtoehtoa, että puhelin hakisi meilit vasta silloin kun avaat meilisoftan?
Itsellä on tuosta akun kulumisesta ihan omakohtaista kokemustakin, ja ainakin itsellä helpotti kun vaihtoi PUSHin pois. Ja kun kun googlettelin tuota akun kulumispuolta asiaan, niin olin kyllä löytäväni kommentteja, että akku kuluu silloin enemmän jos päivän aikana tulee paljon viestejä pitkin päivää kuin se, että puhelin hakee vaikka 30 minuutin välein meilit.

Ja kuten toinenkin kirjoittaja tuossa edellä kirjoittaa, niin itse en pidä sähköpostia pikaviestimenä, eikä kenenkään sähköpostia lähettävän pidä olettaa, että viestiin vastataan saman tien. Jos on kiire asia, niin sitten voi soittaa.

Ja ihan alkuperäiseen aiheeseen vielä palatakaseni, eli pointti oli se, ettei tämä nyt ihan vuotta 1995 ole.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mielenkiintoinen logiikka tämäkin. Koko tuommoisen viestettelyn ideahan on juuri se, että viestin sisältö voi olla tärkeä, mutta ei akuutti. Tällöin vastaanottaja voi lukea viestin silloin kuin itselle parhaiten sopii. Tietenkin viesti on myös siitä parempi, että jos haluan vaikka sinun tilinumerosi tai vastaavaa tietoa, niin viesti on parempi vaihtoehto kuin puhelu, joka voi häiritä vastaanottajaa ja jonka sisältö jää muistin varaan.
Mitä mielenkiintoista siinä on? Tuotahan minä juuri yritin selittää, että asiat ovat tärkeitä, mutta eivät yleensä akuutteja. Akuuteille asioille on toiset kanavat, eivätkä nuo ole edes poissulkevia keskenään.

Jos viestien äänet häiritsee, niin nehän saa pois helposti.
Ei tuolla merkkiäänellä ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. Mulla ei ole yksinkertaisesti tarvetta saada meilejä puhelimeen reaaliajassa. Ja jos haluan tarkistaa meilit, se on hetkessä tehty.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä haluan meilit kännykkään tasan silloin, kun avaan sovelluksen.
Minusta olisi turhauttavaa avata sähköposti vain huomatakseen ettei postia ole tullut. Siksi notifikaatiot ovat käytännöllisiä.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Täällähän onkin mielenkiintoinen keskustelu sähköpostin lataustavoista.

Itse päivitän puhelimeen sähköpostin vain manuaalisesti. Töissä on koko ajan Outlook auki. Sitten taas vapaa-ajalla ja lomalla luen sähköpostit vain silloin kun on aikaa tarvittaessa reagoida niihin. Se vain ahdistaa jos tulee tunne että pitäisi heti vastata muttei ehdi.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Vastataan nyt vähän viiveellä. Ei ollut gmail- vaan hotmail-tili, mutta näköjään sen sai toimimaan tuossa Gmailin sovelluksessa. Hyvin toimii, tosiaan tiheimmillään vartin välein saa automaattisen päivityksen sähköposteihin. Noh, eiköhän tuo riitä. On se silti sata kertaa parempi kun tuo että pitäisi itse päivittää postinsa aina. Kokeilin myös tuota @iibor in neuvoa antaa vanhalle sovellukselle lisää valtuuksia, mutta ei auttanut. Jatkossa mennään sitten Gmail-sovelluksella.
Mä kans tuskaili tuon kanssa. Mulla se on spostisovelluksessa.
Asetukset (jotta tähän valikkoon pääsee, pitää painaa sitä saapuneet tekstiä -siitä aukeaa jollain ihme logiikalla valikko) -> sitten valitaan se tili jonka asetuksia muutetaan -> siellä sitten on synkronointiaikataulu

Paska systeemi
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Itselleni tulee useimmat notifikaatit sekä viestit (meilit, slack, whatsapp...) älykelloon, josta yhdellä silmäyksellä voi katsoa mitä asia koskee ja päättää miten reagoida. Ei ole tarvetta kytätä/kaivella luuria taskusta laisinkaan ja kuitenkin pysyy hyvin ajan tasalla sekä on mahdollisuus hyödyntää tietoa realiajassa (joka omassa hommassa on iso lisäarvo).
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Nyt iski pienimuitoinen ongelma androidin ja Samsungin S III:n kanssa. GPS lopetti toimintansa. Olen käyttänyt luuria paljonkin paikannukseen tien päällä liikkuessa ja geokätköillessä. Eilen illallasta lähtien on ilmoituskentässä ollut vain ilmoitus Haetaan GPS:n avulla, mutta sijaintia ei löydy. Kävisi mielessä, että joku softa kai sen estää. Onko Androidin tuntijoilla ideaa mikä voisi olla kyseessä ja miten mahdollisesti syytä haarukoida?
 

Jukule

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Nyt iski pienimuitoinen ongelma androidin ja Samsungin S III:n kanssa. GPS lopetti toimintansa. Olen käyttänyt luuria paljonkin paikannukseen tien päällä liikkuessa ja geokätköillessä. Eilen illallasta lähtien on ilmoituskentässä ollut vain ilmoitus Haetaan GPS:n avulla, mutta sijaintia ei löydy. Kävisi mielessä, että joku softa kai sen estää. Onko Androidin tuntijoilla ideaa mikä voisi olla kyseessä ja miten mahdollisesti syytä haarukoida?

Sama vika Honor 7 Liten kanssa. About viikon verta on välillä pätkinyt ja sitten taas päivä pari ilman ongelmia. Paikannusta tulee kyllä käytettyä useampaankin appiin esim HeiaHeiaan lenkkeillessä. Kesken lenkinkin on kerran lyönyt GPS:n pois päältä.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Sama vika Honor 7 Liten kanssa. About viikon verta on välillä pätkinyt ja sitten taas päivä pari ilman ongelmia. Paikannusta tulee kyllä käytettyä useampaankin appiin esim HeiaHeiaan lenkkeillessä. Kesken lenkinkin on kerran lyönyt GPS:n pois päältä.
Joitain lyhkäisiä katkoksia on ollut aiemminkin, mutta nyt ollut eilisillasta aivan mykkänä. Ei ole auttanut asetusten rukkailut eikä puhelimen buuttaukset.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Tällä viikolla on HTC One tehnyt samaa ajoittain. En käsitä.
Satelliiteissa ei luulisi olevan ongelmaa. Android-tabletissa toimii, täyttä häkää koko ajan.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Salaliittoteoreetikot voisivat väittää, että katkosten takana olisi Jenkkien tarve käyttää gepsiä hyödyllisempiin tarkoituksiin eli pommituslentoihin. Sama geokätköilyssä joskus gps-signaalit ovat olleet tiukoila - ei vaan palkit nouse. En ole varma, mitä gps:ä nuo luurit käyttää glonassia vai sitä jenkkiläisten.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Ei oikein istu tällä kertaa nuo salaliittoteoriat. Toisella vieressä olevalla laitteella toimii moitteetta.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Tällä viikolla on HTC One tehnyt samaa ajoittain. En käsitä.
Ei näköjään pidä tehdä noilla Android-vehkeillä mitään liian vaikeasti. Rukkailin asetuksia, otin sieltä paikannuksen pois päältä, boottailin luuria ja meinasin kopsauttaa seinäänkin. Ei auttanut. Sitten yksinkertaisimman kautta ja pikavalikosta paikannus pois päältä ja takaisin päälle ja niin lähti toimimaan samoin tein.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Mulla tuli Honor 7 puhelimeen nyt tuo marshmallow- päivitys ja sen yhteydessä luurista katosi selain, siis se puhelimen järjestelmään kuuluva. Onko kellään tietoa, kuuluuko tuo ihan asiaan eli osaksi päivityksen tulosta? Ja jos ei, niin onko tuosta mitään haittaa, onhan puhelimessa kuitenkin Chrome käytettävissä ja muita ladattavissa pilvin pimein?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös