Mainos

Ampumavälikohtaus Hyvinkäällä

  • 147 248
  • 662

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Poliisi: Hyvinkilty oli juopotellut - MTV3.fi - Uutiset - Rikos

"Hyvinkään ampujaksi epäilty oli ilmeisesti tekohetkellä jonkinasteisessa humalassa, katsoo poliisi. Mies oli poliisin mukaan juonut päivän ja illan mittaan useita kolmosoluita.

Epäilty puhallutettiin lähes kahdeksan tuntia ampumisten jälkeen, jolloin tulokseksi tuli 0,25 promillea."

Eli suomalaiskansalliseen tyyliin vetänyt kännit ja alkanut ammuskelemaan. Pikantti lisä (katto) haettu esikuvista Amerikasta?
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kamalan hankala asia. Pitäisikö myös työnantajalla olla ihan kaikki tieto opettajan mahdollisista sairauksista? Opettajan tehtävä on kuitenkin opettaa eikä hoitaa oppilaan sairauksia. Jotenkin tuo olisi tehtävä yhteisymmäryksessä terveyshuollon kanssa, mutta tietysti se on ihan tavattoman vaikeaa, jos vanhemmat eivät ole mitenkään yhteistyöhaluisia..

Samoin tietysti oppilailla ja oppilaiden vanhemmilla tulisi tuon logiikan perusteella olla kaikki tieto opettajista ja toisistaan. Mikä tuntuu taas aivan käsittämättömältä ajatukselta.

Tämän ketjun kannalta toisaalta toisarvoista, koska nämä ampujathan ovat olleet yli 18v. Ihmisellä on myös oikeus kieltäytyä kaikesta hoidosta. Ei ketään voida väkisin hoitaa (tiedän kyllä M1-lähetteet yms.)
Eihän tuo tietysti ole fiksua, mutta nopeastihan sitten ajaudutaan keskusteluun yksilön oikeuksista.

Niin, kovin useinhan haluamme itsellemme kaiken tiedon ja samalla salata omat tietomme. Itsellemme kaiken vallan ja kaiken vapauden, muille vastuun ja rajoitukset.

Yleensä lähtökohtana voisi pitää sitä, että on itse valmis jakamaan tietonsa ennen kuin vaatii muilta samaa.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Samoin tietysti oppilailla ja oppilaiden vanhemmilla tulisi tuon logiikan perusteella olla kaikki tieto opettajista ja toisistaan. Mikä tuntuu taas aivan käsittämättömältä ajatukselta.



Niin, kovin useinhan haluamme itsellemme kaiken tiedon ja samalla salata omat tietomme. Itsellemme kaiken vallan ja kaiken vapauden, muille vastuun ja rajoitukset.

Yleensä lähtökohtana voisi pitää sitä, että on itse valmis jakamaan tietonsa ennen kuin vaatii muilta samaa.

Siis hetkinen! Nyt puhuttiin opettajan työtehtävissä tarvittavasta oleellisesta tiedosta. Oppilas on tässä se 1000 vuositunnin asiakas ja opettaja palveluntarjoaja. Olisi kai välttämätöntä että asiakkaasta tiedetään olennainen että päästään mahdollisimman hyvään lopputulokseen.

Nyt puhutaan aikuisen ammattilaisen kasvatussuhteesta lapseen/nuoreen, on saivartelua että vanhempien/oppilaiden tulisi tietää opettajan asioista. Kysymys on viranhoidosta.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Poliisi: Hyvinkilty oli juopotellut - MTV3.fi - Uutiset - Rikos

"Hyvinkään ampujaksi epäilty oli ilmeisesti tekohetkellä jonkinasteisessa humalassa, katsoo poliisi. Mies oli poliisin mukaan juonut päivän ja illan mittaan useita kolmosoluita.

Epäilty puhallutettiin lähes kahdeksan tuntia ampumisten jälkeen, jolloin tulokseksi tuli 0,25 promillea."

Olis nyt ajanut autolla kännissä väkijoukkoon, niin olisi päässyt vieläkin lievemmällä tuomiolla. Nyt tämä känni saattaa olla lieventävä asianhaara myös tässä ammuskelussa, koska voidaan vedota siihen, ettei ollut täydessä ymmärryksessä tekohetkellä. Mitä tästä jälleen opimme, suomalainen on kännissä suurimmaksi osaksi lopetuskelpoista porukkaa. Adrenaliini laukkaa suonissa ja aggressiot pääsevät valloilleen, ja sitten tapellaan tai tehdään jotain muuta nohevaa. Tässä tapauksessa ammuskeltiin, yleensä se haulikko otetaan tuvanseinältä jossain perähikiällä ja ammutaan kolmen kossupullon jälkeen joku sukulainen.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Niin lisäksi mistä kaikesta opettaja olisi tuon jälkeen vastuussa? Kaikesta?
Hän ei tunnistanut kouluampujaa, vaikka hänellä oli kaikki (!) tieto käytettävissä-> opettaja vankilaan?

Jälleen saivartelua. Sovitaanko ettei tehdä mitään?

Tai jos tehdään niin eikun lisää vaan resurssia ilman pohdintoja ja rakenteellisia uudistuksia. Näinhän Suomessa uudet avaukset torpataan. Ei uskalleta edes kokeilla. Tämä sananvaihto on hyvä esimerkki!

Niin ja mistä tiedät montako tulevaa kouluampujaa on ammattitaitoiset passittaneet hoitoon? Niistä ei kukaan puhu mitään, osastot ainakin pullottavat.
 

Morgoth

Jäsen
Nyt puhutaan aikuisen ammattilaisen kasvatussuhteesta lapseen/nuoreen, on saivartelua että vanhempien/oppilaiden tulisi tietää opettajan asioista. Kysymys on viranhoidosta.

Luultavasti opettajan kykyä hoitaa virkaansa tulisi työnantajan myös kyetä myös arvioimaan jotenkin. Kuuluuko työnantajan tietää että vaikka opettajan virtsankarkailusta (voihan sekin vaikuttaa opetuksen mikäli kolme kertaa tunnin aikana täytyy vaihtaa huosut tai käydä WCssä) tai vaikka mahdollisesta erektiohäiriöistä? Entä pitäisikö opettajan tietää samat asiat oppilaasta? Työnantaja katselee sitä opettajaa sellaiset 40 vuotta parhaimmissa tapauksessa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Luultavasti opettajan kykyä hoitaa virkaansa tulisi työnantajan myös kyetä myös arvioimaan jotenkin. Kuuluuko työnantajan tietää että vaikka opettajan virtsankarkailusta (voihan sekin vaikuttaa opetuksen mikäli kolme kertaa tunnin aikana täytyy vaihtaa huosut tai käydä WCssä) tai vaikka mahdollisesta erektiohäiriöistä? Entä pitäisikö opettajan tietää samat asiat oppilaasta? Työnantaja katselee sitä opettajaa sellaiset 40 vuotta parhaimmissa tapauksessa.

Menee OT mutta kyllä mielestäni olisi kohtuullista myös se, että työnantaja tietää oleelliset terveystiedot jotka vaikuttavat viranhoitoon opettajista. Tottakai avoimuutta täytyisi lisätä joka suuntaan.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Siis hetkinen! Nyt puhuttiin opettajan työtehtävissä tarvittavasta oleellisesta tiedosta. Oppilas on tässä se 1000 vuositunnin asiakas ja opettaja palveluntarjoaja. Olisi kai välttämätöntä että asiakkaasta tiedetään olennainen että päästään mahdollisimman hyvään lopputulokseen. .

Samoin asiakkaan on saatava parasta mahdollista palvelua? Ja mahdollisuus valita itselleen paras mahdollinen palveluntarjoaja?


Nyt puhutaan aikuisen ammattilaisen kasvatussuhteesta lapseen/nuoreen, on saivartelua että vanhempien/oppilaiden tulisi tietää opettajan asioista. Kysymys on viranhoidosta.

Toki, ymmärrän näkemyksestäsi sen puolen että tarpeellinen tieto olisi oltava opettajalla käytössä. Mutta mikä on se tarpeellinen tieto ja miten se vaikuttaa opettajan suhtautumiseen oppilaaseen?

Ja samaa ajattelua on kyllä myös miettiä sitä, että kuinka paljon oppilaiden/oppilaiden vanhempien on tarpeellista tietää opettajasta. Onko esimerkiksi sukupuolisella suuntautumisella väliä? Entä uskontokysymykset? Alkoholinkäyttö? Väkivaltainen käytös?

Ja vielä aiheesta, kuinka moni opettaja haluaa lisätietojen tuomaa lisävastuuta kantaakseen? Kuinka moni pystyy todella irrottautumaan omista ennakkoasenteistaan ja suhtautumaan neutraalisti oppilaiden mahdollisiin ongelmiin?
 

Morgoth

Jäsen
Jälleen saivartelua. Sovitaanko ettei tehdä mitään?

Sanoin että kamalan hankala asia, en sitä etteikö mitään pitäisi tehdä. Yritin vain sanoa että "opettajan tulisi tietää kaikki oppilaasta" ei välttämättä ole ihan ongelmaton ratkaisu. Helposti tämä menee samaan hössötykseen kuin että kielletään videopelit, alkoholi ja aseet kokonaan.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Nyt puhutaan aikuisen ammattilaisen kasvatussuhteesta lapseen/nuoreen, on saivartelua että vanhempien/oppilaiden tulisi tietää opettajan asioista. Kysymys on viranhoidosta.

Miksi tämän pitäisi olla juuri opettajan tehtävä? Miksi tämä ei voisi olla aiemmin mainitsemani koulun tukihenkilö joka olisi oikeasti saanut koulutusta mielenterveysasioista, joka olisi perillä kunnan sosiaali- ja muista tukipalveluista? Ja joka voisi toimia koulun, perheen ja muiden tukitoimien yhdyshenkilönä?

Tosiasia on se, että opettajilla on kädet täynnä ihan siinä perusopetustyössä niin suotta heidän työkenttäänsä kuormittamaan tämmöisellä asialla mikä vaatii oikeasti koulutusta ja aikaa.

Mielestäni sen lisäksi, että on vanhempainpalaverit, missä vanhemmat, opettajat ja oppilaat keskustelevat miten koulu sujuu opetuksellisesti, niin ihan hyvin voisi olla joka lukukausi keskustelu tämän yllä mainitsemani tukihenkilön ja perheen välillä, missä voisi kartoittaa missä mennään kotona ja sosiaalisesti jne.
 
Viimeksi muokattu:

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
LaTelta loistava kirjoitus. Ei opettajat todellakaan ole lisävastuuta hamuassa,sitä on jo nyt tarpeeksi. Tuollainen tukihenkilöjärjestelmä voisi olla hyvä,ainakin syrjäytymisvaarassa oleville. Sosiaalitoimen varaan en nykymuodossaan juuri laskisi,munattomia päätöksiä ainakin allekirjoittaneen kokemuksen mukaan. Kukaan ei uskalla ottaa vastuuta ja viimeistä sanaa.
 

Morgoth

Jäsen
Menee OT mutta kyllä mielestäni olisi kohtuullista myös se, että työnantaja tietää oleelliset terveystiedot jotka vaikuttavat viranhoitoon opettajista. Tottakai avoimuutta täytyisi lisätä joka suuntaan.

Näissä vain voi helposti käydä niin että tietyt sairaudet aiheuttavat ennakkoluuloja työnantajassa tai opettajassa, että asia voi kääntyä myös itseään vastaan. Oma lukunsa on sitten sairaalakoulut yms.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Niin, kovin useinhan haluamme itsellemme kaiken tiedon ja samalla salata omat tietomme. Itsellemme kaiken vallan ja kaiken vapauden, muille vastuun ja rajoitukset.

Yleensä lähtökohtana voisi pitää sitä, että on itse valmis jakamaan tietonsa ennen kuin vaatii muilta samaa.

Tapauksia joihin olen urani aikana törmännyt:

Oppilas on koulussa erittäin agressiivinen ja väsynyt.

-> Oppilas oli aloittanut mielialalääkkeen, jossa oli sivuvaikutuksina aggressiivisuus ja unettomuus.

Oppilas sai jatkuvasti jälki-istuntoja kesken päivän poistumisista.

-> Oppilaalla oli diagnosoitu sosiaalisten tilanteiden pelko, joka teki välitunnille ja ruokailuun menemisen mahdottomaksi.

Oppilas nukkui aamupäivät koulussa

-> Oppilaan pikkusisko oli koliikkivauva ja valvotti yöt.

Oppilaalla oli suuria vaikeuksia lukemaan ja kirjoittamaan oppimisessa.

-> Oppilaalla oli diagnosoitu dysfasia.

Tässä esimerkkejä asioista, joiden tietämisellä opettaja pystyy muokkaamaan opetusta oppilaan hyväksi. On ihan turha opettaa matematiikkaa, jos on väsynyt, nälkäinen tai paniikissa. Opettajan työ ei ole vain opettaa.

Ja koulussa on jo tukihenkilöitä ongelmatapauksille, oppilashuoltoryhmä, terveydenhoitaja, kuraattori, opo, erityisopettajat, lähipoliisi jne.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Tapauksia joihin olen urani aikana törmännyt:
.

Onko ehdotuksesi se, että mm mielenterveystoimiston tulisi olla automaattisesti yhteydessä luokanopettajaan jos jollekin oppilaalle määrätään vaikka mielialalääkettä? Entäs yläkouluikäiselle - tulisiko tämä tieto antaa kaikille niille opettajille kenen "asiakkaana" oppilas toimii? Oma näkemykseni on se, että tämä saattaisi nostaa jopa kynnysta hakeutua hoitoon, ettei vahingossakaan tulla leimatuksen lapselle tärkeän auktoriteetin silmissä...

Vai millä kannustaa perhettä olemaan enemmän avoin perheasioistaan esimerkiksi mainitsemasi koliikkitapausten osalta?

Itse näkisin juuri tämän tukihenkilön olevan se paras kontakti, sillä hän olisi asianmukaisen koulutuksen lisäksi kuitenkin "ulkopuolinen" varsinaisessa koulutyössä ja siten madaltaisi kynnystä puhumaan.

Tosiaan näkisin, että tämän joka lukukausittain käytävän 15min vanhempainkeskustelun - jossa pääpaino tuleekin olla lapsen akateeminen osuus - lisäksi olisi hyvä olla perhekeskustelu (sen sijaan - tai sen lisäksi miten nyt tehdään niin, että perhe täyttää jonkun lomakkeen perheen tilanteessa), missä voisi keskustella vaikka perheen tilanteesta, lapsen sosiaalisuudesta, harrastuksista, perheen ruokailuista, kaverikontakteista, koulunkäynnistä yleisesti jne jne.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Itse näkisin juuri tämän tukihenkilön olevan se paras kontakti, sillä hän olisi asianmukaisen koulutuksen lisäksi kuitenkin "ulkopuolinen" varsinaisessa koulutyössä ja siten madaltaisi kynnystä puhumaan.

Tällainen tukihenkilö on jo olemassa, kuraattori ja terveydenhoitaja.

Kysymys on oppilaan oikeusturvasta, oikeasta oppimisympäristöstä. Kaikki mainitsemani ongelmat järjestyivät kun asioista puhuttiin vanhempien kanssa, mutta mikäli he olisivat kieltäytyneet yhteistyöstä, oppilas olisi kärsinyt. En minä opettajana halua tietää oppilaan elämästä yhtään sen enempää kuin on pakko, mutta haluan reagoida oppilaan tekemisiin oikeudenmukaisesti.

Oppilasta, jolla on sosiaalistentilanteiden pelkoa, ei saa pakoittaa tällaisiin tilanteisiin. Oppilaalle järjestettiin mahdollisuus olla välitunnit sisällä ja eväsruokailuun. Oppilaalle, joka oli väsynyt pikkusiskon huutamisesta, järjestettiin mahdollisuus nukkumiseen tarvittaessa. Oppilas, jolla oli dysfasia, sai eritysopetusta. Oppilas, jonka lääkkeen sivuvaikutukset aiheuttivat ongelmia, sai kotiopetusta sen ajan kun oikea lääkitys löytyi.

Kaikissa näissä tapauksissa koulu pystyi muokkaamaan opetusjärjestelyitä saatuaa tarvittavan tiedon.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Tällainen tukihenkilö on jo olemassa, kuraattori ja terveydenhoitaja.

Oma mielipiteeni on se, että terveydenhoitaja saa keskittyä näihin perusterveydenhoito asioihin, ja tämä kuraattori voisi toimia mainitsemani tukihenkilönä. Nyt vaan on se tilanne, että tämä kuraattori on se johon ollaan "yhteydessä tarvittaessa". Kuraattori voisi ottaa aktiivisemman roolin, sen sijaan että häneenpäin ollaan yhteydessä.

Kysymys on oppilaan oikeusturvasta, oikeasta oppimisympäristöstä. Kaikki mainitsemani ongelmat järjestyivät kun asioista puhuttiin vanhempien kanssa, mutta mikäli he olisivat kieltäytyneet yhteistyöstä, oppilas olisi kärsinyt.

Juuri näin, ongelma on tuo tummettu kohta. Siksi pitäisi saada kynnystä alemmaksi perheille ja lapsille, jotta he voisivat olla enemmän avoimia ja kertoa vapaammin perheasioistaan jos näin haluavat. Itse tosiaan peräänkuuluttaisin, että olisi noiden vanhempainkeskustelujen lisäksi tosiaan noita perhekeskusteluja.

Valitettavasti nykyään saatetaan suuttua jos vanhemmuuteen halutaan antaa palautetta tai neuvoja. Vittuuks sä tuut mua arvostelemaan vanhempana...
 
Viimeksi muokattu:

Animal

Jäsen

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Tällainen tukihenkilö on jo olemassa, kuraattori ja terveydenhoitaja.

Sanot, että on tukihenkilöitä ja heidän roolitus on olemassa (tukihenkilöitä ongelmatapauksille, oppilashuoltoryhmä, terveydenhoitaja, kuraattori, opo, erityisopettajat, lähipoliisi jne). Otit vielä esimerkkejä niistä haasteista mitä olet kohdannut urallasi.

Mitkä olisi sinun ratkaisut/ennalta ehkäisevät toimet noihin tapauksiin? Parempi kommunikointi? Jos näin, niin kenen toimesta ja miten jne... Millä tavoin koulu ja opettaja saisi paremmin tietoa lapsen tilanteesta?
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Idolisi Soini löytää syyn peleistä ja elokuvista:
Soini Hyvinkään tragediasta: | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Ja leimaapa kaikki varusmiespalveluksen kesken jättäneet elämässä pärjäämättömiksi luusereiksi...

"Sehän on tietysti totta, että jos ei ole kunnossa, ei sinne pidä jäädä."

Suodatit tuon kohdan todennäköisesti pois.

Mitä haasteita tässä on nyt matkan varrella tullut kohdattua, niin armeija ei kyllä top-listalle nouse. Ei, vaikka oli ylipainoa ja heikko kunto. Menipä jalkapöytäkin vielä murteelle, mutta silti sain 240 päivää suoritettua. Ei Soini tuossa täysin väärässä ole.

Olen pelannut Commodore 64:sesta lähtien lähinnä sotapelejä ja vielä vanhana äijänäkin tulee Call Of Dutya hakattua silloin tällöin, kun vain on ylimääräistä aikaa. Eli harvoin. Mutta on totta, että Wowin, ym.. hakkaamisella saa nupin sekoitettua yhtä hyvin, kuin esim. liiman haistelulla. Tiedän ikäsiäni neljääkymppiä lähestyviä ja ylikin jätkiä, jotka asuvat edelleen kotona ja äiti tuo ruuan nokan eteen ja kantaa kaupasta energiajuomaa pikku kultamunalleen, joka vähän pelaa tietokonetta omassa huoneessa.

En lähtisi kieltämään tai syyttämään pelejä, mutta kyllä Soinilla tuossakin pointtia on. Mutta ymmärrän kyllä msg:n kaltaisten eliittiyksilöiden valtavan närkästyksen ja otan osaa heidän suureen mielipahaan.
 

Carlos

Jäsen
Idolisi Soini löytää syyn peleistä ja elokuvista:
Soini Hyvinkään tragediasta: | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Tottakai se on selvä että jos jollain viiraa päässä tarpeeksi pahasti, niin sitten siinä naksahduspisteessä ideoita saadaan juuri mm. peleistä ja leffoista. Ja varmaan esim. tässä tapauksessa juuri nuo jenkkityylin ideat saivat aikaan isomman uhrimäärän. Muuten olisi voinut käydä esim. vain polttamassa koulunsa joskus yö-aikaan, tai jotain muuta vastaavaa mitä keksi. Tai vaikka käydä hakkaamassa pari mummoa, kuten ennen oli tapana.

Itsellä tulee hyvin mieleen villit opiskeluvuodet jolloin saatoin parhaillaan pelata 2-3 päivää putkeen, jopa yötä päivää suosikkipeliäni Hidden&Dangerous. Ko. pelissä tulee paljon vihollisten ampumista kiikaritähtäin-kiväärillä pitkän matkan päästä. Sitten eräänä päivänä katselin ikkunasta ulos, ja näin erään lammen rannalla seisoskelemassa ihmishahmon. Automaattisesti aloin hakemaan kiikaritähtäimen ristiä ko. henkilön selkään (mielessäni), kunnes heräsin ajatuksistani ja tuumasin että pitää varmaan pitää hiukan taukoa tietokoneesta, mennä vaikka kävelylle.

Että en yhtään ihmettele jos joku puolitärähtänyt ongelmanuori hakkaa jotain vastaavaa peliä viikkotolkulla ja sitten alkaa lisäämään jännitysastetta ihan livenä.

Itse olin aikaisemmin "Saunan taakse" -osaston vankka kannattaja, mutta nyt kun itsellä on 3 lasta joista vanhin ehtinyt jo teini-ikään, alkaa ajatella näitä juttuja hiukan eri tavalla. Varsinkin meidän pienessä kylässä kaikki tietysti tuntee kaikkien asiat, myöskin niistä ongelmanuorista tiedetään perhetausta, joka kyllä selittää häiriökäytökset ihan tasan tarkkaan. Aika vaikea on syyttää lasta häiriökäytöksestä jos on säännöllisesti 2-vuotiaasta saakka lukittu yksin omaan huoneeseen parin pehmolelun kanssa kun äiti lähtee illaksi baariin.

Tai kuten toisen 6-vuotiaan naapurin häiriöpojan tapauksessa, äiti on työtön pilviveikko, isä myöskin työtön, pilveä polttava maanis-depressiivinen perheensä hakkaaja. Erään lähistöllä asuvan poliisin mukaan ko. kaveri sopii profiiliin että hakkaa vaimoaan ja lastaan, mutta kodin ulkopuolella ei uskalla ryppyillä kellekään.

Tätä kautta on jotenkin oppinut näkemään asiat eri valossa, nykyään kun vastaan tulee joku totaalisen pipipää aikuinenkin, en enää saa vihapurkausta tai tunnekuohua, lähinnä vaan mietin että mitähän tollekin raasulle on tapahtunut kun on tuommoiseksi tullut.

Nyt tässä tapauksessa on 2 kuollutta ja useita loukkaantuneita, ehkä tulee vielä yksi kuollut lisää. Auttaisiko tämän ampuneen nuorukaisen kidutusmurha näitä keiden perheeseen näitä suruviestejä kannetaan? Tulisiko heille parempi olo? En usko. Minulle ei ainakaan tulisi vastaavassa tilanteessa. Ei se kostaminen kenellekään parempaa oloa tee, eikä tee tapahtunutta tekemättömäksi.

Meillä ainakin lapset kasvatetaan tasapuolisesti kurilla ja rakkaudella. Oman kokemuksen pohjalta se on aika hyvä resepti. Jos joku lapsi kasvatetaan kokonaan ilman toista näistä, voi tuloksena olla joko pilalle lellitty epäonnistuja joka ei koskaan tule saavuttamaan mitään ja saattaa katkeroitua siitä, tai sitten vaille hellyyttä jäänyt ruoskan kanssa kasvatettu kouluampuja. Tai jotain siltä väliltä.

Itse rinnastan nämä tapahtumat lähinnä johonkin pahaan liikenne-onnettomuuteen. Hirveä tragedia kaikille osapuolille, syitä on monia eikä niitä kaikkia saada välttämättä koskaan selville. Kostonkierre ei auta pätkän vertaa, ei voi tehdä muuta kuin surutyön ja koittaa edes jotenkin oppia näistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös