Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 407 375
  • 15 514

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Olisivat veturimiehet kuitenkin voineet mielenilmauksensa laitella vaikka ensi viikon alkuun ja vaikka kahdeksi päiväksi. Nyt mielenilmaus tuli mielestäni vähän liian äkkiä kun mietitään matkustajia. Ja toki tavarapuolella myös. Siellä puolen kyllä voidaan tulevaisuudessa vaihtaa palveluntarjoajaa Fenniarailin tai Operailin puolelle jos VR:n kanssa rupeaa tökkimään.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Veturimiehet näyttävät unohtavan, että vaikka haluavatkin näpäyttää "ilkeää" työnantajaansa, eniten näistä äkillisistä mielenilmauksista kärsivät ihan tavan duunarit, joilla ei ole mahdollista pitää etätyöpäivää, sekä opiskelijat.
With great power comes great responsibility, vai miten se meni? Poikkeuksellinen hauksennäyttömahdollisuus näillä joukkoliikenteen AY-jyrsijöillä, mitä ei pitäisi käyttää ihan jos luottamusmiestä on kohdeltu kaltoin, tai taukohuoneisiin on hankittu halvempilaatuista kahvia.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Mistään en todellakaan mitään tiedä, enkä varsinkaan osaa ajaa junaa, mutta kuvittelisin, että about viiden tonnin kuukausiliksaan kuuluisi jos jonkinmoisia joustoja ja vähän jotain hommaa niiden perus-työvuorojen ulkopuolellakin. Ilmeisesti ei. Noilla perusteilla esim. useampaa astetta opettaville opettajille pitäisi maksaa jotain 20k kuukaudessa.

Lakkohan on taas aivan vitun järkevä ja hyödyllinen ei kenenkään kannalta. Mutta haitataan taas kaikkien muiden, paitsi asioista päättävien elämää. Vähän niinkuin ne vitunaikaset turverekat Helsingin keskustassa - menee firmoilla vissiin ihan liian hyvin kun voi huviajella turhanpäiten kylillä toimistoaikoina.

Haistakaa ihan vaan vaikka vittu ja vaihtakaa duunia jossei hommat maistu.

Tossa vielä lähteet tälle vitutukselle:
Oikotie Veturinkuljettaja, palkka | Palkkavertailu
Yle
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mistään en todellakaan mitään tiedä, enkä varsinkaan osaa ajaa junaa, mutta kuvittelisin, että about viiden tonnin kuukausiliksaan kuuluisi jos jonkinmoisia joustoja ja vähän jotain hommaa niiden perus-työvuorojen ulkopuolellakin. Ilmeisesti ei. Noilla perusteilla esim. useampaa astetta opettaville opettajille pitäisi maksaa jotain 20k kuukaudessa.

Lakkohan on taas aivan vitun järkevä ja hyödyllinen ei kenenkään kannalta. Mutta haitataan taas kaikkien muiden, paitsi asioista päättävien elämää. Vähän niinkuin ne vitunaikaset turverekat Helsingin keskustassa - menee firmoilla vissiin ihan liian hyvin kun voi huviajella turhanpäiten kylillä toimistoaikoina.

Haistakaa ihan vaan vaikka vittu ja vaihtakaa duunia jossei hommat maistu.

Tossa vielä lähteet tälle vitutukselle:
Oikotie Veturinkuljettaja, palkka | Palkkavertailu
Yle
Jotenkin tuntuu, että ne useasti lakkoilevat alat ovat aina niitä koulutukseen ja vaativuuteen nähden erinomaisesti palkattuja. Jos joidenkin mahdollista lakkoa ymmärtäisin, niin lastentarhanopettajilla on matalat palkat.
 

Esoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Asiasta en tarkemmin tiedä mutta hiukan ontuu taas kerran perustelu. Suoraan Ylen jutusta: - Työnantaja velvoittaa meitä huolehtimaan työvälineistä vapaa-ajalla, eli viemään ne kotiin tai seuraavaan työnaloituspaikkaan. Tässä hämärrytetään työn ja vapaa-ajan rajaa. Rajan tulisi olla selkeä, Narinen sanoo.

Tuskin veturimiehet nyt junalla kotiin ajelevat eli vaaditaanko tässä nyt täyttä palkkaa esim. läppärin kantamisesta kotiin vuoron päätyttyä?
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Tuskin veturimiehet nyt junalla kotiin ajelevat eli vaaditaanko tässä nyt täyttä palkkaa esim. läppärin kantamisesta kotiin vuoron päätyttyä?
Jos kiista on sama kuin aiemmin, niin yksi aiheista on työvaatteisiin pukeutuminen. Aiemmin sen on voinut laittaa päälleen taukotilassa työaikana, jatkossa tuo olisi omaa aikaa. Varsinainen duuniaika ilmeisesti alkaisi vasta hypätesssä kuskin paikalle, toki tässäkin poikkeuksia (esim jos vuoronvaihto on jossain kauempana).

Viisaammat valaiskoot. Mutta mun korvaan kuulostaa pieniltä asioilta näin massiiviselle lako(i)lle, mikäli tuolla nyt ei mitään suurempaa ole taustalla.
 

teppana

Jäsen
On kai noita firmoja pilvin pimein, missä työaika alkaa silloin kun työpisteelle saavutaan. Vaatteet vaihdetaan omalla ajalla ja pesulla käydään omalla ajalla. Jos ei tähän pysty sopeutumaan, ei muuta kuin koulun penkille opiskelemaan ammatti missä voi tehdä töitä omissa vaatteissa.
 

Herra Hopotin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Viisaammat valaiskoot. Mutta mun korvaan kuulostaa pieniltä asioilta näin massiiviselle lako(i)lle, mikäli tuolla nyt ei mitään suurempaa ole taustalla.
Ottamatta juuri tähän tapaukseen kantaa, vastaan näin yleisesti omista kokemuksista.

Eli ainakin meillä mitä on ollut pari ulosmarssia omien työvuosien aikana, varsinainen viimeinen niitti on ollut hyvin pieni. Sitä ennen on pelattu niin sanottua pikkusikaa jo pidemmän aikaa, ja sitten lopulta kuppi mene nurin jostain todella pienestä.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Poliklinikassa oli mielenkiintoista keskustelua, jotka lopussa sivusivat vahvasti työmarkkinoita ja niiden rakennetta. Keskustelu oli todella mielenkiintoista ja asiallista. Minusta Kaukoranta vaikutti keskustelijana vahvemmalta kuin keskuskauppakamarin vastineensa, mutta sepä ei sada tässä AY-liikkeen laariin. Lopussa nimittäin alkoi huvittaa kuinka köysiin Kaukoranta joutui, taitavasti aina väistäen siihen kulmaan jossa oli tilaa, mutta puolustettu positio vaikutti yksinkertaisesti mahdottomalta pitää.

Esim. ensin yleissitovuus on välttämätön tai työmarkkinat luisuvat johonkin dystopiaan. Joustavuudella tarkoitetaan aina leikkaamista, eikä lähtökohtaisesti esim. ansiosidonnaisesta tulisi leikata. Sitten Saksan esimerkki työehtojen suhdannejoustosta työllisyyden hyväksi saa aikaan vastaesimerkin kuinka Yhdysvalloissa koronakriisin työllisyysvaikutukset oliva Suomea kovemmat ja kuinka tutkimusten mukaan paras systeemi pitää pohjoismaiseen tapaan sisällään kattavia ja koordinoituja työehtosopimuksia. Haa, mutta eihän yleissitovuus ole silloin keskeinen kun sitä ei Tanskassa tai Ruotsissakaan ole! No mutta Suomessa se on välttämätön...

Koska "tutkimusten mukaan" tarvitaan koordinoituja ratkaisuja, on vapaa paikallinen sopiminen pois pöydältä. Koska taas tuntuu mahdottomalta uskoa, että valtiotasolla kyettäisiin tehokkaasti säätelemään paikallisia työehtoja/sopimaan joustoista, on yleissitova liittojen neuvottelema tes ainoa vaihtoehto.

Ongelma on siinä, että Kaukorannan edustamalle AY-liikkeiden kannalle ei kelpaa käytännössä mikään muutos. Kotamäki sen sijaan oli huomattavan avoimena erilaisille vaihtoehdoille. Esim. "Tanskan malli", jossa Suomea korkeampaan sosiaaliturvaan (ml. työttömyys) on varaa koska työmarkkinat ovat joustavat. Ei käy AY:lle. Saksan malli jossa työehdot joustavat suhdanteessa työllisyyden sijaan? Ei tietenkään kelpaa. Ruotsin malli, jossa työehtosopimuksilla on edelleen keskeinen merkitys, mutta ne eivät ole yleissitovia ja työmarkkinat ovat Suomea selvästi joustavammat? Eijei, jos Suomessa yleissitovuuteen kosketaan, ottaa meidät ohraleipä.

Ja edelleen, mielestäni Kaukoranta kävi keskustelua hyvässä uskossa ja esiintyi mahdollisuuksien mukaan asiantuntijana politrukin sijaan. Siksi tämä sisältö korostetusti alleviivasi kuinka uusiutumiskyvytön ja vallastaan kynsin hampain kiinnipitävä muinaisjäänne nykymuotoinen AY-liike on.

 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Sitä ennen on pelattu niin sanottua pikkusikaa jo pidemmän aikaa, ja sitten lopulta kuppi mene nurin jostain todella pienestä.
Näinhän se monasti menee. Sen mitä itse tästä tämänpäiväisestä lukenut, niin siellähän on vedetty palkallisia taukoja palkattomaksi ja venytetty sen mukana työpäiviä. Ei ihme, että vati tuli nyt tämän verran täyteen ja piti vähän siitä päästää ylimääräisiä pois.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Näinhän se monasti menee. Sen mitä itse tästä tämänpäiväisestä lukenut, niin siellähän on vedetty palkallisia taukoja palkattomaksi ja venytetty sen mukana työpäiviä. Ei ihme, että vati tuli nyt tämän verran täyteen ja piti vähän siitä päästää ylimääräisiä pois.
En minä todellakaan tiedä mitä tuolla on taustalla. Tämähän on jo toinen päivän seisaus saman aiheen ympärillä. Luulisi vähemmälläkin pärjäävän. Mitenkään osoittamalla sormea mihinkään suuntaan.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
En minä todellakaan tiedä mitä tuolla on taustalla. Tämähän on jo toinen päivän seisaus saman aiheen ympärillä. Luulisi vähemmälläkin pärjäävän. Mitenkään osoittamalla sormea mihinkään suuntaan.
Et tiedä mitä tuolla on taustalla, mutta "luulisi vähemmälläkin pärjäävän", just joo. Ehkä seuraava yksipuolinen heikennys harkitaan työntantajan puolelta tarkemmin, kun on oikein kahdeksi (2) päiväksi jääty himaan. Ja jos (kun) eivät harkitse, niin pääsipähän vähän höyryä ainakin pihalle.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Et tiedä mitä tuolla on taustalla, mutta "luulisi vähemmälläkin pärjäävän", just joo. Ehkä seuraava yksipuolinen heikennys harkitaan työntantajan puolelta tarkemmin, kun on oikein kahdeksi (2) päiväksi jääty himaan. Ja jos (kun) eivät harkitse, niin pääsipähän vähän höyryä ainakin pihalle.
Siis jos nyt luulet että osoitin yksipuolisesti lakkoilijoita, olet ihan hakoteillä. Ihan molemmat saa katsoa siihen kuuluisaan peiliin.
 

lunde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Chicago Blackhawks, naiskiekko
Mikä tässä on nyt asian pihvi? Mitä nämä heikennykset ihan käytännön tasolla ovat?
Ainakin RAU:n kotisivujen tämän päivän tiedotteessa on avattu solmua hieman enemmän kuin uutisissa on näkynyt. Luonnollisesti tuossa on liiton näkökulma asiaan.

Käytännössä siis palkallinen ruokatauko ja siirtymä varikolta tms. asemalle on työnantajan yksipuolisella muutoksella muuttunut lyhyessä ajassa pahimmillaan 1,5 tunnin palkattomaksi ajaksi, jossa kuljettajat ovat kuitenkin sidoksissa työpaikkaan. Jo aiemmin kuljettajat olivat paikallisesti sopimalla suostuneet 35 minuutin palkattomaan siirtymään. RAU on riitauttanut asian oikeuteen asti, mutta tällaisissa päätöksissä kestää pahimmillaan vuosia. Niinpä liitto turvautuu tilanteessa lakkoon, joka on työehtosopimuksen voimassa ollessa luonnollisesti laiton juridisesta näkökulmasta.

Palkaton ruokatauko tarkoittaa myös sitä, että mahdollisten aiempien myöhästymisten vuoksi tauon jälkeen tapahtuva seuraava lähtökin saattaa myöhästyä. Kun ruokailut ovat tapahtuneet palkallisella ajalla, kuljettajat ovat saattaneet joustaa tauostaan, jotta tauon jälkeen ajettava junavuoro lähtisi vähemmän myöhässä. Jos siis laissa määrätyt lepoajat yms. ovat muuten täyttyneet.

Näiden yksittäisten asioiden lisäksi kiistassa on nähdäkseni kyse hyvin paljon myös muutoksesta sopimiskultuuriin. VR työnantajana on muuttanut tulkintaansa työehtosopimuksesta ja runtannut muutokset läpi väkisin kesken sopimuskauden. Siihen sillä on toki juridinen oikeus ja muutoksien laillisuus punnitaan aikanaan oikeudessa. Työntekijät vastustavat tätä ja kyse on periaatteellisemmastakin asiasta näinä aikoina, kun jotkut työnantajaliitot ovat irtautuneet yksipuolisilla päätöksillään aiemmasta sopimiskulttuurista.

Eihän tuo silti ihan putkeen ole mennyt. Minäkin olen sitä mieltä, että lakko tuli liian nopeasti, mikä kääntää julkisen mielipiteen helposti lakkoilijoita vastaan. Lisäksi veturinkuljettajat eivät ole onnistuneet viestimään mediassa kovin hyvin ongelmasta, johon vastaavat nyt tällä järeällä toimenpiteellä.

Muokattu:
Lisätäänpä sen verran, että nyt iltapäivällä on Ylenkin uutisessa saatu asiaan vähän lihaa luiden ympärille. Jutussa on haastateltu myös VR:n ja Paltan edustajia eli toisen osapuolen näkökulma on myös esillä toisin kuin RAU:n tiedotteessa.
 
Viimeksi muokattu:

Juze80

Jäsen
Kysyä voisi myös miksi SAK pelottelee maailmanlopulla jos yleissitovuus poistuu? Suomi on maailman ainoa maa, jossa tämänkaltainen järjestelmä on. Siitä huolimatta ymmärtääkseni kaikissa muissa Euroopan maissa on lomarahaa vastaava järjestelmä, usein Suomea antoisampi duunarin näkökulmasta, sillä monessa maassa se on 13. palkka saman suuruisena kuin normaali liksa. Onko siis niin, että Suomen verenhimoiset riistoporvarit ovat ne ainoat Euroopassa, jotka hyödyntäisivät tilannetta viemällä lomarahat ja kaikki muutkin edut työläisraukalta? Vai olisiko niin, että SAK yrittää ripustautua valtaansa kiinni pelottelukampanjan avulla?

No jos tilanne on näin herkullinen duunarin kannalta muualla Euroopassa, niin sittenhän varsinkaan Suomessa yritysten ei kannata haluta muutosta nykyiseen järjestelmään. Kalliimaksihan se vain työnantajalle tulisi, kun pitäisi siirtyä työntekijälle antoisampaan järjestelmään.
 

teppana

Jäsen
No jos tilanne on näin herkullinen duunarin kannalta muualla Euroopassa, niin sittenhän varsinkaan Suomessa yritysten ei kannata haluta muutosta nykyiseen järjestelmään. Kalliimaksihan se vain työnantajalle tulisi, kun pitäisi siirtyä työntekijälle antoisampaan järjestelmään.

Ei työntekijän ja työnantajan edut ole aina ristiriidassa keskenään. Tämä vääristynyt ajatusmalli on hyvin naulattu meillä työntekijöiden päähän AY-liikkeiden kautta.
 

Juze80

Jäsen
Ei työntekijän ja työnantajan edut ole aina ristiriidassa keskenään. Tämä vääristynyt ajatusmalli on hyvin naulattu meillä työntekijöiden päähän AY-liikkeiden kautta.


En ole työurani aikana vielä nähnyt sitä päivää, että työnantaja olisi mitään bonusta antanut, jota ei ole aivan pakko. Ehkä konvehtirasian ja kynttilän jouluna, sekä satunnaisina kuukausina palan kakkua hyvin menneen tuloskuukauden tiimoilta. Kaikki palkankorotukset ovat vain tessin mukana tulleita tasokorotuksia. Aina kyllä kehutaan, että kuinka olet hyvä työntekijä ja esim, opasta sinä tämä uusi tyyppi hommiin, kun osaat nämä jutut. Jos palkankorotuksesta vihjaileekaan, niin vastaus on mallia: ei pysty, tuossa on ovi jos ei kelpaa.
Vielä kun olen vuorotyöntekijä ja kuuntelee Suomessa tätä työnantajapuolen paasausta, että kuinka esim vuorolisät ovat haittalisiä ym, niin kyllä minun on hyvin vaikea nähdä työnantajapuolta kivana kaverina. On se hirveää, jos joutuu johonkin paskaan peruspalkkaan maksamaan yövuorosta pari euroa lisää tunnille. Monesta ei ole edes vuorotyötä tekemään, kun vollottavat että terveys menee. Ei osaa nukkua päivällä ja nyyhkyti nyyh.
Summasummaarum. Kyllä työnantajapuoli on ihan itse luonut ainakin minulle vaikutelmansa, ei siihen ole todellakaan mitään AY-liikettä tarvittu.
 

wundermann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, LUFC
Miksi ihmeessä kukaan pysyy töissä firmassa jossa kohtelu on tuollaista. Kyllä minä olen ainakin lähtenyt menemään, jos tuntuu ettei minun panosta arvosteta.

Ei kenenkään tarvi olla töissä paikassa missä työnantaja kohtelee huonosti. Jos näin toimitaan niin hyvät työntekijät ja työnantajat löytää toisensa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En ole työurani aikana vielä nähnyt sitä päivää, että työnantaja olisi mitään bonusta antanut, jota ei ole aivan pakko. Ehkä konvehtirasian ja kynttilän jouluna, sekä satunnaisina kuukausina palan kakkua hyvin menneen tuloskuukauden tiimoilta. Kaikki palkankorotukset ovat vain tessin mukana tulleita tasokorotuksia. Aina kyllä kehutaan, että kuinka olet hyvä työntekijä ja esim, opasta sinä tämä uusi tyyppi hommiin, kun osaat nämä jutut. Jos palkankorotuksesta vihjaileekaan, niin vastaus on mallia: ei pysty, tuossa on ovi jos ei kelpaa.
Vielä kun olen vuorotyöntekijä ja kuuntelee Suomessa tätä työnantajapuolen paasausta, että kuinka esim vuorolisät ovat haittalisiä ym, niin kyllä minun on hyvin vaikea nähdä työnantajapuolta kivana kaverina. On se hirveää, jos joutuu johonkin paskaan peruspalkkaan maksamaan yövuorosta pari euroa lisää tunnille. Monesta ei ole edes vuorotyötä tekemään, kun vollottavat että terveys menee. Ei osaa nukkua päivällä ja nyyhkyti nyyh.
Summasummaarum. Kyllä työnantajapuoli on ihan itse luonut ainakin minulle vaikutelmansa, ei siihen ole todellakaan mitään AY-liikettä tarvittu.

Meillä (yksityisen sosiaalialan tes) yövuoron (21-6) korvaus on 30 - 40%, ainakin minun palkassa se on enemmän kuin pari euroa per tunti. Ehkä kannattaa vaihtaa työpaikkaa kun noin vituttaa.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Miksi ihmeessä kukaan pysyy töissä firmassa jossa kohtelu on tuollaista. Kyllä minä olen ainakin lähtenyt menemään, jos tuntuu ettei minun panosta arvosteta.

Ei kenenkään tarvi olla töissä paikassa missä työnantaja kohtelee huonosti. Jos näin toimitaan niin hyvät työntekijät ja työnantajat löytää toisensa.
Voisin keksiä moniakin syitä.

Jos palikat ja osaaminen ei riitä duunin upgreidaukseen ja kortisto on paskaa duunia huonompi vaihtoehto niin kyllä silloin tarvii olla duunissa jossa ei arvosteta.

Ei kaikille ole tilaa ykkösketjussa.
 

Juze80

Jäsen
Meillä (yksityisen sosiaalialan tes) yövuoron (21-6) korvaus on 30 - 40%, ainakin minun palkassa se on enemmän kuin pari euroa per tunti. Ehkä kannattaa vaihtaa työpaikkaa kun noin vituttaa.


No joo. Täytyy myöntää, että hieman laitoin alakanttiin. On se yölisä meilläkin yli pari euroa tunnilta, ja ihan 26 senttiä yli. Eli on 2,26 euroa (teknologiateollisuuden tes).
 

wundermann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, LUFC
Voisin keksiä moniakin syitä.

Jos palikat ja osaaminen ei riitä duunin upgreidaukseen ja kortisto on paskaa duunia huonompi vaihtoehto niin kyllä silloin tarvii olla duunissa jossa ei arvosteta.

Ei kaikille ole tilaa ykkösketjussa.
Tota, mä oon kokki. Että en nyt ihan ykkösketjusta puhuisi itseni kohdalla. Ei kai mun silti tarvi sietää huonoa kohtelua duunissa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös