Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 404 588
  • 15 508

teppana

Jäsen
Kuten sanoin, varmasti liitot pelkää tuotakin, että tyhmimmät tajuaa vasta tuolloin, ettei oo pakko maksaa ja eroavat;)

Tuo prossaperusteisuus on yksi ihan validi argumentti. Pitäs maksajan ite laskea tai ilmottaa aina palkka liitolle. Mutta tuonhan voisi tosiaan muuttaa niin, että tulis tasamaksu kuukausittain.

Mä en jaksa toisaalta ymmärtää myöskään, mikä siinä niin kauheaa on. Taloudellisesti ja vaivannäöllisesti ihan kärpäsen pieru työnantajalle. Jos nyt ajatellaan, että samassa veneessä ollaan, niin ihan turhaa vittuilua ja vastakkainasettelua tuosta niin kauheasti nillittää.

Ei tää mulle mikään kynnysjuttu ole silti,ihan sama miten päin jatkossa.

Kauheaahan siinä ei sinänsä ole mikään, yksi kärpäsen pieru työnantajan maksuissa. Kuten sanoit. Periaatteellisesti on vain vähän hassua, että työnantaja on velvoitettu laskemaan ja tilittämään työntekijän kuuluminen liittoon. Onko se reilua? Voi mietiä miltä se tuntuisi jos työnantaja velvottaisi työntekijät maksamaan vaikka omat vakuutusmaksut. Ei siis siten, että palkka vähenisi. Vaan siten, että lisäis maksettuun palkkaan vakuutusmaksut jotka sitten laitettaisiin maksuun työntekijän puolelta.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Viimeksi olimme muistaakseni lopulta samaa mieltä, että ay-liikkeen tulisi lopettaa poliittiset lakot maksuperinnän jatkamisen mahdollistamiseksi. Nyt peritään maksut, jotta ay-liike voi halutessaan laittaa poliittisen lakon pystyyn. Minusta poliittisten lakkojen lopettaminen olisi edelleen ehdoton vaatimus maksuperinnän jatkamiselle.
Olimme samaa mieltä ehdottomasti poliittisen lakkoilun kieltämisestä. En nyt muista koplanneeni sitä näihin maksuihin.
 
Aivan kammottava tieto, että jotkut ay-liikkeet ottavat prosentin mukaan jäsenmaksunsa. Ja niillä siis on jäseniä?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aivan kammottava tieto, että jotkut ay-liikkeet ottavat prosentin mukaan jäsenmaksunsa. Ja niillä siis on jäseniä?
Tasa-arvoista olisi ottaa maksu progressiivisesti, eli jos on vasemmistolaisittaim rikas, niin sietäisi maksaa suurempaa prosenttia. Rehelliset duunarit maksaisivat pienemmän prosentin mukaan.
 
Tuo lienee suht yleistä. Veikkaisin että ylivoimainen enemmistö maksaa jäsenmaksunsa prosenttiperusteisena.

Kuulostaa aika skitsofreeniseltä. En oikeastaan ymmärrä sitten palkankorotusvaatimuksia, muuta kuin liittojen kannalta. Veroltahan tuo kuulostaa. Noh, jos se maistuu jäsenille niin kaippa se on sitten hyvä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kyllä ne sillä tavalla kolpaantuu, että työnantajapuolella ne vituttavat. Yksi syy, miksi maksuperintä nousee aina esille.
Juu, se on tullut selväksi;)

Mutta kyllä poliittiset lakot voisi kieltää ihan tästä riippumatta. Tosin, jos Suomessa alkaisi tapahtua Puolan tapaista demokratian ja sananvapauden alasajoa esimerkiksi, niin poliittinen lakko olisikin äkkiä hyvin suotavaa, tältä kantilta ymmärrän tuon oikeuden. Mutta iso ongelma, että Suomessa poliittista lakkoa käytetään kaiken paljon vähäpätöisemmän yhteydessä, joten ehkä silti taivun kieltämisen kannalle ja toivon, että tosipaikassa kansa löytää kaduille oli sallittua tai ei.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jep. Maksu varallisuuden mukaan. Jokainen kymppitonni tilillä lisää maksua prosentilla.
Googlasin juuri ja selvisi, että PAU:n jäsenmaksu on 1,59 prosenttia kun OAJ:n on vain 1,2 prosenttia! Miksi rehellisen duunarin prosentti on kymmeniä prosentteja suurempi? Miksi ammattiliitot syrjivät köyhiä duunareita? Tasa-arvo? Onko Rinne syyllinen?
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kuulostaa aika skitsofreeniseltä. En oikeastaan ymmärrä sitten palkankorotusvaatimuksia, muuta kuin liittojen kannalta. Veroltahan tuo kuulostaa. Noh, jos se maistuu jäsenille niin kaippa se on sitten hyvä.
Miten tämä palkankorotuksiin liittyy?

Onko muuten ytk-jäsenyys euromääräinen, ilmeisesti?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Googlasin juuri ja selvisi, että PAU:n jäsenmaksu on 1,59 prosenttia kun OAJ:n on vain 1,2 prosenttia!
Lehtitietojen mukaan PAU:n jäsenten kk-palkka on lisineen 2500€ kuussa. Siitä 1,59% tekee 39,75€ kuussa eli aika tasan 500€ vuodessa lomarahat huomioiden.
Ansiosidonnaisen saa satasella vuodessa eli 400€ Jää liitolle. No ehkä se ei ole kaikille niin iso raha.
 
Miten tämä palkankorotuksiin liittyy?

Sitä mukaan, kun jäsenistö saa palkankorotuksen niin liitto pärjää aina vain paremmin. Palkankorotukset ovat kohtuullisen pieniä yleensä, joten siitäkin vähästä otetaan tuonnekin päin pikkuriikkisen lisää. Nyt jos ajatellaan lakkoja, jotka syntyvät nimellisistä ja periaatteellisista palkankorotuksista, kestää kirjaimellisesti vuosia kausia tienata sen palkan korotuksen kautta menneitä takaisin. Sen sijaan AY-liike voi tienata siitä työntekijän pienestäkin palkankorotuksesta ihan mukavasti :)

Onko muuten ytk-jäsenyys euromääräinen, ilmeisesti?

Insinööriliiton ainakin on. Älysin vasta nyt googlailla noita, kun en voinut kuvitellakaan niiden olevan prosenttiluontoisia :)
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Googlasin juuri ja selvisi, että PAU:n jäsenmaksu on 1,59 prosenttia kun OAJ:n on vain 1,2 prosenttia! Miksi rehellisen duunarin prosentti on kymmeniä prosentteja suurempi? Miksi ammattiliitot syrjivät köyhiä duunareita? Tasa-arvo? Onko Rinne syyllinen?
En osaa vastata muihin, mutta luultavasti Rinteen näpit tässäkin mukana =D
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Lehtitietojen mukaan PAU:n jäsenten kk-palkka on lisineen 2500€ kuussa. Siitä 1,59% tekee 39,75€ kuussa eli aika tasan 500€ vuodessa lomarahat huomioiden.
Ansiosidonnaisen saa satasella vuodessa eli 400€ Jää liitolle. No ehkä se ei ole kaikille niin iso raha.
No tuohon kuuluu se edunvalvonta lisäksi, jota noilta vapailta kassoilta ei saa. Oikeusapukin niin ja näin, tutuilla on kokemuksia. Se on sitten jokaisen asia päättää, onko tämä erotuksen arvoista.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mutta kyllä poliittiset lakot voisi kieltää ihan tästä riippumatta. Tosin, jos Suomessa alkaisi tapahtua Puolan tapaista demokratian ja sananvapauden alasajoa esimerkiksi, niin poliittinen lakko olisikin äkkiä hyvin suotavaa, tältä kantilta ymmärrän tuon oikeuden. Mutta iso ongelma, että Suomessa poliittista lakkoa käytetään kaiken paljon vähäpätöisemmän yhteydessä, joten ehkä silti taivun kieltämisen kannalle ja toivon, että tosipaikassa kansa löytää kaduille oli sallittua tai ei.

Minusta poliittinen lakko on juurikin demokratian vastainen toimenpide. Siksi sen puolustelu sillä, että voisi tulla Puolan tai minkän tahansa maan tilanne, on perusteena demokratian vastainen.

Mutta ei me kaukana silti olla ja lähden seuraamaan futista.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kuulostaa aika skitsofreeniseltä. En oikeastaan ymmärrä sitten palkankorotusvaatimuksia, muuta kuin liittojen kannalta. Veroltahan tuo kuulostaa. Noh, jos se maistuu jäsenille niin kaippa se on sitten hyvä.

Ilman liittoja suomalaisen duunarin asema olisi aika heikko. Kyllä se monelle on periaatteellinen juttu kuulua liittoon ihan ensimmäisten asioiden joukossa, vaikka maksu onkin jo monelle reilusti yli 500€ vuodessa.
 
Ilman liittoja suomalaisen duunarin asema olisi aika heikko. Kyllä se monelle on periaatteellinen juttu kuulua liittoon ihan ensimmäisten asioiden joukossa, vaikka maksu onkin jo monelle reilusti yli 500€ vuodessa.

Olen täsmälleen samaa mieltä, että AY-liitoilla on todellakin paikkansa. Meidän kaikkien paikoin loistavatkin työolot ovat hyvin pitkälti niiden ansiota. Minä en vain itse pystyisi kuulumaan yhdistykseen, missä jäsenet ovat eriarvoisessa asemassa heti lähtökohtaisesti. Maksun suuruus on sinällään triviaali itselleni, mutta miksi esimerkiksi minä vaikka maksaisin täsmälleen samasta enemmän kuin sinä? Siksikö, että minulla on varaa? Eikö se riitä, että se parempituloinen jo maksaa veroja ja kaikkia muita vastaavia maksuja enemmän?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lehtitietojen mukaan PAU:n jäsenten kk-palkka on lisineen 2500€ kuussa. Siitä 1,59% tekee 39,75€ kuussa eli aika tasan 500€ vuodessa lomarahat huomioiden.
Ansiosidonnaisen saa satasella vuodessa eli 400€ Jää liitolle. No ehkä se ei ole kaikille niin iso raha.
Saa jäädä aina muutaman vuoden välein juomaan kaljaa kotiin arkipäivänä. Kyllä siitä oikeudesta kannattaa maksaa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Olen täsmälleen samaa mieltä, että AY-liitoilla on todellakin paikkansa. Meidän kaikkien paikoin loistavatkin työolot ovat hyvin pitkälti niiden ansiota. Minä en vain itse pystyisi kuulumaan yhdistykseen, missä jäsenet ovat eriarvoisessa asemassa heti lähtökohtaisesti. Maksun suuruus on sinällään triviaali itselleni, mutta miksi esimerkiksi minä vaikka maksaisin täsmälleen samasta enemmän kuin sinä? Siksikö, että minulla on varaa? Eikö se riitä, että se parempituloinen jo maksaa veroja ja kaikkia muita vastaavia maksuja enemmän?
Olen oikeastaan samaa mieltä. Hyvinkin selkeästi sama palvelu kaikille, joten maksunkin pitäisi olla sama. Toki ansiosidonnainen tietysti myös isompituloisella isompi, mutta tästähän valtaosa tulee muualta. Varmasti vasemmistojuyret ja perinteinen ay-solidaarisuus perinne suurin syy.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Työttömyyskassaan kuuluminen on eri asia kuin liittoon kuuluminen. Voit liittyä liiton kassaan kuulumatta liittoon ja kustannus on samaa luokkaa kuin yksityisellä kassalla. Vähän ehkä kalliimpi, mutta ero on luokka pari kymppiä vuodessa ja se on kiinteä hinta palkasta riippumatta. Joka ikinen palkansaaja maksaa työttömyysvakuutusmaksua, kuului sitten kassaan tai ei. Kuitenkin vain johonkin kassaan kuuluvat saavat ansiosidonnaista ja tuo kassan maksu kattaa vaan ne "toimistokulut" maksatuksista. Ei itse korvausta.
 
Olen oikeastaan samaa mieltä. Hyvinkin selkeästi sama palvelu kaikille, joten maksunkin pitäisi olla sama. Toki ansiosidonnainen tietysti myös isompituloisella isompi, mutta tästähän valtaosa tulee muualta. Varmasti vasemmistojuyret ja perinteinen ay-solidaarisuus perinne suurin syy.

Ansiosidonnaisen rakenne varmistaa sen, että tuolla ei ole merkitystä. Palkan noustessa siihen iskee leikkuri ja se työllisyyskassa maksaa siitä joka tapauksessa vain vissiin 5.5%. Oikeasti se rahoitetaan työttömyysmaksuista ja työnantajamaksuista, jolloin se korkeamman palkan saaja maksaa sen jutun kyllä jo.

Mutta joo, jos se ihmisille kelpaa niin mikäs siinä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös