Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 517 362
  • 15 665
PAU:n lakko koskien Postia on aiheuttanut mittasuhteiltaan aivan liian suuret tukilakkoilut ja niiden uhat. Mutta tässä myös sekä Posti että PAU ampuvat ainakin eräiltä osin omaan nilkkaansa.

Minusta ei. Minusta tässä Postin tapauksessa täyttyvät kaikki kriteerit, miksi ylipäätään lakkoasetta pitääkin käyttää ja sitä ei voi käyttää alimitoitetusti. Nämä tukilakotkin ovat luonnollisia, sillä valtaosa niistä kohdistetaan postin palveluihin. On täysin selvää, että työntekijät eivät voi perääntyä tässä taistelussa, koska muutoin on kirjaimellisesti sama suurimmalla osalla jäädä työttömäksi suoraan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On täysin selvää, että työntekijät eivät voi perääntyä tässä taistelussa, koska muutoin on kirjaimellisesti sama suurimmalla osalla jäädä työttömäksi suoraan.
Eli Posti ei löytäisi tuolla huonommalla tessillä korvaavia tekijöitä, koska sillä liksalla kannattaa mieluummin olla työtön?
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Minusta ei. Minusta tässä Postin tapauksessa täyttyvät kaikki kriteerit, miksi ylipäätään lakkoasetta pitääkin käyttää ja sitä ei voi käyttää alimitoitetusti. Nämä tukilakotkin ovat luonnollisia, sillä valtaosa niistä kohdistetaan postin palveluihin. On täysin selvää, että työntekijät eivät voi perääntyä tässä taistelussa, koska muutoin on kirjaimellisesti sama suurimmalla osalla jäädä työttömäksi suoraan.
Lakkoa saa ja pitää käyttää. Ymmärrän postilaisia ihan hyvin.
Tukilakkojakin jossain määrin, mutta sitä en AKT:n kohdalla ymmärrä, että miten esim HSL:n kuskit tai Ruotsinlaivat kuuluvat Postin toimialaan millään lailla? Laivojen kohdalla ymmärrän sen ettei postia kuljeteta, mutta jätetään ihmisetkin rannalle.
Tuossa mennään liiallisuuksiin. Kuitenkaan lakkoa ei ole kestänyt kuin viikon, tuossa vaiheessa kaksi.
 
Eli Posti ei löytäisi tuolla huonommalla tessillä korvaavia tekijöitä, koska sillä liksalla kannattaa mieluummin jäädä työttömäksi?

Luulen, että löytäisivät. Suomeen ollaan luomassa kovaa vauhtia muutenkin halpatyömarkkinoita ja se viimeistään varmistaa, että tuolla palkalla saa ihmisiä töihin. Samaten jotkut tarvitsevat töitä, toiset tekevät sitä periaatteesta.

Mutta osalla taas tulee se tilanne, että työtä ei tehdä enää harrastuksena eli sillä pitäisi tienata enemmän mitä fattasta saa. Toisilla on elämä rakennettu pitkän (ja laihan postin tapauksessa) vakaan työsuhteen ja tulojen perusteella. Nyt kun noin monelta ihmiseltä lasketaan palkkoja noin rajusti, tulee väkisinkin vastaan tilanteita, missä on vain pakko lopettaa työnteko ihan taloudellisista syistä. Tilanne on aivan erilainen toki erilaisissa elämäntilanteissa oleville ihmisille.

Mutta noin muutoin pointti meni ohi sinulta ja se on omaa syytäni. Kirjoitin huonosti, sillä tuo on vain yksi sivuhuomio. Isompi juttu on se, että ei työntekijät voi sivuuttaa massiivista TES-shoppailua ja ottaa kakkoseen noin rajusti.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Kuitenkaan lakkoa ei ole kestänyt kuin viikon, tuossa vaiheessa kaksi.

Sillä että otetaan kovia tukitoimia näin alussa käyttöön pyritään siihen ettei lakko veny ja pakotetaan työnantajapuoli neuvottelupöytään, ei ole kenenkään etu että postin lakko jatkuu ja jatkuu. Parempi laiha sopu kuin lihava riita ja mitä nopemmin saadaan ratkaisu sen parempi.

Ja ymmärrän hyvin ettei työntekijäpuoli hyväksy esitettyä TES-shoppailua.
 
Lakkoa saa ja pitää käyttää. Ymmärrän postilaisia ihan hyvin.
Tukilakkojakin jossain määrin, mutta sitä en AKT:n kohdalla ymmärrä, että miten esim HSL:n kuskit tai Ruotsinlaivat kuuluvat Postin toimialaan millään lailla? Laivojen kohdalla ymmärrän sen ettei postia kuljeteta, mutta jätetään ihmisetkin rannalle.
Tuossa mennään liiallisuuksiin. Kuitenkaan lakkoa ei ole kestänyt kuin viikon, tuossa vaiheessa kaksi.

Ei ajalla ole väliä. Lakon aihe on sellainen, että kompromissikin taitaa olla työntekijöille ja ay-liikkeelle todella paha juttu. Sain ehkä sellaisen kuvan, että pidit kaikkia tukitoimia saatanasta ja vastasin sen mukaan. Itsekin mietin tuota merimiesunionin tukilakkoa ja toimenpiteitä, sekä juurikin hsllän kuskien hommaa "ei asiaan kuuluvana", mutta en pidä noita yliampuvina. Pitäisin oikeastaan työntekijäjärjestöjä suorastaan tyhminä, ellei tukitoimia lisätä viikon tai viimeistään kahden sisällä suuresti. Tämä ei ole vain Postin tai heidän työntekijöiden asia.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
@Pula-ajan Tretjak @flintstone
OK, ostan tuon ajattelun siltä osin, että toivottavasti lakkoa saadaan lyhennettyä pelkästään järeiden tukilakkojen uhalla. Lakko ei ole tässäkään tilanteessa kenenkään etu. Tietenkään en tiedä mistä kaikesta siellä oikeasti neuvotellaan ja mitkä ovat huhuja tai pelkkää neuvottelutaktiikkaa.
Ja ei, ei tämä ole pelkästään postilaisten asia.
Edelleen en ymmärrä tässä vaiheessa em huolimatta "liian järeiden" tukitoimia, joihin lasken esim HSL:n kuskit ja varsinkin Merimiesunionin laivojen pysäytykset. Luulisi löytyvän jostain nykyisten ja noiden väliltä parempiakin, jotka liittyy varsinaiseen lakkoon.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
@vetti Näin nämä valitettavasti tuppaa toimimaan, eli ammutaan tykillä kärpästä (ylimitoitettuja tukitoimia) ennen kuin järki voittaa ja saadaan maltillisempi edes jonkin asteinen kompromissi ratkaisu. En tiedä johtuuko se ajasta mutta onhan tuo ammattiyhdistysten ja työnantajapuolen nokittelu varsin ikävää kuunneltavaa, ei niillä ulostuloilla ainakaan mihinkään sopuratkaisuihin pyritä, ennemmin vain lietsotaan lisää vastakkainasettelua. Hyvässä työpaikassa molemmilla osapuolilla on hyvä olla, eripura ei lisää kummankaan osapuolen hyvinvointia.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
PAU:n lakko koskien Postia on aiheuttanut mittasuhteiltaan aivan liian suuret tukilakkoilut ja niiden uhat. Mutta tässä myös sekä Posti että PAU ampuvat ainakin eräiltä osin omaan nilkkaansa.

YLE:n nettisivuilla Matkahuolto kehuu, kuinka pakettipalvelujen kysyntä on kasvanut : Postin kilpailijat kehittävät kilvan pakettipalvelujaan – "Aiomme tulla markkinoille tosissaan", sanoo Matkahuollon toimitusjohtaja .

Samoin eri kuljetuspalveluja tarjoavat yritykset, UPS,DHL jne ovat saaneet uusia asiakkaita.
Juu tässä saattaa postille käydä heikosti mikäli ja kun nuo korvaavat vaihtoehdot toimivat paremmin kuten toimivat.
Olisivat pistäneet AKT:n osalta postin kuljetukset kokonaan stoppiin niin sitten olisi kohdistettu lakko oikein.
Nyt siitä kärsivät taaskin täysin lakkoon osattomat kuten merimies unionin lakosta.
 

msg

Jäsen
Nobinat ja Veoliat eivät taitaisi paras työilmapiiri -kisassa olla kärjessä eli kynnys pysäyttää liikenne ei taida AKT:llä olla kovin korkea? Ja nythän löytyi näemmä sopiva syy pistää perseet penkkiin. Edellinen taisi olla silloin kun kuski veti matkustajaa turpaan ja sai kenkää?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Miten olisi tukityösulku? Jos ei AKT liiku, niin Alkot on kiinni joulun yli?

No eipä niillä Alkoilla hirveästi ole myytävää, jos AKT ei liiku. Vai junallako kuvittelit, että ne viinat ja muut tuotteet myymälöihin kuljetetaan?

AKT valmistautuu kevääseen, kun kuljettajien tes on tarkastelun alaisena. Onhan se kyrpä liitto, mutta siitä harvinainen, että uskaltaa pistää vastaan. Tietävät olevansa tärkeässä roolissa, kuten tämän ketjun kitinästäkin näkee.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
No eipä niillä Alkoilla hirveästi ole myytävää, jos AKT ei liiku. Vai junallako kuvittelit, että ne viinat ja muut tuotteet myymälöihin kuljetetaan?
Kuvittelen että Alkon tyyppisessä liiketoiminnassa varastojen kiertonopeus on sitä luokkaa, että myymistä riittää hyvin useammaksi kuin pariksi viikoksi vaikka täydennystä ei saada.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Kuvittelen että Alkon tyyppisessä liiketoiminnassa varastojen kiertonopeus on sitä luokkaa, että myymistä riittää hyvin useammaksi kuin pariksi viikoksi vaikka täydennystä ei saada.

En osaa sanoa, kun en varsinaisesti ole Alkon vakiasiakas, mutta sen tiedän, että aika helvetisti niitä viinakuormia noihin myymälöihin roudataan. Sen perusteella kuvittelisin, että sitä myös ostetaan aika paljon tai sitten varastojen kokoa kasvatetaan syystä x aika merkittävästi koko ajan.

Lopputulema olisi joka tapauksessa tälle kansakunnalle ihan paikallaan, olisi syynä sitten viinaksien loppuminen hyllyistä tai Alkon työsulku.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
En osaa sanoa, kun en varsinaisesti ole Alkon vakiasiakas, mutta sen tiedän, että aika helvetisti niitä viinakuormia noihin myymälöihin roudataan. Sen perusteella kuvittelisin, että sitä myös ostetaan aika paljon tai sitten varastojen kokoa kasvatetaan syystä x aika merkittävästi koko ajan.

Lopputulema olisi joka tapauksessa tälle kansakunnalle ihan paikallaan, olisi syynä sitten viinaksien loppuminen hyllyistä tai Alkon työsulku.
Vähän sillä tavalla asiaa mietin, että tyypillisesti vähittäiskaupassa tuotteiden kiertonopeus on jotain kolmen päivän ja kolmen viikon väliltä ja seuraavista kolmesta syystä epäilen, että Alkon kohdalla se on lähempänä tuota paria-kolmea viikkoa:
-tuotteen säilyvyys on suhteellisen hyvä
-varasto ei sido käytännössä pääomaa juurikaan (pl toki jotkut hienommat ulkomaiset tuontijuomat)
-tuotteiden varastointi ei ole hirveän tilaa vievää tai hankalaa

En myöskään muista juuri koskaan minkään tuotteen olleen loppu, mikä vihjaisi siihen että puskuria on. Sitä en tiedä että joulun sesonkia varten varustautuminen aloitettu jo. Toki joku tuote loppuisi, mutta oman kokemukseni mukaan asiakkaat ovat tämän tuoteryhmän kohdalla hätätapauksissa hyvinkin joustavia, eli sen kossun sijasta voidaan hätätapauksessa ottaa vaikka tapsaa tai jellonaa. Samaa mieltä, että ihan hyvää tekisi kansalaisille.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuvittelen että Alkon tyyppisessä liiketoiminnassa varastojen kiertonopeus on sitä luokkaa, että myymistä riittää hyvin useammaksi kuin pariksi viikoksi vaikka täydennystä ei saada.
Lakkoilevat satamatyöläiset tyhjentävät Alkon varaston viikossa. Tosin taitavat ryypätä yhtä paljon lomalla, lakossa tai töissä.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Lakkoilevat satamatyöläiset tyhjentävät Alkon varaston viikossa. Tosin taitavat ryypätä yhtä paljon lomalla, lakossa tai töissä.
Ja tuskin siellä myymälöissä on mitään suurempaa varastoa. Ja ei niitä viinoja sieltä lakon sattuessa keskusvarastolta saada myymälöihin. Mua se ei haittaa kun en käytä.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Tässä samalla katselen ja kuuntelen YLE:n aamu-tv:tä ja vituttaa JHL:n, IAU:n ja PAM:in puheenjohtajien kommentit. Yleinen mieliala näyttää olevan sellainen, että liitot laittavat tukilakkoja pystyyn ja kohta itse kukin täällä Suomessa kärsii näistä tukilakoista.

IAU selkeästi haluaa laittaa lentoliikenteen sekaisin ja JHL:n kommenttien mukaan esim AKT saa kyllä tavaraliikenteen monella tapaa seis. Ja kuten kyseinen rouva sanoi " kyllähän se vientiteollisuuttakin haittaa..".

Ymmärrän lakko-oikeuden ja ymmärrän lakkoilun, mutta en hyväksy tällaista ylenpalttista tukilakkoilua. Posti on työnantajana toiminut päin helvettiä, mutta esim vientiteollisuuden haittaaminen tai lentoliikenteen pysäyttäminen ei palvele PAU:n asiaa kansalaisten silmissä.
 

Zodiac

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thunder Bay Bombers
Ainakin PAU:n puheenjohtajan haastattelun perusteella näyttäisi että ei olla lähelläkään sopimusta. Ei kyllä yllätä.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
AKT:lla on valtion kanssa omaa edunvalvontaa suoritettavana. Veine ja VR-Transpoint ovat ensimmäisten joukossa polkemassa palkkoja kuljetusalalla, jos TES-shoppailu mahdollistuu. Siksi tässä tullaan niin vahvasti esille ja annetaan askelmerkkejä kevääseen.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos tästä jotain positiivista hakee niin onneksi meillä on AY:n poliittinen siipi hallituksessa, niin saavat keskenään riidellä ilman että voidaan syytä vierittää pahoille porvareille ja käyttää lakkoa taas vaaliaseena, kuten edellisen hallituksen aikana.

Sano demarit kun haluat yhteiskuntarauhaa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kuvittelen että Alkon tyyppisessä liiketoiminnassa varastojen kiertonopeus on sitä luokkaa, että myymistä riittää hyvin useammaksi kuin pariksi viikoksi vaikka täydennystä ei saada.
Ymmärtääkseni alko on ulkoistanut logistiikan ja myymälöiden hyllyjen täytön, mikä muuten tehdään aina öisin. Et näe alkossa myyjää täyttämässä hyllyjä, ellei kyseessä ole joku erikoistapaus. Heillä on ennustavat systeemit käytössä ja myyjien työ on olla myyjä. Näin he ovat varustautuneet EU:n mukana tulevaan vähittäismyyntimonopolin murenemiseen (lähde strategia jostain 15v takaa). Harmi, että poliitikot eivät ole varustautuneet.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Ymmärtääkseni alko on ulkoistanut logistiikan ja myymälöiden hyllyjen täytön, mikä muuten tehdään aina öisin.

Ja Alkon logistiikan kuljetuksen osalta hoitaa, tadaa, Posti. Sillä ajattelinkin, että Alkon työsulku on helppo toteuttaa, kun tavara jossain vaiheessa loppuu hyllyistä. Olettaen tietysti, että AKT on AKT.
 
4

444

PAU:n lakko koskien Postia on aiheuttanut mittasuhteiltaan aivan liian suuret tukilakkoilut ja niiden uhat. Mutta tässä myös sekä Posti että PAU ampuvat ainakin eräiltä osin omaan nilkkaansa.

YLE:n nettisivuilla Matkahuolto kehuu, kuinka pakettipalvelujen kysyntä on kasvanut : Postin kilpailijat kehittävät kilvan pakettipalvelujaan – "Aiomme tulla markkinoille tosissaan", sanoo Matkahuollon toimitusjohtaja .

Samoin eri kuljetuspalveluja tarjoavat yritykset, UPS,DHL jne ovat saaneet uusia asiakkaita.
Toisaalta, kun näiden markkinaosuus kasvaa, ne tarvitsevat lisää työntekijöitä, ja sellaisia on helppo palkata esim. Postin listoilta, koska heillä on ammatillinen osaaminen oletettavasti hyvällä tasolla. Toki kaikki eivät työllisty kilpailijoiden pariin, mutta markkinatalous toimii ja Posti on yksi niistä, joka ottaa hommassa takkiin ja rumasti. Tästä huolimatta toimitusjohtajan palkkaa lienee tarpeen tarkistaa ylöspäin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös