Tämä nyt on täyttä soopaa, mulla on omalta työuralta useampia kokemuksia ihan päinvastaisista toimista.
Yritys X maksoi TES:n päälle työtehon mukaan max.60% lisää, ylityöt suoraan 100% korotuksella, vuosittaiset bonarit ja silti löytyi henkilöitä jotka jatkuvasti tarkoituksella viettivät puolet päivästä röökillä ja kahvitauoilla. Noi tasot oli vielä määritelty niin pieniksi, että vähänkään työnteosta kiinnostunut pääsi helpolla +300€/kk lisään jo ensimmäisten parin kuukauden aikana.
Yritys Y taas ei maksellut mitään ylimääräistä, mutta silti sai pidettyä työntekijänsä juoksuvauhdissa koko päivän ja näitä sluibareita ei firmaan eksynyt ollenkaan.
Kummastakin firmasta on melko pitkä työura takana, eikä kyseessä ole mitkään muutaman hengen firmat.
Työelämä on opettanut, että noita mätiä hedelmiä kun eksyy hyvään porukkaan, ne pitäisi työntekijöiden suunnalta savustaa samantien firmasta ulos. Yksi tällainen mulkku pilaa pahimmillaan kymmenien muiden työntekijöiden duunit. Esimerkkiyritys X luopui tällaisen mulkun takia noista tarjotuista extroista, tai jäi sinne mahdollisuus ansaita n.15% lisiä niille kaikkein tehokkaimmille jannuille. Samalle mulkulle maksettiin vielä 6kk palkka himaan, kun oli perseillyt riittävästi luottamustoimissaan. Irtisanomisperusteet oli ilmiselvät ja lailliset (pääluottarin ja työnantajan kanta), mutta PAM lähti kiristämään työtaisteluilla ja oikeustoimilla, niin yritys päätti valita helpoimman tien.
Mä en muutenkaan ymmärrä kaltaisesi lailla ajattelevaa, koska mulle on ollut aina päämääränä hoitaa duuni kunnialla ja niin hyvin kuin pystyn. Palkka on yleensä tiedossa kun taloon tulee ja jos se tuntuu työhön nähden riittämättömältä, en ota duunia vastaan tai pyydän lisää sitä liksaa. Aika simppeliä.