Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 410 234
  • 15 517

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti heinähattu
En tainnut tajuta vieläkään pointtia, sikäli mikäli meni ensimmäiselläkin kerralla pieleen. En vieläkään ymmärrä miksi ystäväsi ja hänen kymmenet työntekijänsä eivät kyenneet tekemään järkevää sopimusta ilman liittoon liittymistä. Korostan että mulle on ihan sama että liittyikö ne liittoon vai ei, ja jos kaikki kerran ovat tyytyväisiä niin mikäs sen mukavempaa. Mutta siitä huolimatta pitää kyllä olla jo vähän tyhmä ellei osaa tehdä TESsin mukaista sopimusta ennenkuin kaikki työntekijänsä ovat liittyneet liitton. Siis en tajua että miksi ne ei voineet tehdä nykyisen kaltaista sopimusta ennenkuin liittyivät liittoon. Siis miksi se liittoon liittyminen oli ehdottoman välttämätöntä ennenkuin he kykenivät ajattelemaan selkeästi? Siis tuliko sieltä liitosta joku järkilähetys paluupostissa? Siis kun en vaan tajua. Pitäisköhän mun liittyä liittoon, jos vaikka alkais aukenemaan?
Ei tarvitse liittyä.
Eräs tunnettu urheilija sanoi kerran; sellaiselle joka ei ymmärrä ei kannata yrittää selittää... Noh, yrittänyttä ei laiteta, joten yritän vielä kerran.
1. Ystävälläni oli 40-50 miestä palveluksessaan.
2. Hänellä/heillä EI ollut mitään yleissitovaa sopimusta.
3. Hän pyrki tekemään kaikkien kanssa sopimuksen.
4. Sopimuksen teko ei onnistunut, koska hänen yrityksessään oli 40-50 eri tahtoa.
5. Heillä ei ollut käytettävissä työehtosopimusta, koska kukaan ei kuulunut ammattiliittoon.
Ok, ehkä me vaan ajatellaan asiaa hieman eri lähtökohdista. Mulle kun on ilman liittoakin ollut selvää se, että verot maksetaan, päivärahat maksetaan, matkavähennykset saadaan jne. Yhdenkään luottamusmiehen ei ole näitä asioita tarvinnut kertoa.
Niin ajatellaan. Myös minä tiedän milloin minun tulee saada matkakorvauksia yms. ja milloin ei. Myöskään minulle ei ole koskaan tarvinnut kenenkään kertoa. Sen sijaan on sattunut tapauksia, jolloin minun luottamusmieheni on pitänyt kertoa työnantajalleni milloin hänen pitää maksaa matkakorvauksia. Työnantaja kun saattaa joskus olla todella huonomuistinen, eikä usein edes "ymmärrä" mistä on kysymys.
Työskentelimme kerran kaupungin rajan ulkopuolella. Silloin meille kuului "pikkupäiväraha." Työantajan mukaan ei. Meidän luottamusmiehemme tosin pystyi valistamaan häntä että päiväraha tosiaankin kuului meille.
Miksi ei voinut vain laittaa sopimusta eteen ja kynää käteen ja nimi alle tai goodbye?
Tämä jälkeen olisi avattu ovi kaikille, jotka haluavat näin. Yhtiö jossa työskentelen on valinnut neuvotella yhdesta sopimuksesta kerran ja se koskee kaikkia. He eivät halua soveltaa eri sopimuksia ihmisille, joilla on periaatteessa sama työ ja työskentelevät samassa työpaikassa. Myös työntekijät itse ovat samaa mieltä tästä.
Tottakai, aina on joku joka on tyytymätön ammattiliittoon ja haluaisi nähdä se jossain toisessa muodossa, en tosin ole kuullut kenenkään vaativan että kaikilla pitäisi olla oma sopimus.
Periaatteessa heille tosin laitettiin kynä nenän alle, he eivät kuitenkaan hyväksyneet kaikkea sopimuksessa olevaa, vaan valitsivat jatkaa matkaa portin ulkopuolella.
Työnantajalla on oikeus palkata töihin ihan kenet haluaa.
Hyväksytkö siis sen jos työnantaja palkkaa ainoastaan ihmisiä, jotka kuuluvat tai haluavat liittyä ammattiliittoon?
Tuota tuota, avainsana lienee yleissitovuus. Tarvitseeko sanoa lisää?
Tuota noin, tarvitsee..
Tarkoitatko tällä sitä, että ammattiliiton - jonka työntekijät maksavat - tekemät sopimukset automaattisesti koskevat myös heitä, jotka valitsevat mukana seilaamisen ilman omaa panosta? Eikö tällä periaatteella osan pitäisi päästä ilmaiseksi myös jääkiekkootteluihin?
Sellainen sopimus joka ei velvoita kumpaakaan osapuolta mihinkaan ei ole minkään arvoinen sopimus. Miten tuo muuten liittyi tähän asiaan?
Työehtosopimusta voidaan tietenkin soveltaa, vaikkei kumpikaan osapuoli ole missään suhteessa ammattiliittoon. Mutta miten menetellä kiistan sattuessa? Ymmärtääkseni toisten tekemä sopimus ei silloin velvoita kumpaakaan osapuolta mihinkään. Sopimus voidaan myös kumota milloin vain, eikä siihen edes tarvita molempien osapuolien suostumusta.
Työntekijän rahat eivät riitä juu, liiton jäsenenä nuo tulisi siinä sivussa juu. Onko tässä mielestäsi perustelu sille, että jokaisen _pitää_ liittyä ammattiliittoon?
Ei. Liittoon_liittyminen_on_yhä_vapaa-ehtoista_monessa_yrityksessä. En ole koskaan väittänyt että liittymisen tulisi olla pakonomaista. Näen tosin paljon enemmän positiivista siinä että kaikki kuuluvat samaan liittoon, kuin tilanteen joka on joskus jopa sekasortoinen.
Pari tarkentavaa kysymystä taasen: oliko alalla voimassa oleva, yleissitova työehtosopimus? Jos oli niin mikä oli hankaluus?
Kyllä. Pointti on se että työpaikalla on niin paljon ihmisiä, että tämä vaatii kokonaan oman ammattiliiton osaston, jonka työntekijät maksavat - osaltaan. Työnantaja tosin maksaa kaikkien luottamusmiesten palkat, joten on selvää että työnantaja myös silloin haluaa tehdä vain yhden sopimuksen, joka koskee kaikkia. Siis samat pelinsäännöt kaikille.
Mutta että ruvetaan istumaan jos joku ei kuulu liittoon, ei mene mun jakeluun.
On asioita, jotka voidaan tehdä yhdessä työmaalla. Sellaisia työpaikkoja on tosin paljon joissa kaikkien ei tarvitse olla/liittyä ammattiliittoon.

Kerro, miksi sellaisen ihmisen, joka ei ole kiinnostunut järjestäytymisestä, täytyy tyrkyttää itsensä työpaikkaan, jossa kaikki muut ovat valinneet ammattiliittoon kuulumisen? Miksei hän voi valita sitä omaa yksilövapauttaan suuntaamalla työpaikkaan, jossa hän voi ja saa käyttää vapauttaan?

Harvalla työpaikalla on pakko liittyä ammattiliittoon.

Yksi kysymys sinulle: Jos ammattiiton jäsenet ovat kaikki lakossa jonkun edun puolesta, menettäen tässä selvää rahaa lakossa ollessaa, onko silloin oikein että myös hän, joka valitsi käyttää yksilönvapautta tekemällä töitä, saa myös nauttia tästä edusta jos se lakon ansiosta meni läpi?

Kerro myös, onko oikein jos saan nauttia kaikista eduista, muiden maksaessa siitä että voin tehdä näin myös tulevaisuudessa?

msg:

Minusta on erittäin hassua, että ammattiliiton pitää tulla kertomaan pimeän työn laittomuudesta.
Kaikille lienee selvää että pimeä työ on laitonta. Monessa työpaikassa ammattiliitto tietää milloin kyseessä on pimeä työvoima, mutta vaikenee. Joissakin se taas ilmaisee ettei se hyväksy kyseistä työvoimaa. Tässä on usein erona voimakas tai voimaton ammattiliitto työpaikalla.
Manitsemani norjalaisen yrityksen työntekijät olivat kaikki järjestäytyneitä ja he olivat päättäneet yhdessä (siis ammattiliitto ei ollut päättänyt) että myös lainatun työvoiman tulee kuulua samaan ammattiliittoon.

Ruotsissa tehdään paljon, paljon enemmän pimeää työtä kuin Suomessa, varsinkin rakennusalalla. Paras vitsi taitaa olla Globen-Areena Tukholmassa, joka tehtiin lähes täysin pimeän työvoiman toimesta. Sitä kutsutaankin Ruotsin suurimmaksi mustaksi rakennukseksi, vaikka se onkin valkea väriltään.
Ruotsissa on myös paljon suomalaisia yrittäjiä, joiden toiminta perustuu pimeään työvoimaan.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Eräs mielenkiintoinen juttu.

Suomi on ollut aina pitkien lamojen maa. Ruotsissa taas suhdanteet ovat aina olleet enemmän ylösalas, lyhyilla ajanjaksoilla.

Ammattiliittojen tekemät tutkimukset Ruotsissa osoittavat, että työntekijät eroavat paljon liitoista/eivät liity korkeasuhdanteen vallitessa, mutta liittyvät taas kun mennään alaspäin.

Paras esimerkki tästä on viimeinen IT-kriisi. Heidän osallistumisensa ammattiyhdistyksen toimintaan oli minimaallista, esim. metalliin verrattuna. IT-kuplan räjähdettyä jäsenhakemukset eri ammattiliittoihin nousivat jyrkästi.

Ammattiliitto vetää tästä sen johtopäätöksen, että jäsenyys on mielenkiintoista epävarmoina aikona, mutta ei niin mielenkiintoista korkeasuhdanteen vallitessa.

Siis ammattiliiton tarjoamat edut ovat tärkeitä silloin, kun nämä vapaat sielut tuntevat johtajan hengityksen niskassa.
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Miksi työnantajat kuuluvat työnantajaliittoihin? Miksi työntekijät työntekijäliittoihin? Kyse ei ole pelkästään rikkomisesta ja ylhäältä karvaamisesta vaan myös siitä että joskus hommaa hoidetaan yhdessä. Työrauha ostetaan rahalla, ennustettavuus parantuu, kaikki voittavat. Näin siis optimi-tilanteessa.

SAK-laisten liittojen ylivallasta voisi puhua pidempäänkin, ainakin jos sitä kontraa toimihenkilöpuolen edunvalvontaan. Ay-liike nähdään liian usein harmaana joukkotuhoaseena, jossa kaikki toimijat olisivat samanlaisia. Näinhän ei ole. Keskusjärjestöissä ja niiden alaliitoissa on eroja. AKT toimii eri tavalla kuin esim Sefe.

En välttämättä halua ottaa kantaa puoleen tai toiseen tässä yhteydessä, mutta yhden kysymyksen esittäisin liittoja vierastaville. Jos olette seuranneet esim EK:n tavoitteita nyt menossa olevalla Tupo-kierroksella niin oletteko ne valmiita hyväksymään? Työnantajanne on.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti finnishninja
Kaikille lienee selvää että pimeä työ on laitonta. Monessa työpaikassa ammattiliitto tietää milloin kyseessä on pimeä työvoima, mutta vaikenee. Joissakin se taas ilmaisee ettei se hyväksy kyseistä työvoimaa. Tässä on usein erona voimakas tai voimaton ammattiliitto työpaikalla.

Minun mielestäni se, että yrittää, haluaa ja harkitsee tekevänsä pimeää työtä kertoo hyvin paljon solidaarisuudesta hyvinvointion muita rahoittajia kohtaan.
Jos oikein ymmärsin, niin sinä olisit halunnut tehdä pimeää työtä, mutta nykyisellään lienet saanut sosiaalidemokraattisen valaistuksen ja maksat iloisena kaikki verot ja veroluonteiset maksut?
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti msg
Minun mielestäni se, että yrittää, haluaa ja harkitsee tekevänsä pimeää työtä kertoo hyvin paljon solidaarisuudesta hyvinvointion muita rahoittajia kohtaan.
Jos oikein ymmärsin, niin sinä olisit halunnut tehdä pimeää työtä, mutta nykyisellään lienet saanut sosiaalidemokraattisen valaistuksen ja maksat iloisena kaikki verot ja veroluonteiset maksut?
Olen tehnyt joskus aikoinaan töitä, joista en ole maksanut veroa. Kyllä.
Nykäänkin saatan joskus tehdä jotain pikku-juttuja viikonloppuna, ilman että maksan aina veroa. Kyllä.
Maksan myös paljon veroja ja muita maksuja.
En ole sosiaalidemokraatti. Tuskin kaikki muutkaan ammattiliittoon kuuluvat ovat sosiaalidemokraatteja.

Mitens siellä päin:-)
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Minä pidän tekopyhänä paasata solidaarisuuudesta ja joukkoon kuulumisesta, jos samalla itse soveltaa sitä silloin kuin itselle sopii.
Minä en paasaa täällä sen puolesta, että solidaarisuussyistä on hyväksyttävää istumalakkoilla ja vastustaa yksilön valinnanvapautta.

Solidaarisuutesi näyttää olevan aika yksilöllistä. Salli se myös sellaiselle, joka ei ammattiliittoon halua kuulua.

Minä en kuulu liittoon, en paasaa solidaarisuudesta enkä tee enkä teetätä pimeitä töitä.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti msg
Minä pidän tekopyhänä paasata solidaarisuuudesta ja joukkoon kuulumisesta, jos samalla itse soveltaa sitä silloin kuin itselle sopii.
Minä en paasaa täällä sen puolesta, että solidaarisuussyistä on hyväksyttävää istumalakkoilla ja vastustaa yksilön valinnanvapautta.

Solidaarisuutesi näyttää olevan aika yksilöllistä. Salli se myös sellaiselle, joka ei ammattiliittoon halua kuulua.

Minä en kuulu liittoon, en paasaa solidaarisuudesta enkä tee enkä teetätä pimeitä töitä.
Jokainen tallaa omalla tavallaan. Voin myös kertoa ettei punaista ukkoa vasten saa kävellä, mutta en takaa sitä että edessä on joka kerta vihreä kun olen liikkeellä.

Minusta osoittaa kypsymättömyyttä viitata siihen, että keskustelun edellyksenä on täysin puhdas omatunto. Kuinka monelta täällä löytyy sellainen? Minä voin hyvinkin tunnustaa vanhoja juttuja, se ei kuitenkaan estä minua menemästä eteenpäin elämässä, eikä muuttamaan elämänarvojani, niin työ-elämässä kuin sen ulkopuolellakaan.

Kukaan ei pakota sinua myöskään paasaamaan täällä, käytä vapauttasi ja pysy poissa ellei itse asiasta keskustelu miellytä.

Huom, olen maininnut jo monta kertaa että sellaisia työpaikkoja on paljon, jossa voi työskennellä ilman että on ammattiliiton jäsen.

Toivomus myös sinulle; jos kerran vaadit minulta ja muilta kanssani samaa mieltä olevilta joustamista, voit tarjota sitä myös itse. Vai voitko?
 

Karamahti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Coyotes
Nyt kansat sorron yöstä nouskaa

Viestin lähetti finnishninja
Olen tehnyt joskus aikoinaan töitä, joista en ole maksanut veroa. Kyllä.
Nykäänkin saatan joskus tehdä jotain pikku-juttuja viikonloppuna, ilman että maksan aina veroa. Kyllä.
_____________________________________________

Minä voin hyvinkin tunnustaa vanhoja juttuja, se ei kuitenkaan estä minua menemästä eteenpäin elämässä, eikä muuttamaan elämänarvojani, niin työ-elämässä kuin sen ulkopuolellakaan.


Millä tavoin tämä on eteenpäin menemistä tai elämäntapojen muuttamista? Ennen tein pimeästi töitä ja niin teen välillä vieläkin. Sori, mutta henk.koht. tämä ei ihan täysin auennut.

EDIT: typo
 
Viimeksi muokattu:

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti finnishninja
Toivomus myös sinulle; jos kerran vaadit minulta ja muilta kanssani samaa mieltä olevilta joustamista, voit tarjota sitä myös itse. Vai voitko?

Tottakai tarjoan, mutta samalla pidän kirjoituksiasi tekopyhänä.
Minä en tämän vuoksi aio istumalakkoon ryhtyä, vaan sallin yksilölliset valinnat...

Eikös minun vapauksiini kuulu myös halutessani osallistua tähän keskusteluun varsinkin kuin minulle ei missään vaiheessa ole tullut tunnetta ettei keskustelu minua miellyttäisi.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Re: Nyt kansat sorron yöstä nouskaa

Viestin lähetti Karamahti
Millä tavoin tämä on eteenpäin menemistä tai elämäntapojen muuttamista? Ennen tein pimeästi töitä ja niin teen välillä vieläkin. Sori, mutta henk.koht. tämä ei ihan täysin auennut.

EDIT: typo
Kirjoitin näin:
Olen tehnyt joskus aikoinaan töitä, joista en ole maksanut veroa. Kyllä.
Nykäänkin saatan joskus tehdä jotain pikku-juttuja viikonloppuna, ilman että maksan aina veroa.
Aukesiko toisella kerralla? Vai haluatko tarkan scheman siitä miten olen leipäni joka vuosi hankkinut kenties? Kiinnostaako tietää miten olen hoitanut maksuni ammattiliittoon?
 

Karamahti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Coyotes
Re: Re: Nyt kansat sorron yöstä nouskaa

Viestin lähetti finnishninja
Kirjoitin näin: Aukesiko toisella kerralla? Vai haluatko tarkan scheman siitä miten olen leipäni joka vuosi hankkinut kenties? Kiinnostaako tietää miten olen hoitanut maksuni ammattiliittoon?

Johtuneeko vallitsevasta kuumeesta, mutta ei auennut. Ei välttämättä ihan niin paljoa kiinnosta että tarvitsee ruveta selvitystä laatimaan. Menenpä takasin sohvalle potemaan.
 

timosusi

Jäsen
finnishninja:
Minullekaan ei oikein avautunut toi varastanharvoinelienolevaras -kohta, olisin perin kiinnostunut valaisusta.
Olisi myös mukavaa jos luettaisiin mitä muut kirjoittajat kertovat eikä vain keskityttäisi julistamaan omaa ilosanomaa:

HABS #11 "Aikaisemmin mainitsin työehtosopimusten yleissitovuudesta. Se tarkoittaa sitä että alalla työskentelevistä yli 50% pitää kuulua liittoon. Mikäli prosenttiluku on alle 50% niin työehtosopimus lakkaa olemasta voimassa."
ja sen jälkeen finnishninja "quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Tuota tuota, avainsana lienee yleissitovuus. Tarvitseeko sanoa lisää?
--------------------------------------------------------------------------------

Tuota noin, tarvitsee..
Tarkoitatko tällä sitä, että ammattiliiton - jonka työntekijät maksavat - tekemät sopimukset automaattisesti koskevat myös heitä, jotka valitsevat mukana seilaamisen ilman omaa panosta?"


Olen elämäni aikana ehtinyt olemaan työmaalla jos toisellakin kesätöissä, ja aina kun on ollut jotain havaintoa ammattiyhdistyksistä, niin havainto on ollut negatiivinen. Ammattiliittoja on poikkeuksetta käytetty peukaloruuvina laiskotteluaikaa kiristettäessä. Täysin epäpätevällekään tai laiskalle, puhumattakaan tuottamattomasta, työntekijälle ei voi antaa kenkää. Siinä sitä sitten sopiikin ihmetellä miksi määräaikaisten työsuhteiden määrä kasvaa. Tai miksi esimerkiksi asuntojen hinnat ovat pilvissä, kun kaiken maailman lisää ja bonusta maksetaan siitä että duunarit vetävät perjantait huikkaa työmaalla ja maanantaina kärsivät kotona saikkua krapulan takia.

Kyllä, ammattiyhdistystoiminta on saanut paljon hyvääkin aikaan, mutta nykyisellään, ja jo useamman vuosikymmenen, se lähinnä on kaivanut maata kansakunnan vaurastumisen alta. Jotenkin luullaan että jossain on setelikone jota käyttämällä kenenkään ei tarvitse tehdä duunia.
Ja kyllä, myös minä olen nostanut lomarahaa ja viettänyt lauantaivapaata. Kuitenkin jos näistä eduista kieltäytyminen olisi tehnyt SAK:n laittomaksi järjestöksi, niin olisin ilomielin niistä luopunut.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti timosusi
finnishninja:
Olisi myös mukavaa jos luettaisiin mitä muut kirjoittajat kertovat eikä vain keskityttäisi julistamaan omaa ilosanomaa:
Ihan vaan tiedoksiantona; olen nyt keskittynyt lukemaan surullisen viestisi kaksikin kertaa.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti timosusi
Kyllä, ammattiyhdistystoiminta on saanut paljon hyvääkin aikaan, mutta nykyisellään, ja jo useamman vuosikymmenen, se lähinnä on kaivanut maata kansakunnan vaurastumisen alta. Jotenkin luullaan että jossain on setelikone jota käyttämällä kenenkään ei tarvitse tehdä duunia.

Kyllä Suomessa voi antaa työntekijälle lopputilin jos hän kieltäytyy tekemästä työtä. Myös silloin irtisanominen on mahdollista jos työtä ei oikeasti ole. Sen sijaan et pysty ensin antamaan kokeneelle ja kalliille työntekijälle potkuja ja ottamaan sitten samantien siihen tilalle samaa työtä tekemään halvenpaa kaveria.

Ja se vaurastuminen mistä sinä puhut taitaa koskea työnantaja puolta. Tuossa mallissa vahvat kyllä porkuttavat mutta heikot sortuvan elon tiellä. Meitä on moneen junaan ja sille takapulpetin taavillekin on hyvä antaa edes se minimi toimeentulo vaikka sitä tyhmenpänä olisikin ihan kiva kusettaakin. Käsittääkseni kukaan ei kaiketi pakota työnantajaa ottamaan töihin ketään jota hän ei halua ottaa, vai?

Ilman työntekijöiden järjestäytymistä työnantaja olisi se joka sanelisi ehdot, ota tai jätä uusia ja halvenpia korvaajia löytyy varmasti (ainakin tällä hetkellä tässä suuren työttömyyden tilassa). Yksinäinen ihminen on heikko mutta iso järjestäytynyt joukko ihmisiä pystyy vastustamaan työnantajan mahdollista mielivaltaa.

Viestin lähetti timosusi
Ja kyllä, myös minä olen nostanut lomarahaa ja viettänyt lauantaivapaata. Kuitenkin jos näistä eduista kieltäytyminen olisi tehnyt SAK:n laittomaksi järjestöksi, niin olisin ilomielin niistä luopunut.

Olisit varmaan kieltäytynyt myös minimipalkasta?

Mitä luulet säilyvätkö saavutetut edut jos järjestäytyminen työmarkkinoilla kielletään?
 
Viimeksi muokattu:

timosusi

Jäsen
Viestin lähetti flintstone
Kyllä Suomessa voi antaa työntekijälle lopputilin jos hän kieltäytyy tekemästä työtä. Myös silloin irtisanominen on mahdollista jos työtä ei oikeasti ole. Sen sijaan et pysty ensin antamaan kokeneelle ja kalliille työntekijälle potkuja ja ottamaan sitten samantien siihen tilalle samaa työtä tekemään halvenpaa kaveria.
Periaatteessa voit kyllä antaa kenkää, mutta rajanveto on perin hankalaa. Olen nähnyt kuinka kaveria joka ei todellakaan laiskuuttaan ansainnut palkkaansa ei voitu lähettää kilometritehtaalle kun kaikki uhkasivat vetää kiireisellä työmaalla ryömintävaihteen sisään jos kenkää tulee.
Ja miksi kallista työntekijää pitäisi pitää töissä jos joku tekee halvemmalla yhtä paljon samaa laatua?
Ja se vaurastuminen mistä sinä puhut taitaa koskea työnantaja puolta. Tuossa mallissa vahvat kyllä porkuttavat mutta heikot sortuvan elon tiellä. Meitä on moneen junaan ja sille takapulpetin taavillekin on hyvä antaa edes se minimi toimeentulo vaikka sitä tyhmenpänä olisikin ihan kiva kusettaakin. Käsittääkseni kukaan ei kaiketi pakota työnantajaa ottamaan töihin ketään jota hän ei halua ottaa, vai?

Ilman työntekijöiden järjestäytymistä työnantaja olisi se joka sanelisi ehdot, ota tai jätä uusia ja halvenpia korvaajia löytyy varmasti (ainakin tällä hetkellä tässä suuren työttömyyden tilassa). Yksinäinen ihminen on heikko mutta iso järjestäytynyt joukko ihmisiä pystyy vastustamaan työnantajan mahdollista mielivaltaa.



Olisit varmaan kieltäytynyt myös minimipalkasta?

Mitä luulet säilyvätkö saavutetut edut jos järjestäytyminen työmarkkinoilla kielletään?

Saavutetut edut varmasti menisivät mikäli siitä voisi pelkästään työnantaja päättää. Kyllä sille takapenkin taavillekin voisi kuitenkin uskoakseni taata minimipalkan ihan lakisääteiselläkin toiminnalla, ja osa "saavutetuista eduista" onkin suorastaan sikamaisen kiristyksen tulosta joten ne joutaisivatkin poistua.

Työnantajan ei ole pakko ottaa ketään töihin, mutta annas olla kun yrittää ottaa ulkolaisperäistä työvoimaa tekemään hyvällä asenteella hommia, niin johan loput äijät uhkaa painaa persettä penkkiin. Vaihtoehtoina on siis ottaa toimintaa hankaloittavaa väkeä, tai lopettaa toiminta kokonaan. Melkoiset hanttikortit.

Olen tavannut kieltäytyä minimipalkasta ja vaatinut - ja saanut - työpanokseen suhteutettua tuloa.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse olen kuulunut aina liittoon työhistoriani, enkä ole havainnut mitään pakotuksia liittoon kuulumisesta. Olen kuulunut muutamaan liittoon. Itse koen jäsenyyden vain hyötynä en haittana. Jäsen maksu on pieni verrattuna etuihin mitä siitä saan.

Minä ainakin koen huvittana kuinka liitonjäsen kuvataan aina negatiivisin termein laiska huijari jne. Työnantaja puoli on aina se mukava osapuoli. Hyvin menisi mutta kun se paha liitto estää vaurastumisen. Hyviä tuloksia tekevät yritykset irtisanovat ihmisiä minkä kerkiävät. Globalisaatio on hieno juttu. Saadaan joku kiinalainen tekemään työsi murto-osalla, mutta laskeeko tuotteen hinta. Huonoon suuntaan ollaan menossa. Työaikaa pitäisi pidentää ja eläkeikää nostaa. Palkkojen tulisi olla joustavia, maksaa pitäisi sen mukaan mitä työnantaja haluaa. Tuloerot ovat kasvaneet entisestään. Yritykset nauttivat valtion tuottamista eduista, mutta vastuuta ei kanneta yhteiskunnassa. Töitä teetetään työsopimuksia rikkoen, mutta kuitenkin liitto koetaan syylliseksi kuin tosi syyllinen. Määräaikaiset sopimukset lisääntyvät. Otetaan hyöty irti työntekijästä ja sitten dumpataan kortistoon kun maksimi hyöty on saatu. Työstä pitäisi maksaa suunnitelmatalouden mukaan, mutta hyödykkeistä pitäisi maksaa markkinahinta.

Aika itsestään selvyyksinä pidetään saavutettuja etuja. Haluaisin nähdä kuinka timosusi jaksaisi, jos lauantaina olisi töitä. Perheelle jäisi varmaan entistä enemmin aikaa. Lomarahankin hän palauttaisi, jos sillä saisi näpäyttetyä SAK:ta. Ole mies ja palauta se lomaraha mitä olet saanut. Jos sen saanti satuttaa aatteita, niin palauta se. Puhdas omatunto ennen kaikkea. Lomatkin ovat pahan ammattiliiton saavutus. Luovu siis niistä. Palkallinen sairaslomakin on pahasta, joten maksa palkka niiltä ajoilta takaisin. Palkkaakin voisi tarkistaa. Kyllähän siinä on ilmaa selvästi. Flintstone mainitsi edellä, että työntekijöillä on velvollisuutensa etujen lisäksi. Alkoholi on merkittävä irtisanomissyy. Tule työpaikalle kännissä, niin potkut on tulossa. Ei ole mitään laiskottelusuojaa liiton puolelta. Jos laiskottelua ei saada kuriin on se työnantajan vastuulla. Työnantajan nimittämä esimies valvoo, että työntekijä todella täyttää työvelvollisuutensa. Ei liitoilla ole mitään sanomista jos työntekijä ei täytä velvollisuuksiaan.

Vahvat liitot ovat todella harvassa. Suurin osa liitoista on joutunut tekemään myönnytyksiä, joten joustoa on ollut. Suomessa ei työllä rikastu ja nyt ollaan tekemässä työstä vieläkin kannattomampaa. Kuitenkin elämme Suomen vaurainta aikaa. Rahaa on musiikkitaloon, miinakieltoon ja asemalle vielä tehdään tekojäärata. Työntekijöitä irtisanoneet johtajat ovat moninkertaistaneet tulonsa, mutta työtekijöillä pitäisi olla sitä palkkamallia. Hienoa viestiä sitä lähetetään. Kuopataan hyvinvointivaltio ja aletaan kahmia se mitä pystytään. Jos et tule toimeen niin voi voi.

Eikö kukaan kyseenalaista valtion kulutusta? Kuten edellä mainitsin nuo kolme kohdetta, myös oopperatalon tukeminen on mielestäni kyseenalaista. Rohkeasti käsi pystyyn, jos olet käynyt useammin kuin kerran siellä. Lipunhinnasta tulee puolet valtiolta. Läskiä valtion taloudessa on vaikka kuinka, jos todella kaikkea turhaa leikattaisiin. Miksi noista turhuuksista ei vaadita päitä vadeille, mutta rehellistä työntekijää pitää rangaista joka tapauksessa?
 

Tobias

Jäsen
Viestin lähetti Stolk-2

Hyviä tuloksia tekevät yritykset irtisanovat ihmisiä minkä kerkiävät. Globalisaatio on hieno juttu. Saadaan joku kiinalainen tekemään työsi murto-osalla, mutta laskeeko tuotteen hinta. Huonoon suuntaan ollaan menossa. Työaikaa pitäisi pidentää ja eläkeikää nostaa. Palkkojen tulisi olla joustavia, maksaa pitäisi sen mukaan mitä työnantaja haluaa.

Ottamatta tässä kantaa siihen, onko globalisaatio hieno vai huono juttu, on todettava, että joka tapauksessa globalisaatio taloudessamme kiihtyy. Siihen on sopeuduttava täällä Suomessa ja se merkitsee työntekijöiltä kovempia ponnisteluja (parempi työn laatu, itsensä kouluttaminen, jne.) ja ennenkaikkea tällä hetkellä opiskelevilta ihmisiltä vaaditaan yhä kovempaa osaamista ja monipuolisuutta. Itse pidän tätä hyvänä asiana. Hinnalla Suomi ei voi kilpailla, mutta laadulla voi. Perinteinen suorittava työ tulee entisestään vähenemään Suomessa.
Työaikaa pitää pidentää ja eläkeikää nostaa, jos halutaan säilyttää sikamaisen kallis nykymuotoinen hyvinvointivaltio. Mielestäni hyvinvointivaltiota tulisi selkeästi tehostaa. Ja kyllä, palkkojen pitäisi olla joustavampia Suomessa, ja tämän vuoksi omasta mielestäni AY-liike on haitallinen.

Yritykset nauttivat valtion tuottamista eduista, mutta vastuuta ei kanneta yhteiskunnassa.

Yritysten tehtävänä on maksimoida omistajiensa hyöty, ei toimia sosiaalilaitoksena tai yhteiskunnallisena vastuunkantajana. Globaalisti toimiva yritys karsii tehottomia osiaan pois voitoista huolimatta.

Suomessa ei työllä rikastu ja nyt ollaan tekemässä työstä vieläkin kannattomampaa.

Valitettavasti näin on. Mielestäni siihen on suurimpana syynä Suomen paisunut julkinen sektori ja tehoton hyvinvointivaltio, joka edistää laiskottelua ja on perkeleellinen taakka veronmaksajille.

Eikö kukaan kyseenalaista valtion kulutusta?

Minä kyseenalaistan. Lisää tarveharkintaa tulonsiirtoihin, työttömyyskorvauksiin ajallinen rajaus. Näkisin myös yksityisesti tuotettujen palveluiden, joita valvotaan julkisen sektorin toimesta, olevan käypä tehostamisratkaisu.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Pistän tässä hieman asiaa, nämä eivät siis ole mitään mielipiteitä.
Vastapainoksi olisi kiva jos joku voisi kertoa hieman Suomen ammattiyhdistyksen toiminnasta, joka sattuneista syistä on jäänyt minulla hieman unholaan.

Nappasin seuraavan infon Hotelli- ja ravintola-alan ammattiliitosta Ruotsissa:

Mitä teet jos:

Et saat sitä palkkaa, johonka sinulla on oikeus?
Oletko varma siitä että työnantajasi on järjestänyt sinulle riittävät vakuutukset työtapaturmien, eläkkeen ja sairauksien varalle?
Mitä tapahtuu jos tarvitset juridista apua kun menetät yllättäen työpaikkasi?

Tässä 10 syytä siihen miksi olla ammattiliiton jäsen:

1) Työehtosopimus.
Työehtosopimus on ammattiliiton tärkein työkalu. Siihen on kirjoitettu sinun palkkasi ja muita tärkeitä ehtoja. Työnantaja, jolla ei ole sopimusta, tukee sitä että kilpailu menee väärään suuntaan ja sitä ettei sinulla ole samoja ehtoja ja vakuutuksia kuin sinun työtovereillasi, joiden työnantajilla on sopimus. Sopimuksessa ilmenee minipalkka, joka estää palkkojen dumppauksen, tulee tosin muistaa ettei sopimuksessa ole mitään, joka estää sinua ansaitsemasta enemmän.

2) A-kassa
Työttömyys voi olla kovaa, eikä se ole yhtään helpompaa ilman rahaa. Ammattiliiton työttömyysvakuutus pitää huolen siitä että sinulla on ekonoominen suoja jos joudut työttömäksi.

3) Oikeusapu
Vaikka kaikki näyttää olevan hyvin sinun työpaikallasi, et tiedä koskaan mitä voi tapahtua huomenna. Jos sinut sanotaan irti yllättäen, sijoitetaan toiseen työhön tai jos joudut työtapaturman uhriksi, sinulla on käytettävissäsi kokeneet lakimiehet, jotka voivat auttaa sinua parhaalla mahdollisella tavalla – ilman mitään lisäkustannuksia. Kaikilla jäsenillä on oikeus ilmaiseen nevottelu- ja oikeusapuun.

4) Kotivakuutus
Kaikilla jäsenillä on yhteinen kotivakuutus, joka sisältää myös matkavakuutuksen ja henkivakuutuksen. Jos kotitaloudessa on kaksi jäsentä, vakuutukseen sisältyy myös kaiken kattava vakuutus.

5) Opinnot
Opinnot ovat aina olleet tärkeä tukipilari ammattiyhdistystoiminnassa. Juuri nyt tapahtuu paljon siinä asiassa. Voimme yhä tarjota perinteisiä koulutuksia ja pian on myös mahdollisuus etäisopiskeluun uuden tietotekniikan avulla.

6) Jäsenlaina pankista
Ruotsin LO:n jäsenyys oikeuttaa sinut myös lainaamaan pankista rahaa, hieman normaalia matalammalla korolla. Suurin summa jonka voit lainata on 9 000€ (suunnilleen. 100 000 skr). Jäsenille löytyy myös erikoisia lainoja autonhankintaa varten.

7) Lehti
Saat joka kuukausi lehden kotiisi, joka kertoo alasta ja mitä siellä tapahtuu. Voit lukea kysymyksistä, joita ammattiliitossa käsitellään. Lehdessä on myös ruokareseptejä, haastatteluja, pakinoita, ristisanatehtäviä ja mielenkiintoisia reportaaseja. Lehdestä löytyy tilaa myös vapaalle sanalle. Sinun mielipiteesi on tärkeä!

8) Kulttuuri- ja mielipidesatsaus
Ammattiliiton tulee näkyä. Siksi sijoitamme paljon kulttuuriin ja informaatioon, jotka osasto kokee tärkeinä eri kysymyksissä. Hotelli- ja ravintolaala on tulevaisuuden ala!

9) LO-tietokone
IT ei saa olla kysymys eri yhteiskuntaluokille. LO näki asian näin ja neuvotteli tietokonepaketin, jonka avulla moni saa paljon vastinetta rahoilleen. LO:n jäsenet voivat myös ostaa/vuokrata hyvään hintaan multimediatietokoneen internetyhteyksineen + muut pakettiin kuuluvat komponentit. Voit myös lainata rahaa tätä varten ja maksaa takaisin 36 kuukaudessa.

10) JäsenSähkö
Sähkönjakelun vapaa kilpailu teki sen, ettei tavallinen kuluttaja päässyt nauttimaan hinnanlaskuista. LO on neuvotellut Telge Energin kanssa sopimuksen, jonka mukaan jäsenet voivat ostaa helpolla tavalla sähköä halvemmalla. Tarkoitus oli myöskin painaa sähkön hintaa markkinoilla alaspäin.

- En kuulu tähän liittoon, mutta meidän sopimuksessamme on paljon samoja kohtia.
Henkilökohtaisesti minulle tärkeimmät kohdat ovat 4, 9 ja 10. Siis kohdat jotka näkyvät jokapäiväsessä elämässäni.

Kohta 9 on siitä mielenkiintoinen, että meidän ryhmästämme jokainen valitsi vuokrata tietokoneen. Tarjous oli yksinkertaisesti niin hyvä. Teimme ensin 2-vuotissopimuksen, sen jälkeen saimme ostaa koneen symbolisella summalla ja uusi tarjous tuli muutaman kuukauden kuluttua. n. 80 % meistä valitsi myös uuden koneen suunnilleen samalla sopimuksella. Kolmas paketti tulee ensi syksynä ja sitä jo odotellaan kovasti.

Kohta 4 oli myös mielenkiintoinen. Olimme juuri ostaneet talon ja vakuutukseen sisältyi myös katsastus, jonka arvo oli 500€.

Paljonko/mitä maksaa? Itse maksan 33€/kk. Ylläoleva hotelli- ja ravintolaliiton jäsenet maksavat 34€/kk.

Liian kallis? Päätä itse.
 

timosusi

Jäsen
Viestin lähetti Stolk-2

Aika itsestään selvyyksinä pidetään saavutettuja etuja. Haluaisin nähdä kuinka timosusi jaksaisi, jos lauantaina olisi töitä. Perheelle jäisi varmaan entistä enemmin aikaa. Lomarahankin hän palauttaisi, jos sillä saisi näpäyttetyä SAK:ta. Ole mies ja palauta se lomaraha mitä olet saanut. Jos sen saanti satuttaa aatteita, niin palauta se. Puhdas omatunto ennen kaikkea. Lomatkin ovat pahan ammattiliiton saavutus. Luovu siis niistä. Palkallinen sairaslomakin on pahasta, joten maksa palkka niiltä ajoilta takaisin. Palkkaakin voisi tarkistaa. Kyllähän siinä on ilmaa selvästi. Flintstone mainitsi edellä, että työntekijöillä on velvollisuutensa etujen lisäksi. Alkoholi on merkittävä irtisanomissyy. Tule työpaikalle kännissä, niin potkut on tulossa. Ei ole mitään laiskottelusuojaa liiton puolelta. Jos laiskottelua ei saada kuriin on se työnantajan vastuulla. Työnantajan nimittämä esimies valvoo, että työntekijä todella täyttää työvelvollisuutensa. Ei liitoilla ole mitään sanomista jos työntekijä ei täytä velvollisuuksiaan.

Teen päätoimista työtäni eli opiskelua säännöllisesti myös viikonloppuisin, ilman sunnuntailisää, ja hyvin on jaksettu.
En tiennyt että miehekkyys on samaa kuin tyhmyys. Miksi palauttaisin rahat ilman että siitä koituu mitään muuta kuin taloudellista tappiota mulle? Tietysti mikäli voit luvata että pystyt niillä rahoilla järjestämään SAK:n kieltävän lain, niin saat rahat heti vaikka omaan käyttöösi.
En tiedä onko irtisanomisperusteiden vahvuudesta julkaistu riippumattomia tutkimuksia, joten en voi varmasti sanoa että olisit väärässä. Kuitenkin omien kokemuksieni perusteella puhut paskaa. Ei minulla olisi mitään ammattiliittoja vastaan jos olisi syytä uskoa niiden toimivan vastuullisesti ja suoraselkäisesti. Tähän mennessä ainakaan minulla ei vain ole ollut syytä.

Vahvat liitot ovat todella harvassa. Suurin osa liitoista on joutunut tekemään myönnytyksiä, joten joustoa on ollut. Suomessa ei työllä rikastu ja nyt ollaan tekemässä työstä vieläkin kannattomampaa. Kuitenkin elämme Suomen vaurainta aikaa. Rahaa on musiikkitaloon, miinakieltoon ja asemalle vielä tehdään tekojäärata. Työntekijöitä irtisanoneet johtajat ovat moninkertaistaneet tulonsa, mutta työtekijöillä pitäisi olla sitä palkkamallia. Hienoa viestiä sitä lähetetään. Kuopataan hyvinvointivaltio ja aletaan kahmia se mitä pystytään. Jos et tule toimeen niin voi voi.

Tää on jo sitten mutua, mutta eikös Valtiovarainministriö ole useampaan otteeseen tarjoillut palkkaveron kevennystä vastapalvelukseksi palkkamaltista, mutta eipä ole työntekijäpuolelle kelvannut?
Eikö kukaan kyseenalaista valtion kulutusta? Kuten edellä mainitsin nuo kolme kohdetta, myös oopperatalon tukeminen on mielestäni kyseenalaista. Rohkeasti käsi pystyyn, jos olet käynyt useammin kuin kerran siellä. Lipunhinnasta tulee puolet valtiolta. Läskiä valtion taloudessa on vaikka kuinka, jos todella kaikkea turhaa leikattaisiin. Miksi noista turhuuksista ei vaadita päitä vadeille, mutta rehellistä työntekijää pitää rangaista joka tapauksessa?

Totta kai kyseenalaistaa. Sellaista ihmistä vaan solvataan heti mainostamasi hyvinvointivaltion romuttajaksi.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti finnishninja
...
Tässä 10 syytä siihen miksi olla ammattiliiton jäsen:
1) Työehtosopimus.
Työehtosopimus on ammattiliiton tärkein työkalu. Siihen on kirjoitettu sinun palkkasi ja muita tärkeitä ehtoja. Työnantaja, jolla ei ole sopimusta, tukee sitä että kilpailu menee väärään suuntaan ja sitä ettei sinulla ole samoja ehtoja ja vakuutuksia kuin sinun työtovereillasi ...

Tuossahan tuo on tärkein heti ensimmäisessä kappaleessa. Minä kun en halua, että minulla on samat edut ja palkka kuin muilla. Minä haluan enemmän kuin muut ja olen valmis tekemään sen eteen töitä enemmän kuin muut.

Kannatan, että laissa tai missä vaan määritellään minimipalkka, mutta en halua saada sitä.
 

Sakallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Oulu
Viestin lähetti Stolk-2
Alkoholi on merkittävä irtisanomissyy. Tule työpaikalle kännissä, niin potkut on tulossa.

Käsittääkseni nykyään työnantajien on ensin ohjattava kyseisistä ongelmista kärsivä ensin hoitoon esimerkiksi työterveyshuoltoon. Usealla työpaikalla on näitä hoitoonohjausmalleja. En tosin tiedä onko tämä velvoite jo tullut lainsäädäntöön.

Itse olen aina liittoon kuulunut. Jo opiskeluaikana tuli liityttyä oman alani liiton opiskelijajäseneksi ja eipä ole tullut mielenkään erota. Tosin oma liittoni on mitätön tekijä ja on jäänyt isojen poikien jalkoihin. Liekö naisvaltaisuudella jotain vaikutusta asiaan.

Tällä hetkellä voin todeta, että työni vaativuus ja palkkaus ei kohtaa. Hyvän esimerkin saa, kun aikaisemmin työskentelin AMK-pohjalta samalla alalla eri tehtävissä palkkani oli jopa joissain tilantessa parempi kuin nyt yliopistokoulutuksen suorittaneena. Ja voin sanoa, että nykyinen työni on vaativampaa kuin aikasempi työ.
 
Viimeksi muokattu:

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti flintstone

Mitä luulet säilyvätkö saavutetut edut jos järjestäytyminen työmarkkinoilla kielletään?

Mitä luulet, onko maailma musta ja valkoinen vai olisiko sittenkin kaikki harmaan sävyjä?

Vaihtoehdot tuntuvat olevan pakkojäsenyys tai laittomaksi julistaminen. Ei noin kovasti voi oman aatteen arvostelu sattua.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti jussi_j
Minä kun en halua, että minulla on samat edut ja palkka kuin muilla. Minä haluan enemmän kuin muut ja olen valmis tekemään sen eteen töitä enemmän kuin muut.

Tässä lienee myös se ideologinen ero. Minäkin uskon, että hyvälle työntekijälle kannattaa maksaa enemmän kuin minimi.
Ehkä sitten on aloja, joilla kaikille voidaan maksaa pennilleen sama summa suoritustasosta riippumatta? Kannustavaako? Ei minun mielestäni.

Enkä tässä yhteydessä ole vaatimassa minimipalkkoja alas, mutta yksilön omalla panoksella tulisi olla vaikutus toimeentulon tasoon.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti msg
Tässä lienee myös se ideologinen ero. Minäkin uskon, että hyvälle työntekijälle kannattaa maksaa enemmän kuin minimi.
Ehkä sitten on aloja, joilla kaikille voidaan maksaa pennilleen sama summa suoritustasosta riippumatta? Kannustavaako? Ei minun mielestäni.

Enkä tässä yhteydessä ole vaatimassa minimipalkkoja alas, mutta yksilön omalla panoksella tulisi olla vaikutus toimeentulon tasoon.
Ensimmäinen työpaikkani oli eräässä tehtaassa. Valtaosa sen työntekijöistä oli naisia, jotka istuivat koneiden ääressä, päivästä toiseen, vuodesta toiseen, kamaa pumpaten. Kukaan heistä ei erottunut mitenkään toista parempana, se ei yksinkertaisesti ollut mahdollista. Ainoastaan silloin kun joku ei sairauden johdosta pysynyt matkassa. Miten kannustaisit näitä naisia hankkimaan itselleen paremman palkan?
Voisitko esittää jotain kannustavaa 50-vuotiaalle naiselle, joka on istunut puoli elämäänsä koneen ääressä ja tehnyt aina moitteettomasti töitä?

P.S. mutta Jussi tietenkin pystyisi tekemään töitä nopeammin kuin hihna syöttää:-)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös