Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 404 033
  • 15 508

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä Sak:n ekonomin laskelmat vastaavasta casesta. Kovin on erilaiset visiot ?

120 miljoonaa vs 18 miljoonaa. Todennäköisesti totuus löytyy jostain tuolta väliltä. Tämän vuoksi todellisten korvausten määrittelyssä tulisi käyttää ulkopuolista tahoa mikäli kiusanteko-lakkojen haitat tulisivat joskus korvattaviksi. Jos hajotan naapurin Saabin. niin minun on korvattava naapurin Saab. Ei ostettava Mersua tilalle eikä jättää maksamatta sillä perusteella että auton polttaminen olisi työttömiä tukeva mielenilmaus.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lakko on painostuskeino. Painostus on sitä vahvempaa, mitä enemmän siitä aiheutuu seuraamuksia. Tästä verrattain yksinkertaisesta syystä esimerkiksi ahtaajien neuvotteluvoima on merkittävästi parempi kuin vaikkapa opettajien vastaava. Ajatus siitä, että lakkoilussa pitäisi huolehtia mahdollisimman pienistä sivuvaikutuksista, on minustä vähän hölmö. Silloinhan se lakon teho nollautuu, jos sillä ei ole mitään konkreettista vaikutusta mihinkään.

Lakko pitäisi kohdistaa kiistan osapuoliin. Mikäli esim. työnantaja menettelee sopimattomasti, niin on ihan perusteltua marssia ulos työpaikoilta. Eikä sitä juuri kukaan ole kieltämässä. Täysin ilman ulkopuolisia seuraamuksia ei tietenkään voi lakkoilla, mutta sille täytyy löytää sellainen peruste, että mielenilmauksen kohde on kiistan toinen osapuoli. Esim opettajien lakkoillessa tunteja ym jouduttaisiin perumaan, mutta lakko itsessään olisi ihan ok.

Mutta typerät "myötätuntolakot" ja poliittiset mielenilmaukset eivät todellakaan ole sama asia, koska niiden pääpaino on huomionherättäminen ja kiusanteko eikä protestointi mitään työhön liittyvää seikkaa kohtaan. Niistä kärsivät ihan muut tahot kuin ne ketä vastaan sillä yritetään muka protestoida. Se on sama asia kuin jos esim jemmaisin myrkytettyjä lihapullia läheiseen koirapuistoon, koska verotus on mielestäni liian ankaraa.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Lakko pitäisi kohdistaa kiistan osapuoliin.

Vielä kun kertoisit sen, miten poliittisen lakon voi kohdistaa maan halltukseen siten, että ulkopuoliset eivät kärsi ja samaan aikaan lakolla olisi kuitenkin joku painostusvoima. Vaikka kuinka yritän miettiä, niin minä en keksi. Jos siis on tarkoitus edelleen pysyä laillisen toiminnan piirissä.
 

DR_J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Huuhkajat, HJK
Omalla alallani (rakennusala) tämä lakko ainakin sataa suoraan virolaisten ja venäläisten laariin.
Vielä kun kertoisit sen, miten poliittisen lakon voi kohdistaa maan halltukseen siten, että ulkopuoliset eivät kärsi ja samaan aikaan lakolla olisi kuitenkin joku painostusvoima. Vaikka kuinka yritän miettiä, niin minä en keksi. Jos siis on tarkoitus edelleen pysyä laillisen toiminnan piirissä.
Sama voidaan kääntää toisinpäin. Kuinka toteuttaa aktiivimalli niin, etteivät siitä kärsi ulkopuoliset. Joku aktiivimallin tapainen systeemi tarvitaan, jotta saadaan elämäntapatyöttömät tekemään edes jotain mutta tästä sitten saattavat kärsiä myös muut työttömät. Liitot kuitenkaan eivät ajattele sitä, että eilisestä lakkohärdellistäkin kärsivät sellaisetkin jotka eivät lakkoon osallistuneet.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Sama voidaan kääntää toisinpäin. Kuinka toteuttaa aktiivimalli niin, etteivät siitä kärsi ulkopuoliset. Joku aktiivimallin tapainen systeemi tarvitaan, jotta saadaan elämäntapatyöttömät tekemään edes jotain mutta tästä sitten saattavat kärsiä myös muut työttömät. Liitot kuitenkaan eivät ajattele sitä, että eilisestä lakkohärdellistäkin kärsivät sellaisetkin jotka eivät lakkoon osallistuneet.

Minä en ymmärrä, mitä lisäarvoa tämä nyt säädetty aktiivimalli tuo suhteessa elämäntapatyöttömien aktivoimiseen. Jo nykyisellään työvoimaviranomaisella on kaikki valta määrätä pitkäaikaistyöttömiä erilaisiin koulutuksiin, työvalmennuksiin tai työkokeiluihin karenssin uhalla. Ainakin itse näen niin, että kymmenien päivien karenssi on kovempi painostuskeino elämäntapatyöttömän aktivoimiseen kuin alle viiden prosentin leikkaus työttömyysetuuteen. Ja useimpien elämäntapatyöttömien kohdalla näilläkään ei lopulta ole merkitystä, koska he kuitenkin elävät kädestä suuhun ja ovat oikeutettuja toimeentulotukeen.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Koko ajatus että lakko/mielenilmaisu kohdistuisi jotenkin hallitukseen on naurattava. Ei hallituksella ole mitään omia rahoja pelissä. Lakko kohdistuu ensisijaisesti yrityksiin ja toissijaisesti verotulojen kautta yhteisiin varoihin eli meihin kaikkiin (terveydenhuolto, koulutus jne). Toki joitakin yksilöitäkin tuo koskee henkilökohtaisemmin kun eivät pääse esim töihin, kouluun tai terveydenhoitoon joko ollenkaan tai normaalia kalliimmalla.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vielä kun kertoisit sen, miten poliittisen lakon voi kohdistaa maan halltukseen siten, että ulkopuoliset eivät kärsi ja samaan aikaan lakolla olisi kuitenkin joku painostusvoima. Vaikka kuinka yritän miettiä, niin minä en keksi. Jos siis on tarkoitus edelleen pysyä laillisen toiminnan piirissä.

Poliittisen mielenilmauksen voi kohdistaa valtaapitäviin esim. joka neljäs vuosi käytävillä eduskuntavaaleilla sekä netissäkin allekirjoitettavilla kansalaisaloitteilla. Tietääkseni ne ovat laillisen toiminnan piirissä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja useimpien elämäntapatyöttömien kohdalla näilläkään ei lopulta ole merkitystä, koska he kuitenkin elävät kädestä suuhun ja ovat oikeutettuja toimeentulotukeen.

Näinhän tämä pitkälti tullee menemään. Toimeentulotukeen oikeutetut saanevat käteen suunnilleen saman rahamäärän, riippumatta siitä, tuleeko työttömyysturvaan leikkaus vai ei. Leikkaus kohdistunee suhteessa eniten ansiosidonnaista saaviin, koska nämä eivät toimeentulotukea kuitenkaan saa, ja toisaalta siellä ehkä tuo leikkaus ei niin suuria ongelmia aiheuttaisi, että sen vuoksi olisi suurta motivaatiota mennä näille "Excelin alkeet"- tai "Näin sanot uskottavasti 'Päivää!' työhaastattelussa"-tyylisille aktivointikursseille.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Poliittisen mielenilmauksen voi kohdistaa valtaapitäviin esim. joka neljäs vuosi käytävillä eduskuntavaaleilla sekä netissäkin allekirjoitettavilla kansalaisaloitteilla. Tietääkseni ne ovat laillisen toiminnan piirissä.

Kummallinen kirjoitelma. Annat ymmärtää suoraan sanomatta, että perjantain mielenilmaus olisi ollut laiton. Sanos nyt suoraan itse kirjoittaen, että oliko? Minä toki tiedän vastauksen, mutta jos ihan itse laitat sen vastauksen, niin tulee ilmi minkä verran fakta informaatioita kykenit poliittiseen paririviseen laittamaan, samalla se paljastaa kivasti että keisari selittää asioita nakuna.

Huvituksella seuraa myös propagandaa, jotta jotta kyseinen mielenilmaus olisi ollut poliittinen vain toisen osapuolen kantilta ja viattomat kärsii niin, ettei pysy tuhkatkaan pesässä.

Asiaa hupaistaa sopivasti se, ettei kukaan oikeasti tästä aktiivimallista vastuussa oleva poliitikko ole kehdannut, eikä kyennyt asiaa julkisesti omalta kohdaltaan tulla turuille ja toreille puolustamaan, vaan ovat heittäneet susille omahyväisen itserakkaan "tietäjä" Vartiaisen sijaiskärsijäksi. Asiasta on maininnut julkisesti jopa itse Vartiainen. Tämmöinen hallitus ja tämmöiset "johtajat".

Vartiainen toki sitten itse paljasti joko tyhmyyksissään tai tahallaan senaatin torin haastiksessaan, mikä on se iso poliittinen kuvio tämän rutto ja kolera ryhmittymän taholta, tämän aktiivimallin ollessa vain savuverho tavallaan. Romuttaa ammattiyhdistysliikkeen vaikutusmahdollisuudet sopijaosapuolena tuhoamalla sen poliittinen vaikuttavuus. Vaarallinen ja tyhmä tie, mutta sopii hyvin tunariarmeijan yhteiskunnalliseksi visioksi idiotismissaan. Vastakkainhan tässä on kaksi koalitiota, joista toinen on kiinteä poliittinen kaverirunkkausryhmä: ek = hallitus ja duunareitten edunvalvontaelimet + demarit. tällä hetkellä ei ole epäilystäkään kumpi on vahvempi, mutta se on varmaa, että tuo polarisaatio vie turmioon väistämättä. Pk yrittäjät menee sitten lastuna laineilla paljolti siksi, ettei siellä tunnu löytyvän riittävää yhteistä analyysiä riittävän joukkovoiman kasaamiseksi vaikuttaakseen, vaan mennään käsikynkässä heihin pedofiilisesti suhtauvan ek:n kanssa (niin se aate hämärtää järjen), sääli kyllä. Asetelma, siis kannattaa tunnustaa, ettei tässä ole pelkkä työläisten poliittinen vaikuttamisen agenda, vaan paljon vahvempi politikointi Sipilän örkkiarmeijan taholta, joka on vittumainen tilanteessa, jossa ne rakenteen tietyt muutokset olisi jo korkea aika saada eteenpäin tolkullisessa muodossa sortumatta moiseen anaalipolitikointiin tämän hallituksen tapaan. Ymmärrettävää on, että ne tahot, joille tästä on etua lyhyellä tähtäimellä sen puolesta pauhaavat, mutta epäilys on, että suurempi joukko on niitä, jotka asemoivat itsensä tuohon joukkoon, ollen kuitenkin vain hyödyllisiä idiootteja ensiksi mainituille, joita varsinkin tällä palstalla saa lukea, koska eivät käsitä hevon halvattua, mihin kansalliseen konkurssiin nämä ääliöt meitä vievät. kaikessa toiminnassaan tämä valtaregiimi huutaa yhtä slogania: periferia on päämäärämme, mutta kansallinen etu se ei ole.

Loppukaneettina lainattuun lienee syytä todeta, että joltisellakin varmuudella seuraavissa eduskuntavaaleissa muutosta väistämättä näkyy. Silti kansalaisilla on laillisesti oikeus muistuttaa idiootteja järjettömyyksistä vaalikauden aikanakin laillisesti monin eri tavoin, perjantai oli yksi niistä ja varjele luoja, ettei asiat eskaloidu siihen,. että kansa pakotetaan laittomaan mielenilmaisuun näiden olmien järjettömyyden juoksun takia.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Missään en ole noin väittänyt. En suoraan enkä vihjaillen.

No, jätit sen kuitenkin mainitsematta, että myös perjantainen oli täysin laillinen. Voit tietysti teeskennellä, ettet viestissä pyrkinyt sanattomasti indoktrinaattiseen viestintään tietyn poliittisen agendan pohjalta, kun et siihen viestisi asiasisältöön saumatta liittyvää tosiasiaa kyennyt edes kysyttäessä ylöskirjaamaan. Tästä voi tehdä vain päätelmän, että pää pensaassa vedät samantahtisesti koko poliittisen kätilöarmeijan kanssa, jotka tuon ääripaskan laintekeleen loivat, eivätkä ole kyenneet mihinkään asiaa koskevaan debattiin sitä koskevissa tv - tai muissa tilaisuuksissa, joihin ovat kutsuttuina olleet, omin naamoin saapumaan. Poliittista peliä se on tämäkin, valehtelu, osatotuudet syyllinen luimistelu rosmojen tavoin, sinä pienessä purossasi ja nämä varsinaiset pukarit isommilla altaillaan. Hyvää, rehellistä ja suoraselkäistä se ei ole, mutta ei lie tarkoituskaan.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
On tietysti ikävää, että yritykset kärsivät eilisestä lakosta. Suomen hallitus meni ja teki lain, joka rikkoo kiky-sopimusta. Kuinka muuten tällaista röyhkeyttä vastaan voi kamppaille, kuin menemällä lyhyeen mielenosoitukselliseen lakkoon? Heittää koko kiky roskiin? Yrityksiä vartenhan tuo kiky on luotu. Ehkä seuraavaksi niin. Lakko päälle kunnes kiky on purettu.

Hallituksella oli kaikki työkalut esimerkiksi jäädyttää aktiivimalli toistaiseksi, jolloin lakkokin olisi peruttu. Ei maistunut. Eikä EK saati Suomen Yrittäjät asiaa hallitukselta vaatinut. Ehkäpä työnantajapuolella odotetaan aktiivimallia? Aktiivimalli tuo halpaa työvoimaa markkinoille?
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Eilinen puuhapäivä taisi olla enemmän vitutuksen paineventtiili kuin aito yritys vaikuttaa hallituksen toimintaan. En jaksa uskoa esim. SAK:n olevan niin pihalla hallituksen esityksistä, että aktiivimalli olisi päässyt heidät yllättämään. Siksi olisi loogista kuvitella puuhapäiviä järjestetyn jo hyvissä ajoin, ennen lain astumista voimaan?

Nyt paine taisi vain kasvaa julkisuusmyllyn vuoksi niin isoksi, että piti järjestää omille aktiiveille jotain tekemistä. ("Yleislakkoa päälle, saatana!" kuulin yhden aktiivin suusta, kun media pääsi alkoholilain aktiivisen seurannan jälkeen kiinni seuraavaan aiheeseensa.) Toimintaterapiassa touhuun kai viitataan termillä "voimauttava vertaistapaaminen"? Samalla vasemman laidan poliittinen johto sai häivytettyä taustalle pressanvaalien ikävän jälkimaun.

Mitään eilinen ei muuta. Palkansaajapuolen johto esitti raivostunutta ja EK:n väki tutulla kaavalla närkästynyttä tuotantotappioiden vuoksi. Kulissien takana molemmat osapuolet tietävät pelin hengen ja mietintä työllisyysasteen parantamiseksi jatkuu.

Koska yleislakkoa ei tullut, on Suomi näemmä kypsä hyväksymään työttömyysturvan leikkaukset passiivisuuden vuoksi. Kriteereistä ollaan toki erimielisiä, eikä aktiivimallin speksit ole parhaasta päästä. Olisi varmaan kannattanut odottaa hetki ja tehdä fiksumpi malli uutta tulorekisteriä hyödyntäen. Se tullee käyttöön ensi vuonna. Antaa - ainakin teoriassa - nykyistä paremmat työkalut erilaisten silpputöiden ja tukien yhteensovittamiseen.

Edit: typolistintää
 
Viimeksi muokattu:

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olisi varmaan kannattanut odottaa hetki ja tehdä fiksumpi malli uutta tulorekisteriä hyödyntäen. Se tullee käyttöön ensi vuonna. Antaa - ainakin teoriassa - nykyistä paremmat työkalut erilaisten silpputöiden ja tukien yhteensovittamiseen.

Tämähän se on, mikä riipii ainakin minua. Nyt itketään sitä, että #aktiivimalli on vain yksi osa #kymppilistaa, josta suurin osa ei ollut edes kuullut ennen lakkopäivää. Ja tietenkin niin, että ne yhdeksän muuta ovat hyviä juttuja, niitä ei vaan ole vielä toteutettu. Köh.
 

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Pieni pohdinta: sopisiko aktiivimallin vastustajille aktiivimallin sijaan porrastettaisiin ansiosidonnainen?

Lakko ei itselleni näkynyt muuten kuin ruuhkana työmatkalla.

On tietysti ikävää, että yritykset kärsivät eilisestä lakosta. Suomen hallitus meni ja teki lain, joka rikkoo kiky-sopimusta. Kuinka muuten tällaista röyhkeyttä vastaan voi kamppaille, kuin menemällä lyhyeen mielenosoitukselliseen lakkoon? Heittää koko kiky roskiin? Yrityksiä vartenhan tuo kiky on luotu. Ehkä seuraavaksi niin. Lakko päälle kunnes kiky on purettu.

Onko heittää jotain lähdettä että kikyä on rikottu? Itse ymmärtänyt että tästä on nimenomaan sovittu?

Lisätään vielä tämä esim @JypFabu voi olla kiinnosunut vaikka on vain anekdootteja
https://www.verkkouutiset.fi/ay-liike-ei-piittaa-muista/
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Pieni pohdinta: sopisiko aktiivimallin vastustajille aktiivimallin sijaan porrastettaisiin ansiosidonnainen?
Mä en ole vastustaja, mutta ansiosidonnaiseen liittyen olen pohdiskellut, että miksi valtion pitäisi maksaa enemmän ansiosidonnaista kuin työttömyyspäivärahaa? Työttömyyskassat voisivat hyvin maksaa itse sitten sen loppuosan, jos haluavat ansiosidonnaisen olevan samaa luokkaa kuin nyt on.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pieni pohdinta: sopisiko aktiivimallin vastustajille aktiivimallin sijaan porrastettaisiin ansiosidonnainen?

Minkälaista porrastusta ajattelit? Työttömyyden jatkuessa päiväraha pienenee asteittain?

Itse olen kritisoinut aktiivimallia, ja etenkin sen toteutuksen kannalta. Mielestäni omaehtoinen työnhaku sekä ammattiyhdistysten ja muiden yksityisten toimijoiden tarjoamat koulutus- ja työllistymispalvelut pitäisi laskea aktiivisuuden osoittamiseksi, sillä niistä on todistetusti enemmän hyötyä koulutetuille työttömille. Vastaavasti pitkäaikaistyöttömien ja ikääntyneiden työnhakijoiden kohdalla voisi syrjäytymistä ehkäisevä vapaaehtoistyö riittää aktiivisuuteen.

Oikeastaan aktiivisuuteen pitäisi riittää ihan sen, että on todistetusti hakenut töitä, tai kehittänyt taitojaan sopivassa koulutuksessa. En myöskään ole varma siitä, onko leikkaus oikea tapa rankaista aktiivisuuden puutteesta. SAK:n ehdottama varoitus voisi olla ainakin alkuun reilumpi keino.
 

Tuamas

Jäsen
Mä en ole vastustaja, mutta ansiosidonnaiseen liittyen olen pohdiskellut, että miksi valtion pitäisi maksaa enemmän ansiosidonnaista kuin työttömyyspäivärahaa? Työttömyyskassat voisivat hyvin maksaa itse sitten sen loppuosan, jos haluavat ansiosidonnaisen olevan samaa luokkaa kuin nyt on.

Rautalankamallina valtio taitaa kustantaa ansiosidonnaisesta sen työttömyyspäivärahan osuuden, loppuosa tulee pääasiassa TVR:n kautta, eli sen maksavat työntekijät sekä työnantajat.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Onko heittää jotain lähdettä että kikyä on rikottu? Itse ymmärtänyt että tästä on nimenomaan sovittu?

SAK:n mielestä (muistio 10/2016) on rikottu. Olen SAK:n kanssa samoilla linjoilla. Tätä tukee esimerkiksi se, että työttömyysturvamaksuja siirrettiin kiky-sopimuksessa entistä enemmän työntekijän maksettavaksi. Yleensä tällaiset myönnytykset tarkoittavat sitä, että vallitseva taso pidetään.

Yksikään osapuoli ei osaa aukottomasti todistaa kiky-rikkomusta suuntaan tai toiseen, mutta se ei hallitusta hidastanut. Lakimuutos pihalle silläkin uhalla, että kansantalous kärsii.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Lisätään vielä tämä esim @JypFabu voi olla kiinnosunut vaikka on vain anekdootteja

Miksi kuvittelisit minua kiinnostavan jonkun poliittisesti aatteellinen pamfletti, jossa asioita oiotaan mielivaltaisesti, eikä varsinkaan aseteta mihinkään perspektiiviin? Tämmöisiä sepusteita on jaeltu maailman sivu, eikä niistä ole kuin vessapaperiksi, tai entisaikaan, kuka sitä sentään näyttöönsä viitsii pyyhkiä.

Tämän asian tiimoilta, ihan niin kuin aina vastaavien, käy poliittinen opportunismi kiinni kuin kärpäset paskakikkareeseen, joten on hyvä omata itse hankittua kykyä asetella asiat mittasuhteisiinsa, ettei jokainen pölynimurikauppias tee tiliä kustannuksellasi. Kenellekään ei pitäisi olla yllätys, että vaikka eliitin omistama media rummuttaa ay:n ja vasemmiston käyvän jotain poliittista peliä, raadollisemmin ja sairaammin päämäärin sitä vetää ek - hallitus - media ketju.

Minulle sinällään ei tässä oole kyse valtataistelusta asiana, vaikka toki ymmärrän sitä tälläkin palstalla mesenoitavan täysin ohi varsinaisen aiheen, vaan siitä, että mikä ei kohtuus ole, ei voi olla lakikaan ja laki on ja kohtelee kaikkia samanarvoisesti tai pitää muuttaa samantien. Tämä "aktiivimalli" on vain köpöisellä savuverholla peitelty tulonsiirto kaikkein köyhimmiltä kokkarikavereille bisnekseen, tyhmä on se, joka muuta uskoo. Myöss, kuten Vartiainen itse totesi, ristiretki on päällä viedä ay - liikkeen asema, jotta jatkossa kansan kurjistaminen kävisi kätevämmin, ilman turhaa vastaanpanijaa, kas kun yksittäinen duunari on asemassaan vaikuttajana olematon. Banaanitasavallan rakentajilla on myös selkeä agenda siinä, että matalapalkkaa ja ns. suorittavaa porrasta pitää saada lupa tuoda duunarit ulkoa niin köyhistä ja järjestäytymättömistä maista, että palkat, koska yleissitovuus poistuu sillä silmänräpäyksellä, kun kokkarit ja isot juntit pääsee maaliinsa, on niin mitättömät, ettei suomalainen duunari ilman veronmaksajien subventiota kykene enää toimeen tulemaan. Kokkareille ja kokkarien kavereille tämä pikkuisen pakkorako, koska nämä bisnespuliveivarit tässä maassa on niin totaalipaskoja, etteivät pärjää missään kv - tason bisnesmaailmassa osaamisellaan, jostain se etu on kaavittava, kun muuten ei pärjää.

Huomaa, missään julkisessa debatissa ei enää puhuta muusta työllisten määrästä, ketään ei kiinnosta miettiä, elääkö sillä työllään, kunhan tekee, kuitenkin jokainen työ tuottaa jotain ja joku laittaa sen tuloksen liiveihinsä, entisaikaan puhuttiin varastamisesta, nykyään se kai on sori siitä, mikäli kiinni jää. Muistan sen kohua herättäneen mainoksen härskistä eliittipossusta ruokapöydässä örveltämässä, silloin se tuntui mauttomalta. Kokkariveljien jatkaessa missiollaan se alkoi tuntua todelta ja tähän aikaan päästyä se näyttää olevan kehu. Niin on saatu kansa tyhmennettyä.
 

depre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs, FC Barcelona, Helsingin Joker
Täällä on käyty paljon keskustelua myös siitä, että jos luovutaan yleissitovuudesta ja siirrytään paikalliseen sopimiseen, niin työntekijän asema paranee ja palkat nousevat. Tulee positiivista hintakilpailua hyvistä tekijöistä ja kaikki voittavat. Palkat joustavat markkinatilanteen mukaan, saavutamme onnelan ja yrittäjät sekä työntekijät paiskaavat kättä suuressa yhteisymmäryksessä.

Nostetaan tämä juttu myös tänne:
Lappiin ei tahdo löytyä työntekijöitä Suomesta – Lauri Väisänen haki kymmentä paikkaa, mutta yksikään firma ei suostunut vajaan 2 000 euron palkkatoiveeseen

Lapin matkailulla menee lujaa ja puhutaan työvoimapulasta. Melkein joka viikko mediassa puhutaan ulkomaalaisista superjulkkiksista jotka viettävät lomansa lapissa. Käyttäen eksoottisia palveluita ja osa mainostaa myös somessa reissujaan. Miten tämä näkyy korkeakoulutetun matkailualan nuoren ammattilaisen palkassa?

Sillä tavalla että yrittäjät tarjoavat TES:n minimin, koska sillä on ilmeisesti ennen saatu houkuteltua työvoimaa. Joustosta ylöspäin ei edes keskustella, vaikka kyseessä on koulutettu ammattilainen. Kaveri ei siis ole menossa rinneravintolaan kaatamaan kaljaa, vaan safareille turistien kanssa, jossa työolot vaihtuvat sään mukaan (vaatii vaatearsenaalin +5 - -25) ja vastaa ryhmän turvallisuudesta.

Työ vaatii myös muuttamista lappiin sesongin ajaksi, joka tarkoittaa väliaikaista asumista ja vaatimuksena oli muu kuin solukämppä. Keskustelua kun lukee niin Alpeilla ja muissakin sesonkikohteissa on huomattavasti isommat palkat. Tuota pitäisi siis tehdä käytännössä minimipalkalla, jonka saa esim. kaupan kassalta.

En ole työmarkkinoiden kovin kummoinen asiantuntija, mutta olen kohtuullisen luotettavasta lähteestä saanut kuulla että isoissa rakennushankkeissa on melkolailla tämä sama tilanne. Perustyö ja TES:n mukainen minimi on neuvotteluvara.

Toki sen verran myös tiedän ja ymmärrän että oman alansa asiantuntijat saavat kyllä neuvoteltua palkkansa ylös alalla kuin alalla, kun kyseessä on oikeasti niukkuushyödyke. Aika hankala puhua mistään yleissitovuuden romuttamisesta ja paikallisesta sopimisesta, niin että minimipalkka on sidottu lakiin kun käytännössä sopiminen tarkoittaa kaikkialla sitä minimipalkkaa.

Jos työntekijä ei jousta, niin pyritään hankkimaan ulkomailta tekijät jotka maksavat veronsa kotimaahan ja käyvät Suomessa vain keikkailemassa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Täällä on käyty paljon keskustelua myös siitä, että jos luovutaan yleissitovuudesta ja siirrytään paikalliseen sopimiseen, niin työntekijän asema paranee ja palkat nousevat. Tulee positiivista hintakilpailua hyvistä tekijöistä ja kaikki voittavat. Palkat joustavat markkinatilanteen mukaan, saavutamme onnelan ja yrittäjät sekä työntekijät paiskaavat kättä suuressa yhteisymmäryksessä
Tämä on olkinukke, ei noin kukaan ole sanonut. Paikallisella sopimuksella hyvät työntekijät voittavat ja huonot häviävät.
 

depre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs, FC Barcelona, Helsingin Joker
Tämä on olkinukke, ei noin kukaan ole sanonut. Paikallisella sopimuksella hyvät työntekijät voittavat ja huonot häviävät.

Paikallisella sopimisella hyvät työntekijät saattavat voittaa. Tälläkin hetkellä hyvälle työntekijälle voi huoletta maksaa yli TES:n mukaista palkkaa, mutta tämä on ainakin omien kokemusten puolesta aikamoinen harvinaisuus. Työnantaja yleensä haluaa maksaa jokaiselle työntekijälle niin vähän kuin mahdollista ja pakon edessä saattaa korottaa tarjoustaan. Nimenomaan saattaa, varsinkin jos katsotaan lapin tilannetta yllä mainitussa jutussa.

En ole nähnyt missään sellaista indikaattoria, että vapaassa sopimustilanteessa työnantajat alkavat palkita hyviä työntekijöitä. Todennäköisempää on että mennään nykymallilla, eli palkinto on työpaikka ja siihen pitää olla tyytyväinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös