Kaskelotti
Jäsen
Kuten tuossa aiemmin mainittiinkin, niin toki meillä on olemassa mm. työaikalaki sekä vuosilomalaki, jotka estävät kaikkein päättömimmät töhöilyt. Ja sitten muistetaan, että mikään ei estä muuttamasta lakeja, semminkin kun vallassa on klikki, joka mieluiten siirtää kaiken mahdollisen vallan työnantajaosapuolelle. En kuitenkaan usko, että noihin ihan herkästi lähdetään suuria muutoksia tekemään.Jep. Varo mitä toivot, se saattaa toteutua. Tuo vanha sanonta pätee tässäkin. Suomessa minimipalkkaa ei ole kirjattu lakiin, se on kirjattu työehtosopimukseen. Jos siis tuo työehtosopimus poistetaan, niin työnantajat saavat ihan täysin laillisesti maksaa viisi euroa tunnilta tyylisiä palkkoja. Ilman lomaoikeutta. Saatat saada ehkä 5.50 per tunti jos olet keskivertoa parempi ja hoidat hommasi hyvin (eli suostut tekemään palkatonta ylityötä). Itse en tuollaisesta innostu, mutta kukin tyylillään.
Minullakin on sellainen tilanne, että taulukkopalkkoja ei tarvitse neuvotteluissa miettiä, mutta kun kerran minimiehdot eivät ole lakiin kirjattuja, niin ymmärrän työehtosopimuksen tärkeyden.
Vaikka työehtosopimuksissa sovitaan paljon muustakin kuin palkasta, niin suurin osa sovituista asioista ovat työntekijöille rahanarvoisia etuja. Eittämättä monessa firmassa paikallinen sopiminen ilman työehtosopimusta onnistuisi hyvinkin, mutta vähän ehkä epäilen suurimman osan firmoista halukkuutta tällaiseen, kun johtoportaalla ei ehkä liiemmin ole aikaa tavata kaikkia työntekijöitään henkilökohtaisesti kaiken aikaa, kun halutaan neuvotella asioita ja sopia paikallisesti. Vaihtoehtona tälle on sitten jokin firman sisällä sorvattu himmeli, josta käy suunnilleen olennaisilta osin asiat ilmi, ja sitten osaltaan taas ei. Firmat käyttävät kymmeniä tuhansia euroja (per firma) lakimiesten palkkioihin, että siitä himmelistä saadaan edes lakipykälät täyttävä ja siihen päälle vähän lisää, että saadaan jotain paikallisia lisäyksiä sorvattua.
Sanotaan nyt vielä se ilmeisesti kaikista olennaisin: mä en kuulu liittoon enkä pariin kymmeneen vuoteen ole joutunut tuijottelemaan TES-minimejä. Palkastakin olen käynyt ihan kasvotusten neuvotteluja työnantajien kanssa. Eli olen ihan etuoikeutetussa asemassa. Silti en näe ammattiyhdistysten olemassa oloa mitenkään turhana asiana, koska ihan kaikilla pullat eivät ole yhtä kivasti uunissa. Toki, vähemmän änkyröintiä olisi kiva, mutta samaa voidaan pyytää myös työnantajaosapuolelta. Olisi myös kovin kiva, jos työnantajaosapuoli joskus tulisi julkisuuteen sen kanssa, mitä TES-neuvotteluissa on itse tuotu pöytään.