AY-liikkeet ovat ummehtuneita ja niihin kaivattaisiin uutta näkemystä. Mutta kyllä niillä vielä ihan vissi tarve on.
Näin on. Ja tähän riittää ihan yksinkertainen arkijärki, että niiden tarpeellisuuden ymmärtää.
Täällä jatkoajan varsin laadukkaassa keskustelussa on merkillistä, että nämä tietyt ketjut kuitenkin taantuvat ihan tuollaisiksi Iltalehden kommenttiosion tai vauva.fi tasolle. Ja tämä ketju on ihan ehdottomasti yksi niistä.
Kai se sitten jotain omaa egoa hivelee heitellä näitä täysin järjettömiä höpinöitä ja yleistyksiä tänne lihapiirakkaa syövistä ja kaljaa kittaavista liiton miehistä, että ikään kuin koko ammattiyhdistysliikkeen voisi mukamas tiivistää tuohon mielikuvaan.
Jos sinä työnantajaa sitten edustatkin, niin hyvin helposti sekin pitäisi olla ymmärrettävissä, että omaa oksaasi sinä vaan sahaat, jos kollektiivisedti työntekijöihin ja koko AY-väkeen tuolla tavalla suhtaudut.
Toiseen suuntaan sitten hardcore liiton miehen/naisen tulee sisäistää se, että kaikessa ei voi vaan aina änkyröidä vastaan. Olen minäkin, kuten varmaan itse kukin on työelämässä nähnyt ihan riittävästi näitä patalaiskoja ja kaikessa aina vastahankaan asettuvia ja työnantajaa kaikesta haukkuvia kahvihuonesotureita.
Tuo asenne onkin ihan vastenmielinen, mutta kyllähän meistä nyt kaikki sen tajuaa, että ei kaikki työntekijät tuollaisia ole. Vaikka sitten liittoihin kuuluisivatkin, ja suurin osa hoitaa hommansa asiallisesti ja enempiä työilmapiiriä myrkyttämättä.
Semmoinen tämä maailma on, että ammattiliitoille on paikkansa jatkossakin. Seuraavan kerran, kun jollakin syntyy idea alkaa sieltä kirjoittamaan sitä "minä olen neuvotellut itse omat palkkani, ja vaihdan työpaikkaa, kuin housuja tarpeen vaatiessa, miksei kaikki muutkin tee samoin" viestiään, niin ehkä voisi olla paikallaan käydä sitä ennen lukemassa tuo
@teppana kirjoittama yllä oleva viesti. Hetken ottaa siinä mietinnän alle, että mitä tuossa lukee ja sitten pohtia, että olikos tässä omassa mustavalkoisessa näkemyksessä sittenkin jotain viilaamisen varaa.
Kokonaan toinen juttu on sitten vielä sekin, että meillä ihmisillä on usein tässä elämässä lukuisia eri syitä sille, että miksi sitä työpaikkaa ei noin vaan vaihdeta, mutta tästäkään elämän realiteetistä puhuminen ei kovin seksikästä täällä ole.